Hyggmaister Skrevet Januar 19, 2009 Share Skrevet Januar 19, 2009 Så det du sier er alså at en 3liters bensinmotor på 150Hk har lik ytelse som en 2liters bensinmotor,ettersom Nm er TOTALT irrelevant ifølge deg??. Forutsatt at bilene hadde hatt en girkasse som holdt turtallet på toppeffekten hele tiden, så ville ytelsen vært lik. Det er effekten som er viktig, men med normale girkasser hvor man må bruke en større del av turtallskalaen, kan man ikke bare se på toppeffekten, men over det området man bruker. Og selv med lik toppeffekt, vil nok normalt en 3-liter ha mer effekt over et bredere område. Ja skjønner jo at med utvekslinger opp i mente så kan det meste fikses visstnok. Men for å sette det på spissen med et døme nevnt av en annen: Monter en 150Hk motorsykkelmotor på 1000ccm i en bil på 2 tonn(så mangen gir du vil),gjør det samme med en bilmotor(bensin eller diesel om du vil) på 150Hk men 3000ccm(så mye gir en vil her også). Kjør så desse så fort så mulig fra 0-100km/t,og etterpå til toppfart(husk at de har "uendeligt" med gir). Hvem er så vinneren,og hvorfor?? Dette kan jo ikke være vanskelig å forstå folkens!? Takk for nok en god forklaring E36Cab1!! Motoren på 3000 kubikkcm vil selvsagt yte mer NM over et jevnere spekter, og selvsagt flytte bilen bedre. MC-motoren med samme effekt er beregnet på å flytte 200 kg fort fremover, ikke 2000 kg. Sett 3-litern på en motorsykkel, og det vil selvsagt gå til helvete. Ikke får du plass og vekta på sykkelen mangedobles. En annen ting er selvsagt at etter 1-litern hadde dradd 2 tonn rundt forbi i 5 timer på 14000 rpm, så ville det vært fint lite igjen av den Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E36Cab1 Skrevet Januar 20, 2009 Share Skrevet Januar 20, 2009 Den med motorsykkelmotoren. Den veier sikkert mindre. Toppfarten blir lik. Begge svara dine er feil. Å anta at "hk er hk" er idioti,da kan en kutte diskusjonen med en gang for de er avhengige av Nm for å fungere. Samtidigt som friksjon av ulike sorter virker inn(rullemotstand,luftmotstand osv) på denne ligningen ovenfor... Eg gir opp,for dette er dødfødt.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn Hetland Skrevet Januar 20, 2009 Share Skrevet Januar 20, 2009 Herregud for en vasediskusjon!Føler vi har hatt denne diskusjonen minst 2 ganger før Jeg mener uansett det blir unfair å sammeligne turbodiesel med en suge bensinmotor. Diesel er jo egentlig ubrukelig uten tvangsmating. Da blir det heller mer nøyaktig å sammenligne 335i og 335d som nevnt før her og her vil nok bensinen trekke det lengste strådet. Ja, om formålet er raskest mulig fra A til B. Om formålet derimot er å trekke fullastet bil med passasjerer og bagasje i trunk og på tak, samt svær campingvogn, så nei. Man må jo selvsagt se an bruken, før man bestemmer seg om hva man vil ha, og så må man se an hvilken motorkarakteristiskk man liker å kjøre selv - og så må man heller ikke dømme nye dieselbiler ut fra 524TD'en man prøvekjørte for 15 år siden... Hyggmaister hvis du ser på 335i og 335d på kurver for nm og hk og regner deg gjennom utveksling så vil du nok finne ut hva som er mest egnet. ellers så er det bare antagelser hva du synes er best. Det eneste du har rett i er på neste side der du sier at motorsykkelmotoren vil være utslitt etter lang tids jobbing på høyt turtall, men det forandrer ikke saken ihht at hk er hk samme hvor det kommer fra. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Januar 20, 2009 Share Skrevet Januar 20, 2009 Dette kan jo ikke være vanskelig å forstå folkens!? Det virker jo opplagt at det er det for noen...? Det må jo være greit å forutsette at motorene faktisk holder og at de får plass og whatnot - ellers blir det jo bare helt meningsløst å bruke det som eksempler. Begge svara dine er feil. Da får du poste de riktige svarene da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E36Cab1 Skrevet Januar 20, 2009 Share Skrevet Januar 20, 2009 Voldsomt så vanskeligt dette skulle være da.... Nm= T x V /(4 x PI) T=Sylindertrykk/arbeidstrykk V= Volum PI=3,14 Og det berykta og eneveldene HK: Hk= 2 x PI x n x Nm n=motorhastighet Viss folk klarer å dra Hk utav dette uten innblanding av noe annet,si gjerne ifra isåfall,og ikke minst hvordan. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Januar 20, 2009 Share Skrevet Januar 20, 2009 Er vel ingen som har sagt det? Det der forklarer heller ikke hvorfor den større motoren skulle gi høyere toppfart når toppeffekten var lik ei heller hvorfor den skulle gi bedre aks når man hadde uendelig med gir. