Gå til innhold

.... mista lappen


Rayman
 Share

Anbefalte innlegg

Kansje...min erfaring at viss du ikke godtar på første forsøk så blir det strenger!pga av at dommere ikke liker sånne fille saker i retten!!!

Det er bare tull.

Jeg er yrkessjåfør og flere av mine kolleger har mistet lappen pga ulykker o.l.

Du må ALDRI samtykke og signere når de fratar deg førerkortet!

Da har du allerede tapt og har få/ingen mulighet til slippe straff/tiltale.

De fleste av mine kolleger fikk lappen tilbake etter et par dager takket være god hjelp fra foreningen på jobben. Hadde de samtykket ville de vært uten lapp og jobb 3-6 mnd. Det er noe dritt at politiet tar lappen "rutinemessig" fra yrkessjåfører som er innblandet i ulykker med personskade. Ifølge politidirektoratet skal lappen kun beslaglegges når det er overveiende sansynlig at man er skyll i ulykken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Av denne saken kan jeg klart se, at folk er mer sympatiske med deg om man faktisk er mann nok til å tilstå noe man har gjort., og ærlig spør om hva man kan gjøre med saken man er oppe i..

Lignende sånne tråder, er ofte "overkjørt" av kommentarer om hvor dum man er å slik som kjører så fort.. ;) Flere kunne lært noe av måten Rayman går ut med saken sin på.. Folk som aldri kan ta til seg sine feil, men alltid må legge feilen over på andre folk/ting har jeg ikke noe til overs for.. Håper det ordner seg best mulig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kansje...min erfaring at viss du ikke godtar på første forsøk så blir det strenger!pga av at dommere ikke liker sånne fille saker i retten!!!

Det er bare tull.

Jeg er yrkessjåfør og flere av mine kolleger har mistet lappen pga ulykker o.l.

Du må ALDRI samtykke og signere når de fratar deg førerkortet!

Da har du allerede tapt og har få/ingen mulighet til slippe straff/tiltale.

De fleste av mine kolleger fikk lappen tilbake etter et par dager takket være god hjelp fra foreningen på jobben. Hadde de samtykket ville de vært uten lapp og jobb 3-6 mnd. Det er noe dritt at politiet tar lappen "rutinemessig" fra yrkessjåfører som er innblandet i ulykker med personskade. Ifølge politidirektoratet skal lappen kun beslaglegges når det er overveiende sansynlig at man er skyll i ulykken.

Dette gjelder vel oss "privat sjåfører" også, og ikke bare dere yrkessjåfører? Hvis jeg kjører langs veien, og en unge hopper ut fra en busk og blir påkjørt av meg, så får vel jeg inndratt lappen rutinemessig mens saken etterforskes, såsant det blir personskade?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle det være noe feil i saks behandlingen eller selve målingen hjelper ikke det den som har skrevet under.

Dette er direkte feil!

Du skriver under et dokument som forholder seg til en måling. Er målingen feil, er dokumentet som omfatter målingen ugyldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle det være noe feil i saks behandlingen eller selve målingen hjelper ikke det den som har skrevet under.

Dette er direkte feil!

Du skriver under et dokument som forholder seg til en måling. Er målingen feil, er dokumentet som omfatter målingen ugyldig.

Faktum er at feil ved målinger eller saksbehandling blir ofte ikke belyst før noen bestrider det, altså benekter påstanden....og ikke skriver under.

Men om en bestrider og vinner frem(på selve målingen), så gagner selvfølgelig også dette de som andre som "la seg flate også" ved den samme målingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du gjør følgende når du har blitt stoppet etter å ha kjørt for fort:

Gir fra deg vognkort og førerkort, men ikke sier et ord. Nekter å innrømme eller benekte noe som helst om du har kjørt for for eller ikke, tilsvarende å holde aldeles kjeft i et avhør.

Hvordan vil dette gå? Er det forbudt å gjøre sånn? Det er politiets jobb å bevise at du har gjort noe galt, innrømmer du noe er det gratis poeng til de, prøver du å dikte opp noe er det lett å havne på glattisen. Så hva med å bare ikke si noenting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du gjør følgende når du har blitt stoppet etter å ha kjørt for fort:

Gir fra deg vognkort og førerkort, men ikke sier et ord. Nekter å innrømme eller benekte noe som helst om du har kjørt for for eller ikke, tilsvarende å holde aldeles kjeft i et avhør.

Hvordan vil dette gå? Er det forbudt å gjøre sånn? Det er politiets jobb å bevise at du har gjort noe galt, innrømmer du noe er det gratis poeng til de, prøver du å dikte opp noe er det lett å havne på glattisen. Så hva med å bare ikke si noenting?

Hehe, vet ikke hvor lurt det er å være stum i retten.. om du ikke har noe å si imot blir du vel bare dømt til den opprinnelige straffen som er satt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du gjør følgende når du har blitt stoppet etter å ha kjørt for fort:

Gir fra deg vognkort og førerkort, men ikke sier et ord. Nekter å innrømme eller benekte noe som helst om du har kjørt for for eller ikke, tilsvarende å holde aldeles kjeft i et avhør.

Hvordan vil dette gå? Er det forbudt å gjøre sånn? Det er politiets jobb å bevise at du har gjort noe galt, innrømmer du noe er det gratis poeng til de, prøver du å dikte opp noe er det lett å havne på glattisen. Så hva med å bare ikke si noenting?

Hehe, vet ikke hvor lurt det er å være stum i retten.. om du ikke har noe å si imot blir du vel bare dømt til den opprinnelige straffen som er satt?

I retten må du svare dersom du blir spurt av dommer litt avhengig av høringsinstansen og rettshjelpen din. Blir du stoppet e.l. av politiet er det bare å la vær å si noe som helst. Du må identifisere deg, men bortsett fra det er det bare å svare at du vil rådføre deg med advokat før du svarer på politiets spørsmål. Uansett hva du måtte finne på å si utenom dette vil det i beste fall ikke ha noe å si for utfallet i dommen din og i verste fall betydelig forverre dommen, du vil aldri i verden slippe billigere ved samarbeid.

I dette tilfellet har du innrømt å ha brutt loven allerede, men hvis du ikke sier noe mer blir det opp til politiet å heve over enhver tvil at målingene tatt på stedet samsvarer med politiets påstander. Dersom de får til det blir du dømt uansett, men får de det ikke til blir saken i beste fall henlagt ihht. bevisets stilling og eller du kan bli dømt for å ha f.eks. kjørt for fort (innrømmelsen blir brukt som bevis).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kansje...min erfaring at viss du ikke godtar på første forsøk så blir det strenger!pga av at dommere ikke liker sånne fille saker i retten!!!

Det er bare tull.

Jeg er yrkessjåfør og flere av mine kolleger har mistet lappen pga ulykker o.l.

Du må ALDRI samtykke og signere når de fratar deg førerkortet!

Da har du allerede tapt og har få/ingen mulighet til slippe straff/tiltale.

De fleste av mine kolleger fikk lappen tilbake etter et par dager takket være god hjelp fra foreningen på jobben. Hadde de samtykket ville de vært uten lapp og jobb 3-6 mnd. Det er noe dritt at politiet tar lappen "rutinemessig" fra yrkessjåfører som er innblandet i ulykker med personskade. Ifølge politidirektoratet skal lappen kun beslaglegges når det er overveiende sansynlig at man er skyll i ulykken.

Dette gjelder vel oss "privat sjåfører" også, og ikke bare dere yrkessjåfører? Hvis jeg kjører langs veien, og en unge hopper ut fra en busk og blir påkjørt av meg, så får vel jeg inndratt lappen rutinemessig mens saken etterforskes, såsant det blir personskade?

Det er veldig sjelden førere av privatbiler blir fratatt lappen etter en ulykke med personskade. Kjører man på noen blir man nok tatt fra lappen under etterforskningen uansett hva man kjører. Men hvis to biler krasjer og det er personskade blir sjelden noen av førerne fratatt lappen. Men er det et tyngre kjøretøy innvolvert blir nesten alltid yrkessjåføren fratatt lappen. Litt kjip å kanskje miste jobben fordi noen krasjer med deg, og du er uten skyld.

Men tilbake til topic; Man har ingen plikt til å signere noen papirer eller å godta inndraging av førerkort. Bare si at man ikke samtykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette tunellen som er på E39 etter stord? Pendlet fra Os til Stavanger høsten 2007 og det er søren meg ikke mange som holder 80 oppover der altså.

Snakk om maks uflaks :(

"Alle" kjører for fort opp der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette tunellen som er på E39 etter stord? Pendlet fra Os til Stavanger høsten 2007 og det er søren meg ikke mange som holder 80 oppover der altså.

Snakk om maks uflaks :(

"Alle" kjører for fort opp der...

Er den ja, nei det er ikke mange som holder fartsgrensa oppover der da må du ligge på 6000omdr i 2.giret for å greie det med en normal bil for det er så bratt opp. Fleste gasser jo litt ekstra i bunn for å få litt fart opp og min høyrefot ble enda litt tyngre når jeg skulle nå ferja..

Får se hva som skjer, treger på at jeg sa noe i det hele tatt nå for det er som andre sier her at du iallefall ikke slipper billigere fra det med sammarbeid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...