Tore Diesel Skrevet Januar 18, 2009 Share Skrevet Januar 18, 2009 Har kjørt 2 stykk diesel volvoer, den ene en 07 v70 2,4 og en 08 S80 2.0 skjønner ikke helt det "store" med diesel momentet når 520'n virker sterkere enn begge de to Ja hvis 520'n din virker sterkere enn begge de 2 så kan det ikke være rare dieselmotorene i de Volvoene der du! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bcrazy Skrevet Januar 18, 2009 Forfatter Share Skrevet Januar 18, 2009 Det korte registeret til en turbodiesel gjør at man konstant sitter med hånda på girspaken. Unntaket må være langkjøring i konstant hastighet. Vet ikke hva slags dieselbil du har vært ute å kjørt, men kan ikke si at jeg sliter med akkurat dette....selv om jeg er en av fåtallet som kjører 530d med manuellgir. Mulig dette er noe de driver med, de som kjører 54 hesters golf diesel. 530D kan vel ikke sies å være den vanligste diesel motoren omkring. Jeg tviler ikke på at 530D går bra, men å begynne å sammenligne den med normale dieselmotor på 2 liter blir jo helt feil. Ta 3dje gir på en gjennomsnittlig 2 liter turbo diesel. Den har ca 30 km/t pr 1000 o/m i 3dje gir. Man kan da bruke 3dje giret fra 1500-4000 o/m altså 45-120 km/t Tilsvarende bensinbil med 2 liters volum. 3dje gir vil typisk gi 22-25km/t pr 1000 o/m. Så om man bruker dette giret fra 1500-6000 o/m vil hastighetsområdet bli fra ca 30-130 km/t. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bcrazy Skrevet Januar 18, 2009 Forfatter Share Skrevet Januar 18, 2009 Som jeg skrev har den i mitt eksempel relativt sett 50% lengre register enn det relle på motoren. Dette etter at en har tatt hensyn til den forskjellige utvekslingen, akkurat det samme som du sier i ditt første innlegg. Mitt regneeksempel er jo selvsagt ikke 100% reelt, men jeg gjorde det så enkelt for å kunne demonstrere poenget enklest mulig.Min egen 530d drar som et lokomotiv fra 30 km/t på tredjegiret. Husker ikke hvor mye fart den gjør på tredje men tror ikke 120-130 er så langt fra sannheten. Jeg vil faktisk tro jeg har nærmere 100 km/t før du passerer 60 km/t med din 520i, selv om dette ikke er en spesielt fair sammenligning motorvolumet tatt i betraktning. Det er jo nettopp i slike elastitestøvelser en moderne turbodiesel er fullstendig overlegen en selvpustende bensiner. Og JO det er mye pga dreiemomentet de bruker turbodiesel i nesten alle lastebiler. Som du sier selv det er ikke fair å sammenligen 530D med 520 bensin... Dersom man hadde lagd en 16 liters lastebil motor med turbobensin, ville den grunnet at bensinmotoren arbeider på et høyere turtall utviklet VESENTLIG mer moment på drivhjula enn en 16 liters turbodiesel. Slik jeg ser det er det 2 grunner til at diesel brukes i lastebiler 1. Lavt forbruk 2. Bedre holdbarhet ved maksimal belastning ingen av disse to egenskapene er noe av deg jeg mente å diskutere i denne tråden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet Januar 18, 2009 Share Skrevet Januar 18, 2009 Har kjørt 2 stykk diesel volvoer, den ene en 07 v70 2,4 og en 08 S80 2.0 skjønner ikke helt det "store" med diesel momentet når 520'n virker sterkere enn begge de to Den som lever i troen på av M50B20 og M52B20 har bra dreiemoment lever i sin egen lille drømmeverden. Det må være en av de lateste motorene jeg har selv har kjørt, og forsåvidt eid, sett i forhold til toppeffekten. Det skjer absolutt ingenting før den får 4000 rpm, men da kommer den til gjengjeld ganske bra. Jeg kan ramse opp en bråte toliters bensinere med 150hk som har mye bedre effektregister. Hvordan du så videre kan si at denne er sterkere enn en moderne dieselmaskin er for meg helt på trynet. Til og med en B23 Volvomotor (2,3liters Volvo 240) har like mye dreiemoment som M50B20, og har det i tillegg ca 2000 rpm lavere i registeret. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
heimkokt Skrevet Januar 18, 2009 Share Skrevet Januar 18, 2009 Hekt en henger på en diesel og bensin bil så vil dere merke forskjelen.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet Januar 18, 2009 Share Skrevet Januar 18, 2009 Som jeg skrev har den i mitt eksempel relativt sett 50% lengre register enn det relle på motoren. Dette etter at en har tatt hensyn til den forskjellige utvekslingen, akkurat det samme som du sier i ditt første innlegg. Mitt regneeksempel er jo selvsagt ikke 100% reelt, men jeg gjorde det så enkelt for å kunne demonstrere poenget enklest mulig.Min egen 530d drar som et lokomotiv fra 30 km/t på tredjegiret. Husker ikke hvor mye fart den gjør på tredje men tror ikke 120-130 er så langt fra sannheten. Jeg vil faktisk tro jeg har nærmere 100 km/t før du passerer 60 km/t med din 520i, selv om dette ikke er en spesielt fair sammenligning motorvolumet tatt i betraktning. Det er jo nettopp i slike elastitestøvelser en moderne turbodiesel er fullstendig overlegen en selvpustende bensiner. Og JO det er mye pga dreiemomentet de bruker turbodiesel i nesten alle lastebiler. Som du sier selv det er ikke fair å sammenligen 530D med 520 bensin... Dersom man hadde lagd en 16 liters lastebil motor med turbobensin, ville den grunnet at bensinmotoren arbeider på et høyere turtall utviklet VESENTLIG mer moment på drivhjula enn en 16 liters turbodiesel. Slik jeg ser det er det 2 grunner til at diesel brukes i lastebiler 1. Lavt forbruk 2. Bedre holdbarhet ved maksimal belastning ingen av disse to egenskapene er noe av deg jeg mente å diskutere i denne tråden. Den matematikken din faller jo på sin egen urimelighet. Hvorvidt den yter mer effekt er jo for det første ikke noe tema på en lastebil. Det er dreiemoment som er ønskelig. Disse motorene skal trekke tungt, ikke akselerere. For det andre så vil den ikke automatisk yte mer ettersom den drar mer turtall. Da er den avhengig av at motoren beholder dreiemomentet lengst mulig ut i registeret. Effekten er bare matematisk utregnet fra målt dreiemoment ved hjelp av en formel. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet Januar 18, 2009 Share Skrevet Januar 18, 2009 Jeg skjønner godt hvorfor hvermansen, og forsåvidt entusiaster velger diesel. Bilene føles relativt kjappe pga turboen og har et lavt forbruk. En person som er vant med en moderne turbodiesel ville nok fått sjokk om han hadde prøvd f.eks bilen min med M20B25 eller en annen eldre BMW med sekser... Skjer absolutt ingenting under 4000rpm før det skjer en del... Mange ville nok karaktirisert motoren som håpløs, jeg synes det er gøy. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet Januar 18, 2009 Share Skrevet Januar 18, 2009 Det er fordeler og bakdeler med alt. M20B25 er en av de nydeligeste motorene jeg vet om, men som du sier er den lat som faen på lave turtall. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Januar 18, 2009 Share Skrevet Januar 18, 2009 Hekt en henger på en diesel og bensin bil så vil dere merke forskjelen.. Hvorfor skulle henger eller ikke utgjøre noen forskjell? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet Januar 19, 2009 Share Skrevet Januar 19, 2009 Hekt en henger på en diesel og bensin bil så vil dere merke forskjelen.. Hvorfor skulle henger eller ikke utgjøre noen forskjell? Får mer bruk for alle de flotte Nm folk med diesel skryter så mye av Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Januar 19, 2009 Share Skrevet Januar 19, 2009 Mer bruk for...? hvorfor det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hyggmaister Skrevet Januar 19, 2009 Share Skrevet Januar 19, 2009 Hvorvidt den yter mer effekt er jo for det første ikke noe tema på en lastebil. Det er dreiemoment som er ønskelig. Disse motorene skal trekke tungt, ikke akselerere. Enkelt og greit forklart, dette kan ikke være så vanskelig å forstå Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerlars Skrevet Januar 19, 2009 Share Skrevet Januar 19, 2009 En dieselmotor med stort dreimoment blir ikke så påvirka av ekstra vekt, da det er momentet som gjør den sterk. Det er ikke synonymt med akselrasjon. Effekten får man av hestekrefter. Du merker det bare du får et par ekstra passasjerer at en litt lat bensinmotor går mye dårligere, men i en diesel med godt moment merkes ikke dette. Den har mer "muskler" Men det er effekten (hestekreftene) som avgjør hvor mange ganger disse musklene kan brukes. Litt vanskelig å forklare, men håper noen av dere forstår. En bensinmotor kan gå like fort 0-100 som en diesel, mens bensinmotoren kan være treigere fra 100-150 f. eks pga. at den taper på momentet pga. luftmotstanden. Den er rett og slett ikke like sterk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet Januar 19, 2009 Share Skrevet Januar 19, 2009 Effekten er matematisk utregnet fra dreiemoment og turtall. Dreiemomentet i seg selv sier absolutt ingenting om hvor raskt den akselererer. Men hvis man i tillegg vet turtallet kan man regne ut hvor mye effekt den yter ved det gitte turtallet ved hjelp av denne formelen: (Nm x rpm)/7120 = hk Effekten i seg selv sier altså egentlig kun akselerasjonsvilligheten til motorer, hvor mye arbeid motorer er i stand til å yte over et gitt tidsrom. Fordelen til en moderne turbodiesel er her at den yter svært mye mer dreiemoment på lave turtall enn en bensiner gjør. Det gir den et solid bunndrag og mellomregister. For å få en motor til å yte mye effekt er utfordringen å få dreiemomentkurven til å holde lengst mulig opp i turtall. Faller momentkurven kraftig fra mellomregisteret har det ingen hensikt å tyne ut masse turtall, da bilen likevel ikke vil øke sin effekt ved hjelp av den turtallsøkningen. De fleste dieselmotorer har en effekttopp som ligger relativt nært maks turtall, slik at man får utnyttet registeret maksimalt. Det samme gjelder også for bensinmotorer. 100 hk er 100 hk enten de kommer fra en diesel- eller bensinmotor. Så vil den tidligere nevne utvekslingen igjen spille litt inn i bensinerens favør. Dieselens fordel ved å ha mer dreiemoment tidligere på registeret gjør den i mine øyne overlegen til å trekke tung henger. Men det har altså ingenting med effekt å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zH- Skrevet Januar 19, 2009 Share Skrevet Januar 19, 2009 Riktig Men likevel vil jeg si at opplevd effekt i forhold til normal bruk, og drivstoff forbruk er betraktelig bedre med en moderne turbodiesel! Jeg liker ikke å dra bilen langt opp mot rødstreken hver gang jeg vil akselerere fort (hele tiden ), diesel framstår som sterkere, og er lettere å akse fort med uten å få dårlig samvittighet for å tyne motoren Min neste bil blir en diesel!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå