E36Cab1 Skrevet Januar 20, 2009 Share Skrevet Januar 20, 2009 Drever du om bilen som har lite Nm jukser man jo. Da har de ikke likt utgangspunkt. Det er riktig at et lett kjøretøy ikke trenger allverdens Nm for å gå godt. Det er jo bare å se på som du sier F1 og motorsykkel. Men får å få et bredt register må man ha Nm til å hjelpe motoren på lave turtall. En motor med masse hestekrefter vil ikke få noen god 0-100 tid dersom den kun har effekt fra 5000 rpm. Poenget er at man ikke kan sammenligne epler og pærer... F1 motoren er skapt til en F1 bil og en lastebilmotor er skapt til en lastebil. Fysikkens lover er imidlertid den samme for begge kjøretøyene... så jo man kan godt bruke en F1 motor i en lastebil bare utvekslingen på gearet er lav nok. Den vil akselerere hurtig og hvis man også har mange nok gear vil den også gå fort, men drivstofforbruket blir helt grusomt og derfor benyttes ikke bensinmotorer i lastebiler idag. Frem til og med midten av 70-tallet var det imidlertid ikke uvanlig at lastebiler hadde bensinmotorer og årsaken var at dieselmotorene på denne tiden hadde en lav effekt og bensinen kostet heller ikke stort. Forøvrig... tyskernes stridsvogner under WW2 hadde stort sett kun bensinmotorer. Tiger II veide ca. 70 tonn og V12 bensinmotoren på litt over 23000 cm3 utviklet 690 HK ved 3000 rpm og 1850 Nm ved 2100 rpm. Resultatet ?.... selv med fulle tanker hadde den en rekkevidde på kun 170 Km. Litt OT,men dette kan sikkert du. Hadde ikkje de tyske ubåtene MAN diesel motorer,eller var dette også bensin? Har du specs på desse? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E36Cab1 Skrevet Januar 20, 2009 Share Skrevet Januar 20, 2009 Trenger hverandre? NM + turtall og HK er to måter å si det samme på. NM uten turtall gjør seg best på ski eller noe.Min bil har f.eks på 3950rpm 280nm eller ca 157hk. På 5500 rpm kommer toppeffekten på 193hk, eller ca 246nm. Kan du da si meg hva som lager Hk ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 21, 2009 Share Skrevet Januar 21, 2009 Kan du da si meg hva som lager Hk ? Det spørsmålet kan man ikke stille og samtidig forvente at svaret er dreiemoment... effekt (HK) og Nm er nemlig to sider av samme sak. I fysikken er effekt definert som arbeid utført pr. tidsenhet. Her inne bruker vi HK som enhet og en metrisk hestekraft er pr. definisjon lik med å heise 75 Kg en meter opp pr. sekund (det én hest klarte å trekke i forbindelsene med gruvedriften i England for noen hundrede år siden). Formelen er P = T x w der P står for effekt, T for dreiemoment og w står for omdreiningshastighet i radianer pr. sekund. Husk at uttrykket er det samme på begge sider av likhetstegnet. Jeg har ikke dataene for gamle tyske u-båtmotorer i hodet og det er vel ikke så interessant vedr. denne diskusjonen heller. Mitt poeng med stridsvognene var kun å påvise at store bensinmotorer faktisk har vært benyttet i svært tunge kjøretøyer... dog uten at det var spesielt vellykket. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E36Cab1 Skrevet Januar 21, 2009 Share Skrevet Januar 21, 2009 Kan du da si meg hva som lager Hk ? Det spørsmålet kan man ikke stille og samtidig forvente at svaret er dreiemoment... effekt (HK) og Nm er nemlig to sider av samme sak. I fysikken er effekt definert som arbeid utført pr. tidsenhet. Her inne bruker vi HK som enhet og en metrisk hestekraft er pr. definisjon lik med å heise 75 Kg en meter opp pr. sekund (det én hest klarte å trekke i forbindelsene med gruvedriften i England for noen hundrede år siden). Formelen er P = T x w der P står for effekt, T for dreiemoment og w står for omdreiningshastighet i radianer pr. sekund. Husk at uttrykket er det samme på begge sider av likhetstegnet. Jeg har ikke dataene for gamle tyske u-båtmotorer i hodet og det er vel ikke så interessant vedr. denne diskusjonen heller. Mitt poeng med stridsvognene var kun å påvise at store bensinmotorer faktisk har vært benyttet i svært tunge kjøretøyer... dog uten at det var spesielt vellykket. Har aldri sagt at dette er dreiemoment(Nm),og har lagt ut formel for å vise dette,samt sagt det gang på gang. Poenget mitt er å vise at Hk og Nm går hånd i hånd,men enkelte påstår jo at Nm er irrelevant,uinteressant og unødvendig sålenge en har Hk. That's it! Derfor spørte eg om noen kan gi meg det ene uten det andre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 21, 2009 Share Skrevet Januar 21, 2009 Har aldri sagt at dette er dreiemoment(Nm),og har lagt ut formel for å vise dette,samt sagt det gang på gang. Poenget mitt er å vise at Hk og Nm går hånd i hånd,men enkelte påstår jo at Nm er irrelevant,uinteressant og unødvendig sålenge en har Hk. That's it! Derfor spørte eg om noen kan gi meg det ene uten det andre. OK... jeg tror vi snakker litt forbi hverandre. Hagenisse (og undertegnede) vet forskjellen på Nm og HK... og hvorfor man ikke kan snakke om det ene uten og også snakke om det andre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E36Cab1 Skrevet Januar 21, 2009 Share Skrevet Januar 21, 2009 Har sagt klart ifra hele tiden eg,ikkje eg som påstår at Nm er irrelevant og det samme som Hk omtrent. Les tråden,så ser en hvem som ikkje er inneforstått med hvordan dette fungerer! Edit: Og btw Frederik,viss det er meg du refererer til lenger bak i tråden som en tydeligvis ignorant og påståelig 18 åring så sier det litt om deg... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 21, 2009 Share Skrevet Januar 21, 2009 Har sagt klart ifra hele tiden eg,ikkje eg som påstår at Nm er irrelevant og det samme som Hk omtrent. Les tråden,så ser en hvem som ikkje er inneforstått med hvordan dette fungerer!Edit: Og btw Frederik,viss det er meg du refererer til lenger bak i tråden som en tydeligvis ignorant og påståelig 18 åring så sier det litt om deg... Ro deg ned... poenget med dette forumet er ikke å "vinne" diskusjonen, men å ha en hyggelig samtale. Nei... min uttalelse var generell og jeg vet heller ikke hvor gammel du er. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E36Cab1 Skrevet Januar 21, 2009 Share Skrevet Januar 21, 2009 Er helt rolig eg,og som du ser har eg aldri bemerka om noen må være "så og så" gammel her i denne diskusjonen,noe som vart referert til av andre... Og prøver ikkje å vinne noen ting,men ville ha saklige svar på det eg spurte om i denne tråden,noe eg fikk svært så lite av. Var 18 år i 1995.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Arnesen Skrevet Januar 21, 2009 Share Skrevet Januar 21, 2009 Edit: Og btw Frederik,viss det er meg du refererer til lenger bak i tråden som en tydeligvis ignorant og påståelig 18 åring så sier det litt om deg... ja nå ble jeg spent, hva sier det om Fredrik? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 21, 2009 Share Skrevet Januar 21, 2009 Er helt rolig eg,og som du ser har eg aldri bemerka om noen må være "så og så" gammel her i denne diskusjonen,noe som vart referert til av andre... Og prøver ikkje å vinne noen ting,men ville ha saklige svar på det eg spurte om i denne tråden,noe eg fikk svært så lite av. Fint, men du kan ikke forlange sakelige svar. Virker du sympatisk og er sakelig selv øker imidlertid sjansene for at du får et sakelig svar. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E36Cab1 Skrevet Januar 21, 2009 Share Skrevet Januar 21, 2009 Har vært saklig eg,og både gitt saklig informasjon om mine påstander slik at folk kan prøve desse påstandene om ønskeligt. No problem there Men vart som sagt bare møtt av noens meninger om at "nei,sånn er det!" uten at de kom med saklig grunnlag for dette eller bevis. Derfor blir en oppgitt over dette,og når det virker som at en blir kalt det eg nevnte tidligere blir en bare mer oppgitt. Men for min del er denne saken/diskusjonen avslutta med no hard feelings ovenfor noen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerlars Skrevet Januar 21, 2009 Share Skrevet Januar 21, 2009 Poenget er ikke epler og pærer og sammenligning av lastebiler og sånn og sånn. Poenget er at uten Nm vil ikke hestekreftene ha noen funksjon i en verden med friksjon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Januar 21, 2009 Share Skrevet Januar 21, 2009 Hæ? Så lenge du har hestekreftene er jo alt bra. Men nå gir jeg opp. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerlars Skrevet Januar 21, 2009 Share Skrevet Januar 21, 2009 Det er Nm som gjør arbeidsøkten, mens hk bestemmer hvor mange ganger motoren orker å gjøre denne økten på en gitt tid. Dette gir akselrasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MPowered Skrevet Januar 21, 2009 Share Skrevet Januar 21, 2009 Går igjen dette her Er det ikke slik å forstå at nm står for kraften utført per omdreining, mens effekt er totalt uttak av effekt samme hvilket turtall. Det er jo nm, mye power per omdreining som dreper girkasser. Høy effekt skader ingenting så lenge det skjer på høyt turtall. Eller er jeg helt på jordet nå? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå