Gå til innhold

Utgifter ved eie av E46 M3 ?

bad_ip
 Share

Anbefalte innlegg

Alt vil jo bli dyrere med en m3 enn en vanlig person bil?

alle deler er dyrere alle service er dyrere og forsikringen er vell dyrere..

Må vell nesten ha 2 biler og?!

koster å være kar!

Alt i alt tror jeg e46 m3 er verdt de..=)

har bare for lite penger:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er egentlig ikke så dumt å velge bil litt utifra inntekt. Vanskelig å sitte på 50k i backup bare for å ha en m3, uansett hvor mye en tjener. Men om man har penger til overs hver måned er det enklere å ha en m3. Hvis en prioriterer hver eneste krone på bilen så kan det bli slitsomt, spesielt hvis noe rykter.

Ang verditap så er det ikke så vanskelig å rettferdiggjøre det. Jeg mener, det går mange nye biler på veiene som ikke er spesielle, likevel så taper de seg masse første åra. Mange dyre store vanlige biler til godt over 500k også....

Man kjøper ikke bil med vidresalg/verdiminskning som aller viktigste kriterie. M3 E46 har tapt seg de aller største kronene (nypris ca 1 mill i grunnpris).

Etterhvert som en har hatt noen biler så vil jeg tro de fleste tenker seg om flere ganger før de skaffer slike biler. Det kan fort bli tap på hundretusener i løpet av 5-10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det da hadde vært mer gunstig å skaffet seg en litt billigere bil, f.eks E30 M3 som kanskje vil stige i verdi over tid, så slipper man tap på flere hundretusen kroner på få år? Men da kan jo ikke den brukes som en pendlerbil, men en bil-2 som blir godt stelt. Men om man først har 500.000 kr å bruke på bil, så har man råd til en E30 M3 + en grei bruksbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det da hadde vært mer gunstig å skaffet seg en litt billigere bil, f.eks E30 M3 som kanskje vil stige i verdi over tid, så slipper man tap på flere hundretusen kroner på få år? Men da kan jo ikke den brukes som en pendlerbil, men en bil-2 som blir godt stelt. Men om man først har 500.000 kr å bruke på bil, så har man råd til en E30 M3 + en grei bruksbil.

Har tenkt litt på e30 m3 faktisk. Har alltid hatt sansen for e30 selvom jeg ikke har eid noen. Men tror at e46 m3 blir en helt annen bil å kjøre. Litt mer power og ikke minst en mye nyere bil. Ang bil nr 2 så har jeg en 94 merce som jeg kan bruke som arbeidsbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er holdbarheten generelt på e46 m3? Står girkasse osv videre i stil til motoren? At ingenting er underdimensjonert, men heller overdimensjonert.

Er det noen kjente problemer med motor? Har s54 problem med oljeforbruk? Vet at m54b30 kan bruke endel olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren er jo som nevnt kjent for å være en driftsikker motor, som tåler å kjøres hardt (service og vedlikehold er en forutsetning som er en selvfølge). Eneste problemene jeg har hørt om er rådelagere som var underdimensjonert (tilbakekalling) på de første årsmodellene (midten av 2002?).

Ellers har jeg ikke hørt om noen spesielle store problemer, men slitedeler er jo alltids noe som må regne med. Har f.eks sett mange som har gått rundt (tjaaa..) 70-80k km til salgs har skrevet at de har bytta clutch eller dynamo. Det er en del slitedeler som typisk nok må byttes et sted omkring 100k km har jeg for meg.

Mitt inntrykk er at ting står i stil tilhverandre... men det er en bmw og ikke en porsche eller toyota supra.

BMW er vel også kjent for å ha bar girkasser som tåler en del, men du bør være oppmerksom på smg-kassen, spesielt om den er mishandla med launch control osv.

Men smg er også en kasse som ikke skrives så mye om før det skjer noe tull, så det er litt uklart for meg hvor hyppig de problemene forekommer statistisk sett. Det er en del som har måttet bytte noen relativt dyre deler. Noen ganger er det pga verkstedet ikke har god nok kunskap om kassen, slik at de bytter ut dyre deler unødvendig (f.eks et rele som har gått, så bytter de hydraulikkpumpa først...)

Ingen tvil om at m3 e46 er en god bil, men igjen, det er mer krefter i sving enn hos en non-m3, og når disse brukes så påvirkes også slitasjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener ikke at man skal bruke opp en e46 m3 til reising til og frå jobb osv. kjører selv 35 000 i året.. kunne aldri tenkt meg å bruke en m3 til de jeg bruker den til..

mn jeg skulle aldri vært redd for å bruke den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg fikk M3'en hadde jeg en e46 323Ci.

Det meste er betydelig dyrere på M3'en ja...både service, deler og forsikring.

Og den bruker mer bensin, ikke minst.

Merkes godt, har vel doblet bilbudsjettet mitt fra den forrige. Men slik er det...artig bil koster som regel ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo fortsatt 323n som jeg ikke har kjørt nevneverdig etter at jeg fikk M3n. Siden M3n står nå (venter på nytt topplager) så kjørte jeg den i dag, og hvis jeg skal uttrykke det jeg tenkte og følte underveis med ord, så må jeg bare si for en ræva drittbil fra ende til annen i forhold til M3n...! Nei, du får det du betaler for :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...