Superbeetle Skrevet Februar 27, 2009 Share Skrevet Februar 27, 2009 Tenkte jeg skulle lage en tråd der folk kunne skrive om hvilke ting/utstyr de har fått skrevet inn i vognkortet. Evt hvordan og hva som måtte til for å få dette til. Jeg har time hos trafikkstasjonen på mandag, hvor planen er å få skrevet inn sommerfelgene, senkingen og eksosen. Har Tuv papirer på alt, unntatt senkeskålene foran, men tenkte å la være å nevne dem. Noen som vet hva en slik time koster? Felgene mine (Keskin KT1) er ulik bredde på, samt at det er ulike dekk framme og bak. Vil dette by på noen problemer? I papirene står det om hvilke dekkdimensjoner som er tillatt. Jeg har 245/40-17 bak, så da skulle jeg egentlig hatt 225/45-17 foran. Men jeg har 235/40-17. Håper dette går bra, evt får jeg finne på noe da jeg har tenkt å bytte dem ut pga litt slitasje. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingeftw Skrevet Februar 27, 2009 Share Skrevet Februar 27, 2009 Har hørt at det er veldig vanskelig å få godkjent felger med forskjellig bredde fram og bak. Viss jeg ikke tar helt feil så tror jeg det var grunnen til at Frode_D innpå forumet her ikke fikk godkjent sine felger. Men han fikk godkjent senkesettet sitt da, så må tipse han om denne tråden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Superbeetle Skrevet Februar 27, 2009 Forfatter Share Skrevet Februar 27, 2009 hmm...det blir jo spennende å se på mandag! Da jeg spurte om felgene, fikk jeg egentlig bare til svar at jeg bare skulle ta dem med sammen med senkesettet. Foreløpig syntes jeg ikke at trafikkstasjonen i Bergen virker så veldig oppdatert på ulike regler og krav.. De har iallefall styrt litt med å kunne svare for seg når jeg har spurt om enkle ting som om jeg måtte ha hjulstillingspapirer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode D Skrevet Februar 27, 2009 Share Skrevet Februar 27, 2009 Tingen for min del var at jeg måtte reise offshore når senkesettet og felgene skulle godkjennes og da måtte en kompis kjøre bilen ned for meg. Det endte med at jeg glemte å legge tuv-papir i bilen til felgene før godkjenning. Og med to personer som ikke visste hva de gjorde så ble ikke senkesett godkjent og felger skrevet mangellapp på. Derfor gikk jeg innom Er-An bilveksted (som tok hjulstilling før kontrollen) og fikk beskjed om at alle verdier på papiret var normale for en senket bil og at den burde godkjennes. Fikk et ark av de der det ble beskrevet + underskrift og stempel. Viste dette på etterkontroll og fikk senkesettet godkjent med en gang. På etterkontrollen byttet jeg bare felger til motorsport-felgene og fikk de inn i stede for. Enkelt og greit fordi TUV-papirene var uforståelige og eneste dekkdim som var oppført var en merkelig dim a la 205/45/17 (både på 8" og 9" bredde. Men tviler på det blir enkelt å få godkjent felgene uten litt jobb. Felgene skal ikke stikke utenfor hjulbue, ikke ta borti noen plass ved fullt rattutslag, være innenfor +/- 5 rullediameter og forskjellig bredde er jo et kapittel for seg selv. E36 er vel bare levert med 7.5 og 8.5 originalt? Statens Vegvesen sa til meg at jeg måtte ha papirer fra BMW om at det gikk på bilen for å få det godkjent. Dette kunne ikke jæger skrive ut siden det ikke var noe originaldimensjon. Uansett, lykke til. Si hvordan det går, så kanskje jeg prøver igjen, litt bedre forberedt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FTE Skrevet Februar 27, 2009 Share Skrevet Februar 27, 2009 Jeg fikk ikke godkjent 8,5x17" og 10x17" på min forrige E30 M3. Grunnen var at E30 M3 ble levert med lik bredde foran og bak fra fabrikk.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingeftw Skrevet Februar 27, 2009 Share Skrevet Februar 27, 2009 Planen min var å få senkesett og felger godkjent til sommeren. Senkesettet er av typen Supersport, 60/40 senk med TUV papirer. Jeg også skal inn på Er-An og få hjulstilling og lysjustering, og håper med Frode sin erfaring at dette skal gå. Felgene er jeg mer skeptisk til, selv om jeg har hørt at Keskin har TUV papirer på sine felger. Det er KT1 det er snakk, 9*16 på alle hjulene. Har sett bilder av andre E30'r innpå her som har samme dim fremme, og disse stikker langt ut fra hjulbuene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BreitBau Skrevet Februar 27, 2009 Share Skrevet Februar 27, 2009 Nå heter det seg slik, at dersom felgene avviker fra originaldimensjoner, skal felgene være Tuv godkjent. Og da gjelder følgende: Felgen skal være tuv godkjent, i den aktuelle dimensjon, til den aktuelle bil. Dersom du skal bruke en felgkombinasjon som innebærer bredere bak enn foran, må felgene bak være godkjent, med den aktuelle dimensjon, til den aktuelle bil, i KOMBINASJON med felgene foran, og deres dimensjon til den aktuelle bil.. Med andre ord må felgene og dets dimensjon være godkjent i sammen med hverandre. Det hjelper ikke å at felgene bak er godkjent, og felgene foran er godkjent, de må være godkjent sammen med hverandre. I denne godkjenningen står også feks dekkdimensjoner o.l. Lette mye etter sånne kombinasjoner når jeg bygde Bmwen, men fant fort ut at det er nåla i høystakken. Brock B1 er vel godkjent i kombinasjon, pluss ett par felger til som jeg ikke husker.. Hvis felgene dine er godkjent i kombinasjon står det i tuv papirene du fikk med;) Hvis du fikk med.. Lykke til likevel da! Forøvrig har jeg en godkjenningsliste lang som ett vondt år * Rieger GT-leppe * AP Gewindefahrwerke (coilovers) * Rieger Breitbau Sideskjørt * Reiger bakrutesenker * Rieger Breitbau II bakfanger * Supersport Duplex effektanlegg * Momo Ratt * Rieger Breitbau skjermbyggere Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingeftw Skrevet Februar 27, 2009 Share Skrevet Februar 27, 2009 Er det virkelig blitt så gale no til dags at man må godkjenne stylingen sin da? Synes Norge er et veldig trangsynt land når det kommer til det der altså. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BreitBau Skrevet Februar 27, 2009 Share Skrevet Februar 27, 2009 Du skal godkjenne ALT som ikke innehar stempel fra fabrikant, og som kunne bli levert til din bil.. Det er snakk om typegodkjenninger. ALT som ikke er typegodkjent må være ettergodkjent Selv speila dine hvis de ikke er originale. Selv eksosanlegget. Eller lyktene. osv osv... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Superbeetle Skrevet Februar 27, 2009 Forfatter Share Skrevet Februar 27, 2009 Takk for svar! Jeg har ganske detaljerte Tüv papirer, hvor det står at felgene er godkjent i kombinasjon med hverandre(Er et felg-sett) samt hvilke dekkdimensjoner som er godkjent til dette felgsettet. Står også at de er godkjent til den bilen. Gleder meg egentlig litt å snakke med dem på mandag Er det andre ting som er verdt å få skrevet inn i vognkortet? Ser du (Breitbau) har skrevet bakrutesenker.. Må jeg ha papirer på slikt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode D Skrevet Februar 27, 2009 Share Skrevet Februar 27, 2009 Hvor fikk du papirer fra? Har kun vert på keskin.com elns, og de er merkelige for å si det mildt.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BreitBau Skrevet Februar 27, 2009 Share Skrevet Februar 27, 2009 Takk for svar!Jeg har ganske detaljerte Tüv papirer, hvor det står at felgene er godkjent i kombinasjon med hverandre(Er et felg-sett) samt hvilke dekkdimensjoner som er godkjent til dette felgsettet. Står også at de er godkjent til den bilen. Gleder meg egentlig litt å snakke med dem på mandag Er det andre ting som er verdt å få skrevet inn i vognkortet? Ser du (Breitbau) har skrevet bakrutesenker.. Må jeg ha papirer på slikt? ja Keskin er SUPRE på dette med godkjenning. Dette kan de i pluss og i mente, men det er jo nettopp dette som gjør de så dyre! Papirer må man betale for.. Når det kommer til bakrutesenker, refererer jeg til mit forrige innlegg;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Superbeetle Skrevet Februar 27, 2009 Forfatter Share Skrevet Februar 27, 2009 Hvor fikk du papirer fra? Har kun vert på keskin.com elns, og de er merkelige for å si det mildt.. Vet ikke hvor de kommer fra. Fikk en pdf fil av han jeg kjøpte felgene av Er 5 sider, nå kan jeg ikke tysk flytende men virker som det står veldig godt beskrevet, samt lett å forstå. Kan evt sende pdf filen om noen vil ha. Har også laget en liten perm med plastlommer hvor alle Tüv og hjulstillingspapirer ligger. Håper dette hjelper på inntrykket. Mangler bare en pose twist i setet nå Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Februar 27, 2009 Share Skrevet Februar 27, 2009 Du skal godkjenne ALT som ikke innehar stempel fra fabrikant, og som kunne bli levert til din bil.. Det er snakk om typegodkjenninger. ALT som ikke er typegodkjent må være ettergodkjent Selv speila dine hvis de ikke er originale. Selv eksosanlegget. Eller lyktene. osv osv... Tviler på at biltilsynet gidder å stoppe å spørre alle som har M-Fangere isteden for orginale å spørre om Tuv eller om de står i vognkortet, da hadde de nok hatt jobb for resten av livet x 10. Skal selv inn til våren å godkjenne Rondell felgene å Eibach senkesettet. Hvis jeg setter på Scorpion bakpotta å Powerflex foringene er dette noe de kommer til å henge seg oppi? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BreitBau Skrevet Februar 27, 2009 Share Skrevet Februar 27, 2009 Det handler ikke om hva de gidder eller ikke gidder. Jeg refererer enkelt og greit bare til loven, og hva de gidder eller ikke spiller liten trille. Det som spiller en trille er hvilket problem DU får dersom de bestemmer seg for å "ta" deg.. Jeg sier ikke at de i det hele tatt gidder det heller, men i loven står det hva det står.. Det koster å kjøpe godkjent, men så er du da også sikrere.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå