Gå til innhold

Lagret i 5 år. hva må gjøres før EU-godkjenning?


elieeg
 Share

Anbefalte innlegg

har kjøpt meg ny bil :) 84 mod 320 e30. bilen er i følge selgeren fint kjørbar. greia er at den har stått lagret på en låve i ca 5 år. den har kun blitt startet opp innimellom. noen som har en formening om hva som må/bør gjøres med bilen etter en så lang lagring? er det så enkelt som bare tut og kjør, eller er ofte slanger morkne, bremser dårlige osv..? med tanke på eu godkjenning??

(har ikke hentet bilen enda)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sette en E30 på BMW verksted for å skifte olje ser jeg på som sløseri.. 12-1300 hundre kroner timen. De bruker kanskje 4 timer på og skifte olje,plugger,fordelerlokk,rotor.. osv. VIPS! du har rota vekk en masse penger på å kunna kosa deg med å gjøre det selv.

Viss ikke du vil/kan gjøre jobben der den står, så er det like dyrt å få den frakte til et BMW verksted som det er å få den hjem i garasja.

Å tenk for en kosejobb du får! Lett på alle luftenippelene på calipera, få ut all gammel bremsevæske, å fyll på ny. luft deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sette en E30 på BMW verksted for å skifte olje ser jeg på som sløseri.. 12-1300 hundre kroner timen. De bruker kanskje 4 timer på og skifte olje,plugger,fordelerlokk,rotor.. osv. VIPS! du har rota vekk en masse penger på å kunna kosa deg med å gjøre det selv.

Viss ikke du vil/kan gjøre jobben der den står, så er det like dyrt å få den frakte til et BMW verksted som det er å få den hjem i garasja.

Å tenk for en kosejobb du får! Lett på alle luftenippelene på calipera, få ut all gammel bremsevæske, å fyll på ny. luft deretter.

Hallo... bilen har stått lagret i over 60 måneder... det er mye mer enn oljen i motoren som kanskje bør skiftes. Tenk bare på alt som er laget av gummi... eller hva med rust på bl.a bremserørene ?... Ikke alle kan skru på deres biler og enda færre se hva som bør overhales/skiftes. En stor service koster kanskje 3-4000 Kr. inkl. vitale deler og en fornuftig statusrapport. Dette er etter min mening rimelig fornuftig hvis bilen ellers er verdt å satse penger på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En E30 320i er veldig forskjellig fra det et BMW verksted jobber på til daglig. Erfaringsmessig vil verkstedet beholde en slik bil lenge, og jobbe på den ved leilighet, siden fortjenestepotensialet ved oppdraget er begrenset.

Rent underholdningsmessig kunne det vært interessant å spørre om en forhåndspris for å justere ventilene på en M20-motor.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sette en E30 på BMW verksted for å skifte olje ser jeg på som sløseri.. 12-1300 hundre kroner timen. De bruker kanskje 4 timer på og skifte olje,plugger,fordelerlokk,rotor.. osv. VIPS! du har rota vekk en masse penger på å kunna kosa deg med å gjøre det selv.

Viss ikke du vil/kan gjøre jobben der den står, så er det like dyrt å få den frakte til et BMW verksted som det er å få den hjem i garasja.

Å tenk for en kosejobb du får! Lett på alle luftenippelene på calipera, få ut all gammel bremsevæske, å fyll på ny. luft deretter.

Hallo... bilen har stått lagret i over 60 måneder... det er mye mer enn oljen i motoren som kanskje bør skiftes. Tenk bare på alt som er laget av gummi... eller hva med rust på bl.a bremserørene ?... Ikke alle kan skru på deres biler og enda færre se hva som bør overhales/skiftes. En stor service koster kanskje 3-4000 Kr. inkl. vitale deler og en fornuftig statusrapport. Dette er etter min mening rimelig fornuftig hvis bilen ellers er verdt å satse penger på.

jeg glemte en R. i olje. Men er man ikke kapabel til å sjekke ut en E30 som har hvila litt på en Låve, så kjøp en ny bil.. Klart du ser etter etter tydelige defekter. Men det som som regel er problemet med en bil som har stått i dvale lenge er: Lekk clutchsylinder/slave,defekte bremsesylindere bak. Hengende calipere fremme. opprusta eksos.

Å viss du da skal ha ett BMW verksted til å utbedre feila... Ja da finner du deg en annen bil.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En E30 320i er veldig forskjellig fra det et BMW verksted jobber på til daglig. Erfaringsmessig vil verkstedet beholde en slik bil lenge, og jobbe på den ved leilighet, siden fortjenestepotensialet ved oppdraget er begrenset.

Rent underholdningsmessig kunne det vært interessant å spørre om en forhåndspris for å justere ventilene på en M20-motor.:)

Justere ventiler viss eksenterskivene er hele tar meg ca. en liten halltime på en M20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar :)

selger har skiftet olje, oljefilter og plugger og hatt den på prøveskilter i en dag. alt funket utmerket da. men det kan selfølgelig bare være noe han sier :?

er vist gjort en del med bilen før den ble satt bort. nytt eksosanlegg, alpinatopp, en del nye foringer, pluss pluss. noe overflaterust men generelt lite.

skal kjøre den fra Bergen til Oslo :? får håpe det går. hehe

skal se over bilen selv, men må nok en liten tur på verksted for å få noen mer fagdyktige til å se på den..

nfb96m36cn0lee826ete.jpg

nqy603ausshrmpi95lp6.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør skifte bremsevæske også, bremsevæske vil alltid ta til seg litt vann og spesielt på en bil som har stått en stund, dette resulterer også i innvendig rust på bremserør, calipter osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...