BMWindividual Skrevet Juni 26, 2009 Share Skrevet Juni 26, 2009 Tror ikke man taper mye med store hjul, kjører sjøl med 235x35x19 foran og 265x30x19 bak Da tror du feil. Store tunge hjul sinker bilen enormt. Sammenligne på vei mot andre biler fungerer dårlig. Sett heller 15"-vinterhjul på din egen så merker du fort forskjell... Så lenge rullediametren er lik har det ingetin å si. men med brie dekk har litt å si. Selfølgeig har vekt mye å sei. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Juni 26, 2009 Share Skrevet Juni 26, 2009 Vekt har ingenting å si altså? Brie dekk høres interessant ut; er det godt grep i ost? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmw 523iat Skrevet Juni 26, 2009 Share Skrevet Juni 26, 2009 vekt har noe å si jo, men 210nm i 520 vs 280nm i 528 automat i fart, da har det ikke så mye å si om du har automat, og det var dette det var snakk om.. prøv å sammenlign når 528 ligger samme turtall side om side, skal sette mye penger på at 520 taper!! angående breie dekk, kanskje det sinker noe, med noe høyere rulle motstand en smale dekk.. men kan ikke være mye... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///MoePower Skrevet Juni 26, 2009 Share Skrevet Juni 26, 2009 Vekt har mye å si, man merker da stor forskjell på hvor godt bilen går når man har full tank eller passasjerer i forhold til å ikke ha med seg passasjerer. Størrelsen på felgene har også en del å si. Min erfaring er ihvertfall at det går bedre når man kjører på smale 15" vinterfelger enn med brede og tunge 18" sommerfelger. Sier seg selv det, vektstangprinsippet. En annen ting; Jeg tror nok man henter mer effekt på å hive ut store basskasser og unødvendig skrot man kjører rundt med enn å hive på et sporty luftfilter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Nilsen Skrevet Juni 26, 2009 Share Skrevet Juni 26, 2009 ESS kompressor neste gidder ikke kjøre på 15"hjul skal ha dem jeg har bare breiere bak enn 265 bare og begynne og spare Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eriksen Skrevet Juni 26, 2009 Share Skrevet Juni 26, 2009 har 523 med 275 /30/19 er ikke akura en sinke i trafikken . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nimitz Skrevet Juni 26, 2009 Share Skrevet Juni 26, 2009 Hvist tråstarter er så fornøyd med at hans 520 går så himla godt så er jo det kjempebra. Skjønner bare ikke at det er noe og lage en trå om. 520 har vel så vidt jeg vet 170 hk, menst 525 og 528 har 192 hk. Ikke akkurat den store forskjellen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet Juni 26, 2009 Share Skrevet Juni 26, 2009 Pre facelif 520 har en toliter på 150 hk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet Juni 26, 2009 Share Skrevet Juni 26, 2009 Vekten på felgene har selvfølgelig stor betydning for aks og kjøreegenskapene, spesielt hvis man har lite hk i utgangspunktet... Merker stor forskjell på originale 17" BMW-felger og replica 18" fra Taiwan. Og på Miataen merker man STOR forskjell på 14" og 17". Skal man bli ekstra nerd er det også store forskjeller på vekten på selve dekket. Derfor skjønner jeg ikke hvorfor folk kjører rundt på 265-275-dekk med familiebiler når 245-dekk gjør samme jobben. Jeg har ingen problemer med å se at en "ribbet" 520 manuell holdt unna en fullastet 528iat, kilo pr hest blir mye det samme... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Juni 26, 2009 Share Skrevet Juni 26, 2009 hvorfor henger folk seg opp i vekt på felger? ja det har teoretisk litt å si, men til syvende å sist der det total diameter på hjulet (reduksjon i moment) og bredde (friksjon) som har noe å si... betydelig that is.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hedfelt Skrevet Juni 26, 2009 Share Skrevet Juni 26, 2009 Det er jo helt innlysende at vekt har veldig mye å si for hvor godt en bil går. Når det gjelder hjul er jo selvsagt rullemotstand/friksjon mot underlaget og luft viktig, men man må ikke glemme treghetsmomentet. Å endre et hjuls atributter har mye å si for hvor godt en bil akselererer. Med andre ord vil et bredere hjul, derav med mer masse, og gjerne større radius kunne kreve mer energi for å akselereres enn et mindre/lettere hjul. En annen ting som har betydning er hvordan massen er fordelt utover felgen. Så, alt handler om kompromisser. Heftig veigrep i svingene eller bedre akselerasjon... http://no.wikipedia.org/wiki/Treghetsmoment http://www.velonews.com/article/79893 Edit: trykkleif Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nimitz Skrevet Juni 26, 2009 Share Skrevet Juni 26, 2009 Nei, det hersker ingen tvil om at breie sommerdekk drar mere bensin enn smale piggfridekk. Fant ut at mine 195/65 15 piggfridekk drar en desiliter mindre bensin pr mil enn 235/45 17 sommerdekkene som jeg kjører på nå. Det må jeg si var en tankevekker for meg i alle fall. Da vil med andre ord både rullemotstand og akserasjon også bli mindre. Støy og vandring er heller ikke til det positive. Ser ikke bort fra at de neste sommerdekkene blir 205/55 16. Mer kjørecomfort, mindre støy og mindre forbruk. Men det er self ikke så tøffe dekk, men akkurat det DRITER jeg i. Er det forresten noen som har gode 16" felger med dekk som kan tenke seg og bytte i mine nye 235/45 17 dekk?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eriksen Skrevet Juni 27, 2009 Share Skrevet Juni 27, 2009 der for har jeg 2 biler =) 523 med breie dekk sommer bil =) bmw 318 familie bil med smale orinale dekk =) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet Juni 27, 2009 Share Skrevet Juni 27, 2009 Nei, det hersker ingen tvil om at breie sommerdekk drar mere bensin enn smale piggfridekk. Fant ut at mine 195/65 15 piggfridekk drar en desiliter mindre bensin pr mil enn 235/45 17 sommerdekkene som jeg kjører på nå. Det må jeg si var en tankevekker for meg i alle fall. Da vil med andre ord både rullemotstand og akserasjon også bli mindre. Støy og vandring er heller ikke til det positive. Ser ikke bort fra at de neste sommerdekkene blir 205/55 16. Mer kjørecomfort, mindre støy og mindre forbruk. Men det er self ikke så tøffe dekk, men akkurat det DRITER jeg i.Er det forresten noen som har gode 16" felger med dekk som kan tenke seg og bytte i mine nye 235/45 17 dekk?? Det der må da være alt for små dekkdimensjoner? Jeg kjører 205/65-15 på vinterdekkene og 225/55-16 på sommerdenene, sistnevnte er originaldimensjon. 235/45-17 har riktignok korrekt rulleomkrets. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ceylon Skrevet Juni 29, 2009 Forfatter Share Skrevet Juni 29, 2009 Hvist tråstarter er så fornøyd med at hans 520 går så himla godt så er jo det kjempebra. Skjønner bare ikke at det er noe og lage en trå om. 520 har vel så vidt jeg vet 170 hk, menst 525 og 528 har 192 hk. Ikke akkurat den store forskjellen. HAr du ett problem med at jeg starter en tråd om at folk kan skrive inn det de forskjellige e39`ne deres veier ? Da har du hvertfall ikke noe her på bimmers å gjøre. Og 520 med m52 motor her 150 hk.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå