Der Barockengel Skrevet Februar 14, 2009 Share Skrevet Februar 14, 2009 Tyskere er veldig ordentlige om ikke så veldig demokratiske på den tiden. Ble jo sagt at væpna kommunistisk revolusjon i Tyskland aldri ville bli noe av, skulle de storme en togstasjon ville de alle løst billett til perrongen først. Ordnung muss sein!Men et samfunn basert på orden og struktur er lett å administrere. Tyskland har og hadde en kultur og et system Amiene kjente til og behersket. Noe som ikke er tilfellet med Irak. Dette er selvsagt korrekt - selv om det skal påpekes at det styret som fikk sin avløsning i Tyskland i 1945 hadde aner tilbake til at folk gikk til valgurnene tidlig på 1930-tallet. Men som du sier hadde man i Tyskland et samfunn basert på orden og struktur. Slett ikke ulikt Japan, som i løpet av noen etterkrigstiår gikk gjennom en suksessfull gjenoppbygging - et land som heller ikke hadde bakgrunn som noen mønsterstat etter etter dagens vesteuropeiske standard. Tyskland og Japan hadde her en fordel av at de ikke hadde blitt vanstyrt i tiår av en enkelt leder som nesten utelukkende hadde vært opptatt av å berike seg, sin nære famile og medarbeidere på landets bekostning. Topic ja. Denne graden betyr vel egentlig ingenting praktisk, er vel bare til pynt og heder. Så hvorfor ikke finne på noen flere grader? Admiral er jo tøft. Riktig nok ikke den høyeste graden, men selv synes jeg Kommandørkaptein har en fin schwung over seg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BreitBau Skrevet Februar 14, 2009 Share Skrevet Februar 14, 2009 Fornuftig å ikke ha høyere rang. Burde heller være et slags system som viser hvem som poster gode innlegg, men er vel ikke så veldig lett gjennomførbart. Enkelte personer her inne poster veldig mange innlegg uten mye mening, mens andre poster ekstremt få men bra og velformulerte innlegg. Setter større pris på dem Det greieste med en innleggsteller er at man kan se sånn noenlunde hvor aktiv en person er med tanke på kjøp og salg. Stoler mer på en person med 5000innlegg enn en med 3. Han har mer å "tape" på å få folk mot seg her på bimmers. Kunne det ikke heller vært en ide å vise hvem som har postet flest antall tegn.. Den statistikken hadde jeg vunnet glatt.. Er vel få (Fredrik og barockenengel ++) som skriver så lange innlegg som jeg har en tendens til å gjøre når jeg først skal mene noe.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode D Skrevet Februar 14, 2009 Share Skrevet Februar 14, 2009 Kunne det ikke heller vært en ide å vise hvem som har postet flest antall tegn.. Et godt innlegg trenger ikke alltid være langt, så lenge det er konkret og man forstår hva innlegget betyr.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simpel Skrevet Februar 14, 2009 Share Skrevet Februar 14, 2009 Men masse innlegg trenger ikke bety masse bra innlegg heller.... Synes forslaget om antall tegn var bra. For min del synes jeg det bare er å finne på noen flere grader oppover. Noe må da være høyere enn general? GFHDAZ for eksempel? Eller Konge som vel på papiret er forsvarssjef. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 14, 2009 Share Skrevet Februar 14, 2009 Men som du sier hadde man i Tyskland et samfunn basert på orden og struktur. Slett ikke ulikt Japan, som i løpet av noen etterkrigstiår gikk gjennom en suksessfull gjenoppbygging - et land som heller ikke hadde bakgrunn som noen mønsterstat etter etter dagens vesteuropeiske standard. Tyskere flest er som andre folk og årsaken til samfunnsmessig stabilitet er alt overveiende fravær av fattigdom. Fattigdom er roten til mange av de største problemene i vår tid... f.eks terror. Derfor var det helt avgjørende at Tyskland (og resten av Europa) etter den annen verdenskrig fikk et økonomisk oppsving som sikret stabilitet og velferd. Et virkemiddel i denne sammenhengen var Marshallplanen, men Tyskland mottok vesentlig mindre hjelp enn f.eks England. Allikevel klarte tyskerne å gjenreise den tyske økonomien mye hurtigere enn britene... også omtalt som Der Wirtschaftswunder. Det er mange årsaker til denne bragden, men primært var det faktisk Koreakrigen (1950-53) som medførte at den tyske økonomien kom seg etter den annen verdenskrig. Koreakrigen førte til en verdensomspennende etterspørsel etter div. forbruksvarer og industriprodukter og det medførte at det ble lettere for tyskerne å eksportere slike varer... tiltross for omfattende politiske motforestillinger hos bl.a de tidligere allierte. På den samme tiden hadde Tyskland rikelig med billig arbeidskraft hovedsakelig pga. deportasjoner av tidligere tyskere fra østlige områder som var tapt pga. krigen (ca. 16 millioner mennesker). Disiplin og hard jobbing preget Tyskland i perioden 1950-70 og det ga resultater i form av at Tyskland ble Europas rikeste land knapt 25 år etter krigen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Februar 15, 2009 Share Skrevet Februar 15, 2009 Igjen ser vi her en analogi til utviklingen i Japan etter andre verdenskrig. Her gjorde bl.a. amerikanske myndigheter mye for å stimulere den sivile industriproduksjonen til å komme i gang igjen. Også her ble Koreakrigen på mange måter et vendepunkt, ikke minst siden amerikanske soldater kom hjem fra krigstjeneste med produkter merket Made i Japan (eller M.I.O.J.), og ble på den måten kjent med moderne japansk industriproduksjon. Utfordringen i dag består sånn sett i å få i gang et konkurransedyktig sivilt, næringsliv i post-Saddam Irak. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Februar 15, 2009 Share Skrevet Februar 15, 2009 Kunne det ikke heller vært en ide å vise hvem som har postet flest antall tegn.. Den statistikken hadde jeg vunnet glatt.. Er vel få (Fredrik og barockenengel ++) som skriver så lange innlegg som jeg har en tendens til å gjøre når jeg først skal mene noe.. Ja, det er alltid noen som tar mer plass en andre. Rent umiddelbart er jeg ikke så veldig positiv til idéen din om antall tegn - men det er sikkert bare fordi jeg er redd for at det skal bli fritt fram for dem som avslutter alle setninger med tre utropstegn. Kan du tenke deg?!?!?!? Vanligvis er det tre forskjellige faktorer jeg ser etter i et godt innlegg: 1: Nyttig, verdifull informasjon og fakta. 2: Interessante, gjerne thought-provoking synspunkter. 3: Generell spredning av god stemning. Dessverre gir høy score på disse faktorene ingen ekstra uttelling på noe kjent post-count system, så derfor synes jeg ikke man skal legge overdreven vekt på antall innlegg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sir Hofstad Skrevet Februar 15, 2009 Forfatter Share Skrevet Februar 15, 2009 Men hvis det var meg du siktet til tror jeg at jeg har levert kvoten av tekniske svar på innlegg her, Pm og telefon... Jeg siktet vel egentlig ikke direkte til noen spesielt - selv om jeg antar at denne setningen gjelder endel av dine innlegg: Andre ganger ligger det års erfaring bak informasjonen noen kan komme med i et enkelt innlegg "Takker for den", og vil si at man etter å ha svart på X antall spørsmål om samme problem kan bli litt kort i svar, og ofte ikke gidde å svare.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 15, 2009 Share Skrevet Februar 15, 2009 Igjen ser vi her en analogi til utviklingen i Japan etter andre verdenskrig. Her gjorde bl.a. amerikanske myndigheter mye for å stimulere den sivile industriproduksjonen til å komme i gang igjen. Også her ble Koreakrigen på mange måter et vendepunkt, ikke minst siden amerikanske soldater kom hjem fra krigstjeneste med produkter merket Made i Japan (eller M.I.O.J.), og ble på den måten kjent med moderne japansk industriproduksjon.Utfordringen i dag består sånn sett i å få i gang et konkurransedyktig sivilt, næringsliv i post-Saddam Irak. Man bør være litt forsiktig med å trekke denne analogien mellom etterkrigstidens Tyskland og Japan for langt... det er store forskjeller også. Den viktigste forskjellen er at ikke bare mer eller mindre alle viktige samfunnsfunksjoner (infrastruktur, industriproduksjon, offentlig administrasjon etc.) var ødelagt i Tyskland etter krigen, men landet ble også i organiserte former av de allierte tappet for hjernekapital i form av forskere, ingeniører og patenter. Man anslår verdien av de tyske patentene til ca. 10 milliarder dollar i 1948 verdi... til sammenligning var Marshallplanens totale budsjett i perioden 1948-52 på 13 milliarder dollar der Tyskland totalt kun mottok ca. 1,5 milliarder dollar (delvis som lån). I tillegg ble det etter krigen bestemt at Tyskland skulle betale en krigsskadeerstatning på totalt ca. 3,5 milliarder dollar til de allierte som en betaling for kostnadene i forbindelse med både okkupasjonen og nødhjelpen. Siste avdrag for disse kostnadene ble betalt av Tyskland så sent som i 1971. Tilsvarende var det ikke i Japan... der var kun ca. 40% av infrastrukturen og industriproduksjonen ødelagt etter krigen. Ødeleggelsene var hovedsakelig et resultat av atombombingen av de viktige industribyene Hiroshima og Nagasaki. Resten av landet kom derfor mer eller mindre uskadet gjennom krigen og dette viser til en stor grad hvorfor amerikanerne valgte å atombombe Japan... alminnelig bombing var som nålestikk å regne. Japan var okkupert av USA i perioden 1945-52 og i denne perioden mottok Japan en økonomisk hjelp som tilsvarte ca. 4% av landets BNP... der ca. 60% av dette igjen var i form av matvarer. Det var med andre ord ikke den økonomiske utviklingen amerikanerne konsentrerte seg om, men den politiske utviklingen. Dette kom implisitt til å påvirke den japanske økonomien i positiv forstand ved at div. reformer som f.eks at en omfattende landreform ble innført. Industriproduksjonen ble gjenreist hurtig og allerede rundt 1955 kunne Japan selv betale for den nødhjelpen som var nødvendig. Koreakrigen var imidlertid, som vi tidligere har påpekt, absolut en viktig dynamo for økonomisk utvikling etter den annen verdenskrig. Det står respekt av de japanske prestasjonene etter den annen verdenskrig, men tyskernes innsats er i en annen klasse. Like så grusomt som Nazityskland var i perioden 1933-45... like så fantastisk ble Tyskland i forbindelse med gjenreisingen etter 1945. Landet ble ikke bare et av de mest demokratiske i hele verden, men også et av de rikeste... økonomisk som kulturelt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yttervik Skrevet November 17, 2012 Share Skrevet November 17, 2012 Finnes det noen oversikt over gradene man får her inne? Har lett ganske lenge nå.. JA jeg vet det er en gammel tråd. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chimei Skrevet November 18, 2012 Share Skrevet November 18, 2012 det som hadde vært noe på forumet er et slags #poengsystem# det er ment slik at om man har en saklig eller bra post, så kan andre brukere gi ett poent til innlegget, og man får et ekstra poeng på profilen sin. slikt er brukt på freakforum.nu og det fører til mere saklige og bedre innlegg! jeg vet og at det finnes lignende systemer som enkelt lar seg implentere til dette phpBB baserte forumet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå