Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får anta regjeringen der borte tar ansvar og hindrer nedleggelse!

Det gjør de ikke. Gm har allerede mottat en redningspakke, og som en av betingelsene for den er at de skal bevise seg levedyktige. Derfor blir unødige merker og modeller drept samtidig som de både lekker og lanserer nye planer om kommende modeller og teknologier. Ifølge amerikansk regjering er dette ønskelig. Gm har vist at de ikke greier å drive Saab, så hva annet enn nostalgi skal holde dem i livet?

• Svar 119
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Får anta regjeringen der borte tar ansvar og hindrer nedleggelse!

Det gjør de ikke. Gm har allerede mottat en redningspakke, og som en av betingelsene for den er at de skal bevise seg levedyktige. Derfor blir unødige merker og modeller drept samtidig som de både lekker og lanserer nye planer om kommende modeller og teknologier. Ifølge amerikansk regjering er dette ønskelig. Gm har vist at de ikke greier å drive Saab, så hva annet enn nostalgi skal holde dem i livet?

Som den danske artikkelen antyder kan mye tyde på at GM frasier seg eierskapet til SAAB... dvs. omstrukturer selskapet til å bli selveiende. Problemet med denne løsningen er at det fremtidige selskapet ikke har økonomiske midler til å drive videre for egen regning... og det betyr i praksis at den svenske regjeringen må skyte inn penger i selskapet hvis den vil redde arbeidsplassene. Dette har den svenske regjeringen klart avvist, men spørsmålet er om de har mot til å gjøre dette når de samfunnsmessige konsekvensene blir kjent for folk flest i Sverige. Jeg tror ikke det... SAAB er "too big to fail" i Sverige. GM er selvfølgelig klar over dette og derfor håper de at at den svenske regjeringen redder selskapet slik at de selv kan komme seg ut av selskapet med æren sånn nogenlunde i behold.

Skrevet

For å være ærlig, så er jeg sterk tvil om Gm forstår noe slikt. De drepte Oldsmobile; Et av merkene som stod sterkest i amerikansk bilhitstorie, hadde en rekke ny- og nesten-nyvininger på samvittigheten, samt en relativt sterk kundebase. Den eneste feilen merket gjorde var å være en del av Gm, som igjen hadde gjort den feilen å ha for mange merker.

Gm har flere merker på samvittigheten:

Lasalle, Oakland, Marquette og Viking; De fleste av disse er for lenst glemt. Alt tyder på at både Saturn og Pontiact henger seg på her snart. Tar vi også med modeller og modellnavn som har hatt gode kundegrupper og stor oppslutning hos publikum, blir listen langt som et vondt år.

Gm kan neppe forsvare å opprettholde Saab som merke, ettersom de må imøtekomme kravene til redningspakken for å hindre at de selv havner på listen over. Om svenske stat er interessert i merket gjenstår å se. Jeg tviler.

:)

Skrevet

For å være helt ærlig så tror jeg at GM utmerket godt forstår situasjonen... det handler om rå økonomisk kynisme.

På et tidspunkt i den siste økonomiske oppgangen var det helt avgjørende å være den største bilprodusenten... det var alt investorene trodde på og ville satse penger på. Slik havnet SAAB og Volvo hos hhv. GM og Ford. Det kan umiddelbart virke som om det bare var de større tyske og franske bilprodusentene som hadde eiere med tilstrekkelig mot til å stå imot denne primært amerikanske trenden... mest av historiske årsaker relatert til de respektive samfunnsstrukturene i Tyskland og Frankrike. Mercedes-Benz var et kort øyeblikk i fellesskap med Chrysler, men kjemien mellom amerikanerne og tyskerne var elendig og det gikk derfor ikke lang tid før Mercedes-Benz sa takk for seg og ble Daimler-Benz AG slik vi kjenner det idag.

Nå ser vi resultatet... de amerikanske bilprodusentene kjemper for livet, mens de europeiske kun sliter som en direkte følge av at bilsalget generelt er dårlig. Amerikanerne gapte over mer enn de kunne sluke og når deres core business i tillegg var elendig pga. bl.a mangel på nyutvikling... kunne det ikke gå stort annerledes. Grådighet kan være bra, men er man for grådig går det nesten alltid galt.

Skrevet

Det er interessant å se at Ford America ikke ønsket grisepakkene de to andre store mottok. Ford er det jeg har mest tro på kommer til å overleve; De lanserer stadig nye og spennende modeller på det amerikanske markedet (nettopp kommet med ny Mustang, ny Taunus med turbo-motor og har planer om å importere både Ford Focus og Ford Transit Connect) samtidig som de har vært det selskapet som har vist desidert størst vilje til å endre seg, blant annet er det planer om å kutte ut Mercury-modeller for å isteden fokusere på Lincoln.

Chrysler har jeg veldig liten tro på, mens med Gm er jeg relativt nøytral: De virker for konservative, overhypper kommende biler til folk går lei, men samtidig har de noen interessante modeller på vei.

Skrevet

Dritstygt interiør har for min del vært varemerke til Saab i alle år. 9-3 cab er en pen bil og nok den eneste Saaben jeg kunne ha tenkt meg. Synes kvalitetsintrykket har sunket de siste årene gså...

Skrevet

Her er noen bilder av interiøret fra Saab 99. Relativt stilrent til å være en vanlig familiebil. Om du ønsker å sammenligne med hva Bmw ga ut på tiden, har jeg postet bilder av interiøret mitt i denne tråden. Nyere Saab har jeg ikke så god kjennskap til - noe som kanskje er like greit.

s4ia86rx0xzh78gnai9g.jpg

hzwg2e3r6eu5xwnl9ur6.jpg

hbnhr6acawnyxbxi4cqz.jpg

:wink:

Skrevet
Det er interessant å se at Ford America ikke ønsket grisepakkene de to andre store mottok. Ford er det jeg har mest tro på kommer til å overleve; De lanserer stadig nye og spennende modeller på det amerikanske markedet (nettopp kommet med ny Mustang, ny Taunus med turbo-motor og har planer om å importere både Ford Focus og Ford Transit Connect) samtidig som de har vært det selskapet som har vist desidert størst vilje til å endre seg, blant annet er det planer om å kutte ut Mercury-modeller for å isteden fokusere på Lincoln.

Chrysler har jeg veldig liten tro på, mens med Gm er jeg relativt nøytral: De virker for konservative, overhypper kommende biler til folk går lei, men samtidig har de noen interessante modeller på vei.

I Florida kryr det av Ford Focus så tror de blir importert alt, men ikke sett mye til de i andre delstater.

Enig i ditt resonement ang. hvem som overlever. Vil tro at Chrysler kan bli nærmest ofret som et skremsel fra staten til de 2 andre, samt andre store bedrifter i USA.

Skrevet

I Florida kryr det av Ford Focus så tror de blir importert alt, men ikke sett mye til de i andre delstater.

Førstegenerasjon Focus ble importert, men mens vi fikk arvtageren til den, fikk Amerika sin egen versjon som i praksis var en førstegenerasjon med nytt skall. Ford har planer om starte import av den europeiske versjonen uforandret over til Usa igjen. Utenfor den amerikanske ambassaden i Oslo har hendt det har stått noen amerikanske Focuser, og slik ser den ut:

2009-ford-focus-SES-001A.JPG

Skrevet

Førstegenerasjon Focus ble importert, men mens vi fikk arvtageren til den, fikk Amerika sin egen versjon som i praksis en førstegenerasjon med nytt skall. Ford har planer om starte import av den europeiske versjonen uforandret over til Usa. Utenfor den amerikanske ambassaden i Oslo har hendt det har stått noen amerikanske Focuser, og slik ser den ut:

(Bilde fjernet)

Kan forstå det hvis de sliter med å selge den bilen, så stygg som den er!

Stemmer at det bare var 1.gen. Focus jeg så der borte ja. Var overrasket siden jeg forventet at alle de gamle i Florida kjørte Cadillac! :lol:

Skrevet

Som jeg har sagt før, må både Gm og Chrysler forsvare lånene sine med å vise til at de er overlevelsesdyktige. I forbindelse med det har begge to lansert planer for hva de skal gjøre i fremtiden.

Chrysler

0hqqijt37scakf3u2q18.jpg

bz0eftdwban2nwqkto0i.png

p7pyby8tutztamgop6bg.png

Her er Chryslers strategi (nb: 176 sider lang).

General Motors

gtiwqznady5rxf8xhkzk.jpg

ki97nztwkpwoo7lqw7nw.png

 GM’s Plan details a return to sustainable profitability in 24 months

o Demonstrates GM‘s viability under conservative economic assumptions

o Expands and accelerates the Plan submitted on December 2

o Lowers the Company‘s breakeven to a U.S. market of 11.5-12.0M units annually

 GM is comprehensively transforming its business, globally

o Brands, nameplates and dealer networks streamlined and focused

o Productivity and flexibility gains enabling more facility consolidations

o Shared global vehicle architectures creating substantial cost savings

o Unprofitable foreign operations addressed

 GM’s Plan emphasizes the Company’s continued focus on great products

o ―Fewer, better‖ vehicles in U.S. supporting Chevrolet, Cadillac, Buick and GMC

o Renewed commitment to lead in fuel efficiency, hybrids, advanced propulsion

o All major U.S. introductions in 2009-2014 are high-mileage cars and crossovers

 GM’s Plan calls for considerable sacrifice from all stakeholders

o Bondholders and other debtors

o Hourly and salaried employees, executives and retirees

o Dealers and suppliers

o Shareholders

 GM’s Plan addresses the requirements of the loan agreement with the United States Department of the Treasury

o Competitive product mix and cost structure

o Compliance with Federal fuel efficiency and emissions requirements

o Domestic manufacturer of advanced technology vehicles

o Rationalization of costs, capitalization and capacity

o Major progress made with the UAW and hourly employees; considerable progress

made with bondholders; additional work under way to achieve term sheet

requirements and savings targets

o Positive net present value (NPV)

o Repayment of Federal loans

 Reflecting further deterioration in economic, industry and credit markets since

December 2, GM’s Plan details need for additional Federal funding

o Restructuring actions accelerated to mitigate this need

o Partial repayment of Federal funding still slated to begin in 2012

 General Motors is vital to a robust U.S. economy, and a revitalized GM will greatly advance America’s technology leadership and energy independence

o Highly focused on a U.S. supply base and U.S. R&D, design and engineering

o Directly and indirectly supports 1.3 million U.S. jobs

o Committed to investing in advanced technologies and high-tech ―green‖ jobs

o A sound investment for U.S. taxpayers that will be repaid fully

Her er General Motors' strategi (nb: 118 sider lang).

Skrevet

Den svenske statsministeren Fredrik Reinfeldt mener nå at GM har lokket SAAB inn i en felle ... og det er etter min mening enten temmelig naivt av svenskene eller et spill for galleriet (det vil si svensk offentlighet). Den svenske regjeringen er naturligvis under stort press i denne saken og langt på vei har den ikke mange muligheter hvis den fortsatt ønsker å regjere i Sverige. Dette vet naturligvis GM... og så langt har GM lykkes med å spille ballen over på svenskenes banehalvdel.

http://epn.dk/brancher/industri/bil/article1606273.ece

SAAB skulle ha vært konkurs for 40 år siden !

http://e24.no/utenriks/article2934664.ece

Skrevet

SAAB kan godt bli borte , men trist med alle arbeidsplassene som også forsvinner. Det er nå sånn i denne verden ,om du lager noe som få vil ha så går du konk. Den neste er vel OPEL.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...