jcvold Skrevet April 21, 2009 Skrevet April 21, 2009 skal skifte olje på min E46 325ci , og lenge sden jeg har gjort det på en "nyere" motor. gjorde det på min E46 320 2001` for 3 år siden, men husker ikke om det var noen spesielle triks med det plastik oljedekselet? er det bare å skru av og på eller er det noe "hokus pokus"? ser at man helst skal ha momentnøkkel stilt på 25N når man tighter det til,men går vel fint uten?
aottesen Skrevet April 21, 2009 Skrevet April 21, 2009 Ka i all verden ska du begi deg ut på no, gut? Ikkje gå i finskjorte - tips nr.1!
axor Skrevet April 21, 2009 Skrevet April 21, 2009 hv amener du med plastikk oljedekselet ? der hvor du fyller på olja ? den er der bare og skru rett av, tappeskruen er ikke et MUST med momentnøkkel, men ikke dra til som om det var et motorfeste, den skal heller ikke dras til for lite slik at den etterhvert ramler ut, men dette kjenner du når du er under og strammer til igjen husk nytt oljefilter med det samme da:)
jcvold Skrevet April 21, 2009 Forfatter Skrevet April 21, 2009 hv amener du med plastikk oljedekselet ? der hvor du fyller på olja ? den er der bare og skru rett av, tappeskruen er ikke et MUST med momentnøkkel, men ikke dra til som om det var et motorfeste, den skal heller ikke dras til for lite slik at den etterhvert ramler ut, men dette kjenner du når du er under og strammer til igjen husk nytt oljefilter med det samme da:) det eg mener er at på nyere motorer enn den som du har , så isteden for at det lokket du skrur av for å sette nedi oljefilteret er laget av metall,slik som på din, så er det en plastik-objekt som står der nå.husker at det var noe krøll med å få det opp sist,men tror det skyldes at forrige eier hadde trykt nedi et uorginalt oljefilter,som ikke passet. men skal nok gå bra. er ikke på tappeskruen man trenger momentnøkkel,men oppå den oljefilter satsen,står det "25Newton"
Untitled Skrevet April 21, 2009 Skrevet April 21, 2009 Du MÅ ikke skru til med 25nm, bare å stramme, men du kjenner jo på egen styrke hva som er for mye og for lite.
hillmar Skrevet April 21, 2009 Skrevet April 21, 2009 Det er vel bare å smøre litt olje på pakkningen og skru det på med hånda... Da blir det passe stramt
jcvold Skrevet April 21, 2009 Forfatter Skrevet April 21, 2009 okay,prøver det. Oljefilter har jeg,og har bestilt Castrol sin 15-40 olje fra GS. går vel 6,5 liter?
Haug530D Skrevet April 21, 2009 Skrevet April 21, 2009 Ikke skru for hardt til ihvertfall, det gjorde jeg og fikk ikke dritten løs igjen, hadde bare tilgang på en stor skiftenøkkkel når jeg skulle løse den. Men bestillte en spesial pipe til dette bruket på Ebay, funket knall det, men som de andre sier, skru bare lett til med en skralle,
S.Arnesen Skrevet April 21, 2009 Skrevet April 21, 2009 okay,prøver det.Oljefilter har jeg,og har bestilt Castrol sin 15-40 olje fra GS. går vel 6,5 liter? 15-40? Bmw anbefaller 5w-50, men det er vel ikke så altfor store forskjellen.. Det skal lissom gå på 6.5l ja, men etter å ha hatt på 5.5-6l så blir det som regel fult...
R Andersen Skrevet April 22, 2009 Skrevet April 22, 2009 Mener det er 32mm pipe som går på lokket, og det er bare å stramme til med "feeling". Har du skrudd litt før, så kjenner du når nok er nok. Bytt gummipakningen til lokket (den følger altid med oljefilteret), og smør den inn med ett par dråper olje. Start opp motor etter at du har fylt på olje, så oljefilterhuset blir fylt opp med olje før du peiler. Jeg bruker å tørke opp all gammel olje fra oljefilterhuset før jeg fyller på ny, og så heller jeg på et par dl. med ny olje slik at den skyller ut siste rest av gammel olje før jeg skrur i bunnpluggen.
Olan89 Skrevet April 22, 2009 Skrevet April 22, 2009 større en 32mm. lurer på om det er 35. tok av det på en motor jeg har stående. måte te med lattmansarm på nesten meter rart det ikke knakk egentli. men ikke stram det så hardt. hehe. kjenner godt hvor mye det må strammes
Haug530D Skrevet April 22, 2009 Skrevet April 22, 2009 større en 32mm. lurer på om det er 35. tok av det på en motor jeg har stående. måte te med lattmansarm på nesten meter rart det ikke knakk egentli. men ikke stram det så hardt. hehe. kjenner godt hvor mye det må strammes Den er faktisk 36mm
CrZyWiz Skrevet April 22, 2009 Skrevet April 22, 2009 Visst du skal skifte på din E46 325 så har du ikke M52B25 motor(denne er på E36 323). Men en M54B25 motor! Det er helt lik framgangsmåte på denne som på en 2001mod 320
jcvold Skrevet April 22, 2009 Forfatter Skrevet April 22, 2009 Visst du skal skifte på din E46 325 så har du ikke M52B25 motor(denne er på E36 323). Men en M54B25 motor! Det er helt lik framgangsmåte på denne som på en 2001mod 320 okey,takk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå