Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden ikke alle her inne på forumet er like handy og født med skiftenøkkelen i handa, hender det at vi må sette bilen inn på verksted.

Men det er også mulighet for å bli lurt når slike som meg setter bort bilen, da eg ikke har peiling på hvor mye tid det vanligvis tar å skifte de enkelte ting. Regner med eg ikke er alene om dette..

Eg skal skifte:

- Dynamo

- Servopumpe

- Viftereim

Hvor mange timers arbeid er normalt dette? Er en 520ia, e39 -97.

Skrevet

tja de har vel et tidsestimat på dette, men en god mekaniker bør vel klare dette på 3 timer kansje?

Skrevet

Nå kjenner jeg ikke til akkurat den bilen, men det høres ut som 3-4 timers jobb, dvs de tar sikkert betalt for 4-5.

Skrevet

Hvis motoren har samme system for reimskift med mekanisk eller hydraulisk strammer slik som de tidligere motorene så skal vel reimskifte gå på 10 minutter. Dynamoen er vel bare å løsne et par bolter, koble fra det elektriske og få den ut, samt montere den nye. Avhengig av hvor trangt det er nede i motoren og om det er noe som må demonteres for å komme til tørr jeg ikke eksakt hvor lang tid det skal ta, men jeg synes ikke en slik jobb bør ta no mer enn 1 time, maks 2.

Skrevet

Nå har jeg aldri skrudd på en E39, men hvis det er plass nok så går den jobben veldig fort. Servo og dynamo sitter jo som naboer. Å tre på multireima er jo fort gjort, hvis man kommer til med hendene greit.

Ofte er mye av tida brukt på å bare skru vekk deksler for å få plass.

Skrevet

Så mellom 1 og 5 timer, med sannsynlighet på 3 timer, og håper på mellom 1 og 2 timer, men frykter 4-5 timer ? :lol:

Eg regnet også med at det skulle være en kurant jobb, men det fristet ikke å gjøre det selv i 6-7 minus og snøbyger ute på parkeringsplassen..

Noen hadde en genial reklame for noen år siden: "Hva har pengene dine gjort for deg i det siste ?"...

Nei men siden verkstedene også skal tjene penger, får en vel regne med at de skriver 3 timer da, inklusiv litt prøvekjøring og slikt. Takker for svar ihvertfall :)

Skrevet

Har ikke skiftet dette på E39, men er jo omtrent danseplass under panseret på E39 og å løsne dekslene foran motoren for å komme til tar ihvertfall ikke mange minuttene (med mindre man må komme til noe jeg ikke vet om)

Skrevet

Spør om det å verkstedet du, så har du noe å gå etter dersom det plutselig tar lenger tid. Jeg skulle få byttet ABS-sensor i bakakslingen på bilen min. Det skulle visst være en enkel jobb, som skulle ta en 3-kvarter time... Ventet der i 4 timer. :o Nektet selvfølgelig å betale for mer enn en time, som jeg fikk opplyst om å forhånd. De skylte fort å at de måtte ut med baksete, bensintank og løsne bakakselen, eller hva faen det var de fant på.

Endte med at jeg vant. :lol: Og jeg drar nok IKKE dit igjen...

Skrevet

E39 er grei å skru på den ja, tror jeg brukte ca 30-45 min på å demontere/montere vannpumpe og termostat på min, det som er litt klurete er at man må løsne viften for å få av det dekselet rundt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...