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DreRacing@ Skrevet Januar 20, 2009 Share Skrevet Januar 20, 2009 e36cab1 har rett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E36Cab1 Skrevet Januar 20, 2009 Share Skrevet Januar 20, 2009 Er vel ingen som har sagt det? Det der forklarer heller ikke hvorfor den større motoren skulle gi høyere toppfart når toppeffekten var lik ei heller hvorfor den skulle gi bedre aks når man hadde uendelig med gir. Jo den gjør faktisk det.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olelink Skrevet Januar 20, 2009 Share Skrevet Januar 20, 2009 Tror det er en del følelse ute å går også i denne debatten dere, noen liker ikke diesel mens noen liker ikke bensin, sånn vil det altid være. Noen foretrekker de gode egenskapene fra en bensin motor og lever fint med de negative sidene en bensin bil da har, og det samme gjelder de som liker diesel. Personlig kunne jeg godt hatt en nyere diesel som bruks bil da de er fleksible i bruksområdet, enn så lenge kommer jeg nok dog til og holde meg til bensin bruks-bil, selv om m50b20'n er langt fra noe trekk dyr syns jeg den gir meg en bedre totalpakke enn hva en diesel kan gi meg. Når det kommer til hobby bil viser vel bilvalget mitt hva jeg foretrekker der, syns personlig ikke noe slår lyden og opplevelsen av en besinmotor som får kjørt seg litt. Selv om GT skulle ha vært tilgengelig i både bensin og diesel hadde jeg uten å nøle valgt bensin. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tronstad Skrevet Januar 20, 2009 Share Skrevet Januar 20, 2009 aiaiaiai, leste denne tråden nå på overtid på jobb, nå har jeg vondt i hode (lite konstruktivt i know) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PenguiN- Skrevet Januar 20, 2009 Share Skrevet Januar 20, 2009 hehe, slitsom tråd å lese dette! jeg er ingen ekspert på noe som helst ang motorer det eneste jeg kan si at pappas 525 TDS er en nydelig kjøremaskin..og det fra en som har hatt V8,R4 og R6... Gjør ingenting om jeg er på utkikk etter bil og den med det rette utstyret og fargen f.eks har diesel...fint å vite at den kan skremmes kraftig opp og er økonomisk og bra for miljøet(?) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Januar 20, 2009 Share Skrevet Januar 20, 2009 Jo den gjør faktisk det.... Jaså? Og hvilken bil er raskest og hvorfor da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flonoen Skrevet Januar 20, 2009 Share Skrevet Januar 20, 2009 Er forøvrig enig med hagenisse. 150 hk er 150 hk. En bensinmotor må jages mer for å hente de 150 hestene, men om en hadde hatt en sånn girkasse som ble nevnt tidligere, cvt eller ctv, som holder motoren ved turtallet som gir maks effekt hele tiden, enten det er 2k rpm eller 12k, så vil bilene holde javnt følge med hverandre, sett bort fra vekt da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E36Cab1 Skrevet Januar 20, 2009 Share Skrevet Januar 20, 2009 Jo den gjør faktisk det.... Jaså? Og hvilken bil er raskest og hvorfor da? Pga den største motorens har mer Nm enn den minste motorsykkelmotoren,som resulterer i at den kan bruke høyere gir fra start og under akselerasjon. Den minste er nødt å gå igjennom flere gir med høyere utveksling for å kompensere for manglende Nm. Samme med toppfarten,der all motstanden kjøretøyet møter(luft,rulle osv) som naturligvis er likt for begge kjøretøya,men der den minste motoren ikke har nok kraft til å overvinne dette over en viss hastighet. Sjøl med uendelig utveksling på gir på begge kjøretøy kan en ikke omdanne meir kraft til drivhjula via utveksling enn en har tilgjengelig fra motoren. En plass tar det slutt,og da taper den som er i utgangspunktet svakest.... Get the picture? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E36Cab1 Skrevet Januar 20, 2009 Share Skrevet Januar 20, 2009 Er forøvrig enig med hagenisse. 150 hk er 150 hk. En bensinmotor må jages mer for å hente de 150 hestene, men om en hadde hatt en sånn girkasse som ble nevnt tidligere, cvt eller ctv, som holder motoren ved turtallet som gir maks effekt hele tiden, enten det er 2k rpm eller 12k, så vil bilene holde javnt følge med hverandre, sett bort fra vekt da. Er det du sa,som eg har understreka,som er poenget jo Klart du kan ha 2 helt ulike motorer på 150Hk,men med ulik Nm så vil de være totalt forskjellige og oppnå denne effekten på helt ulike registre.Er kun det eg prøver å si jo... Folk påstår jo at Nm er bare å "drite i" her inne,er kun Hk som gjelder og det er jo greitt det viss du bor på en planet der det ikke finns luftmotstand,friksjon eller gravitasjon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå