Erik S. Skrevet Januar 8, 2009 Skrevet Januar 8, 2009 Salting på fine snøveier er totalt unødvendig og no dritt. Det at de skal strø salt oppå den fine kramme snøen som skaper godt veigrep og fine forhold, for å lage slaps er uforståelig. Må derimot desverre bite i det sure eplet og innrømme at når det er nullføre ute og utrolig glatt er jeg avogtil glad for at det er saltet. Slik som i trondheim nå ligger det islag med vann oppå og det er livsfarlig å kjøre på. Da er det bedre at de salter litt og får bort isen slik at veien kan bli isfri og tørke. Jeg hater rust og dritt som kommer pga. saltet, men i enkelte situasjoner bedrer det trafikksikkerheten og da får man heller bare være flink til å spyle bilen. 50kr på selvvasken er bedre enn 4000kr i egenandel for å ha sklidd inni noen. Skulle ønske de var flinkere til å vurdere når salt er nødvendig, og når det ikke er det. Det saltes ihvertfall mye unødvendig! Helt enig!
Hansh Skrevet Januar 8, 2009 Skrevet Januar 8, 2009 Salting er greit hvis det er IS! Men hvis det er snøføre så synes jeg at de skal holde seg milevis unna. Dette er norge, et land med snø og dritt. Folk burde lære seg å kjøre på de veiene vi har. Enig med båded deg og Mexos! Hadde ikke vært mulig å kjøre bil mange steder i Bergen de siste dagene hvis de ikke saltet, det skal være sagt.. Eneste jeg har skadet er heldigvis armen min som nå er blålilla etter en spasertur bærende på min datter på glattisen på vei til der bilen stod trygt parkert pga. føret.. - Men liker ikke salt for det meste!
benger Skrevet Januar 8, 2009 Forfatter Skrevet Januar 8, 2009 Godt å lese at det er mange her som har meninger og synspunkter om dette, men, tror ikke det kommer til å bli noe mindre veisalting uansett hvor mange leserinnlegg som blir trykt osv. Hørte en reportasje på radioen om dette en gang, og da ble det nevnt at man kunne bruke sukker av noe slag. Sukre veien, høres jo mye bedre ut og!
Wolfeh Skrevet Januar 8, 2009 Skrevet Januar 8, 2009 Vel det vil jo ikke fremkalle rust og ville dog vært en mye bedre løsning hvis dette var mulig.
Andreas1 Skrevet Januar 8, 2009 Skrevet Januar 8, 2009 Har ikke helt sansen for hva saltet gjør med bilen min da... Dette er da etter en en tur på noen få mil: Var det ikke Tr.heim hvor de ikke hadde verken måket eller saltet enda etter en bestemmelse i kommunen hvor de hadde utelatt de sosiale kostnadene (køer, skader, tomgangskjøring etc) fra regnestykket? Mener jeg så det på nyhetene for noen dager siden, og hvis jeg da måtte velge imellom ingenting og salt hadde jeg nok i akkurat det tilfelle måtte valgt saltet (-eller aller helst ordentlig snørydding).
EirikL Skrevet Januar 8, 2009 Skrevet Januar 8, 2009 Personen som hadde ideèn med veisalt, skulle vært kjeppjaget vannrett inn i helvette Folk er blitt så vant til saltet (les dritten) at de ikke har evner til å kjøre på normale vinterveier engang. De siste dagne her i Trondheim har trafikken stått i syv stein alle veier. Og det etter at det har vært gjort et patetisk forsøk på brøyting. Det er ikke noe problem å kjøre på vinterveier så lenge man avpasser farten litt. Men man trenger vel for faen ikke å legge seg i 25 i 50 sonen? Jeg mener at hvis folk ikke tør å kjøre bilen sin noenlunde normalt under litt vanskelige forhold, bør de ta bussen og la bilen stå hjemme. Det er tryggere for alle andre og det skaper mindre irritasjon. Sånn! der fikk jeg blåst ut litt frustrasjon
Lars89 Skrevet Januar 9, 2009 Skrevet Januar 9, 2009 Folk i dette landet kan ikke kjøre! Så lenge det er tørt og fint gasser de på, men blir det regn og snøvær sakker man av til halve farta og akselererer med egg under foten. Når man i tillegg legger til miljøhysteriet tror folk at de redder verden med å kjøre som en bestemor. Når det gjelder saltet blir det jo hevet ut uavhengig av føre. Firmaet som sprer dritten får betalt pr kilo/time og ikke etter hvor mye is de fjerner. Håpløst!
SpiXi Skrevet Januar 9, 2009 Skrevet Januar 9, 2009 hater det dritt saltet ødelegger bimmern min :whoa: må lakke skjermene mine i sommer pga det jævla saltet
Ellingsen B. Skrevet Januar 9, 2009 Skrevet Januar 9, 2009 bryr meg lite siden jeg har vinterbil til dagens føre. har ikke vaska audi'n siden september tror jeg..
Hauso Skrevet Januar 9, 2009 Skrevet Januar 9, 2009 det saltet skulle vært helt inn i ræva på de som fant ut at det var "lurt" å bruke for å holde veiene isfrie. det tar jo knekken på alt som går an å ta knekken på! er jo helt latterlig. Brenn jævla drittsalt!!!!!! :@
marius paulsen Skrevet Januar 9, 2009 Skrevet Januar 9, 2009 synes salting er helt greit. driver med veivedlikehold selv og for å oveholde krav til friksjon så må det saltes av og til snedig det at de fleste hær virker å være over gjennomsnittet gode å kjøre da.siden det er bare de andre som er dårlige å kjøre. når når man kommer rundt en sving og det er tynn ishinne på veien så hjelper det stort sett lite å være god å kjøre. til di som klager på at det saltes når det er varmegrader ute så er det stort sett pga at værmeldingen sier at det kan fryse på.er en litt mere avansert værmelding enn den du får på yr.no og såne sider.kravene til friksjon er ofte så strenge at det er forsent og salte etter det er blitt glatt. desuten kan det slå is på vegen helt opp til 3-4 plussgrader ved di rette forutsettninger. dog er jeg imot overdrevet salting på godt vinterføre. synes no selv at strøsand er verre mot bilen enn saltet,hater steinsprang.
316 Skrevet Januar 9, 2009 Skrevet Januar 9, 2009 synes salting er helt greit. driver med veivedlikehold selv og for å oveholde krav til friksjon så må det saltes av og til Kravet til friksjon er for meg selvfølgelig helt ukjent, men for deg som i dette tilfellet er "leverandør" så er det selvsagt nødvendig. Men du er vel enig i at det ikke burde gå utover meg som "kunde"? Her er det din jobb å finne en løsning som både tilfredstiller kravene til friksjon, og mine krav som kunde. snedig det at de fleste hær virker å være over gjennomsnittet gode å kjøre da.siden det er bare de andre som er dårlige å kjøre.når når man kommer rundt en sving og det er tynn ishinne på veien så hjelper det stort sett lite å være god å kjøre. Kjører man etter forholdene, så er man en god sjåfør. Kjører man av veien, så har man ikke kjørt etter forholdene. Alle ønsker å kjøre på så godt føre som mulig, men ikke på bekostning av bilen sin. Du ser vel en sammenheng her?
marius paulsen Skrevet Januar 9, 2009 Skrevet Januar 9, 2009 synes salting er helt greit. driver med veivedlikehold selv og for å oveholde krav til friksjon så må det saltes av og til Kravet til friksjon er for meg selvfølgelig helt ukjent, men for deg som i dette tilfellet er "leverandør" så er det selvsagt nødvendig. Men du er vel enig i at det ikke burde gå utover meg som "kunde"? Her er det din jobb å finne en løsning som både tilfredstiller kravene til friksjon, og mine krav som kunde. snedig det at de fleste hær virker å være over gjennomsnittet gode å kjøre da.siden det er bare de andre som er dårlige å kjøre.når når man kommer rundt en sving og det er tynn ishinne på veien så hjelper det stort sett lite å være god å kjøre. Kjører man etter forholdene, så er man en god sjåfør. Kjører man av veien, så har man ikke kjørt etter forholdene. Alle ønsker å kjøre på så godt føre som mulig, men ikke på bekostning av bilen sin. Du ser vel en sammenheng her? du har helt rett i tingene du komenterer men nå har vi vel ingen billige gode alternativer til salt enda. selfølgelig skal man kjøre etter føret men du kan jo komme kjørene på rimelig tørr vei på høsten og plutselig kan det være glatt som f.tror ikke det er så mange som tenker på at det kan fryse på når det er plussgrader.
S.Nilsen Skrevet Januar 9, 2009 Skrevet Januar 9, 2009 gjelder nesten og få vasket så ofte som mulig særlig på vinteren! jeg tar en gang i uka skikkelig vask på min
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå