Gå til innhold

*

myrlas
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 84
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

• 2 weeks later...

ECU krasjet under software oppdatering hos BMW verkstedet. Det er ikke pga tuninga som lå på den ifra før, men selve overførings prosessen gjort av bmw verkstedet..

Så spørs det hvor skadet ECU er.. Mest sannsynlig burde tuning selskapet kunne greid å legge inn igjen både orginal og tuning fil her. Men de fikk muligens ikke tak i den nye filen til denne hjernen?

Veldig godt mulig at et annet tuning selskap hadde fått det til, men det betyr ikke at en kan lynsje de som gjorde denne jobben i utgangspkt.. Det er fortsatt de som forsøkte å oppdatere som har gjort feil / mangler utstyr for recovery.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bla bla .. bare masse synsing..

det eneste bmw trenger å forholde seg til er nettopp BMW.. dette er IKKE et problem til vanlig...bmw har akkurat det ustyret dem trenger til originale biler. og skulle det da skje noe gale så får kunden nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 months later...

Høres ut som en kinkig sak dette. Men jeg gjør noen tanker basert på det jeg har lest her:

Jeg har full forståelse for at BMW forhandleren ikke vil ta noe som helst ansvar for evt feil som måtte oppstå under oppgradering av en enhet med uorginal programvare. Dette står det garantert noe om i garantibestemmelsene til BMW også, da det ikke er noe ukjent fenomen at mer eller mindre seriøse firma driver og klår på disse. Sånn sett har BMW forhandleren ryggen fri etter min mening. Hvordan de har håndtert saken overfor deg som kunde blir kanskje noe annet.

Så lenge BMW forhandleren kan dokumentere at de har gjort ting etter boken, så er dette tuneren sitt ansvar å rydde opp i, selv om de gir begrensede skriftlige garantier. Hadde de vært seriøse, så hadde de ordnet dette forlengst. Også dersom det innebærer at de må skaffe deg en ny (original) enhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at du har en god sak og at tvisten evt. vil gå i din favør i Forliksrådet. Du bør etter min mening ikke akseptere et forlik, men heller gå for en dom der tungsfirmaet blir dømt til å gi deg 100% erstatning i tillegg til å måtte betale saksomkostningene. Firmaet kan evt. anke saken til Tingretten, men det tror jeg ikke at de ser seg tjent med når kronebeløpet tvisten omfatter er såvidt lite. Ergo vil du ganske sikkert få tilbake dine penger.

Når dette er nevnt er denne saken et godt eksempel på den risiko man tar når et tredjeparts firma skal endre på bilens originale spesifikasjoner. Firmaene kjenner deres ansvar, men det er dessverre mange cowboyer og mye humbug i biltuningsbransjen. På den annen side er folk ofte så godtroende når det gjelder biltuning at det nesten grenser til idioti og det kan få katastrofale konsekvenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Helt utrolig at tuning firmaet gidder å bruke så mye tid på å krangle på dette, hadde de vært litt seriøse hadde de svart på dine henvendelser.... hva om du skulle ha betalt for alle timene DU har brukt på denne saken? Men får håpe det nærmer seg slutten nå, går nok i din favør dette :-)

Er det da kansje tryggest med en chip i steden for å omprogramere ECU'en?

Jeg har nå en 2002mod 530da med en crd-modul fra DTE systems, funker jo bra det også og den ble montert av bmw forhandler.

Har bestilt meg en ny 525da F10 som jeg tenkte å få tunet med omprogramering av ECU'en, men nå er jeg ikke så sikker på det lenger!!!

Har snakka med leverandøren av crd-modulen og de kan lage et program for meg som opptimaliserer motoren mellom 1500rpm og 3250rpm slik at dreiemomentet blir økt fra 450nm til 540nm. ettersom max hk (204) blir tatt ut på 4000rpm

så vil den øke med bare ca 10% noe som blir ca 225hk,

og det er innenfor det som bilen er typegodkjent for så det utløser ikke krav om tillegsavgift ettersom det går på hk og ikke nm...

det er også under det statens vegvesen har som sikkerhets margin, har hørt det er mellom 12 og 15% av max effekten, men dette skal jeg sjekke litt nærmere!!

effekten på bilmotorer blir jo målt i benk på fabrikken uten dynamo, ac, servo og andre ting som stjeler effekt, så det "forsvinner" jo noen hk når alt dette blir koblet til også!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke gå ut med navnene på hverken BMW-verkstedet eller tuningselskapet før denne saken er fullført. Jeg skrev klagen til forbrukerrådet i går (det ble 5 sider for å forklare hele hendelsesforløpet!!!). De måtte ha det i papirform så jeg må på jobben og printe ut og sende i morgen.

Det er veldig sannsynlig at det har krasjet under oppdatering, og at det reelt sett ikke er tuningselskapet sin feil, men BMW vil av prinsipp skylde på dem, og hvem kan bevise hva her? Tuningselskapet har hatt tilgang til den ødelagte styreenheten i 7 dager uten å klare å fikse den (som i å få lagt inn originalt program).

Siden BMW når har lagt fram sin bevisførsel skriftlig, så vil det nå evt være opp til tuningselskapet å bevise at de ikke er skyldige. Jeg tror ikke de kommer til å klare det. Hadde de klart det hadde de gjort det for lenge siden, men i steden har de bare servert meg halvslappe unnskyldninger og servert meg statistikker for ofte ting går bra - noe som er en svært fattig trøst for meg som står der den gangen det ikke går bra.

Den skriftlige dialogen til tuningselskapet etter at jeg gikk over til skriftlige henvendelser og henviste til forbrukerkjøpslov/angrerettslov bl.a har vært en parodi. De har ikke svart på noe som helst - bare servert svada.

Jeg antar at de må svare ordentlig for seg til forbrukerrådet.

Dette forteller vel litt om hvem som er useriøse.

BMW forhandleren gir jo ihvertfall svar på anklagene og prøver å vise sin uskyld i dette.

Mens tuning selskapet ikke svarer på brev og forespørsler annet enn noe svada om hvor ofte det går bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...