Gå til innhold

e30 320i-327i


pål
 Share

Anbefalte innlegg

Skal selv igang med å bygge 2.7 =)

Mine specs:

M20b25 facelift blokk og topp

b20 råder

Preface stempler

ETA-veiv (ga 3000 for den, matsrh ;)

198cc dyser, fra m52b28

Custom chip fra Fekzen

Schrick 272 graders kam

Grenrør

m21 oljepumpe (høyrere trykk)

Justerbar bensintrykksregulator

Ellers alt org. 325, skal kjøres på e85 ;)

Jeg ser at det er fremdeles mange som skal bruke eta veiva til 2,7 bygging, og de er tilsalgs - ment for dette formålet. Nå er det ei godstund siden jeg leste alt jeg kom over av m20 turbo bygg og andre m20 bygg, men jeg mener bestemt å ha fått for meg det at eta veiva er et "dårligere" en diesel veiva (m21). Har ikke noe kilde henvisning det sverre. Men det jeg mener å huske er det at eta veiva ikke er spesielt glad i turtall. Det faller meg ganske logisk i og med den kommer fra 327e motoren, hvor e står for økonomi motor og denne motoren er heller ikke noe spesielt turtalls villig i utgangspunktet. Men godt mulig jeg tar feil. Anngående 198ccm dyser på e85, mener jeg det er alt for lite, da du trenger 40% (om jeg ikke tar feil) mer e85, enn du trenger 95. Derfor er det veldig typisk å ha temmelig store dyser med e85 mapp. trenger også annen bensin pumpe. Hadde jeg skulle bygget sugis ville jeg også gått for en m30 lmm med 325 elektronik, den åpner som "vanlig" men er større i diameter og får derfor en del mer luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ifølge Fekzen skulle dette gå fint. Kan velge om jeg vil kjøre på bensin, 50/50 eller e85 etter hva slags bensintrykk jeg har - jo høyere trykk, jo høyere mengde e85. Hvor mye trakk klarer den originale pumpa å gi da? 40 % var vel litt å ta i, jeg har fått opplyst at den bruker rundt 20% mer e85 enn bensin. e85 fins kun på rundt 20 bensinstasjoner i landet takket være norges ekstremt dårlige satsing på dette, og det er kun et fåtall statoil stasjoner som har det. Har en stasjon i Porsgrunn ikke langt ifra der jeg bor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ifølge Fekzen skulle dette gå fint. Kan velge om jeg vil kjøre på bensin, 50/50 eller e85 etter hva slags bensintrykk jeg har - jo høyere trykk, jo høyere mengde e85. Hvor mye trakk klarer den originale pumpa å gi da? 40 % var vel litt å ta i, jeg har fått opplyst at den bruker rundt 20% mer e85 enn bensin. e85 fins kun på rundt 20 bensinstasjoner i landet takket være norges ekstremt dårlige satsing på dette, og det er kun et fåtall statoil stasjoner som har det. Har en stasjon i Porsgrunn ikke langt ifra der jeg bor...

Ja, du kan jo selfølgelig styre det med bensintrykket. Mulig det stemmer bedre med 20%, det skal jeg ikke påstå. Men uansett syns jeg det hørtes litt lite ut. Husker å ha sett benke papirer på en sugis med 192 ccm dyser (fra m30b35) og den fikk ikke nok på org bensintrykk, så han stilte opp en del trykk, for å få gode resultater, og det var på bensin, når du uansett må ha mer på e85. men om noen som har prøvd det sier det går, så har nok vedkommende rett. jeg sier bare hva jeg tenker og har forstått ut av lesing. Det kan hende den ikke er så glad i turtall, men diesel veiva er smid og laget for mer påkjenninger, da diesel motoren har høyere kompresjon og generer en del mer varme.

Ja, veldig synd e85 ikke er mer utbredt. Jeg bruker å være med drifte gjengen her om kring på bane kjøring, og vi kjører 1,5 -2 timer omvei for å hente e85, før banekjøringa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt om ETA vs. dieselveiv. Kilde: http://www.metricmechanic.com/pdfs/metr ... ooklet.pdf

Over the years we’ve heard a rumor that

the cast iron ETA crankshaft was somehow

inferior to the Forged Steel 524 Turbo

Diesel Crank. BMW used cast iron

cranks in the following engines.

320/6 - 71mm stroke

323i - 76mm stroke

325e - 81mm stroke

325i/E30 - 75mm stroke

325i/E36/E46 - 75mm stroke

In our experience, the cast iron cranks

used in Baby Six Engines are very reliable

punctuated by the fact that we have

never seen one break.

However, we have seen 4 Diesel cranks

break. Two that we found in salvage yard

engines, were broken in the middle. The

other two were fatigued from hard racing

81mm Stroke Crankshafts

- 275 HP engines revving to 7500 rpms. After 65-75 hours running

vigorously, they cracked at the back of the 6th rod throw.

Diesels rattle and vibrate throughout their lives and the crankshafts

take a beating. Naturally, before we install a 524 Turbo

Diesel crank in an engine, we would check it for cracks. This

can be done by lifting the crank off the ground and striking

each one of the 12 counter weights with a large wrench (19 mm

or larger). It should ring like a bell. If it doesn’t - check the rod

journal nearest the dead counter weight and look for a crack. A

dead ring indicates a junk crankshaft.

Although we do use the Diesel Crank, it is rare. Out of every

100 2900 engines we build, 99 have “e” cast cranks and 1 a

Diesel Crank, typically per the customer’s request. Nice advantages

are that the “e” cast crank is readily available, far more

economical, and it is 3.5 lbs. lighter - 50.5 lbs “e” vs. 54 lbs. for

the Diesel.

By using our lightweight pistons and limiting the engine output

to 225 HP and 6750 rpm, I see no reason why anyone would

see an “e” crank break.

Jeg varver 7000rpm på min eta veiv (og den blir kjørt på 7000rpm hver gang jeg bruker bilen), ingen problemer så langt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette så kjent ut yngve, har lest dette en gang tidligere på hjemmesiden til metricmechanic.

Tror uansett jeg skal bruke dieselveiva.

Har hørt noen rykter om at bilen er ferdig lakkert nå og at det så bra ut, så nå er forventningene på topp.

Har kjøpt meg 3/4 skralle sett i dag, så fikk løsnet navmuttrene på begge fjerbeina forran. Har litt problemer med å få ut ytrelagerbane av navet. Er det noen form for låsing? Får se litt nærmere på det. Så nå er fjærbeina klar for sandblåsing.

Ellers har jeg slåss med traversforingene, stillingen er til nå 1-1. Når det gjelder bærearmsforingene står det 0-2 til bærearmene. Har prøvd meg med gjengestang for å presse den ut, men har ikke lyktes helt enda. Får brenne de ut, eller låne meg ei presse.

Traversen har faktisk et tilfelle av subframedisaster, ble ganske overrasket over at den er sprukket.

Sprukket mellom de to øverste skruehullene og de to nedre er blitt ovale så tyder på at den har vært kjørt med sprekk.

Har planer om å bruke Borbet A felger 16x9 forran og bak. Vet det går på 45mm fjærbein men jeg skal bruke 50, vil det da subbe i fjærbeinet?

Hermanoo: takk takk, rusteventyret er ikke så stas som det ser ut ;) dukker opp overalt, plutselig er du omringet. Men blir bra så lenge en ikke gir opp. Jeg er ingen ekspert på området, og det finnes sikker mange måter å gjøre det på men har ihvertfall gjort det på en måte :)

Denne uka skal jeg hente rutene fra soting (håper de ikke ble for mørke), montere ny frontrute og resten av rutene. Montere takluke og låsesylindre, dørhåndtak osv.

Tenker også på å sveise inn justerbar camber sett fra ireland engineering men har ikke blitt helt ening med meg selv enda.

uo4ds9r4yxwehisktepr.jpg

Klar til blåsing.

nute8uu6nfx2pf7n8p1p.jpg

Godt å få skiftet dette lageret gammlet å stivnet fett

hy7xvannjsaso7bxlcj5.jpg

Sprekk mellom de to øvre skruehullene

xn4gmtdrovz6sckwxmus.jpg

forsøkt reparert engang før min tid.

x9hciw1z5m4yue8wq9ez.jpg

ovalt hull tyder på at det er slitt etter at diff hadde løsnet fra de to øvre boltene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir knall dette!

Har slitt med bærearms foringene selv tidligere, løsningen min da jeg også hadde lite verktøy tilgjengelig ble at jeg borret ut stålhylsa i midten av foringen og fikk presset den ut, da kom gummien lett etter det :)

Rust er noe av det kjedeligste å fjerne! Derfor har jeg funnet ut at det er lurt med noen pauser imellom til å skru på motoren f.eks... som er MYE artgiere! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg byttet mine traversforinger måtte jeg til med en svær elektrisk bajonettsag og skjære helt til de datt ut, det var et helvette for å si det mildt, da traversen hang på bilen :P Bærearmsforingene fikk jeg ut veldig lett, satt bare bærearmen i skrustikka med en rørbit på den ene siden og en mindre pipe på den andre siden, og "skrudde" de ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på innpress skal sjekke senere i dag. Prøvde samme som deg sturlis på bærearmsforingene, har fått den ene litt på gli, men da dro jeg over gjengene på gjengestanga. Traversforingne har jeg begynt å brenne ut, så den ene trengte bare noen slag med hammeren så datt den ut, den andre har jeg fjernet metallhylsa i midten på. Så er ikke så mye igjen på den. Har det litt lettere jeg da som har alt demontert fra bil, det hjelper vesentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ifølge Fekzen skulle dette gå fint. Kan velge om jeg vil kjøre på bensin, 50/50 eller e85 etter hva slags bensintrykk jeg har - jo høyere trykk, jo høyere mengde e85. Hvor mye trakk klarer den originale pumpa å gi da? 40 % var vel litt å ta i, jeg har fått opplyst at den bruker rundt 20% mer e85 enn bensin. e85 fins kun på rundt 20 bensinstasjoner i landet takket være norges ekstremt dårlige satsing på dette, og det er kun et fåtall statoil stasjoner som har det. Har en stasjon i Porsgrunn ikke langt ifra der jeg bor...

För att få precis samma blandningsvärde så krävs det 38% mer flöde på E85. Dock är det inga problem att ligga lite snålare på E85 än på bensin, vid dellast. Varierar hur mycket förbrukningen förändras men mellan 20% - 40% mer brukar det dra på E85 beroende på hur man kör. Och med dagens prisläge så blir det ju klart billigare att köra E85. Desto mer oljepriset stiger, ju större skillnad lär det bli också.

Sturlis> Det blir lite av ett utvecklingsprojekt att se hur bra det fungerar att välja mellan bensin och E85 med det chipet som du har. Jag tror det kommer att fungera riktigt bra, blir spännande! Jag har iaf anpassat mapparna så att det ska gå att köra bensin på lågt bränsletryck och E85 på högt bränsletryck. Perfekt för Norge, eftersom ni inte har E85 i alla mackar.

Mvh//

A.Fekzen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...