Gå til innhold

Har jeg ESP?

Yeah_dude
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg mener bestemt at ASCen du har på din bil kan kalles stabilitetsprogram

Uenig. Jeg tror også stability kommer fra en oversettelses-tabbe eller noe sånt. Slip hadde kanskje vært bedre? ASC-en gjør jo ikke annet enn å forhindre hjulspinn, så hvis du får sladd som følge av noe annet, f.eks bremsing eller tullete rattbruk, er det ikke stort den får gjort. Dog har det jo selvsagt en viss stabiliserende effekt bare ved å hindre hjulspinn..

Ordentlig stabilitetskontroll går derimot virkelig inn for å ødelegge moroa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Uenig. Jeg tror også stability kommer fra en oversettelses-tabbe eller noe sånt. Slip hadde kanskje vært bedre? ASC-en gjør jo ikke annet enn å forhindre hjulspinn, så hvis du får sladd som følge av noe annet, f.eks bremsing eller tullete rattbruk, er det ikke stort den får gjort. Dog har det jo selvsagt en viss stabiliserende effekt bare ved å hindre hjulspinn..

Dette jeg egentlig mener og, men hva forsikringsselskapet vet/godtar er noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ESP står for Electronic Stability Program, og er trolig ikke det du har (DSC på BMW-språk).

Sikkerhetsutstyret kan bli sjekket hvis det er relevant for en ulykke du er i og da føre til mindre utbetaling.

Glemte ene biten:

Du har trolig ASC (ASC+T?) som hjelper deg med å få feste på glatt underlag, ut av svinger o.l.), samme som vi har på begge bilene.

dette stemmer jeg har det på min E39 96 modell :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir jo et definisjonsspørsmål. Jeg ser absolutt at ESP eller dagens DSC er mye mer sofistikert enn ASC, men forsikringsselskapet mitt kaller det antiskrens, og min bil er forsikret med antiskrens.

Forsikringsselskapet skal få jobbe for å forklare meg at det ikke er antiskrens, og gjør de seg vanskelige så vil jeg påstå at det er de som har ansvaret for å informere meg om hva de mener. Det er forresten særdeles sjelden jeg får sladd fordi jeg har for stor fart uten noe som helst pådrag. Da understyrer ihvertfall 7ern og går heller rett frem, og det er særdeles få BMWer som er overstyrte fra fabrikk, det må pådrag til for at rompa kommer, og det tar den lett inn, alltid. Også kontrasladd. Min bil kommer til å forbli forsikret med antiskrens inntil forsikringsselskapet spesifiserer bedre hva de mener. Har ingen anelse om hva slags prisforskjell det utgjør.

Hvis du tror det er en oversettelsesfeil, så vel.. vi får ta det på tysk da; Automatische Stabilitäts Control. Er det fortsatt en oversettelsesfeil? Poenget er, da dette kom, så var det et passe sofistikert system som nok de fleste ville kalt stabilitetssystem. Det er den videre utviklingen i ettertid som gjør at ASC blir et litt rart navn på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uannsett..de pengene man sparer på og ha dokumentert antiskrens er ikke mye! :wink: det er noe alle burde vite!viss man er noe smart så er det ikke noen problem angående forsikring og VISS det skulle skje noen så kan man prate og dokumentere det :wink: me now :wink:

Og om det er forkortelsene det står i her så er det vel nyere knapper å finne billig på e-bay :wink: Vet ikke om de passer i E39 da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste med ACS+T er vel kun et ekstra spjeld som sitter utenpå gasspjeldet og virker motsatt av den, nomralt åpen og lukker seg når hjulene starter å spinne, var slik på m52b28 jeg tok det av på hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en knapp som det står ASC på ja... trykker jeg på den så får jeg ikke skrens i svinger, selvom jeg gir gass så retter den seg opp selv... så synes det burde være godkjent? Men virker som at dere mener det ikke er det? Orker ikke lage styr ut av det hvis det ikke er helt sikkert, er ikke mer enn ca 100 kr å spare :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...