Galro Skrevet Februar 18, 2009 Skrevet Februar 18, 2009 Opel kommer ut med enkelte sterke produkter, deriblant nye Insignia. På det amerikanske markedet regner jeg med at hele/store deler av Chrysler-konseret forsvinner, Saturn forsvinner, Buick kan bli en merke som konsenterer seg om det asiatiske markedet (Buick er store i Asia siden det fortsatt blir sett på som et av merkene som representerer den "amerikanske drømmen"), Pontiac forsvinner eller omreguleres, og Mercury forsvinner. Samtidig forsvinner alt av den kommersielle delen av suv- og pickup-bilene fra Chevrolet og over til GMC. Her i Europa er det litt mer uklart hva som kommer til å skje. De fleste går relativt greit (bmw, vag og fiat har hatt gode perioder i det siste), og de største tapsprosjektene er allrede borte eller solgt (primært britisk bilindustri). Ford har snakket om å selge Volvo og de tidligere eierne har meldt at de ikke lengre er interessert i selskapet, så det kan bli spennende å se hva som skjer med det.
Z1 Skrevet Februar 18, 2009 Skrevet Februar 18, 2009 Opel er jo litt på bak bena, var jo mere spennenda når dem hadde motor av tungt jern og drivhjula satt på riktig sted. Volvo er jo også noe som eierne vil kvitte seg med,dem var jo gode biler og solide ,men så kom grevlingen inn og da spant den jo på feil hjul.
Galro Skrevet Februar 18, 2009 Skrevet Februar 18, 2009 For de fleste er det flere kvaliteter ved en bil enn kun bakhjulsdrift, noe som blir bevist med at f.eks. Ford Mondeo er en bestselger her i landet. Derfor synes jeg det er litt drastiskt å regne med at Opel dør kun fordi de konsentrerer seg om forhjulsdrevne biler, spesielt ettersom nesten alle andre enn Mercedes Benz og Bmw gjør det samme.
Z1 Skrevet Februar 18, 2009 Skrevet Februar 18, 2009 HEHE joda ,alle snakker dritt om ford,men er en helt grei bil som henger med i markedet. Er vel mange som kommer til og sulte i tidene som kommer er.Er vel bare eiendomsmeglerne som sier at nå er bunnen nådd.
Lars89 Skrevet Februar 18, 2009 Skrevet Februar 18, 2009 Opel har lenge vært nitriste biler og de trengte et skikkelig løft for å overleve. Det er de godt i gang med så tror de klarer seg rimelig greit. Ble jo årets bil og greier... Men Saab, Chrysler, Saturn, Mercury osv er biler (ikke mange nok) folk vil ha og blir derfor overflødig... Vil nok se endel "meningssløse" bilmerker forvinne i åra fremover...
Fredrik Skrevet Februar 18, 2009 Skrevet Februar 18, 2009 Opel har lenge vært nitriste biler og de trengte et skikkelig løft for å overleve. Det er de godt i gang med så tror de klarer seg rimelig greit. Ble jo årets bil og greier... Opel har utvilsom vært i skyggenes dal i noen år, men nå ser det faktisk ut til at de er på rett spor igjen. De har flere interessante nye modeller med et relativt bra design... Astra, Vectra og ikke minst Insignia. En liten parallell kan være Citroën... de gjør det svært godt for tiden med modeller som C1, C4 og C5... der C1 imidlertid ikke er en "ekte" Citroën, men den ser utvilsomt best ut av trekløveret Peugeot 107, Toyota Aygo og Citroën C1. Hvem hadde for noen år siden trodd at Citroën skulle klare å komme tilbake ?... Jeg tror absolut at Opel kan klare det samme som Citroën... poenget er at de må tørre å gå deres egne veier... bare da vil en tilsvarende priset BMW virke kjedelig. Citroën har forøvrig en av mine andre drømmebiler... C6...
OLEZZ Skrevet Februar 19, 2009 Skrevet Februar 19, 2009 Saab er jo bra biler. Hvertfall de eldre bilene. Sett bort ifra rust. Går og går, samt lite tull med motor / drivverk og understell. grevling, lite sportslig, og styggt interiør trekker ned. Citroën har vel suksess innenfor motorsport om dagen, det er vel ikke negativt det heller.
Gunnar Skrevet Februar 19, 2009 Skrevet Februar 19, 2009 Opel er dessuten helt oppe og konkurrerer med BMW på lavt forbruk på småbilene sine. Det er det ikke mange andre som er. Mener minste Corsa-motoren har lavere utslipp enn Prius... ihvertfall helt på høyde.
Hansh Skrevet Februar 19, 2009 Skrevet Februar 19, 2009 Opel er dessuten helt oppe og konkurrerer med BMW på lavt forbruk på småbilene sine. Det er det ikke mange andre som er. Mener minste Corsa-motoren har lavere utslipp enn Prius... ihvertfall helt på høyde. Opel er vel ikke i nærheten av BMW når forbruk i forhold til motorstørrelse/styrke sammenlignes? Der er de i en egen klasse for tiden etter det jeg har fått med meg. Det stemmer at Corsa har litt lavere utslipp av CO2 enn Prius med den minste dieselmotoren, men dette er da og en mye mindre bil som i tillegg har en god del svakere ytelse. Hvor mye giftigere det totale utslippet ved bruk er i forhold til Prius er en helt annen sak (også den totale forurensningen for hele livssyklusen). Synes og at det er et problem at alle ser ut til å glemme de faktisk giftige utslippene fra en bil, noe som gjør at diesel har fått et ufortjent bra rykte som miljøvennlig med sitt lave CO2 utslipp, en gass som egentlig er helt ufarlig (selv om det kan se ut som altfor mye av den er et problem) og ganske naturlig. Ser heldigvis ut som bensin øker noe i popularitet igjen nå.
Galro Skrevet Februar 19, 2009 Skrevet Februar 19, 2009 Jeg tror du kan ha riktig med at f.eks. Bmw har mindre utslipp fordelt på antall hestekrefter. Likevel må du huske på at sentral-Europa har tradisjonelt hatt et stort marked for småbiler, og i disse markedene kan nok utslippet i seg selv bety mer enn utslippet per hestekraft - uansett er det uaktuelt å kjøpe en storbil som Bmw typisk er. Angående Opel: Update: Opel's Government Bailout Solar World Biddding for ... Opel? Det ser likevel ikke ut til at Opel har problemer med etterspørselen: Opel fährt Sonderschichten in Rüsselsheim (Nb: på tysk)
arnesh Skrevet Februar 19, 2009 Skrevet Februar 19, 2009 Synd det med arbeidsplassene ja, men det blir så morro å gni det inn i trynet på kompisen min som kjører og påstår at det ikke finnes bedre biler enn SAAB, uansett hva
Fredrik Skrevet Februar 19, 2009 Skrevet Februar 19, 2009 Synd det med arbeidsplassene ja, men det blir så morro å gni det inn i trynet på kompisen min som kjører og påstår at det ikke finnes bedre biler enn SAAB, uansett hva Jeg kunne ha sett ditt poeng hvis din venn var medansvarlig for SAAB´s nedtur, men det er han jo ikke...
BreitBau Skrevet Februar 19, 2009 Skrevet Februar 19, 2009 Synd det med arbeidsplassene ja, men det blir så morro å gni det inn i trynet på kompisen min som kjører og påstår at det ikke finnes bedre biler enn SAAB, uansett hva Jeg kunne ha sett ditt poeng hvis din venn var medansvarlig for SAAB´s nedtur, men det er han jo ikke... Det er han vel.. Han kunne kjøpt en ny saab så fabrikken kune tjent penger, istedet for å kjøpe en brukt en fabrikken ikke har tjent noe på (forutsatt at det er det han har gjort)..
Fredrik Skrevet Februar 19, 2009 Skrevet Februar 19, 2009 Det er han vel.. Han kunne kjøpt en ny saab så fabrikken kune tjent penger, istedet for å kjøpe en brukt en fabrikken ikke har tjent noe på (forutsatt at det er det han har gjort).. Javel, men da må vi si det samme om BMW eiere... og jeg vil tro at omtrent 98% av folket her inne har kjøpt en brukt BMW. BMW´s økonomiske situasjon er ikke alt for god den heller... i likhet med de fleste andre bilprodusentene. Porsche er vel omtrent den eneste bilprodusenten som har det nogenlunde komfortabelt for tiden iom. at deres finansinntekter var formidable i 2008.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå