Hansh Skrevet Mai 19, 2009 Skrevet Mai 19, 2009 En test jeg leste i Vi Menn bil eller noe slikt kom frem til den konklusjonen, som de selv var overrasket over, at jo lavere turtall de holdt jo lavere ble forbruket, faktisk uansett belastning! Selv bruker jeg nok ganske ofte ett gir høyere enn det mange andre gjør, men girer ned hvis jeg skal akselere ellere bremse en del, og drar jevnlig også litt ut på girene. Kjører mye langt og erfaringen fra dette tilsier at jeg har en ganske effektiv kjørestil hvis man ser på forbruk i forhold til hastighet. Dette gjelder for min del bensin.
kanari87 Skrevet Mai 19, 2009 Skrevet Mai 19, 2009 En test jeg leste i Vi Menn bil eller noe slikt kom frem til den konklusjonen, som de selv var overrasket over, at jo lavere turtall de holdt jo lavere ble forbruket, faktisk uansett belastning!Selv bruker jeg nok ganske ofte ett gir høyere enn det mange andre gjør, men girer ned hvis jeg skal akselere ellere bremse en del, og drar jevnlig også litt ut på girene. Kjører mye langt og erfaringen fra dette tilsier at jeg har en ganske effektiv kjørestil hvis man ser på forbruk i forhold til hastighet. Dette gjelder for min del bensin. Det samma blei vi lært av en tysker på jobb, lavt turtall er det som gjelder, la gjerne bilen dra seg helt opp med litt åpning på gaass spjelde, har prøvd detta litt med min og det virker
aottesen Skrevet Mai 19, 2009 Skrevet Mai 19, 2009 4. giret på den kassa di er vel direktekoblet? 4. giret på min 520 er i allefall utsøkt fra 40 og langt langt oppover.. Grunnen til at jeg nevner dette, er fordi jeg føler både 3. og 5. giret er "dauere" enn 4.giret, og det virker som om det er langt mer økonomisk (i allefall på en 520) å kjøre på dette giret. Angående det å ligge under 1500 rpm: Fadern har en Volvo T6 (rekkesekser) som regelrett aldri passerer 1200 rpm, uansett om du ligger i 50 eller 150 - oppoverbakke eller nedoverbakke, så tror nok ikke det er skadelig for motor, men som fredriko sier - det kokser seg nok en del mer om du dorger på turtallet til enhver tid. Bør trø til en gang i blant i allefall..
Otis Skrevet Mai 20, 2009 Skrevet Mai 20, 2009 Koksing er vel ikke noe tema på bensin? Aldri hatt problemer med det, tror at man skal kjøre meget mye på lavt turtall før det skjer noe. Men derimot på diesel så kokser min igjen ved mye små kjøring, da er små kjøring alt under 1800 omdr. Krefter har man under 1700 omdr. i 1,2,3 og ved flat mark i 4. gir. Kan godt kjøres på lavt turtall, men som sagt den kokser endel da, spesielt på vinteren, kan det virke som.
Kosera Skrevet Mai 20, 2009 Skrevet Mai 20, 2009 Det er vell ikke skadelig. men det er vell fort att du tetter katalysatoren ? Søstera mi har en volvo 850, som gikk som 'ei bøtte med mækk', Å vi skjønte ikke detta, skifta luftfilter å gikk gjennom hele bilen, fant ikke ut hva dette var, men da tok vi oss en ordentlig 'blåse-tur' å kjørte bilen HARDT! Å etter det ble den mye sprekere. Så pass på att du ikke soter hele bilen din
pedro Skrevet Mai 20, 2009 Skrevet Mai 20, 2009 tror mye på dette med lavt turtall og lavt forbruk, men det er noe som heter tenningsbank Haakon, og det kan være vanskelig å høre, selv med trent øre. Turtelleren din skal ikke vise feil, men du kjører 520 bakaksel på 525 motor, som gir et noe høyere turtall og en friskere aks. er sikkert skrevet side opp og side ned med klokt og dumt om dette emnet så du kan sikkert finne noe ved å søke på eks "forbruk*". Du kan også gå inn på BMWCCN.NO og fora og søke der også. Har ikke 525en motstand, dvs triller i nedoverbakke kan du krype ned mot 50 i 5te, men under dette belaster du stempel/ringer og veivlager. Ingen grunn til å legge seg så lavt på girene. Du har mye mer å hente på å komme deg raskt opp i fart og opp i så høye gir som mulig. Jeg droppa ofte 2 og 3gir og brukte heller ikke 4de mye. Dvs, startet i første og dro litt opp for å legge den i tredje ett kort øyeblikk for så å velge 4 eller 5te gir. Unngå soting av pluggene. Litt turtall holder pluggene renere pga renere forbrenning og dermed mindre slitasje. Skal du ha fiksa noe på bilen kan du ringe Johnny Hofstad på 93688365, men ha litt tålmodighet da han har vært litt slakk i strikken en periode. P
aottesen Skrevet Mai 20, 2009 Skrevet Mai 20, 2009 Hehe, litt morsom historie rundt dette. Jeg flyttet ut rundt fylte 16, og var ikke så alt for ofte hjemme. Da jeg ble 18, fikk lappen og kom hjem for å låne bil til mor og far en gang i blant, fikk jeg alltid slengt i trynet at "bilen e blitt så møkje sprekare.. har du gjort nåke med den?" (Kan det mistenkes at dette har noe med koksing og utblåsning å gjøre?)
Odd-M Skrevet Mai 20, 2009 Skrevet Mai 20, 2009 Angående det å ligge under 1500 rpm: Fadern har en Volvo T6 (rekkesekser) som regelrett aldri passerer 1200 rpm, uansett om du ligger i 50 eller 150 - oppoverbakke eller nedoverbakke........ Forventer du at vi skal tro på dette?
Mipplemuh Skrevet Mai 20, 2009 Skrevet Mai 20, 2009 Angående det å ligge under 1500 rpm: Fadern har en Volvo T6 (rekkesekser) som regelrett aldri passerer 1200 rpm, uansett om du ligger i 50 eller 150 - oppoverbakke eller nedoverbakke........ Forventer du at vi skal tro på dette? Kanskje turtellern er gåen og nedsatt hørsel?
fredriko Skrevet Mai 20, 2009 Skrevet Mai 20, 2009 Angående det å ligge under 1500 rpm: Fadern har en Volvo T6 (rekkesekser) som regelrett aldri passerer 1200 rpm, uansett om du ligger i 50 eller 150 - oppoverbakke eller nedoverbakke........ Forventer du at vi skal tro på dette? 500Nm forteller deg kanskje mer
hillmar Skrevet Mai 20, 2009 Skrevet Mai 20, 2009 Selv med 500Nm er den ikke gira så den ligger på 1200rpm ved 150 km/t da Sliter også litt med å tro at det går greit med 1200rpm i bratte bakker også...
hagenisse Skrevet Mai 20, 2009 Skrevet Mai 20, 2009 85hk? Imponerende Svært få volvo som er giret slik at de ligger på 1200rpm i 150 tror jeg...
fredriko Skrevet Mai 20, 2009 Skrevet Mai 20, 2009 tror heller ikke han mente det så bokstavelig så han ga utrykk for
hillmar Skrevet Mai 20, 2009 Skrevet Mai 20, 2009 Nei det var vel få som trodde det men når han undertrykker det ved å skrive "regelrett", må man kommentere
fredriko Skrevet Mai 20, 2009 Skrevet Mai 20, 2009 Nei det var vel få som trodde det men når han undertrykker det ved å skrive "regelrett", må man kommentere Ja skjønner det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå