Gå til innhold

Utgifter ved eie av E46 M3 ?


bad_ip
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Tenker mye om å gå til innkjøp av e46 m3. Ikke akkurat nå, men om tid og stunder. Må spare opp litt egenkapital og finne det rette eksemplaret.

Det jeg lurer litt på er hvordan utgiftsnivået er på disse bilene når den er i ditt eie. At en vannpumpe eller termostat må byttes er forsåvidt greit. Koster ikke all verden.

Forsikring hva ligger de på? Blir å forsikre på min far med full bonus og fører under 24 eller 23. Husker ikke hva som er grensen. Hadde kanskje vært like greit å brukt kalkulatoren. Men hadde vært greit å sett hva andre betaler.

Er det mye andre kostnader med en m3 kontra en e46 330 jeg har hatt?

Er f.eks en insp. 2 samme pris på vanlig e46 kontra m3?

Er det tidligere modeller som har kjente feil og mangler som har blitt oppgradert ved seinere modeller? Mener å huske at jeg leste noe om oppgradering på 2003 modell.

Så det jeg egentlig spør om er om det er mye dyrere å eie en m3 i forhold til vanlig e46.

Takker for alle innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg vet ikke hvor mye det koster å ha en E46 M3 kjørende, men hvis min E46 318d Touring kan være et eksempel er det dyrt når noe først går istykker. Vannpumpe eller termostat er én ting, men må du først skifte svinghjul, clutch, motorfester eller hardyskive er det svært dyrt. Husk at bilen ikke kan kjøres på en fornuftig måte hvis disse delene svikter. Jeg har skiftet samtlige av disse delene på div. autoriserte BMW verksteder og regningen lå på den høye siden av 25000 Kroner. Var jeg deg ville jeg som et minimum ha rundt 50000 kroner ekstra i tilfelle uforutsette problemer. Når dette er nevnt vil jeg imidlertid mene at en fornuftig E46 M3 med en kjent historie normalt ikke behøver å koste alt for mye mer enn en E46 318d Touring å ha kjørende. Det er først og fremst forsikringen, verditapet og drivstoffkostnadene som påvirker regnskapet negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Service er betydelig dyrere på M-biler. Enkelte slitedeler er også mange ganger dyrere, f.eks en bremseskive som er omlag 3 ganger så dyr.

Får du mekanisk trøbbel med motor og girkasse regnes vel utgiftene ved hjelp av månedslønn og gangetabellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er naturlig at M3 blir en del dyrere. Bremsene er større, man har gjerne fetere dekk på en slik bil osv.

Forsikringen er vel dyrere, men jeg vet ikke hva du må betale ift 330. Jeg kom ganske bra ut av det selv med lav bonus.

Service er dyrere, insp II med ventiljustering og 5.5 liter olje drar opp prisen en del (over 10k har jeg hørt).

Utover det så vet jeg ikke. Å ha 50.000 i buffer virket litt vel snusfornuftig.

Bensinforbruket er det som er mest "merkbart" føler jeg. Må fylle så ofte hvis en bruker bilen daglig.

Jeg ville egentlig ikke anbefalt å ha en M3 til daglig bruksbil dersom en kjører mye a til b. Nettopp fordi 80-90% antall kjørte km da ikke er "kosekjøring" hvor en henter ut noe som helst fra en M3, samtidig så ruller driftskostnadene og verditapet fortere enn med en annen bil.

M3 er mer et leketøy, noe du finner ut etter at du har hatt den en stund og forelskelsen er over. Da er det gjerne "for sent" å degradere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det som virkelig koster er alt snacks som finnes til bilen.. :P

ikke ting man bokstavelig talt trenger, men det er fantastisk mye deler som hever kjøregleden ytterligere et par hakk:)

+1 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har e36 M3.. Å merker spesielt stor forskjell på bensin forbruk kontra Polo`n jeg kjører om vinteren.. Men er vel tre ganger så blid når jeg kjører BMW`n :D

Eller så er vel det meste dyrere i deler og sånn og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som retter opp litt for at mange deler er dyrere på S motorene er at S motorene (M-Power) motorene til BMW (iallefall nyere motorer) er like om ikke mer drifts-sikre enn de andre bmw motorene. Det er iallefall min erfaring, selvfølgelig kan alle komme borti mandags biler, men jeg tror fortsatt at under like forhold, lik behandling, lik vedlikehold så vil en S motor vare lengre enn en standard bmw motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en del info. Var noe slikt jeg hadde trodd også.

Når dere nevner verditap. Hvordan holder disse seg i pris? Har ikke fulgt så mye med før den siste mnd. Men etter det jeg har fått med meg holder m3 seg ganske bra i pris. Siden det er et fåtall utav de og ikke så mye utvalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjerne titte på en tråd vi har ang prisutvikling på M3 E46, gjerne gi den et bump også: http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=5 ... torder=asc

Nå har M3 E46 holdt seg veldig bra i pris de siste to åra som jeg har fulgt med. Det var litt "snakk" om at de kom til å komme ned mot 500k for ca to år siden, men det store raset kom aldri.

Siste året har finanskrisa blitt nevnt, men samtidig så har importavgiften igjen økt betraktelig ved nyttår (opptil 70k?).

De bilene som har kommet nærmere ned mot 500k-grensa har som regel vært litt "ugunstige" mtp km-stand eller utstyrsnivå o.l for en litt mer kresen entusiast.

Det spesielle med Norge er at disse bilene blir ekstremt dyre i forhold til hva de kosster i utlandet. Det gjør at det blir unaturlig vanskelig å få solgt en M3 som har gått over f.eks 120-130.000 km uten å gå veldig ned i pris bare pga disse tallene. Så mitt inntrykk er at det går en slags magisk grense der et sted...

Har ikke fulgt med så mye de siste månedene, har egentlig ikke vært så stort utvalg heller vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så mye utvalg nei. De bilene som kunne vært aktuell ligger litt for høyt i pris for min del enda. Og bilene med lav km osv ser jeg koster ca 600k mer eller mindre.

Ligger forøvrig en rød som har gått kun 15000km. Men en pris på 699,-

EDIT: Hvordan er det forresten å selge slike biler? Et bra eksemplar med fin km.stand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spesielle med Norge er at disse bilene blir ekstremt dyre i forhold til hva de kosster i utlandet. Det gjør at det blir unaturlig vanskelig å få solgt en M3 som har gått over f.eks 120-130.000 km uten å gå veldig ned i pris bare pga disse tallene. Så mitt inntrykk er at det går en slags magisk grense der et sted...

Har ikke fulgt med så mye de siste månedene, har egentlig ikke vært så stort utvalg heller vel?

Dette fenomenet gjelder vel egentlig alle såkalte premium bilmodeller... har bilen kjørt 20-30000 ekstra kilometer, ikke har skinninteriør eller er uten Xenonlys... er verditapet relativt stort i forhold til tilsvarende biler som fremstår som nyere eller i en mer gjennomført stand. Det er klart at dette objektivt bare er tullball, men hvis mange nok reduserer prisen når de skal selge bilen er det slik markedet er for disse bilene.

Poenget her er at man bør kalkulere med at uforutsette og utenforstående begivenheter kan påvirke verditapet på en E46 M3 relativt dramatisk... slik er det med "mote". Plutselig endrer moten seg eller det kommer et alternativt merke frem som er kulere... og da er prisraset et faktum. Det å holde en høy sigarføring kan være artig, men fallet er desto større hvis man er så uheldig å stå utendørs og fryse.

Vedr. hvor langt en S-motor kan kjøre... jeg har hørt om S38B38 motorer med over 400000 Km på veiene. Dette er ekstremt slitesterke motorer som med den rette behandlingen og vedlikeholdet holder lengre enn langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor mye det koster å ha en E46 M3 kjørende, men hvis min E46 318d Touring kan være et eksempel er det dyrt når noe først går istykker. Vannpumpe eller termostat er én ting, men må du først skifte svinghjul, clutch, motorfester eller hardyskive er det svært dyrt. Husk at bilen ikke kan kjøres på en fornuftig måte hvis disse delene svikter. Jeg har skiftet samtlige av disse delene på div. autoriserte BMW verksteder og regningen lå på den høye siden av 25000 Kroner. Var jeg deg ville jeg som et minimum ha rundt 50000 kroner ekstra i tilfelle uforutsette problemer. Når dette er nevnt vil jeg imidlertid mene at en fornuftig E46 M3 med en kjent historie normalt ikke behøver å koste alt for mye mer enn en E46 318d Touring å ha kjørende. Det er først og fremst forsikringen, verditapet og drivstoffkostnadene som påvirker regnskapet negativt.

Sikkert smart å ha litt penger i bakhånd ja. Men jeg er nødt til å låne penger og da synes jeg det er dumt å la vær og bruke alt egenkapital og holde igjen 50k. Om det var det du mente. Må isåfall bli penger som blir spart opp over tid.

Ang din bil så har den vel en god del km på seg? Mtp. de uforutsette utgiftene du fikk. Mener jeg leste tråden din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert smart å ha litt penger i bakhånd ja. Men jeg er nødt til å låne penger og da synes jeg det er dumt å la vær og bruke alt egenkapital og holde igjen 50k. Om det var det du mente. Må isåfall bli penger som blir spart opp over tid.

Ang din bil så har den vel en god del km på seg? Mtp. de uforutsette utgiftene du fikk. Mener jeg leste tråden din.

Joda... jeg mente at det ville være smart å ha litt ekstra oppspart kapital i tilfelle uforutsette problemer med bilen. Husk at bankrenten i fremtiden kan komme til å stige relativt kraftig. De fleste bankene krever nå at man kan klare ca. 8% rente før man får et huslån og forbrukslån til biler vil helt sikkert få en høyere rente i fremtiden.

Vår BMW har kjørt relativt langt med 205000 Km på telleren, men den har fått samtlige servicer/oljeskift samt er kjørt av en voksen person (undertegnede) helt siden den var mer eller mindre ny (16000 km). Det var først da den rundet 198000 Km at kostnadene ved å ha den plutselig steg relativt dramatisk på kort sikt... på lengre sikt (kroner pr. kilometer) er den stadig helt suveren. Poenget er imidlertid at hvis først problemene dukker opp er 50000 Kroner nesten ingenting hvis bilen må på et autorisert BMW verksted... noe en M3 bør være på hvis man er så uheldig at vitale deler svikter. Jeg vet litt om dette etter 4 stk. Porsche, 3 stk. Mercedes-Benz og 3 stk. BMW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...