CrZyWiz Skrevet Juni 25, 2009 Skrevet Juni 25, 2009 Går den på alle sylindrene? dvs når du kjørte hjem? Visst ikke kan du være uheldig å ha skadet noe mekanisk.
TheBirg Skrevet Juni 25, 2009 Skrevet Juni 25, 2009 Bomgiring er det vel ingen motorer som liker. Kanskje du har vært heldig.......
Trono Skrevet Juni 25, 2009 Skrevet Juni 25, 2009 Har vært borti dette før i en litt eldre 5'er med rekkesekser. Jeg satt bare på, men da bomgirte sjåføren fra rødmerkinga i tredje og rett ned i andre. Da hadde omtrent samtlige av ventilene røket desverre. Vi mistet all kraft i bilen, men kom et lite stykke videre før den døde helt i en bomstasjon. Det endte med motorbytte. Vel og merke hadde den motoren også gått rundt 300 000km
Lars89 Skrevet Juni 25, 2009 Skrevet Juni 25, 2009 Hmmm.... Lukter ventilras osv her... Du er ikke den første som raser pga en bomgiring
Tor e46 Skrevet Juni 25, 2009 Skrevet Juni 25, 2009 Hmm, er motorene så skjøre at du kan risikere motorhavari bare pga bommgiring..? Får krysse alt av fingre å tær for at dette ikke har skjedd med bilen din jcvold!! Er vell en mulighet for at kansje det har ryki noen coiler eller noe litt enklere? Eller at den har gått i nødmodus eller noe sånt? Du får ta en diagnose på den å gi oss en tilbakemelding på hva som har skjedd. Har selv en e46 som jeg nå absolutt ikke skal bomgire med! håper dette løser seg på en grei måte for deg! Mvh Torstein.
hagenisse Skrevet Juni 25, 2009 Skrevet Juni 25, 2009 Hmm, er motorene så skjøre at du kan risikere motorhavari bare pga bommgiring..?: "Bare" bomgiring? Er litt forskjell på å tradisjonell bomgiring, og å slenge den i feil gir... Hjelper lite nå, men det er lurt å vri hånda når man skal gire fra 3. til 4. Da blir det omtrent umulig å få satt den i 2.
Trono Skrevet Juni 25, 2009 Skrevet Juni 25, 2009 Har bomgirt min gamle E46 en skjelden gang, men reagerte heldigvis kjapt nok og fikk trykka inn clutchen igjen før motoren fløy over rødmerkinga. Motorene tåler litt, men komme såklart ann på mange faktorer. Si du kjører i 6500rpm i tredje gir, slenger den i andre og dropper clutchen. Da drar hjulene motoren rett opp i 8000-8500rpm. Sier seg selv at det kan ødelegge litt av hvert Er ikke teknisk nok til å kunne si helt hva som skjer, men kan tenke meg at motoren vil slite med å få nok olje samtidig som ventiler og alt går sinnsykt varme.
S.Arnesen Skrevet Juni 25, 2009 Skrevet Juni 25, 2009 Hmm, er motorene så skjøre at du kan risikere motorhavari bare pga bommgiring..?: "Bare" bomgiring? Er litt forskjell på å tradisjonell bomgiring, og å slenge den i feil gir... Hjelper lite nå, men det er lurt å vri hånda når man skal gire fra 3. til 4. Da blir det omtrent umulig å få satt den i 2. Må min e46 så må jeg ta i rimelig hard for å klare å få den i 2 når den er på høyt turtall i 3. Vet ikke om jeg vil klare det engang, må "lirkes" inn da det virker som om det er en form for sperre i 2 når den er i høyt turtall i 3
Lars89 Skrevet Juni 26, 2009 Skrevet Juni 26, 2009 Fra fjerde til første skal veldig mye til... Må du ta i når du girer/bomgirer eller føles det som normalt?
Gunnar Skrevet Juni 27, 2009 Skrevet Juni 27, 2009 Akkurat det med nedbremsing spørs sikkert litt hvor alvorlig bomgiringen er. Bommer du så seriøst og brått at ventilene ryker med en gang, så er sylindrene åpne og da tipper jeg turtallet på motoren bare fortsetter rett til himmels, for da er det jo ikke lenger noe motstand for den (i sylindrene), og dermed heller ingen/liten motorbrems. Må legge til at dette bare er en teori, da jeg ikke har opplevd det selv. Tipper du må opp med motoren. Tvilsomt at det er noe elektronisk som gjør at den går på 3-4 sylindre, og en nødmodus ville neppe vært slik, for det er jo ikke bra for motoren.
nimitz Skrevet Juni 27, 2009 Skrevet Juni 27, 2009 Må si at det er ganske imponerende og greie å gire "opp" i 2. gir når du ligger på 6000 rpm i 3. gir. Tipper du hadde rimelig høg fart allerede da. Men det positive oppi det hele var at du i hvertfall fikk blåst motoren skikkelig da den rasa opp på 8000 rpm
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå