ESveen Skrevet Desember 9, 2008 Skrevet Desember 9, 2008 Nå vet jeg ikke hvor mye vi skal stole på en kilde som dinside.no men dette var en dyster spådom. http://www.dinside.no/motor/bil/biltren ... 97225.html Jeg personlig ser mørkt på de sammenslåingene som allerede er. Da bilene deler mer og mer teknologi, samt sjarmen og de små forskjellene blir mindre å mindre.
[space] Skrevet Desember 9, 2008 Skrevet Desember 9, 2008 Det tristeste her er at GM er en av de som overlever. GM sitter på disse merkene: * Buick * Cadillac * Chevrolet * Daewoo * GMC * Holden * Hummer * Opel * Pontiac * Saab * Saturn * Vauxhall Altså tilfører de ikke bilindustrien noe som helst bortsett fra CO2 og dårlig kvalitet. Går jo med "et par" arbeidsplasser, men så lenge folk kjøper biler, må det produseres biler, så jeg vil tro disse arbeidsplassene ikke forsvinner for godt. Kanskje de kan brukes til å lage litt mer klimavenlige kvalitetsbiler istedet? Nå tror ikke jeg personlig på de dystre spådommene.
Hansh Skrevet Desember 9, 2008 Skrevet Desember 9, 2008 Var litt uklar/motstridende den artikkelen, men forstod det da slik alt i alt at det var snakk om et stort amerikansk bilkonsern, som GM sikkert i såfall vil være en del av, men som også kan komme til å bestå av Ford og Chrysler, hvis det skulle bli en realitet. En liten faen i meg synes uansett at de burde la de tre store bilkonsernene i USA seile sin egen sjø (havarere) slik at det blir større plass for mer miljøvennlige og spennende biler. Har heller ingen tro på at BMW ender opp med å bli kjøpt opp eller noe, ihvertfall ikke så lenge de fortsetter å være så langt fremme på ny motorteknologi og kommer med flere mindre modeller, som annonsert.
[space] Skrevet Desember 9, 2008 Skrevet Desember 9, 2008 Ja, det var vel snakk om diverse oppkjøp osv her, men om en hadde lagt * Buick * Cadillac * Chevrolet * GMC * Holden * Hummer * Pontiac og * Saturn døde hadde det kunne blitt en god miljøeffekt ut av det i samme slengen. Amerikanerne er bare håpløst bakpå når det gjelder kvalitet og miljø...
Gunnar Skrevet Desember 9, 2008 Skrevet Desember 9, 2008 Jeg tror heller ikke på at kun 6 merker overlever, men det spørs jo hva de mener - om det er seks merker punktum, eller om det vil være 6 konsern med flere undermerker. ":3nf1cnvo]Det tristeste her er at GM er en av de som overlever. Altså tilfører de ikke bilindustrien noe som helst bortsett fra CO2 og dårlig kvalitet. Går jo med "et par" arbeidsplasser, men så lenge folk kjøper biler, må det produseres biler, så jeg vil tro disse arbeidsplassene ikke forsvinner for godt. Kanskje de kan brukes til å lage litt mer klimavenlige kvalitetsbiler istedet? Og så må jeg jo si at det var mye fordommer her! Jeg syns det er utrolig synd om GM forsvinner. Corvette og Camaro er ikoner som fortjener å leve. Corvette er jo dessuten også noe av det råeste man kan få kjøpt for under 2 millioner. Ingen BMWer er i nærheten av å kunne fighte mot de. Når det gjelder påstanden at de kun tilfører co2 og dårlig kvalitet, så er jeg ikke enig der heller. Noen merker, ikke alle, men det gjelder jo de aller fleste konsernene. Opel har biler i de fleste segmenter med lavere utslipp enn BMW. De har en Corsa med samme utslipp som Prius, og Astra med samme utslipp som en 118d med øko-greiene. Ikke samme effekt, men snakker man strictly co2, så har jo ikke det noe som helst å bety. Opel Insignia har også blitt kåret til Car of the year 2009 i Europa. Daewoo (nå Chevrolet i Norge) kan jeg ingenting om, men er sikker på at de også har lave utslipp.
[space] Skrevet Desember 9, 2008 Skrevet Desember 9, 2008 Legg merke til at jeg fjernet noen utvalgte merker i den neste posten Er selvfølgelig enig med deg med tanke på corvette og de klassiske sportsbilene, men det er jo på en måte nisjeprodukter . Jeg kan heller ikke si noe om lastebilene/bussene/trekkvognene i forhold til europeiske motstykker.
Hansh Skrevet Desember 9, 2008 Skrevet Desember 9, 2008 De europeiske undermerkene vil nok havne på andre hender enten i et forsøk på å redde moderkonsernet, eller ved at de blir solgt billig den dagen de evt. ligger i grøften. Har forsåvidt fått høre fra relativt saklig hold at dette trolig alt er godt i gang, og at ihvertfall Saab er ganske sikkert overlever, muligens sammen med de andre europeiske GM-merkene. Skal være enig i at Corvette kan sees på som et tap, men ikke et uoverkommelig et, og det vil jo bli mange merkenavn, fabrikker, utviklingssentre og kompetanse ledig på markedet for en billig penge hvis de 3 store i USA ryker til.
ESveen Skrevet Desember 9, 2008 Forfatter Skrevet Desember 9, 2008 Amerikanske biler er med på å lage det mangfoldet som gjør at det er artig å kjøre en Europeisk premiumbil. Ser ingen fordel (rent entusiastisk) med å legge ned halve konsern, bare for å satse på de få merkene som klarer seg innenfor Co2 kvotene. Da blir det kjedelig å eie bil framover.
Gunnar Skrevet Desember 9, 2008 Skrevet Desember 9, 2008 Det hører vel med til historien at de trolig ikke vil produsere Camaro allikevel nå da, men Challenger har jo ihvertfall dukket opp igjen. Men har du vært i USA? Hvis ja, da vet du sikkert like godt som meg at selv Toyota Tundra (Hilux i Europa) stort sett alltid er motorisert av en svær V8 der borte. Men i Europa er Toyota kjent som et miljøvennlig alternativ fordi de vel neppe tilbyr en eneste bil med V8er her. GM og Toyota gjør som resten der borte, lager det som selger. Nå har kjøperne endret mening, og det er årsaken til at GM har lagt ned nyutviklingen av den neste grunnplattformen for store pickuper og SUVer. Annet eksempel; Chrysler 300C Hemi, 5-liters V8 på 340hk. Den slår ned på 4 sylindre når man holder jevn fart i over 80km/t (umerkbart både når den gjør det og når den slår inn igjen alle åtte). Bruker rundt literen på motorveikjøring i 100-120km/t. M3 er vel ikke så mye bedre... Når det gjelder Hummer, så er produksjonen av H1 allerede stoppet for et par år siden, kun H2 og H3 lever. H1 var en sivil utgave av HMMWV, og HMMWV vil nok leve via AM General uavhengig av hva som skjer med økonomien i den sivile verden. Det er og blir et militært kjøretøy, som har levd i 25 år+, og som vil fortsette å leve lenge til. Land rundt i hele verden kjøper de fortsatt, og USA har flere hundre tusen av de. Og igjen kan man jo dra frem Toyota. Dette er Toyota sin "Mega Cruiser", og jeg trenger vel ikke si hva den ligner på. Den er riktig nok også tatt ut av produksjon, og selges kun militært. Enda en faktor er om man begynner med livsløpsvurderinger. Tror for mange er opphengt i co2-fanatismen. Man skal huske på at utslippene ikke er alt i en bils livsløpssyklus. http://deldet.no/artikkel.php?aid=1994
[space] Skrevet Desember 9, 2008 Skrevet Desember 9, 2008 Du har jo faktisk et poeng jeg glemte der... Husker jeg så en VW Passat med v6 er borte nå sist. Fåes vel heller ikke her til lands? Egentlig et snodig bilvalg Nå er det jo lett å sitte her og synse om dumme amerikanere med stor motor da, når en selv går og sikler på toppmodellene til bmw, porsche og mercedes Jeg sitter vel kanskje litt i glasshus der Camaroen er den de kjører i Transformers, ikke sant? Både den og Challengeren er jo egentlig rimelig tøffe biler, men de når liksom ikke helt opp
oddis Skrevet Desember 9, 2008 Skrevet Desember 9, 2008 Vel, nå skal jo Amerikanere i alle 'klasser' ha V8 eller V6, og da begynner man jo å lure.. Har man råd til en ny V6-motorisert bil i Norge bruker det å stå meget bra til med økonomien. Men til gjengjeld har jo amerikanerne noe som oppveier for de billige bilene på litt mer humanitære områder.. Temmelig sikker på at BMW vil klare seg. De merkene som var "sikre" lager jo stort sett utelukkende kjedelige biler.
ingard Skrevet Desember 9, 2008 Skrevet Desember 9, 2008 Leste dere om at vi blir knust av en komet om noen år? Tar ikke alt jeg leser nå om dagen for god fisk. En ting vi kan trøste oss med er at det fortsatt finnes e30 og e34 igjen
Gunnar Skrevet Desember 9, 2008 Skrevet Desember 9, 2008 "Nå må også Volkswagen ha krisehjelp" - http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=543523 BMW vurderer også å søke om støtte.
Fredrik Skrevet Desember 9, 2008 Skrevet Desember 9, 2008 Jeg tror ikke på disse spådommene og et veldig godt eksempel er hvordan Porsche har utviklet seg de siste 20 årene. På slutten av 80-tallet produserte Porsche kun 20-30000 biler i året, hadde kun gamle modeller i porteføljen (944, 928 og den klasiske 911 modellen) og ble derfor dødsdømt av de fleste analytikere fordi spesielt japanske sportsbiler stormet frem. Tyskerne gir seg ikke uten kamp... og etter en restrukturering av porteføljen (911 ble til 964, 944 ble til 968 og 928 kom i en siste fantastisk utgave som 928 GTS) samt en ny administrerende direktør i 1993 (Wendelin Wiedeking) har Porsche utviklet seg til å bli bilverdenens mest lønnsomme produsent. Ergo kan man med sikkerhet si at det er svært vanskelig å spå om fremtiden når det gjelder bilbransjen. Jeg føler meg også sikker på at hverken tyske eller franske myndigheter sitter stille og ser på at deres bilprodusenter går konkurs... alt for mange arbeidsplasser står på spill og i Europa er dette en helt annen og mye mer alvorlig virkelighet enn i f.eks USA og i England. Kontinentale europeere er... for å si det forsiktig... absolut ikke imponert over hvordan myndighetene i USA og England forstår moderne økonomi. Mangelen på sosialt ansvar er påtagelig og det er faktisk mulig å ta et samfunnsansvar uten å være en kraftsosialist/kommunist... for å bruke et uttrykk spesielt amerikanerne ofte bruker om europeiske politikkere. Når dette er nevnt tror jeg vi kan konstatere at Porsche Panamera blir tidenes bommert når det gjelder timing (uten at det er Porsches skyld). Porsche Panamera blir nok Porsches svar på BMW E31 (8-serien)...
Wolfeh Skrevet Desember 9, 2008 Skrevet Desember 9, 2008 Wall of text critts me 200k. Du kan godt dele opp teksten din litt. Men ja, tviler sterkt på at det bare vil være 6 bilprodusenter som overlever denne krisen. Og hvis dette skjer ville det vært utrolig synd om bmw hadde gått bort Adminedit (Fredrik): Enig... så er det gjort...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå