Gå til innhold

Akselerasjon av dieselbil


Simmelim
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 646
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ok, så da blei det egentlig litt feil og snakke om peak-/topper. Det er mer en sammenheng av de to faktorene gjennom kurvene.

det tok jo bare 35 sider ;)

Ikke min skyld, jeg hadde jo rett fra side 1 :lol:

Ikke helt... for hvis du hadde forklart dine teorier på en alminnelig akseptert måte hadde vi ikke behøvd å diskutere dette emnet over så mange sider. Én ting er hvordan du oppfatter tingene (som absolut ikke behøver å være helt galt)... noe helt annet er hvordan man normalt snakker om tingene. Momentet måles og effekten beregnes, men det er effekten man normalt snakker om når man har bruk for et mål som kan beskrive motorens/bilens ytelser. Jeg ser ingen grunn til å endre på dette selvom det ikke er helt presist iht. fysikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så da blei det egentlig litt feil og snakke om peak-/topper. Det er mer en sammenheng av de to faktorene gjennom kurvene.

det tok jo bare 35 sider ;)

Ikke min skyld, jeg hadde jo rett fra side 1 :lol:

Ikke helt... for hvis du hadde forklart dine teorier på en alminnelig akseptert måte hadde vi ikke behøvd å diskutere dette emnet over så mange sider. Én ting er hvordan du oppfatter tingene (som absolut ikke behøver å være helt galt)... noe helt annet er hvordan man normalt snakker om tingene. Momentet måles og effekten beregnes, men det er effekten man normalt snakker om når man har bruk for et mål som kan beskrive motorens/bilens ytelser. Jeg ser ingen grunn til å endre på dette selvom det ikke er helt presist iht. fysikken.

Det hadde jo antageligvis hjulpet om dere faktisk hadde kommet med noen bevis og "fakta" selv. :wink: Dessuten, så hadde jeg faktisk rett, uansett hvordan du snur og vender på det :wink:

Det er jo ikke lett å komme på alt like fort, dermed så blir det jo også litt mye frem og tilbake :)

Det er nok meget vanskelig å forklare for folk, og få inn i planeten at en bil akselerer etter momentkurven ja, og som regel betyr mer hk en kjappere bil, men rett og slett fordi den har en lik effektøkning på et turtall man bruke når man skal sammenligne biler, altså enn en annen bil, selv om momentet er likt bare på forskjellig turtall :wink:

Dessuten, så er det "egentlig" litt feil å si at det er momentet i motoren som akselerer bilen, fordi det er momentet på hjulene, som blir multiplisert gjennom girkassen, som faktisk flytter bilen :wink:

Momentkurven i motoren gir bare akselerasjon på et visst turtall i et visst gir, mens en annen bil med mindre moment,men mer PEAKeffekt bare på høyere turtall, kan få like mye moment på hjulene via giring og akselerere like fort.

Derfor kjører også M3 fra 335i, pga lengre momentkurve og giring :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så da blei det egentlig litt feil og snakke om peak-/topper. Det er mer en sammenheng av de to faktorene gjennom kurvene.

det tok jo bare 35 sider ;)

Ikke min skyld, jeg hadde jo rett fra side 1 :lol:

Ikke helt... for hvis du hadde forklart dine teorier på en alminnelig akseptert måte hadde vi ikke behøvd å diskutere dette emnet over så mange sider. Én ting er hvordan du oppfatter tingene (som absolut ikke behøver å være helt galt)... noe helt annet er hvordan man normalt snakker om tingene. Momentet måles og effekten beregnes, men det er effekten man normalt snakker om når man har bruk for et mål som kan beskrive motorens/bilens ytelser. Jeg ser ingen grunn til å endre på dette selvom det ikke er helt presist iht. fysikken.

Det hadde jo antageligvis hjulpet om dere faktisk hadde kommet med noen bevis og "fakta" selv. :wink: Dessuten, så hadde jeg faktisk rett, uansett hvordan du snur og vender på det :wink:

Det er jo ikke lett å komme på alt like fort, dermed så blir det jo også litt mye frem og tilbake :)

Det er nok meget vanskelig å forklare for folk, og få inn i planeten at en bil akselerer etter momentkurven ja, og som regel betyr mer hk en kjappere bil, men rett og slett fordi den har en lik effektøkning på et turtall man bruke når man skal sammenligne biler, altså enn en annen bil, selv om momentet er likt bare på forskjellig turtall :wink:

Dessuten, så er det "egentlig" litt feil å si at det er momentet i motoren som akselerer bilen, fordi det er momentet på hjulene, som blir multiplisert gjennom girkassen, som faktisk flytter bilen :wink:

Momentkurven i motoren gir bare akselerasjon på et visst turtall i et visst gir, mens en annen bil med mindre moment,men mer PEAKeffekt bare på høyere turtall, kan få like mye moment på hjulene via giring og akselerere like fort.

Derfor kjører også M3 fra 335i, pga lengre momentkurve og giring :wink:

Nå har du tatt helomvending etter side 1

På side 1 sa du at akkselerasjon ble avgjort just like mye av momentet til motoren, som av effekten.

Mens det i realiteten har vært momentet i kombinasjon med turtall som har noe å si for hvor raskt en bil akselerer

Vi kan kalle det for "dieselsyken", de som tror at en 150hk diesel bil går fortere enn en 150hk bensinbil fordi den har mer moment

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har du tatt helomvending etter side 1

På side 1 sa du at akkselerasjon ble avgjort just like mye av momentet til motoren, som av effekten.

Mens det i realiteten har vært momentet i kombinasjon med turtall som har noe å si for hvor raskt en bil akselerer

Vi kan kalle det for "dieselsyken", de som tror at en 150hk diesel bil går fortere enn en 150hk bensinbil fordi den har mer moment

Det har jeg såvisst ikke. Da må du lese om igjen.

Det er momentkurven gjennom hele registeret som betyr noe. Peakeffekt på 7000rpm betyr bare at den har xxx moment der, og med nok turtall så kan man gire om bilen til å få mer nm på hjulene.

Det er momentet gjennom registeret som gir akselerasjon. Flat momentkurve = lik effektøkning i registeret = lik akselerasjon.

Dette er faktisk ferdigdiskutert en gang for alle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er vel på hjem fra butikken, kjørendes på momenttoppen som vanlig. Tar sin tid da.. :roll:

Effekten teller egentlig ikke en dritt. Det er som sagt bare et produkt av rpm x moment. At du kommer her og er spydig og tøff i trynet, fordi du tror at du har rett, uten å backe opp med noe som helst av fakta, det får være din sak.

http://www.carcraft.com/techarticles/ho ... index.html

Om du kan engelsk, så kan du jo prøve å lese den artikkelen...

"Effekten teller egentlig ikke en dritt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Effekten teller egentlig ikke en dritt"

Ja? Og hvordan får du det til at jeg skal ha tatt helomvending? Peak effekt betyr ingenting egentlig. Og det har jeg sagt hele tiden. Hvor du får det ifra at jeg har sagt at akselerasjon blir avgjort like mye av moment, som effekt, vet ikke jeg. Men du må gjerne forklare meg det.

Jeg har jo sagt ifra post 1 at det er momentkurve som betyr noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt at jeg gidder ikke diskutere mer med deg siden du faktisk ikke skjønner sammenhengen, og heller ikke vil se noe utenfor din egen lille verden. Som heldigvis er ganske annerledes fra resten av verden.

Derfor meldte jeg meg ut, og visst du ønsker å diskutere mer kan du lage en tråd på BMWCCN forumet, så kan du se hvor langt du kommer med kveruleringen\diskuteringen, som mest går ut på å "gnæge\trolle" på forumet til folk ikke gidder å bruke tiden sin mer på deg, å deretter hevde du hadde rett\vant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Effekten teller egentlig ikke en dritt"

Ja? Og hvordan får du det til at jeg skal ha tatt helomvending? Peak effekt betyr ingenting egentlig. Og det har jeg sagt hele tiden. Hvor du får det ifra at jeg har sagt at akselerasjon blir avgjort like mye av moment, som effekt, vet ikke jeg. Men du må gjerne forklare meg det.

Jeg har jo sagt ifra post 1 at det er momentkurve som betyr noe.

Du virker lovendes til tider,men så er du litt tilbake i samme sporet igjen.Du er som eg har nevnt før litt opphengt i kun momentet til motorene ;)

Topp-effekten betyr ingenting egentlig?!?

Så lenge motoren klarer å akselerere videre opp i turtall,sjølv etter moment-toppen,vil motoren yte meir effekt enn ved moment-toppen,og derfor er motoren mest effektiv ved dette punktet,og ikkje sterkest. Tror det er her du blander korta litt.

Det er her motoren yter mest arbeid på kortest mulig tid AKA topp-effekten.

Veit nesten ikkje korleis eg kan formulere meg lenger uten å føle at eg kun gjentar meg sjøl...

Men du er jo inne på det vesentlige,syns bare du utrykker deg litt variert til tider.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er ikke effektivitet, men akselerasjon. Og det er momentkurven som tilsier akselerasjonen på bilen.

Der motoren er sterkest, der vil den akselere best, selv om motoren er mer "effektiv" på mer effekt sånnsett. Og det er det som er basisen i hva som faktisk får bilen til å gå fremover :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt at jeg gidder ikke diskutere mer med deg siden du faktisk ikke skjønner sammenhengen, og heller ikke vil se noe utenfor din egen lille verden. Som heldigvis er ganske annerledes fra resten av verden.

Derfor meldte jeg meg ut, og visst du ønsker å diskutere mer kan du lage en tråd på BMWCCN forumet, så kan du se hvor langt du kommer med kveruleringen\diskuteringen, som mest går ut på å "gnæge\trolle" på forumet til folk ikke gidder å bruke tiden sin mer på deg, å deretter hevde du hadde rett\vant.

Så jeg vet ikke hva jeg snakker om?

Ok, siden du sier det så :)

Du sier at du ikke gidder å diskutere med meg, men du har flere poster med eder og galle, og drittslenging om at jeg er helt idiot, og bilkuppet osv. Hvorfor ikke bruke den tiden på å finne dokumentasjon ,enten teknisk eller fysikk, som motsier meg?

Og ikke bare komme drassende med en effektformel, som du ikke vet hva er en gang :wink:

Her er litt kjekk info:

http://www.straightdope.com/columns/rea ... and-torque

"Now think of this turning force applied to a wheel, such as if a lever was attached to the center of an automobile wheel. The more force you apply on that lever, the more torque you apply to the wheel, the more readily the wheel turns, and the faster the car starts moving. See where I’m going with this? Torque is a measure of the ability of an engine to do work. It's a component of, but not the same as, the (horse) power of the engine, which is the rate at which work can be done. In an automotive engine, power and torque are related by a simple equation that considers torque, engine speed (in revolutions per minute), and a conversion factor: "

Oj, så jo mer moment man har, jo fortere akselerer bilen? Dette går jo ikke ann!

Dette er en artikkel med referanser til flere bøker som er skrevet om bilmotorer og fysikk.

Da må jeg få lov til å spørre, hvilken utdannelse har du, og hva har du å vise til, siden du vet bedre enn disse personene? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes amerikansk motorliteratur er gøyal. Det viktigste er tydeligvis og ha masse krefter i området man ligger til vanlig. Hvorfor det? Hvor mye krefter trenger man egentlig for å følge køen?

Uansett, her er tydeligvis effekten viktig; Notice that although Engine B has more peak horsepower, Engine A has more power at speeds up to 5500 rpm. What's more, it has significantly more power in the 1500-4000 rpm range (highlighted area), the range of engine speeds in which you'd typically operate a car.

Akkurat avsnittet du trakk ut blir litt feil alene, siden biler har girkasse. Så igjen, det er momentet ut på hjulene som er viktig, ikke momentet i motoren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...