ullsokken Skrevet Desember 13, 2008 Share Skrevet Desember 13, 2008 Hei. Dette er min første vinter med BMW og bakhjuls drift. Sikkert noen som har laget lignende enme før meg men jeg fant ikke "søke i forum" knappen og lager nytt. Gi meg heller link om det er lignende nyere enme om dette. Fant FORT ut vinterhjulene jeg fikk med var dritten for å si det rett ut da jeg holdt på å ikke bare kjøre den i grøfta på den ene siden men begge sider første skikkelige snø dag. Skulle ha den på service på BMW moss og var nesten helt sikker på at nå må jeg ringe avlyse og heller ringe falk, men hadde flaks, IKKE erfaring.. Kjører på noe dunlop piggfritt og synes rumpa ligger nesten overalt i nesten hva som helts fart og føre. Så tenkte skaffe Continental ContiVikingContact 5 som har fått best i naf testen for piggfritt. MEN før jeg går å enten kaster bort penger eller bruker de fornuftig vil jeg ha noen tips fra de som har kjørt BMW og bakhjuls drift noen vintre. Piggfritt, eller pigg? Merke? Noen andre ting jeg burde tenke på? Andre vinter tips også nyttige. For som så mange av oss er jeg en av; vi vil vell ikke krølle gullet vell, men heller ikke kjøre som en gammel kjærring som har all verdens tid. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Desember 13, 2008 Share Skrevet Desember 13, 2008 Dunlop-dekkene er nok ikke dårlige i utgangspunktet - men de kan være gått ut på dato. 3 år betegnes som fornuftlig utskifting på piggfrie dekk. Noen sier 2 år. Hvilke dekk du skal velge avhenger mye av hvor og hvordan du kjører; lokale vinterforhold, befolkningstetthet osv.: Saltede hovedveier med mye bare veier, svingete sideveier med tradisjonelt snøføre osv. Selv prøver jeg ut Goodyears Ice Navi ZEA - utmerkede is-egenskaper, så ikke et dekk jeg ville vurdert hvis jeg skulle stå i kø i rushtrafikken på en oversaltet motorvei... Hadde jeg skulle bo i en kystby i sørvest, ville jeg vurdert Goodyear UG7+, hadde jeg bodd i en snørik sidedal på Østlandet, ville jeg sett på Nokia Hakkapeliitta R, og slik kan vi fortsette. Continental-dekket du nevner er bra, men jeg har lurt på om Michelin-dekket som også gjorde det bra, er bedre hvis man skal kjøre mye på bar asfalt. Jeg snakket forøvrig med en dekkforhandler som som anbefalte Gislaved Softfrost 3 eller Bridgestone Blizzak Nordic i stedet for Viking-dekket - fordi disse har et åpnere mønster, og dermed drenerer sørpe (og vann) bedre. Men bor du et sted med lite sørpe og mye snøføre, vil vurderingen bli omvendt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PenguiN- Skrevet Desember 13, 2008 Share Skrevet Desember 13, 2008 hatt 16 biler, det er 32 forskjellige typer sommer/vinter dekk...jeg kan ikke huske noen forskjell på noen av dekkene..samme som sigaretter for min del..røkt i 8 år, kjenner enda ingen forskjell på forskjellige merker utenom prince. nok OT. Hakkapelitta sies jo å være rimelige gode, det sier iallefall pappa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Desember 13, 2008 Share Skrevet Desember 13, 2008 hatt 16 biler, det er 32 forskjellige typer sommer/vinter dekk...jeg kan ikke huske noen forskjell på noen av dekkene.. He-he - jeg merker tildels stor forskjell på dekk. Men den største forskjellen er ofte mellom nye og gamle dekk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matsrh Skrevet Desember 13, 2008 Share Skrevet Desember 13, 2008 Du kan jo ta en tur på en øde p-plass å prøve å spinne litt, finne ut hvordan bilen oppfører seg når den først slipper og hvordan den oppfører seg generelt på vinterføre Så er det jo også litt artig da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
marius paulsen Skrevet Desember 13, 2008 Share Skrevet Desember 13, 2008 hatt 16 biler, det er 32 forskjellige typer sommer/vinter dekk...jeg kan ikke huske noen forskjell på noen av dekkene..samme som sigaretter for min del..røkt i 8 år, kjenner enda ingen forskjell på forskjellige merker utenom prince. nok OT.Hakkapelitta sies jo å være rimelige gode, det sier iallefall pappa det sier vel bare noe om hvordan du er som sjåfør??? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ESveen Skrevet Desember 13, 2008 Share Skrevet Desember 13, 2008 Kjører på 245-45/18 med michelin x-ice piggfri. Hadde ikke hatt den dimensjonen om det ikke hadde fulgt med bilen da jeg kjøpte den. Men det fungerer faktisk helt fint. Merker at den flyter opp på sludd, men ikke ubehagelig av den grunn. Dekk er alfa omega, og du kjenner stor forskjell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Scampi Skrevet Desember 13, 2008 Share Skrevet Desember 13, 2008 Kjørte E36 coupe i 2005 med pigg og kjøre nå E36 touring med piggfritt...synes piggfritt fungerer helt greit. Litt OT; hvor er du fra, ullsokken? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PenguiN- Skrevet Desember 13, 2008 Share Skrevet Desember 13, 2008 det stemmer det marius, jeg er like god uansett dekk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
marius paulsen Skrevet Desember 13, 2008 Share Skrevet Desember 13, 2008 det stemmer det marius, jeg er like god uansett dekk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B3KK15 Skrevet Desember 13, 2008 Share Skrevet Desember 13, 2008 195 65 18 Nokian Hakkapelitta med pigg. Anbefales sterkt. Piggfritt er jo ubrukelige når det er is på veien Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fast Dog Skrevet Desember 13, 2008 Share Skrevet Desember 13, 2008 Conti er for myke!Sikkert gode for FWD, men ikke noe særlig for RWD! Ville heller gått for Michelin sine! veldig gode dekk og mer stabilt! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Superbeetle Skrevet Desember 13, 2008 Share Skrevet Desember 13, 2008 Hakkapellita R har overbevist meg iallefall!! Ufattelig mye bedre enn f.eks Hakkapellitta 4 piggdekk jeg hadde tidligere.. På is og snø er de helt rå, men på slaps vet jeg ikke helt.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BRIO Skrevet Desember 13, 2008 Share Skrevet Desember 13, 2008 Hakkapellita R har overbevist meg iallefall!! Ufattelig mye bedre enn f.eks Hakkapellitta 4 piggdekk jeg hadde tidligere.. På is og snø er de helt rå, men på slaps vet jeg ikke helt.. Har den litt eldre varianten Hakka RSi og de er super på snøføre med god kjørefølelse, og bra på is. De er i mykeste laget på bar asfalt og litt glatte på våt vei, men det er ikke noe problem her i Bergen (Bare å roe seg) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pelton Skrevet Desember 14, 2008 Share Skrevet Desember 14, 2008 Continental er de beste vinterdekkene jeg har hatt. Med pigg, selvfølgelig! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå