S.Arnesen Skrevet Desember 25, 2008 Skrevet Desember 25, 2008 S. arnesen: Hvem som har sagt at det må være på bekostning av alt annet? Hvorfor skulle noen trenge og si det?
Werther Skrevet Desember 25, 2008 Skrevet Desember 25, 2008 Første gangen jeg har lest denne tråden nå. Men jeg må si meg enig i MX5 burde være med i vurderingen - en bruktimportert MSM 2004-2005 modell (originalmontert turbo) får man fra ca 230k, disse eier både Boxster og Z4. MX-5 mangler kanskje status, men det resulterer i at man slipper matrester på bilen og slibrige kommentarer. Bilen virker uskyldig og har så mange likheter med eldre Lotus Elan o.l at folk oppfatter den på en helt annen måte enn Boxster. Dessuten er det stor tilgang til deler og ettermarkedstuning, samt en driftsikkerhet av en annen verden. Jeg smiler like mye bak rattet på mazdaens 116hk som jeg gjør i M5en.
Dan Skrevet Desember 25, 2008 Skrevet Desember 25, 2008 Hvem liker ikke oppmerksomhet? Jeg! Jeg smiler like mye bak rattet på mazdaens 116hk som jeg gjør i M5en. Da er det noe galt et sted
Werther Skrevet Desember 25, 2008 Skrevet Desember 25, 2008 Jeg smiler like mye bak rattet på mazdaens 116hk som jeg gjør i M5en. Da er det noe galt et sted Det er akkurat det som er genialt med MXen, jeg kan kjøre 30 mil på måfå en lørdag formiddag fordi det er kos. Man trenger ikke alltid 250 hk for å ha det moro, faktisk holder det med 1.6 og et godt chassi. Samt rwd og vinyltak
Dan Skrevet Desember 25, 2008 Skrevet Desember 25, 2008 Jeg smiler like mye bak rattet på mazdaens 116hk som jeg gjør i M5en. Da er det noe galt et sted Det er akkurat det som er genialt med MXen, jeg kan kjøre 30 mil på måfå en lørdag formiddag fordi det er kos. Man trenger ikke alltid 250 hk for å ha det moro, faktisk holder det med 1.6 og et godt chassi. Samt rwd og vinyltak Mente ikke nødvendigvis at det var MX5-en sin feil Ikke alle har den samme oppfatning av hva som skal til for å få kjøreglede. For meg har fart, akselerasjon, veigrep og stivhet særlig på svingete veier mye og si. Men når det er sagt så velger vi jo bil alt etter behov, og da spiller det ingen rolle hvilken bil som må til for å fylle det behovet
Hawkon88 Skrevet Desember 26, 2008 Skrevet Desember 26, 2008 Fint noen begynner å dele meningene mine hvertfall..
eriklepe Skrevet Desember 26, 2008 Skrevet Desember 26, 2008 mulig mx5 fortjener plass blandt kandidatene, selv har jeg aldri kjørt den! Men for meg var det naturlig å velge mellom de som media stiller opp mot hverandre. Og i dette selskapet var det z4, audi tt, mercedes slk og porsche boxter og tildels honda s2000 media fremhevet. Men når det gjelder mx5, den er jo ikke spesielt pen og se til,men har den noe å stille opp med når det kommer til kjøreegenskaper\glede , kvalitet,interiør,motor osv? Husk at vi snakker om ORIGINALE biler her.
hagenisse Skrevet Desember 26, 2008 Skrevet Desember 26, 2008 Både på kvalitet og kjøreegenskaper/glede står en MX5 neppe tilbake for noe av det andre du nevnte. Forøvrig kan man også nevne siste generasjon MR2; de får man jo latterlig billig om dagen.
weheeE34 Skrevet Desember 26, 2008 Skrevet Desember 26, 2008 Mr2 bør absolutt være med i denne diskusjonen, det er en skikkelig artig bil:) men her blir det nok en gang snakk om funksjonalitet... personlig tenker jeg mest på den som kom på 90 tallet, så nok en gang blir det som en nr2 bil, prismessig... Kom ikke det en Mr2 Turbo utgave også? vi havner vel snart på en AC cobra:) men da er det ikke lenger noe annet en råskap inne i bildet:) Til Hawkon88: du diskuterer ikke, fra ditt 2-3 innlegg har det kun vært kverrulere du har gjordt... du har på mange måter ødelagt trådstarters tråd... men det må være 2 for å danse...
Fredrik Skrevet Desember 26, 2008 Skrevet Desember 26, 2008 Men når det gjelder mx5, den er jo ikke spesielt pen og se til,men har den noe å stille opp med når det kommer til kjøreegenskaper\glede , kvalitet,interiør,motor osv? Husk at vi snakker om ORIGINALE biler her. Litt av poenget med biler som MX-5 (iallfall den første versjonen) er at de ikke krever en stor motor for å levere stor kjøreglede. At mye effekt alltid er synonymt med stor kjøreglede er en stor misforståelse. Den første MX-5 modellen veide litt over 1000 Kg og krevde derfor kun moderat effekt for å levere stor kjøreglede. Den hadde f.eks kun delvis et selvbærende karosseri inkl. en bærende subframe... en slags rørramme konstruksjon som gir bilen ekstra stivhet. Dette er en avansert konstruksjon som viser hvor seriøse Mazda var da de konstruerte MX-5. Hadde MX-5 vært en Lexus istedenfor en Mazda er jeg sikker på at flere ville ha fått med seg at den faktisk var temmelig unik da den kom på markedet i 1989.
Werther Skrevet Desember 26, 2008 Skrevet Desember 26, 2008 Men når det gjelder mx5, den er jo ikke spesielt pen og se til,men har den noe å stille opp med når det kommer til kjøreegenskaper\glede , kvalitet,interiør,motor osv? Husk at vi snakker om ORIGINALE biler her. Litt av poenget med biler som MX-5 (iallfall den første versjonen) er at de ikke krever en stor motor for å levere stor kjøreglede. At mye effekt alltid er synonymt med stor kjøreglede er en stor misforståelse. Den første MX-5 modellen veide litt over 1000 Kg og krevde derfor kun moderat effekt for å levere stor kjøreglede. Den hadde f.eks kun delvis et selvbærende karosseri inkl. en bærende subframe... en slags rørramme konstruksjon som gir bilen ekstra stivhet. Dette er en avansert konstruksjon som viser hvor seriøse Mazda var da de konstruerte MX-5. Hadde MX-5 vært en Lexus istedenfor en Mazda er jeg sikker på at flere ville ha fått med seg at den faktisk var temmelig unik da den kom på markedet i 1989. Faktisk veide de norsk-solgte 960kg, min usa-import veier 1030kg. Mazda brukte lang tid på å utvikle dette, første prototypen rullet på veien allerede i 1984. Design er jo en smakssak, selv foretrekker jeg første generasjon med vippelykter fordi den er mest klassisk. De senere versjonene har lagt på seg og blitt mer sterile i designen. Interiørkvaliteten er ikke helt på høyde med tyske biler da dette skal være en enkel bil uten idiotisk check controll, plingelyder og antispinn etc. Så noe gnisselyder fra plast kan forekomme...Dog er de bruktimporte bilene godt utstyrt med skinn, AC, CC, elspeil o.l. Motor mangler jo noe kraft i forhold til de dyrere tyskerne, men funker bra på veien med lav utveksling. Meget gode og tette girkasser... Samt en genial enkel kalesjeløsning, tar 6-7sek å dra opp. Noe annet som er verdt å nevne - en i mx5-miljøet kjøpte seg NSX, men var misfornøyd og gikk tilbake til mx5. Rett og slett en mer morsom bil. Han har nå en mx5 med ca 220hk, og den kjører fra E46 M3, Porsche 996 m.fl på Rudskogen. Prøv det med en Z4 2.5 eller Boxster...
hagenisse Skrevet Desember 26, 2008 Skrevet Desember 26, 2008 Hva modifiserte biler gjør på Rudskogen sier egentlig ikke så mye. Den MX5'en er alt annet enn orginal.
R Andersen Skrevet Desember 26, 2008 Skrevet Desember 26, 2008 Og at man kjører fra den og den bilen betyr ikke at den nødvendigvis er raskere.. Det kommer som oftest ann på sjåføren..
S.Arnesen Skrevet Desember 26, 2008 Skrevet Desember 26, 2008 Sharif ble jo frakjørt gang på gang når han kjørte egget på skogen...
eriklepe Skrevet Desember 26, 2008 Skrevet Desember 26, 2008 Det blir feil å blande inn modifiserte biler i diskusjonen ja. Jeg er sikker på at jeg hadde blitt frakjørt av det meste på bane, uansett hvilken bil jeg eller de andre kjørte i. Mulig jeg er dødsflink og kjører fra alle også. Håper 2009 byr på anledninger til å forøke seg. Når det gjaldt motor til mx5 tenkte jeg først og fremst på kvalitet og opplevd kvalitet. Tallene står jo på papiret. Jeg kunne absolutt tenkt meg å prøvd en mx5, sikkert en gøyal bil å kjøre. Den er vel endel mindre enn z4 også? Jeg har faktisk alltid trodd mx5 hadde fwd....!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå