Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg går litt og lurer om dagen på å oppgradere til en E60 525 Touring. Men skal jeg velge diesel eller bensin, det er mitt store spørsmål :?: Dieselen er jo sterk i bunndraget men har mindre hester en bensin. Den kan dog chippes opp til rett over 200 hk. Bensinen har jo rå lyd, flere hester og en litt mer turtalls villig motor, men så var det jo dette med forbruket da. Jeg må også legge til at manuelt gir står på ønskelisten ved et eventuelt bilbytte. Burde jeg revurdere det ønsket når det er snakk om de overnevnte motorene?

Så lurer jeg på en annen ting og det er hvilket land det kan lønne seg å importere fra i dag. Euroen er jo så høy at det er ikke mye å spare på å hente i fra Tyskland lengre, mange er i Sverige og henter bil nå om dagen. Dollaren er jo lav men USA er jo fryktelig langt borte, det blir også en vanskelig oppgave å oppdrive en diesel bil der borte. Burde jeg heller beholde den E39 520I jeg har i dag, en seks år gammel bil jeg i grunnen er strålende fornøyd med, og heller vente til E60ene faller mer i pris og handle på hjemme markedet.

Skrevet

Nå har jeg ikke generell peiling på bmw, men uttaler meg om diesel vs bensin.

Idag spiller det liten trille om du velger diesel eller bensin, p.g.a prisforskjellen.

Dog, dieselmotorer er som regel snillere i forbruk enn bensinmotorer.

Skrevet
Nå har jeg ikke generell peiling på bmw, men uttaler meg om diesel vs bensin.

Idag spiller det liten trille om du velger diesel eller bensin, p.g.a prisforskjellen som er på drivstoffet.

Det spiller mindre rolle enn før ja, men det er nok ikke helt uten betydning, dersom du kjører mye bil!

Da mener jeg ikke 15000 i året, for da har det lite å si ja.

Nå er det ikke alle som er så kravstor til akkurat dreimomentet heller da, men skal du dra en del med bilen, stor henger eller vogn, så hadde jeg absolutt valgt diesel.

Dersom du verken skal dra tungt, eller kjører mange km i året kan du like godt gå for bensin. :)

Skrevet

Økonomi og kjørbarhet i daglig bruk tilsier at Diesel er det beste valget. Selv om drivstoffprisen er den samme, bruker 525D mindre enn 525i. Min E39 530D med automat har på langkjøring samme forbruk som 520i 2.2 manuell, men går billigere på enn 520i på bykjøring. Dette har jeg testet selv. Og ytelsesforskjellen på disse trenger jeg vel ikke si noe om...

Velg bensin dersom lydbilde og aktiv kjøring er viktig. Hadde jeg hatt valget i dag tror jeg at jeg hadde satset på bensin. Spørs selvfølgelig på hvor mye du kjører i året, men med moderat kjørelengde er det ikke så mye å spare på diesel likevel.

Det var i hvertfall min mening en sen lørdagskveld :)

Skrevet

Har kjørt mange BMW med både bensin og diesel, å jeg er ikke i tvil hva jeg liker best, Diesel!, men smak å behag, mange liker det motsatte, du har mer skyv i en dieselbil med ca samme HK, også er den billigere i forbruk, men det er jo avhenig av hvor mye du vil kjøre også...+++

Diesel 6èrn er ikke gærn lyd i den ! :)

Lykke til! :)

Skrevet

Du bør ikke importere en bil fra USA. Rett og slett fordi at bilene fra USA og Skandinavia kan være to vidt forskjellige biler. Helt annet ledningsnett, andre innstillinger, annet type standardutstyr, instrument med miles osv osv. I tillegg vil du ha problemer med å få solgt den ved en senere anledning. Eiere som importerte E71 X6 i sommer grunnet gunstig importering (les: svak dollar) gjorde et bomkjøp da de slet med å få den godkjent i Norge. Rett og slett på grunn av de store forskjellene. Det er andre sikkerhetskrav rundt om i verden og bilene som lages til de forskjellige landene er satt opp med masse forskjellige ting og en hel haug tull. De to E70 X5 4.8i'ene på finn.no som ble importert fra USA et pr. mnd før lansering i Norge står til salgs ennå og det er over 2 år siden de ble tatt inn. Minst en av de selges også på eksport for en latterlig lav sum..

Når det gjelder hvilket valg så må det rett og slett være opp til deg, hva du har behov for og hva du selv føler er riktig av diesel og bensin. Dersom du ønsker en bil som er hurtig i det daglige livet så ville jeg definitivt ha gått for 525d. Det samme ville jeg ha gjort dersom du ønsker potensialet ved en billig tuning. 525d med 2.5 177hk (2004-2007) skremmes opp til 225hk. 525d med 3.0 197hk (2007-20xx) kan skremmes opp til både 255hk og 285hk. På bensinversjonene må man ty til kompressor eller turbo for å kunne hente ut noe. Du bør også være obs på at det fins 3 forskjellige motorer i 525i. 525i med 2.5 192hk (2003-2005), 525i med 2.5 218hk (2006-2007) og 525i med 3.0 218hk (2007-20xx). Alt etter dine behov. Husk også at ALLE E60/E61 fikk en liten oppdatering ved 09/2005 som f.eks oppdaterte motorer, start/stopp knapp og ny iDrive knott. 3.0 liters motorene kom ikke før ved facelift 03/2007. Hva gjelder manuell og automat ville jeg definitivt ha gått for sistnevnte. Det er komfortabelt, har høyere salgspris ved senere anledning og er mer lettsolgt. Vær også obs på at det kom ny girkasse ved facelift 03/2007. Denne girkassen er fantastisk hva gjelder presisjon og komfort. Facelift har også bedre interiørkvalitet. Et alternativ er kanskje en 2007/2008 520d facelift (150hk/163hk/177hk)?

Det er så mye å skrive ved E60/E61, så vi starter foreløpig der - så får du heller spørre dersom det er noe mer konkret du lurer på.. :D

Forbrukt på en uinnkjørt 2008 520dAT med ny automatkasse og 177hk ved pen kjøring. Langkjøring, selvsagt.

rvymsidtv5ei6wd8uyrt.jpg

Skrevet

Det er nok en ide å skrive hva du har tenkt å bruke bilen til ;)

Som du ser, så er det bruken som bestemmer hva du burde gå for. Men selvfølgelig 'gefühlen' du har for bensin / diesel kicker vel også inn ;)

Edit: kan hende at forbruket er noe mindre faktisk. Det viser seg at BMWs målere viser for mye i forbruk ifølge en test som var gjort tidligere.

Skrevet
Forbrukt på en uinnkjørt 2008 520dAT med ny automatkasse og 177hk ved pen kjøring. Langkjøring, selvsagt.

Imponerende! Hva er det egentlig som skiller 177 hesteren i 520D fra 150 og 163? Er det kun motorstyring eller er det andre vesentlige forskjeller?

Skrevet

M54B25 motoren (i E60) leverer et forbruk på ca 12,5 l/100km ved normal by-kjøring.

For øvrig er dette en motor som passer veldig godt til bilen. Velg bensin om du virkelig har lyst på det, men en diesel gir i de fleste sammenhenger mer mening.

De er begge to veldig gode biler.

Skrevet

Hei og takk for mange svar

De modellene som eventuelt er av interesse for meg er 2004-2005. Dette er jo før den store faceliften men det er der i området prisene er mest spiselige.

Det jeg bruker bilen mest til er rett og slett daglig kjøring. Til og fra jobb, til butikk og ellers rundt i distriktet. Det blir jo noen langturer til Oslo og utlandet også i løpet av et år. Jeg må nok tilstå at jeg er av den litt mere hissige sjåføren når det kommer til motorveier, liker å ha litt krefter til forbikjøring osv. Kjører svært lite med tilhenger, maks to til tre ganger i året, ikke tunge lasten jeg har på hengeren heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...