Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann, jeg er en gutt på 17 år, som fyller 18 i september neste år(2009) og jeg har lyst på en BMW-3 serie (årsmodell 1990 ca)

Så da lurte jeg på noen ting:

Er det dyrt med forsikring?

Årlige kostnadder med en slik bruktbil?

Jeg er helt blank på biler generelt, så hvis det er noe som dere synes er viktig å vite som ung og uerfaren, så er jeg veldig glad for det!

Jeg tenker på prisklasse mellom 7000,- og maks 30000

Tusen takk for alle svar.

• Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

BMW er dyrt å forsikre for alle 18-åringer, derfor man setter forsikringen på en av foreldrene til og begynne med.

Årlige kostnader utenom årsavgift er jo helt opp til deg selv, slitedeler slites fortere ved hyppigere bruk. Bruker også mer bensin ved oftere og hardere kjøring.

I den prisklassen du oppgir, tror jeg ikke du vil finne noe særlig bra utvalg. Gå opp til 50 000, da finner du brukbare modeller.

Skrevet

Velkommen til bimmers.no :-).

Se litt på hva du ønsker deg av type, motor, utstyr og hva som er gjort av oppgraderinger/rep/oppgraderinger og ikke stress før du vet mere av hva du kjøper. Mindre motor betyr ofte billigere deler og forsikring. Når du har satt deg noen alternativer så ring noen forsikringsselskaper for høre på pris da har en del si på hvor du bor bl.a.

Lykke til :-)

Skrevet

Trenger ikke å være så dyrt å forsikre bilen din, kommer ann på om du har noen fordeler. For eks gjennom jobb, eller medlemskap i foreninger etc.

Jeg sjekket forsikring på en 323 i forrige uke, og forsikringen kom på 4 laken i året...

Årlige kostnader rundt en bil er vanskelig å forutse, men du har disse faste elementene:

*Årsavgift

*EU-kontroll

*Drivstoff

*Forsikring

Dette kan være snakk om 30 000 i året, eller 100 000. Kjøper du en dyrere og nyere bil slipper du forhåpentligvis unna litt.

Skrevet

Får en veldig grei E30 (men dette karosseriet er ikke å anbefale for en fersk sjafør. )

Du får en helt topp E36 316 eller 318 for dette.

Helt topp for en 18 åring med ferskt førerkort. ; ) Kolisjonsputer er for en 18 åring som bruker bilbelte, helt uunværlig : )

Jeg for min del, kjøpte E30 som 18 åring .

Sett bilen på mor eller far sin forsikring.

Skrevet
Okei, tusen takk for alle svar.

Noen som har noen linker til evt lesestoff eller hvor jeg kan finne ut mer?

Ja les det du kan her på bimmers.no , bmwccn.no og f,eks autopower.se så er du langt på vei. Som sagt bruk tiden og hver gjerne med på noen treff og spør og grav. Sannsynligvis for du sikkert være med på noen prøve turer også.

Skrevet

Du finner ut MYE av bare å lese her på forumet :)

Min første bil var også som Fliid en E30

Var stor fornøyd med den bilen :)

Men kan nesten være like greit å sett forsikring på seg selv fra starten av da du har en billigere bil du bare trenger ansvar på.

Så du slipper å begynne med forsikring da du kanskje har en mye dyrere bil du vil ha kasko på.

Og velkommen til forumet ;)

Skrevet
BMW er dyrt å forsikre for alle 18-åringer, derfor man setter forsikringen på en av foreldrene til og begynne med.

Årlige kostnader utenom årsavgift er jo helt opp til deg selv, slitedeler slites fortere ved hyppigere bruk. Bruker også mer bensin ved oftere og hardere kjøring.

I den prisklassen du oppgir, tror jeg ikke du vil finne noe særlig bra utvalg. Gå opp til 50 000, da finner du brukbare modeller.

Det er ikke så fæl forsikring som folk vil ha det til.

Da jeg som 18 åring skulle forsikre en 1988 BMW 325i, måtte jeg ut med 6500 i året for ansvar. Da hadde jeg 40% bonus pga to år med lett-mc.

Nå er jeg 20, og betaler 13000 i året for delkasko på 325en, og ansvar på 520en.

Skrevet

Jeg er også 17, og kjøpte en E30 i vår/sommer. Forsikring, årsavgift osv løste jeg på den lette måten at jeg leverte inn skiltene til litt før jeg kjører opp.

Jeg har også den fordelen med å ha lett motorsykkel. Da har jeg arbeidet meg opp bonus, og forsikringen blir ikke så veldig dyr.

Edit: Fliid: Hvorfor er ikke E30 noe særlig førstebil?

Skrevet

Edit: Fliid: Hvorfor er ikke E30 noe særlig førstebil?

Kanskje fordi det ikke er airbag eller noen elektriske hjelpemiddler.

Og de er veldig tailhappy. :)

Man blir en veldig god sjåfør av å ha e30, men du er ikke ute hvis et smeller.

Skrevet
Jeg er 18 og har 5500 i året delkasko på 520'n

Det er billigere å forsikre en Bmw i 5 serien enn en i 3 serien, 3 serien er mer involvert i ulykker, da den er vel litt mer populær som ungdomsbil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...