Gå til innhold

Hvor godt går en 320d e90 i forhold til 325i E36?


 Share

Anbefalte innlegg

":7bos0eoh]I'm with Hagenisse.

Å si at en diesel er mer sporstlig enn en diesel blir bare feil på alle måter.

Nå vet jeg ikke noe om alderen her, men generelt vil jeg si at det er galskap at noenn under 30 år, uten hund og campingvogn i det hele tatt vurderer diesel.

Haha, du skulle også prøvd min. Den er desidert like sportslig som din. Er som å kjøre go-cart og er ganske "turtallsvillig" med chip. Kjøpte denne når jeg var 20 år og er kjempe fornøyd. Mye sportsligere enn de fleste andre biler jeg har prøvd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dieselen er jo en nyere motor, men den drar jo ikke fra bunn slik bensinen gjør. Dieselen har jo et begrenset arbeidsområde, men i dette området tror jeg den er bensinen overlegen!

Correct me if I'm wrång! ;)

Sier ikke at du har feil, men selv synes jeg Diesel motorer drar mer på bunn enn Bensinmotorer pga turboen slår tidlig inn. En diesel jobber jo fra 1500-4500 ca, mens de bensinmotorene jeg har hatt har vært slappe opp mot 4000rpm, for så å begynne å dra helt til 7-8000rpm. Føler derfor jeg er mer avhengig av å få Bensinbilen i gang før det går unna, da tiden opp til 4000 føles lenger, enn på en Diesel som får fart på seg allerede når den når 2000rpm. Men pga. kortere register på Dieselen vil nok den slite i et lyskryssrace, da dieselsjåføren må gire minst en gang mer enn bensinbilen.

Ingen bmw-motorer går vel til 7-8000? Er vel maks 6-6500? Vil fortsatt si at dieselen går bra fra 1500 til 4200 ca mens en bensin fra tidligst 4000 til 6200. Ergo ikke noe bedre register i en bensin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er vel litt hva man mener med bunndrag. Ingen tvil om at en turbodiesel drar mer enn en sugebensin på sånn ca 1700-3000, men de er jo fullstendig daue under 1700. Ikke at man kjører så mye mer, men det kan være plagsomt ut av lyskryss og slikt. Spesielt med små dieselmotorer må man ofte ruse veldig.. Tro meg, jeg kjører daglig rundt i en 1,5 liter med 70hk.. :)

Med en sugebensin MÅ man gire..

Diesel går mye bedre fra 1500 til 4000+ omdr. Så registeret er minst like langt som en bensin som først våkner over 4000 og opp til 6000+

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...mens de bensinmotorene jeg har hatt har vært slappe opp mot 4000rpm, for så å begynne å dra helt til 7-8000rpm.

Ingen bmw-motorer går vel til 7-8000? Er vel maks 6-6500?

Tror nok godeste Mexos tok i "en smule" der ja, ihvertfall om han snakker om bilene i signaturen. De sperrer vel på 6250 og 6500rpm.

Men det finnes BMW-motorer som går til 7 og 8000rpm, du må bare over i M-divisjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...mens de bensinmotorene jeg har hatt har vært slappe opp mot 4000rpm, for så å begynne å dra helt til 7-8000rpm.

Ingen bmw-motorer går vel til 7-8000? Er vel maks 6-6500?

Tror nok godeste Mexos tok i "en smule" der ja, ihvertfall om han snakker om bilene i signaturen. De sperrer vel på 6250 og 6500rpm.

Men det finnes BMW-motorer som går til 7 og 8000rpm, du må bare over i M-divisjonen.

Så sant så sant, men var vel ikke de bilene vi snakket om heller. Selv om M-biler er DEFINITIVT sportslige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dieselen er jo en nyere motor, men den drar jo ikke fra bunn slik bensinen gjør. Dieselen har jo et begrenset arbeidsområde, men i dette området tror jeg den er bensinen overlegen!

Correct me if I'm wrång! ;)

Sier ikke at du har feil, men selv synes jeg Diesel motorer drar mer på bunn enn Bensinmotorer pga turboen slår tidlig inn. En diesel jobber jo fra 1500-4500 ca, mens de bensinmotorene jeg har hatt har vært slappe opp mot 4000rpm, for så å begynne å dra helt til 7-8000rpm. Føler derfor jeg er mer avhengig av å få Bensinbilen i gang før det går unna, da tiden opp til 4000 føles lenger, enn på en Diesel som får fart på seg allerede når den når 2000rpm. Men pga. kortere register på Dieselen vil nok den slite i et lyskryssrace, da dieselsjåføren må gire minst en gang mer enn bensinbilen.

Jeg kjører 525d og selvom den "drar" allerede fra ca 1500omdr, så er det først ved 1750-1800 at den virkelig "sparker", og det er jo her moroa begynner 8)

Et lite eksempel fra i vinter:

Jeg var vant med min forrige e46 316i, på ingen måte en kraftpakke, men på snø så dro den seg lett løs fra stillestående med en gang jeg gasset. Kjørte dieselen i vinter og den brukte 1-2 sekunder mer før den dro seg løs. Det tar på en måte litt lenger tid før det skjer noe med dieselen, og dette vil jeg si den taper på i f.eks en 0-100 sprint!

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei.. jeg har både chippa 320d og en m52 328, og stasjonsvogna er like sportslig kjøremessig som e30n, den som mener noe annet har ikke prøvd en slik trimma diesel.. tipper jeg kjører samme rundetidene med touringen som e30n.. iallfall ikke langt unna.. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei.. jeg har både chippa 320d og en m52 328, og stasjonsvogna er like sportslig kjøremessig som e30n, den som mener noe annet har ikke prøvd en slik trimma diesel.. tipper jeg kjører samme rundetidene med touringen som e30n.. iallfall ikke langt unna.. =)

helt enig, folk ville blitt overrasket over hvor sportslig en dieselbil er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dieselen er jo en nyere motor, men den drar jo ikke fra bunn slik bensinen gjør. Dieselen har jo et begrenset arbeidsområde, men i dette området tror jeg den er bensinen overlegen!

Correct me if I'm wrång! ;)

Sier ikke at du har feil, men selv synes jeg Diesel motorer drar mer på bunn enn Bensinmotorer pga turboen slår tidlig inn. En diesel jobber jo fra 1500-4500 ca, mens de bensinmotorene jeg har hatt har vært slappe opp mot 4000rpm, for så å begynne å dra helt til 7-8000rpm. Føler derfor jeg er mer avhengig av å få Bensinbilen i gang før det går unna, da tiden opp til 4000 føles lenger, enn på en Diesel som får fart på seg allerede når den når 2000rpm. Men pga. kortere register på Dieselen vil nok den slite i et lyskryssrace, da dieselsjåføren må gire minst en gang mer enn bensinbilen.

Jeg kjører 525d og selvom den "drar" allerede fra ca 1500omdr, så er det først ved 1750-1800 at den virkelig "sparker", og det er jo her moroa begynner 8)

Et lite eksempel fra i vinter:

Jeg var vant med min forrige e46 316i, på ingen måte en kraftpakke, men på snø så dro den seg lett løs fra stillestående med en gang jeg gasset. Kjørte dieselen i vinter og den brukte 1-2 sekunder mer før den dro seg løs. Det tar på en måte litt lenger tid før det skjer noe med dieselen, og dette vil jeg si den taper på i f.eks en 0-100 sprint!

:wink:

Er enig med deg forsåvidt men en chippet dieselbil er mer hissig på en måte og når det gjelder 0-100 så er det jo bare å ruse til ønsket turtall og ut med clutshen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 325Ci E46.

Typen til søstra mi har en E46 330DT.

Ingen tvil om at det er mer drag i diesel, og den er sterkere på 80-120 ved evt. forbikjøring.

Dieselen han har med 204 HK ga meg faktisk lyst til å kjøpe diesel, men siden det er få biler som fristet (utstyrsliste) havnet jeg på en mer sporty bensin, siden dette lager en mye penere låt enn "traktor" diesel, men altså når det kommer til kreftene man har i en diesel, og drivstoff-forbruket kontra bensin så unner jeg faktisk alle en 330 :P

Det er mye moro der også, om man ser bort i fra lyden ved oppstart og rolig kjøring.

330n går like kjapt fra 0-100 som min 325. Ifølge tall fra BMW. Men, om 330n hiver innpå noen flere folk så går det fortsatt like bra, om jeg bare tar med meg 1 pers så har jeg allerede et stort tap, siden dreiemomentet mitt ikke klarer å holde kreftene like sterke i motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, du skulle også prøvd min. Den er desidert like sportslig som din. Er som å kjøre go-cart og er ganske "turtallsvillig" med chip.

Jeg tror heller det er du som bør prøve en ordentlig sportsbil. 1-serie go-cart? Morsom eller?

Tror du har mange fordommer mot alt som ikke er som det du har. Vi kan lett møtes å kjøre på bane mot hverandre hvis du vil? 1-serien har 50-50 vektdistribusjon og med sportsunderstell og breie dekk så er den veldig god i svingene. Du hadde blitt overrasket over den hadde du prøvd den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har mange fordommer mot alt som ikke er som det du har.

Jeg har over 100.000 km i dieselbil jeg..

Vi kan lett møtes å kjøre på bane mot hverandre hvis du vil?

Klart! Rudskogen på søndag? :)

Og altså, 120d er sikkert en kjempebil, men en sportslig _motor_ har den så absolutt ikke. Den kjører sikkert fra mye jeg mener har sportslige motorer (318is f.eks!!), men det er ikke poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke kjørt en 120d, så til å ha så mye drit å si om den så mener jeg du har fordommer. Åssen bil har du forresten?

Når det er sagt så har jo vi ganske forskjellig oppfatning på hva som er sportslig men jeg mener man må se motorer/biler opp mot hverandre. Ser man utifra superbiler er jo de færreste sportslige. Men utifra hva jeg har kjørt (320i, 325i og 530i) så vil jeg si min er sportslig. Skjønner ikke helt hva mer jeg skal si. Tror flere er enige med meg angående min 120d med chip. Du kan jo lese forskjellige review's om 120d'en så vil du se hva jeg mener....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...