Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Hei.Har en 320d e90 jeg også.

Hvor langt har bilen din gått?

Hvilken års modell er det?

Grise kjørte du da turboen røyk?

Har som sagt en e90 320d 2005 mod og er liv redd dette skal skje meg.

Det er det eneste grunnen til at jeg ikke liker turbo biler.

Hvorfor kan ikke turboen være drift sikker for f..

Har 320d e46 jeg

det er en sen 2001 facelift

Grisekjørte ikke nei

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Turboen er i utgangspunktet sikker som fjell den, men når alle disse miljøtiltakene tar overhånd, så er det en og annen fabrikant som bommer litt...

Dette går i disse tilfeller ut over turboen.

  • 4 weeks later...
Skrevet

Slenger inn en egen dyr turboerfaring. Har en 320d E46 2002 der turboen tok kvelden på 173.000 km. Hadde da hatt bilen siden 133.000 km. Veivhusfilteret hadde nok aldri vært byttet ettersom dette vel ikke ligger inne på serviceskjemaet til BMW. Uansett, det var svart og "tjukt". Fikk tak i Garret-turbo fra GIK eller KRB, har teflonhjerne så jeg husker ikke helt. Seansen kom på 20 laken inklusiv arbeid på verksted. Den nye turboen funker fint etter 10.000, men har nå noen symptomer som tyder på sliten LMM utifra de andre trådene her inne.

Skrevet

Koster det mye å skifte veivhusventilajonsfilteret? Aner ikke hva det er så hvis noen har lyst å forklare så værsågod :)

Jeg fikk ny katalysator og turbo, er det andre ting jeg burde gjøre nå for å vedlikeholde.

Når jeg starter bilen nå står det svart røyk ut av potta (går over ganske kjapt går over i hvit røyk etter det...)

Skrevet

Nå skal ikke jeg prøve meg på å være flinkis, men andre tråder indikerer at du relativt enkelt kan bytte dette selv. Jeg har sett det anbefalt å bytte filteret ved hvert tredje oljeskift, for min del blir det da etter hver 30.000 km. Selve filteret (med filterhus) koster rundt 550,- kroner hos GS (varenummer: 11127799224). Det virker ikke som det er en entydig oppfatning her i forumet om at dette filteret har påvirkning på turboens levetid, men med de indikasjoner som fins velger jeg å bruke de hundrelappene som trengs. Turbohavari har nok også sammenheng med kjørestil og at man nok bør la motoren gå litt på tomgang etter at man har belastet turboen, dvs. etter hver kjøretur. Mulig jeg tar feil, mulig jeg har rett.

Skrevet

Sjekket min kvittering for service og GS bildeler tar 397,80,- for veivhusventilasjonsfilter.

Arbeid vet jeg ikke, men maks halv time, regner jeg med.

Skrevet

Er dette en E90 med 163 HK eller 177 HK (det er ikke den samme motorgenerasjonen)... og har motoren tidligere vært chippet ?

Skrevet
Er dette en E90 med 163 HK eller 177 HK (det er ikke den samme motorgenerasjonen)... og har motoren tidligere vært chippet ?

OP skrev:

Har 320d e46 jeg

det er en sen 2001 facelift

Grisekjørte ikke nei

:wink:

Skrevet
Er dette en E90 med 163 HK eller 177 HK (det er ikke den samme motorgenerasjonen)... og har motoren tidligere vært chippet ?

OP skrev:

Har 320d e46 jeg

det er en sen 2001 facelift

Grisekjørte ikke nei

:wink:

OK... 163 HK og det vil si en M47TU2D20 motor med de samme svakhetene vedr. turboen som M47TUD20 motoren med 150 HK. Turboen er ikke bedre, men trolig holder den lengre med kortere intervaller når det gjelder oljeskift samt et par minutters ekstra tomgangskjøring etter at motoren/turboen har fått kjørt seg... altså før man stopper motoren.

Skrevet
Jeg har 150 hester´n. Har hatt en sånn trimboks en gang. Tok den av i sommer.

OK... sen E46 320d = 150 HK (M47TUD20). Denne motoren er dessverre kjent for å ha en svak turbo, men helt konkret hva som evt. fremskynder et havari er jeg ikke sikker på. Det er imidlertid helt sikkert at en chip eller en trimboks ikke er å anbefale. Mye kan imidlertid tyde på at turboen ikke er bedre enn den er... og akkurat det kan man mene ganske mye om. Jeg ville ha sjekket i Sverige i et håp om å finne en turbo som er overhalt... markedet er mye større der borte.

Skrevet

jeg fikk ny turbo på forsikringa jeg så det er i orden nå..

Men det jeg lurer på nå er om det er noe annet jeg burde skifte nå etter et havari. Jeg har fått ny turbo og katalysator. Det er veldig svart røyk ut av bilen i det jeg starter den..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...