Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Scania ble grunnlagt lenge før Saab, men valgte etterhvert å slå seg sammen med dem. Når GM kjøpte Saab ble ikke Scania kjøpt med, og derfor er Scania og Saab i dag to separate selskaper.

Scania eies idag faktisk av Porsche gjennom VAG... 8)

• Svar 119
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Før man hadde Saab-Scania fantes det noe som het Scania-Vabis. Scania-Vabis drev ikke bare med produksjon av lastebiler, men hadde også en importørvirksomhet både i Sverige og her i Norge. Til Sverige ble nettopp Vw og Porsche importert av dem ... Ja, og Jeep da.

:wink:

Skrevet
Før man hadde Saab-Scania fantes det noe som het Scania-Vabis. Scania-Vabis drev ikke bare med produksjon av lastebiler, men hadde også en importørvirksomhet både i Sverige og her i Norge. Til Sverige ble nettopp Vw og Porsche importert av dem ... Ja, og Jeep da.

:wink:

Og felles for dem alle sammen enten de heter SAAB, Scania, Vabis etc. er at den svenske rikmannsfamilien Wallenberg sto/står bak. Like deler business og filantropisk virksomhet for svenske interesser er kjennetegnet for denne familien som forøvrig også står bak mye i Norge... f.eks Rjukanutbyggingen i regi av Norsk Hydro.

Skrevet

Er litt arti med teningsnøkkel i konsollen, vet ikke på de nyeste , men vet noen år gamle biler har det, å den må stå i R for å få ut nøkkel. Fiffi

Skrevet
Er litt arti med teningsnøkkel i konsollen, vet ikke på de nyeste , men vet noen år gamle biler har det, å den må stå i R for å få ut nøkkel. Fiffi

Tanken er ikke så dum egentlig... på den måten gjør det ingenting at man evt. glemmer håndbrekket. Jeg parkerer alltid bilen med gearet i revers om vinteren istedenfor å bruke håndbrekket iom. at håndbrekket lett fryser og setter seg fast.

Skrevet

Til tross for at plasseringen av tenningsnøkkelen slik du beskriver blir sett på som typisk Saab, var ikke oppsettet å finne før enn i 900-modellen. Med andre ord skal det ikke mange modellene til før noe blir en merkeidentitet.

:)

Skrevet

Tanken er ikke så dum egentlig... på den måten gjør det ingenting at man evt. glemmer håndbrekket. Jeg parkerer alltid bilen med gearet i revers om vinteren istedenfor å bruke håndbrekket iom. at håndbrekket lett fryser og setter seg fast.

Hvorfor revers? sitter vel ikke bedre der enn første gir? Egentlig burde R hatt en annen utveksling, man har jo ikke behov for å rygge i 50 km/t.

Skrevet

Hvorfor revers? sitter vel ikke bedre der enn første gir? Egentlig burde R hatt en annen utveksling, man har jo ikke behov for å rygge i 50 km/t.

Normalt parkerer jeg bilen i en svak nedoverbakke og dermed har det blitt en vane å dreie forhjulene inn mot høyre samt parkere bilen med gearet i revers (motsatt av rulleretningen). Jeg vet ikke om en høyere utveksling på reversen er veien å gå selvom jeg er helt enig i at man ikke har behov for å rygge i 50 Km/t. Utfordringen med en høyere utveksling er at akselerasjonen også blir betydelig bedre og det er nok ikke så smart i mange sammenhenger. Jeg ser for meg at en eller annen elektronisk begrensning kan være et fornuftig alternativ.

Skrevet

Sant nok med det brekke som fryser, men har lagt merke til at Saab eiere tar brekke i tillegg til revers, det er smør på flesk..

Skrevet
Noen som har prøvd å nappe i brekket med en Saab 99 på vinteren? :roll:

Da får man vel kanskje en ubehagelig opplevelse skulle jeg tro, iallefall om det er lik en saab 99 jeg kjørte.... Skal man røpe hvorfor mon tro :?::?:

Skrevet

Næ, har du? har sittet i en gammel saab med et førersete som man sitter vridd i, merkelig måte å kjørebil på..

Skrevet

kan ikke si jeg har prøvd det gett, men jeg har prøvd i en 08mod 9-3 da :)

Skrevet

Næ, har du? har sittet i en gammel saab med et førersete som man sitter vridd i, merkelig måte å kjørebil på..

Ja... det er en litt merkelig sitteposisjon i SAAB 900 "Classic"... i likhet med mange andre eldre bilmodeller sitter man skjevt i forhold til rattet. Vedr. eldre SAAB modeller er det viktig å vurdere de enkelte modellene mot andre bilmodeller fra den samme tidsperioden... SAAB bygget uten tvil meget fine biler i forhold til f.eks Audi... og til en stor grad BMW. Husk at den første SAAB 900 modellen kom allerede i 1978... og da bygget BMW E12... som er en fin modell, men ikke på nivå med SAAB 900. SAAB 900 Turbo ble et ikon og det var ikke ufortjent. Hvor mange andre "folkbilar" hadde i 1984 en motor som ytet 175 HK ved 5300 rpm og 273 Nm ved 3000 rpm ?... :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...