Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er mye interessante poeng her. De finner fortsatt ingen feil, bilen har vært 5 uker på merkeverkstedet, og det det virker som de prøver en ting, venter 2 dager, prøver en ny ting osv.

Synes nå det begynner å bli uutholdelig. Det er vel også temmelig flaut for BMW at de ikke klarer å ordne bilen. De har jo et krav på å yte service. Har snakket med BMW Norge som også ser litt på saken og hva som skal gjøres.

I forhold til Forbrukerkjøpsloven kan man selvfølgelig ikke klage på slitedeler. Men 5 uker hvor produktet ikke fungerer overhodet, da mener jeg noe må gjøres og de må ta litt ansvar. Jeg mener et minstekrav burde være en erstatning inntil problemet er løst.

Jeg kjøpte en kvalitetsbil som BMW for å unngå nettopp dette, og BMW burde være interessert i å ta vare på sitt kvalitetsstempel.

• Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Har du prøvd å legge frem problemet for den norske BMW klubben (BMWCCN) ?... Der er de litt tettere på både importøren og større BMW forhandlere som Autozentrum og Stenshagen. Du har to problemer slik jeg ser det... at bilen ikke virker som den skal og at du ikke får skikkelig hjelp der det er naturlig å søke hjelp.

http://www.bmwccn.no/nor/kapittel3/fora/index.htm

Skrevet

Er bilen fortsatt inne eller har du fått den tilbake?

Det du kan prøve er å starte bilen og riste relene evt dunke litt på dem med bakenden av et skrujern. Dersom bilen kutter da så vil det kanskje være tørrloddinger evt dårlig kontakt på et rele.

Hvor bor du forresten? Er en stor fordel å oppgi bosted i profilen ;)

Skrevet
Er bilen fortsatt inne eller har du fått den tilbake?

Det du kan prøve er å starte bilen og riste relene evt dunke litt på dem med bakenden av et skrujern. Dersom bilen kutter da så vil det kanskje være tørrloddinger evt dårlig kontakt på et rele.

Hvor bor du forresten? Er en stor fordel å oppgi bosted i profilen ;)

Hei

Jeg bor rett utenfor Oslo.

Har ikke fått tilbake bilen, og er vel heller ikke i nærheten av noen løsning. Har nevnt for dem noen av de løsningene som dukket opp i denne tråden, men det var såpass usannsynlig iflg. verkstedet at de ikke har forsøkt.

Jeg mener at de som er eksperter på BMW må klare å finne ut av dette.

Skrevet

Hmmm... Kan dette være til hjelp tro? problemet du har er sikkert ikke relatert til bilmerket, derfor finner de ikke feilen.

Ta den heller til en som er flink med elektronikk, eller forsøk å få verkstedet til å få tak i en slik mann/dame 8)

Engine cut out while driving

Question

I have a renault clio 1.2 (1997) and recently has been giving me a bit problem. I had my car a full service 2 months ago and since then it has gone wrong. I had to return it back a week later to the garage as the car was running heavily. He said was due to one of the cable punctured and he replaced the cable with a new one.

Three weeks later, while driving the engine suddenly cut out. It almost always starts right away when I turn on the ignition key again. There is no sign of rough or shaky before it cuts out. Normally it happens after changing the gear and press the gas. I use this car daily to work ( 3 miles). Sometimes it happens only once/twice a week but recently is getting worse. This car never had this probelm before.

I decided to take back to the garage. On that day the engine cut out about 10 times just to get there (4 miles distance). However the garage could not find the problem and he said nothings wrong with my car. He drove the car and it did not cut out at all.I took it home and it was ok then but three days later it cut out again. I called an AA and they checked it offside the road. He could hear that the engine sound a bit different and thought could be some of the cables are loosed. However he could not find any loose cables though. After 10 minutes checking, the sound has dissappeared. I drove home, was ok but two days later it cut out again. As far as am aware off the engine sound looks normal and the car run smoothly apart that you never know when the engine is going to cut out.

I do not know anything about car and would like help of the expert to advice me on what possible cause it might be? Thanks in advance.

Answer

My expertese is MG /Triumph / Jaguar but the problem you are having may have nothing to do with what brand your car is. All piston engines operate the same. They all need compression fire and fuel and when you have an intermittent cut off, you must check which has been lost, Igintion or fuel. If compression was gone it will not return. It is easy to test for Ignition. Purchase a inexpensive timing light, read the directions if you don't know how to use it. They are simple. Connect the pick-up lead to any spark-plug wire. Now tape the timing light to the windsheild or the rear window (if this is a rear engine Renault) Tape a piece of cardboard over the light end of the light so you can see it in the daylight. If the light has a trigger control, tape the trigger down so it is on all the time. Now drive the car untill it cuts off. Don't depress the clutch when it cuts off, just let it coast down. Quickly note if the light continues to flash all the way to a stop. If the flash cuts off and the engine is still coasting down then you for sure have an intermittent Ignition failure. If you are not a mechanic then take it back to another shop (one who cares what they do) and tell them you have an intermittent Ignition failure and to fix it and tell them how you made the test.

If the light continues all the way to a stop, then you should tell them you have an intermittent fuel loss and tell them how you eliminated Ignition as a cause. This will at least isolate the problem into a smaller area so the problem can be found.

I hope this helps you,

Skrevet

Jeg jobber i kundemottak på verksted, merkeverksted.

Hvis verkstedet bytter masse deler kan dem ikke ta betalt dersom bilen ikke blir bra!

Ring "BMW-doktoren" Tan på Jessheim. Han finner feil på BMWèr ingen andre klarer å finne.

Hvis du er int i det kan jeg få tak i nr hans...

Skrevet

Eller denne feilsøkingen

Question

What cause my bmw e34 535i sport to cut out whilst driving?

Answer

Other than the obvious stuff like fuel filter, clogged injector, etc....I would take a poke around at the engine wiring. If the car just cuts in an instant like no sputtering or puttering, just cuts off, I would look around the engine bay and follow the plain blut wire out of the ecu and see if its grounding out somewhere. I only say this because I had that problem and 3 mechanics later I found one that knew what was wrong, and he said its not common, but he has seen it more than once.

Skrevet

Kjip sak dette her. Det som er soleklart i denne saken er at du ikke skal betale for deler som verkstedet bytter og det ikke gjør noe forskjell. I motsat tilfelle vil det være helt håpløst å være kunde.

Feilsøking:

Du sier at det er som å slå av tenninga, det er stor forskjell på at motoren kutter.

Når bare motor kutter vil man beholder man lys i dash ol. Det har jeg oppleved på min 525tds, hvor motoren kutta/nødmodus pga for dårlig dieseltrykk.

Har en teori på at i slike laange håpløse feilsøkninsprosesser 'glemmer' man hva som egentlig var feilbeskrivelsen. Og bare skyter i blinde og håper på å treffe blink.

Skrevet

Kanskje jeg skrev dette litt feil. Det er som når man kveler motoren. Lampene lyser fortsatt på dashbordet. Sorry

Kjip sak dette her. Det som er soleklart i denne saken er at du ikke skal betale for deler som verkstedet bytter og det ikke gjør noe forskjell. I motsat tilfelle vil det være helt håpløst å være kunde.

Feilsøking:

Du sier at det er som å slå av tenninga, det er stor forskjell på at motoren kutter.

Når bare motor kutter vil man beholder man lys i dash ol. Det har jeg oppleved på min 525tds, hvor motoren kutta/nødmodus pga for dårlig dieseltrykk.

Har en teori på at i slike laange håpløse feilsøkninsprosesser 'glemmer' man hva som egentlig var feilbeskrivelsen. Og bare skyter i blinde og håper på å treffe blink.

Skrevet
Kanskje jeg skrev dette litt feil. Det er som når man kveler motoren. Lampene lyser fortsatt på dashbordet. Sorry

Feilsøking:

Det var faktisk en VESENTLIG feil måte å beskrive problemet på og det!!

Men da heller jeg fortsatt mot at det er et rele som er problemet.

Interesant at verkstedet avfeier forslagene som er nevnt her med at det er for usannsynlig... Det sa verksmesteren på MB da jeg holdt på med den forbaska 124`n og. Akk så feil han tok!

Står fortsatt på at dette er en oppgave for en som har over snittet peiling på elektronikk.

Skrevet

jeg har faktisk hadde flere samma problem som deg på jobben. at motor bare døder ut.

-Du har berømte EGR

-og så har du lufting til tanken. etter man har kjørt en stund så får man vakum og motoren stopper.

Har du antispin kontroll?

så har du elektrisk gasspjeld

her har du noen tips :wink:

Skrevet

En kollega hadde samme problem, og de begynte selvfølgelig å bytte det mest kompliserte og dyreste først. Årsaken viste seg dog å være bensin-påfyllingslokket som ikke var tett nok. Så se alltid på det billigste først.

Skrevet

Feilsøking:

Det var faktisk en VESENTLIG feil måte å beskrive problemet på og det!!

Men da heller jeg fortsatt mot at det er et rele som er problemet.

Interesant at verkstedet avfeier forslagene som er nevnt her med at det er for usannsynlig... Det sa verksmesteren på MB da jeg holdt på med den forbaska 124`n og. Akk så feil han tok!

Står fortsatt på at dette er en oppgave for en som har over snittet peiling på elektronikk.

Etter flere års utdannelse innen feilsøking på elektronikk og noen år som PC-repratør/(problemløser, kan jeg skrive under på at om man er lur så prøver man etter hvert også å eliminere det som virker usannsynlig. Har funnet mange feil på den måten!

Er nok ikke dumt å få noen som har god peiling på bilelektronikk, eller en mekanikker med lang erfaring og kjent som en som løser umulige problemer til å se på bilen, kan fort vise seg at det bare var "den lille tuen" som var problemet!

Skrevet

Det er som regel alltid den vesle tuen som er problemet. Men mange mekanikere (ikke generelt, dette gjelder for de fleste yrkesgrupper) ser ofte ikke den vesle tuen pga de store tuene som står i veien.

Enklere fortalt: Feilen er som regel veldig liten, men man må evne å finne den. Feilsøking er til tider meget tidkrevdende. Spesielt om man ikke er helt sikker på hva man leter etter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...