Hyggmaister Skrevet Desember 9, 2008 Skrevet Desember 9, 2008 Tull. 6 store konserner kunne vært en potensiell mulig utsikt, men 6 selskaper...NoFuckingWay. GM sliter, og det har vi noen tråder her om - de er langt fra sikre på å overleve, og er svært avhengige av en krisepakke. Dette er viktig for hele den amerikanske økonomien, så dette fikser nok obama å co. Fredrik har et godt poeng, og viser til hvor vanskelig det er å spå fremtidens markedsutsikter. Hvem hadde trodd IBM skulle gå dunken når vi snakket 1970 og de var verdens største bedrift i aksjeverdi? Og hvem trodde de skulle greie å stable seg på beina igjen ut over 90-tallet på den måten de gjorde? ... At BMW er av dem som ligger mest utsatt an? BULLSHIT. Med det markedet som er i dag treffer BMW spikeren på hodet, og det eneste som hindrer dem å selge dobbelt så mange biler i Norge er misunnelsesavgiften på hestekrefter... DinSide viser nok en gang sin ypperste komptetanse om ting de ikke har peiling på - bare rart de denne gang har fått sjefen for FIAT - ja fiat til å utale seg om bilgigantenes fremtid. Har lest en del artikler om på den suppesida, blant annet om trening...Fantastisk lesning:roll: Virker som om de virkelig baserer seg på diskusjonsloven: "Alt er mulig, bare man ikke har peiling hva man snakker om."
ESveen Skrevet Desember 9, 2008 Forfatter Skrevet Desember 9, 2008 Hvorfor skulle ikke Sergio Marchionne ha noe å si om den saken? Fiat er ett konsern på størrelse med BMW og kjenner vell dette på kroppen de å. At dinside legger fram dette på en drastisk måte er velkjent tabloidarbeide. Men håper og trur at BMW er en så sterk merkevare og en så bra bedrift at de overlever dette uten drastiske tiltak. Nå som renta går ned får vi ta opp lån å handle ett par BMW'er som en bimmers.no "krisepakke". Noen som har oversikt over hvor mye deler i en BMW som er produsert av underprodusenter, og hvor mye BMW produserer selv?
Gunnar Skrevet Desember 9, 2008 Skrevet Desember 9, 2008 GM sliter, og det har vi noen tråder her om - de er langt fra sikre på å overleve, og er svært avhengige av en krisepakke. Dette er viktig for hele den amerikanske økonomien, så dette fikser nok obama å co. GM (og også muligens Chrysler og Ford) har sagt at de trolig er tomme for penger før jul om de ikke får hjelp. Det er før Obama sin periode starter. Han er ikke fungerende president før 20. januar. At BMW er av dem som ligger mest utsatt an? BULLSHIT. Med det markedet som er i dag treffer BMW spikeren på hodet, og det eneste som hindrer dem å selge dobbelt så mange biler i Norge er misunnelsesavgiften på hestekrefter... BMW har solgt halvparten så mange biler i november i år som i november i fjor (i Norge). Jeg vet ikke helt om det er å treffe spikeren på hodet. Lurer på om det ikke var nest størst tilbakegang av alle bilmerkene som er representert med nybilsalg i Norge. DinSide viser nok en gang sin ypperste komptetanse om ting de ikke har peiling på - bare rart de denne gang har fått sjefen for FIAT - ja fiat til å utale seg om bilgigantenes fremtid. Nå skal jeg ikke debattere Dinsides journalistikk, for tidligere har det vært mye surr der, men hva er det som gjør at du har så god innsikt i BMWs økonomi at du kan være så skråsikker på at de ikke sitter utsatt til? Salget har som sagt hatt en seriøs tilbakegang, og det er jo også gjerne sånn at bilene i premiumsegmentet kan sitte utsatt til i en slik periode vi er inne i nå. Har BMW da lite penger på betalingskontoen sin, så kan de være ille ute samme hvor bra bilene er. Det er likviditetsproblemer som feller flest bedrifter i Norge. Manglende midler til lønn og leverandører. Kongsberg Automotive som blant annet er leverandør til BMW har allerede sagt opp nesten 2.000 av 11.000 mann, og skal nå trolig si opp 2000 til. Det er et klart tegn på hvordan det står til hos kundene til KA. Jeg tror heller ikke at BMW forsvinner, men tror heller ikke vi skal være så skråsikre på at de sitter tryggest av de tyske merkene...
Hyggmaister Skrevet Desember 9, 2008 Skrevet Desember 9, 2008 GM (og også muligens Chrysler og Ford) har sagt at de trolig er tomme for penger før jul om de ikke får hjelp. Det er før Obama sin periode starter. Han er ikke fungerende president før 20. januar. http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=9 ... sc&start=0 Jeg vet det Jeg tenker her på at Obama har gått aktivt ut for å presisere hvor viktig det er for amerikansk økonomi at disse reddes, og sikter til amerikanske politikere generelt, ikke Obama alene. Ser at den formuleringen var dårlig BMW har solgt halvparten så mange biler i november i år som i november i fjor (i Norge). Jeg vet ikke helt om det er å treffe spikeren på hodet. Lurer på om det ikke var nest størst tilbakegang av alle bilmerkene som er representert med nybilsalg i Norge. Når vi får dårligere tider, slik som i finanskrisen, så påvirker det selvsagt folks kjøpemønster. Folk kjøper mindre, og må de kjøpe, så forsøker man så godt det lar seg gjøre å spare (kjøpe billig). Når vi da har ett avgiftsmønster som gjør at BMW blir svindyrt i Norge, er det ikke rart at de er av dem som har størst nedgang i salget... BMW har forlengst vist at de er kapable til å ta opp konkurransen fra for eks japanerne, og har i mine øyne slått dem på flere punkter på for eks motorteknologi - samtidig har de greidd å kapre andeler i nye markeder (les småbilmarkedet, gjennom 1-serie og Mini), og tilfredsstiller i større grad enn mange andre bilprodusenter de nye, strenge miljøkravene vi ser at blir satt av EU m. fl. I tillegg kan vi jo se at de har greidd å selge biler (vertfall i Norge) på det som må være halvparten av reklameutgiftene til for eksempel Audi, VW, Subaru og Toyota...Jeg kan ikke huske siste BMW-reklame jeg så på norsk TV i alle fall? (liten edit: tror jeg kan ha sett en mini-reklame, vertfall i bladform ) Nå skal jeg ikke debattere Dinsides journalistikk, for tidligere har det vært mye surr der, men hva er det som gjør at du har så god innsikt i BMWs økonomi at du kan være så skråsikker på at de ikke sitter utsatt til? Salget har som sagt hatt en seriøs tilbakegang, og det er jo også gjerne sånn at bilene i premiumsegmentet kan sitte utsatt til i en slik periode vi er inne i nå. Har BMW da lite penger på betalingskontoen sin, så kan de være ille ute samme hvor bra bilene er. Det er likviditetsproblemer som feller flest bedrifter i Norge. Manglende midler til lønn og leverandører. Kongsberg Automotive som blant annet er leverandør til BMW har allerede sagt opp nesten 2.000 av 11.000 mann, og skal nå trolig si opp 2000 til. Det er et klart tegn på hvordan det står til hos kundene til KA. Nå skal ikke jeg skryte på meg en voldsom kompetanse innen verken BMWs interne økonomi eller verdensøkonomien generelt - ferdig utdannet økonomistudent mangler jeg et par år på å være Men når det er sagt har jeg heller ikke oppfattet noe særlig til essensielle faktorer som tilsier at BMW skal slite stort økonomisk - foruten at jeg ovenfor en plass leste at de skal ha bedt om ett lån for å dekke driften. Du er inne på ett vesentlig poeng med likviditeten, eller nærmere sagt kontantstrømmen, som er vesentlig for bedrifter når vi snakker om situasjoner som finanskrisen som vi har i dag. Imidlertid er ikke en positiv kontantstrøm nødvendigvis sammenstillt med et godt økonomisk resultat eller motsatt, og i slike perioder er det helt normalt at (spesielt store) bedrifter trenger likviditeshjelp. Et eksempel kan være giganten Sea Drill, som måtte ta opp kortsiktig lån på 700 mill for å sikre driften rett etter kjølvannet av finanskrisen - men aksjene deres har en stund etter dette opptaket bare pekt en vei...--> Poenget mitt er altså at likviditetsproblemer ikke nødvendigvis betyr en kontant slutt for en bedrift - selv om det fint alene kan slå lønnsomme bedrifter konkurs. Til slutt vil jeg bare beklage litt om innlegget mitt ovenfor virket usaklig eller rotete, det var jo ikke meningen! Det ble imidlertid skrevet delvis motivert av anger mot DinSides fantastiske journalistikk..(og jeg ser at den bærer preg av det). De fremstiller situasjonen nærmest som om BMW sammen med andre store bedrifter er dager fra konkurs, uten at de, vertfall i mine øyne, kan sies å stå så langt nedi gjørma. Og slike dommedagsprofeter gjør ikke akkurat finanskrisen noe bedre enn det den er... Jeg har i dette innlegget prøvd å forklare noen av de synspunktene jeg prøvde å få frem Noe av essensen min må sies å være at jeg har tro på at når vi bare kommer "over kneiken" - enda en god stund frem i tid - , så tror jeg absolutt at BMW er en av dem som står stormen over. Jeg tror heller ikke at BMW forsvinner, men tror heller ikke vi skal være så skråsikre på at de sitter tryggest av de tyske merkene... Sikker kan man aldri være, det har historien gang på gang vist. Derfor vil heller ikke jeg si at jeg er bombesikker på at de overlever, men jeg kan godt sette pengene mine på det
AuroraDriver Skrevet Desember 9, 2008 Skrevet Desember 9, 2008 Det går opp og ned med alt i verden, vil da tro at BMW vil overleve dette også. Tror hellere at de amerikanske merkene vil slite mest. Men det spørs hvor mye Tyskland kan gjøre for å redde sine egne bilprodusenter, i og med at EU er imot protektsjonisme.
[space] Skrevet Desember 10, 2008 Skrevet Desember 10, 2008 President George W. Bush og Kongressen skal være kommet fram til enighet om en krisepakke for den amerikanske bilindustrien. http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=543571 Demokratene i Kongressen la mandag fram et forslag om drøyt 100 milliarder kroner i kriselån til de tre bilgigantene Chrysler, Ford og General Motors.
Gunnar Skrevet Desember 10, 2008 Skrevet Desember 10, 2008 Se der ja. Det måtte vel komme i løpet av få dager om det skulle være vits. Men de ba vel egentlig om 240 mrd? Får håpe det ikke bare er å dra det ut i noen måneder til. Jeg tror nok ikke at bilsalget vil eksplodere igjen over natten, selv om det virker å være litt mer positivitet i markedet igjen.
Fredrik Skrevet Desember 10, 2008 Skrevet Desember 10, 2008 Når vi får dårligere tider, slik som i finanskrisen, så påvirker det selvsagt folks kjøpemønster. Folk kjøper mindre, og må de kjøpe, så forsøker man så godt det lar seg gjøre å spare (kjøpe billig). Når vi da har ett avgiftsmønster som gjør at BMW blir svindyrt i Norge, er det ikke rart at de er av dem som har størst nedgang i salget... Poenget mitt er altså at likviditetsproblemer ikke nødvendigvis betyr en kontant slutt for en bedrift - selv om det fint alene kan slå lønnsomme bedrifter konkurs. Likviditetsproblemer er alvorlig fordi det ikke nødvendigvis skyldes et dramatisk mye dårligere salg, men også en mangel på arbeidskapital som Gunnar er inne på. Normalt har bedrifter faste kredittavtaler i finansinstitusjoner for å gjøre det mulig å betale faste utgifter i perioder der inntjeningen er svakere (type: BMW selger ikke like mange biler i alle årets måneder). At salget av nye biler faller tildels dramatisk i en periode er til å leve med, men at bankene sier opp kredittavtalene kan være kroken på døren og det er derfor bilprodusentene ber myndighetene om hjelp (les: det er først og fremst en finanskrise vi opplever ikke en forbukerkrise). Jeg har nevnt det før, men hvis finanskrisen trekker ut i tid er jeg temmelig sikker på at BMW går tilbake til core-business... dvs. 1, 3, 5 og 7-Serien.
Gunnar Skrevet Desember 10, 2008 Skrevet Desember 10, 2008 En annen sak er hvor mye bilprodusentene (og BMW) er belånt i bankene allerede, for finanskrisen har ført til at veldig mange selskaper har fått enormt mye lavere børsverdi, og bare det i seg selv kan bety problemer med å få høyere kassakreditt som kan være nødvendig i slike tider. Mange firmaer kan ha vært belånt opp til børsverdi, og når børsverdien har fallt kanskje 50% så sitter man igjen med lån som er større enn verdien på sjappa, og da er det ikke lett å få mer lån. Når man i tillegg vet at bankene har blitt vanskeligere fordi de har lånt ut mye mer penger enn de er gode for, så gjør ikke det heller kassakreditt/lån noe enklere å få.
Hansh Skrevet Desember 10, 2008 Skrevet Desember 10, 2008 Se der ja. Det måtte vel komme i løpet av få dager om det skulle være vits. Men de ba vel egentlig om 240 mrd? Får håpe det ikke bare er å dra det ut i noen måneder til. Jeg tror nok ikke at bilsalget vil eksplodere igjen over natten, selv om det virker å være litt mer positivitet i markedet igjen. Er meningen at dette akkurat skal være nok til å dytte problemene over på Obama & Co. Toyota har forresten en modell i Norge som leveres med V8: Landcruiser V8 (Bensin/diesel). Er helt enig i at de tilbyr mye det samme på markedet i USA som de amerikanske merkene, men samtidig har de jo hatt hybrid på markedet i nesten 11 år og bla. med dette selv vært med på å endre til og med amerikanernes holdninger til bil (sef. hjulpet av bensinprisen tidvis). Noe av det som også skiller de amerikanske merkene fra de japanske/europeiske, er vel at de i hovedsak produserer store bensinslukende modeller for det amerikanske markedet (og trodde altfor lenge at det ville fortsette til evig tid), samt noen modeller for andre markeder, mens de japanske/europeiske merkene i all hovedsak produserer mindre og mer effektive modeller, samt noen for det amerikanske markdet (ofte også bygget i USA, så det hjelper vel ikke akkurat den amerikanske industrien). Uansett: Når de fortsatt produserer (sports??)biler med bladfjærer og 2 ventiler/sylinder, samt gjerne legointeriør og fullstendig mangel på utseende så har de ikke hengt med i timen etter min mening.
Hyggmaister Skrevet Desember 10, 2008 Skrevet Desember 10, 2008 Når vi får dårligere tider, slik som i finanskrisen, så påvirker det selvsagt folks kjøpemønster. Folk kjøper mindre, og må de kjøpe, så forsøker man så godt det lar seg gjøre å spare (kjøpe billig). Når vi da har ett avgiftsmønster som gjør at BMW blir svindyrt i Norge, er det ikke rart at de er av dem som har størst nedgang i salget... Poenget mitt er altså at likviditetsproblemer ikke nødvendigvis betyr en kontant slutt for en bedrift - selv om det fint alene kan slå lønnsomme bedrifter konkurs. Likviditetsproblemer er alvorlig fordi det ikke nødvendigvis skyldes et dramatisk mye dårligere salg, men også en mangel på arbeidskapital som Gunnar er inne på. Normalt har bedrifter faste kredittavtaler i finansinstitusjoner for å gjøre det mulig å betale faste utgifter i perioder der inntjeningen er svakere (type: BMW selger ikke like mange biler i alle årets måneder). At salget av nye biler faller tildels dramatisk i en periode er til å leve med, men at bankene sier opp kredittavtalene kan være kroken på døren og det er derfor bilprodusentene ber myndighetene om hjelp (les: det er først og fremst en finanskrise vi opplever ikke en forbukerkrise). Jeg har nevnt det før, men hvis finanskrisen trekker ut i tid er jeg temmelig sikker på at BMW går tilbake til core-business... dvs. 1, 3, 5 og 7-Serien. Da er du og jeg i korte trekk ganske så enige Det at vi en slik situasjon ikke kan unngå at noen store firma må nedbemmane, er helt naturlig, og ikke utenkelig at også BMW kan bli påvirket i form av nedbemming. Men sånn ellers så har jeg altså ikke fått sterke signaler om at BMW sliter noe mer likviditetsmessig enn andre firma, eller det som vil være naturlig i en slik situasjon som vi er i den dag i dag... Ovenfor ett sted er det også pekt på tysklands uvilje til å støtte private bedrifter, men Angela Merkel skal jo ha uttalt viktigheten om å sikre giganter som for eks BMW, Audi og VW...Ellers kan i denne situasjon også denne artikkelen fra slutten av oktober være av interesse... http://arkiv.na24.no/Nyhet/330734/Krise ... trien.html Som en avslutning må jeg si at Hansh meget vel kan ha ett godt poeng i sitt første avsnitt, he-he...Den sittende amerikanske regjering har vist seg som noen sleipe j****r mer enn en gang tidligere, i mange ulike typer settinger!
Hyggmaister Skrevet Desember 10, 2008 Skrevet Desember 10, 2008 BMW har solgt halvparten så mange biler i november i år som i november i fjor (i Norge). Jeg vet ikke helt om det er å treffe spikeren på hodet. Lurer på om det ikke var nest størst tilbakegang av alle bilmerkene som er representert med nybilsalg i Norge. http://www.nettavisen.no/motor/article2457747.ece Kan ikke ser at det var det ut fra denne statistikken
Gunnar Skrevet Desember 10, 2008 Skrevet Desember 10, 2008 BMW har solgt halvparten så mange biler i november i år som i november i fjor (i Norge). Jeg vet ikke helt om det er å treffe spikeren på hodet. Lurer på om det ikke var nest størst tilbakegang av alle bilmerkene som er representert med nybilsalg i Norge. http://www.nettavisen.no/motor/article2457747.ece Kan ikke ser at det var det ut fra denne statistikken De store taperne blant bilmerkene denne måneden er BMW, Toyota og Opel som alle faller over 50 prosent. http://e24.no/naeringsliv/article2799238.ece - Jeg snakket akkurat med en BMW-sjef som har jobbet 30 år i bransjen. Han hadde aldri vært med på et så dramatisk og raskt fall i bilmarkedet som det vi har opplevd de siste månedene, sier han. - Den krisen vi nå ser, kommer til å bety store, store fiaskoer, og GM er bare ett eksempel på det, fortsetter han og sier at både BMW og Mercedes-Benz har nedjustert bilproduksjonen med 25-30 prosent for neste år. http://e24.no/naeringsliv/article2775786.ece BMW-resultatet stuper 64 prosent og: Så langt i år har aksjen falt 54 prosent, og selskapets markedsverdi er nå 12,5 milliarder euro. http://e24.no/boers-og-finans/article2750924.ece BMWs verdi er altså over halvert på under et år.
Gunnar Skrevet Desember 13, 2008 Skrevet Desember 13, 2008 Fikk visst ikke noe svar på innlegget over, men Tata som eier Land Rover og Jaguar har også bedt om krisehjelp (er noen uker siden nå): http://www.autoblog.com/2008/11/24/jagu ... for-money/ Her er forresten en annen kjekk tabell: http://www.autoblog.com/2008/12/02/by-t ... a-dime-ed/ Bilsalget i USA for november. Morsomt å se hvor ekstremt små BMW er kontra f.eks. GM/Ford/Toyota, og allikevel så selger de 600 biler til dagen.. (950 i fjor). Det er vel det samme som selges i måneden her til lands.. (Mini har grønne tall fordi de ikke klarte å levere nok biler i fjor)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå