Gå til innhold

- UP vendetta mot Gatebil


oddis
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 109
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Gatebil er noe av det mest Vulgære og lite seriøse jeg kan tenke meg.

Fokuset er på alt annet enn bil og teknikk, Det at daglige ledern for gatebil ligger i boblebad med noen tvilsomme glamourmodeller i annethver bladutgivelse sier vel også sitt om profilen.

For all del, det er mange fine biler som tar turen, men å bruke dette som en legitimering av Gatebils kulturverdi faller på sin egen urimelighet.

Jeg har all respekt for biltreff, men Gatebil er for meg folkefest med fyll og spetakkel og Rullende Vrak fra Sør-trøndelag og ned.

Og takk gud for at politiet omringer arrangementet, noe mer fornuftig bruk av skattepengene for å få vrak av veien kan vanskelig tenkes, og nei jeg er ikke sarkastisk.

Sånn, deilig å få det ut. For all del, lov å være uenig. flame on.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De prøvde seg på min bil - begynte å rote og grave overalt, opp med panseret (som de har laget en knekk på under topcoaten!) og prøvde seg med at panseret mitt var en modifikasjon av bilens struktur og bæreevne... Pleier sjeldent å gå opp imot autoriteter, men der satte jeg ned foten og ba de om å hjemle det i en eller annen lovparagraf og bevise at det er faktum at bilens struktuelle integritet forringes av å ha panser i karbonfiber kontra stål. "Om det er en bærende struktur, hvorfor spriker ikke bilen fra hverandre når du åpner panseret da?" var et av spørsmålene mine. "Hva er mykere å treffe, stål eller karbonfiber?" var et annet, og sist men ikke minst; "Hva bretter seg lettere, finere og raskere av stål og karbonfiber?" Etter å hatt en pow wow med de andre BT folka og Politiet, så fikk jeg tilbake vognkortet og kunne kjøre videre.

Spacerne på bakakslingene så de ikke, og hvis de gjorde, brydde de seg ikke - det de var mer intressert i var hvor mye den aktive subwooferen min veide, og om bilen var orginalt senket, noe den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gatebil er noe av det mest Vulgære og lite seriøse jeg kan tenke meg.

Helt greit.. Respekter de 40 000 som syns stikk i strid med deg, så respekterer jeg din mening.

Fokuset er på alt annet enn bil og teknikk,

Fokuset er underholdning og det skjer på flere plan.. Hadde ikke du vært lei om du gikk på en konsert hvor de bare spilte en sang? Når det kommer til hvorvidt bil-delen av underholdningen er "bil og teknikk" er det vel knapt noe som er MER "bil og teknikk" enn gatebil? Er ikke akkurat serieproduserte biler mange av de som kjører utpå banen eller står i depotet :lol: Du skal ha SÆRS peiling på "bil og teknikk" om du skal kunne bygge noen av de bilene som står der..

Det at daglige ledern for gatebil ligger i boblebad med noen tvilsomme glamourmodeller i annethver bladutgivelse sier vel også sitt om profilen.

Bladet selger bra, gjør det ikke? Dessuten tenker du kanskje på redaktøren av bladet? Har nå til gode å se Leif Nilsen i noe boblebad enda.. Den mannen er kanskje flåsete og ovenpå, men han gjør da tross alt en god jobb.. Det sjelden det går noe galt innenfor rammene av arrangementet? Riktignok er det mye de nedprioriterer, men stortsett fungerer det greit. Når det kommer til "Glenn-Rodney" (Geir Schau) spiller han jo "Glenn-Rodney" og han HAR jo en slik profil.. Da er det vel ikke galt at han spiller den ekstremt bra?

For all del, det er mange fine biler som tar turen, men å bruke dette som en legitimering av Gatebils kulturverdi faller på sin egen urimelighet.

Kulturverdien kan du godt legitimere ved å telle hvor mye engasjement som er rundt arrangementet og hvor mange besøkende den har. Både fra innland OG utland.. Selv om jeg skulle mene at Roskilde-festivalen spiller søppelmusikk, må jeg jo anerkjenne at det tydeligvis er mange som liker musikken der nede, og miljøet rundt festivalen. Jeg kan godt erkjenne at Roskilde er kultur... Gatebil er jo "litt" mer populært enn opera i yngre samfunnsgrupper, og opera er jo kultur..

Jeg har all respekt for biltreff, men Gatebil er for meg folkefest med fyll og spetakkel og Rullende Vrak fra Sør-trøndelag og ned.

Breitbauen har jeg som oftest på begge treffene, takk så meget for at du syns den er ett vrak.. Vil også takke juryen hos CCN som to ganger har premiert dette "vraket" med en pokal.. Dessuten er det jo slik, at man ikke MÅ feste.. Men om man viul henge seg med så må jo det være lov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De prøvde seg på min bil - begynte å rote og grave overalt, opp med panseret (som de har laget en knekk på under topcoaten!) og prøvde seg med at panseret mitt var en modifikasjon av bilens struktur og bæreevne... Pleier sjeldent å gå opp imot autoriteter, men der satte jeg ned foten og ba de om å hjemle det i en eller annen lovparagraf og bevise at det er faktum at bilens struktuelle integritet forringes av å ha panser i karbonfiber kontra stål. "Om det er en bærende struktur, hvorfor spriker ikke bilen fra hverandre når du åpner panseret da?" var et av spørsmålene mine. "Hva er mykere å treffe, stål eller karbonfiber?" var et annet, og sist men ikke minst; "Hva bretter seg lettere, finere og raskere av stål og karbonfiber?" Etter å hatt en pow wow med de andre BT folka og Politiet, så fikk jeg tilbake vognkortet og kunne kjøre videre.

Spacerne på bakakslingene så de ikke, og hvis de gjorde, brydde de seg ikke - det de var mer intressert i var hvor mye den aktive subwooferen min veide, og om bilen var orginalt senket, noe den er.

De har kanskje vært litt ivrige i tjenesten, men panseret er nok trolig designet som en del av den totale konstrulksjonen så helt på bærtur har de ikke vært. Orginalpanseret hjelper nok både på kjøreegenskaper og kollisjonssikkerhet, men hvor mye det er snakk om er en annen sak.

Ikke mange biler som er levert med stag mellom dempertårnene orginalt for å stive av konstruksjonen, og de spriker ikke av den grunn, men likevel er det liten tvil om at bilen blir stivere og bedre å kjøre med dette.

Forøvrig kjørte en kamerat uten panser en periode på en E34 han hadde og ble stoppet flere ganger daglig av politiet, men fikk alltid kjøre videre fordi de ikke klarte å komme med et punkt i regelverket som sa at det ikke var lov! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Om det er en bærende struktur, hvorfor spriker ikke bilen fra hverandre når du åpner panseret da?" var et av spørsmålene mine. "Hva er mykere å treffe, stål eller karbonfiber?" var et annet, og sist men ikke minst; "Hva bretter seg lettere, finere og raskere av stål og karbonfiber?"

Hva er dine egne svar på de to sistnevnte spørsmålene? Håper du har gjort litt research der?

Karbon kan brette seg fint. Men det kommer alt an på hvordan det er laget. I motsatt fall kan du oppleve i en kollisjon at der hvor stålpanseret brettet seg enkelt og elegant, kommer karbonpanseret gjennom frontruta og rett i strupen på deg.

Stål er generelt meget skjørt materiale og gir fort etter. Karbon er mye sterkere og er designet for å tåle langt større påkjenninger før det gir etter.

Du tenker vel sikkert på Formel 1-bilene hvor fronten elegant gir etter? Helt korrekt. Men det er sånn karbonene er designet. Stål kunne også fungert greit, men vekten ville blitt mye høyere. Selve førerplassen i disse bilene er et eksempel på den ekstreme stivheten man kan oppnå av karbon. Der sitter man i et badekar av karbon som knapt gir etter for noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig kjørte en kamerat uten panser en periode på en E34 han hadde og ble stoppet flere ganger daglig av politiet, men fikk alltid kjøre videre fordi de ikke klarte å komme med et punkt i regelverket som sa at det ikke var lov! :wink:

Paragraf 14.1 pkt.2 i kjøretlyforskriften sier følgende:

Kjøretøy må utvendig være formet og utstyrt slik at de ikke forårsaker unødig skade ved sammenstøt eller påkjørsel. Hengslede luker, karmer o.l. på sidene må ikke være slik innrettet at de ved åpning kan bli sperret i utstående stilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig kjørte en kamerat uten panser en periode på en E34 han hadde og ble stoppet flere ganger daglig av politiet, men fikk alltid kjøre videre fordi de ikke klarte å komme med et punkt i regelverket som sa at det ikke var lov! :wink:

Paragraf 14.1 pkt.2 i kjøretlyforskriften sier følgende:

Kjøretøy må utvendig være formet og utstyrt slik at de ikke forårsaker unødig skade ved sammenstøt eller påkjørsel. Hengslede luker, karmer o.l. på sidene må ikke være slik innrettet at de ved åpning kan bli sperret i utstående stilling.

Sa ikke at paragrafen ikke finnes, bare at de ikke visste hvilke de skulle bruke! 8)

- Men kjekt å vite for fremtiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Om det er en bærende struktur, hvorfor spriker ikke bilen fra hverandre når du åpner panseret da?" var et av spørsmålene mine. "Hva er mykere å treffe, stål eller karbonfiber?" var et annet, og sist men ikke minst; "Hva bretter seg lettere, finere og raskere av stål og karbonfiber?"

Hva er dine egne svar på de to sistnevnte spørsmålene? Håper du har gjort litt research der?

Karbon kan brette seg fint. Men det kommer alt an på hvordan det er laget. I motsatt fall kan du oppleve i en kollisjon at der hvor stålpanseret brettet seg enkelt og elegant, kommer karbonpanseret gjennom frontruta og rett i strupen på deg.

Stål er generelt meget skjørt materiale og gir fort etter. Karbon er mye sterkere og er designet for å tåle langt større påkjenninger før det gir etter.

Du tenker vel sikkert på Formel 1-bilene hvor fronten elegant gir etter? Helt korrekt. Men det er sånn karbonene er designet. Stål kunne også fungert greit, men vekten ville blitt mye høyere. Selve førerplassen i disse bilene er et eksempel på den ekstreme stivheten man kan oppnå av karbon. Der sitter man i et badekar av karbon som knapt gir etter for noe.

Stål er bra på mange måter - det er både duktilt og har bra tensil styrke. Karbonfiber på en annen side, tåler MYE strekk i forhold til stål, du kan dra i det mye før det går over i en annen form kontra f.eks. stål, avhengig av legering, går over i plastisk form og deformeres etterhvert. Med karbonfiber finnes det nesten ingen plastisk virkningsområde, og vil derfor oppleves til å gå direkte til brudd. I en kollisjon vil et stålpanser brette seg over til å bli en deformert klump som kommer mot deg, mens et karbonfiber panser vil brekke i smådeler og evt fra hverandre.

Du kan ta og feste ei "planke" laget av karbonfiber og påføre det strekk, og du vil se at det tåler mye - det vil ikke strekke seg og derformeres før det plutselig gir etter. Gjør det samme med stål, og du vil se en permenant deformasjon av "planken", den blir permenent lengre og tynnere. Slå på stålet med en hammer, og det vil bare deformere seg (bulk) - slå på karbonet og det knuser.

Presser du sammen de samme to plankene vil du kunne se at karbonfiberet vil kunne tåle mer (avhengig av den struktuelle egenskapen til støpemassen) og vil brekke og gi etter når presset blir for stort - mens stål vil bukle og deformere, men ikke brekke fra hverandre - ergo, du møter en mer kompakt klump i en kollisjon.

Er som sagt ikke flink å lære fra meg, men prøver her å forklare litt av prinsippet bak bruken av karbonfiber.

Det tåler mer enn stål, men bare hvis du sammenligner kg for kg. Derfor vil f.eks. ei plate av CF være mye tynnere enn stål, men tåle like mye påkjenning, og derfor er mye lettere.

Mønsteret på CF duken er mest til pynt, men og for å holde på plass deler som evt blir brukket av, for da er det strekket i fiberene som er påkjenningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det i det hele tatt karbonfiber?

Er er ikke bare carbon-look da?

Veldig mange tilfeller så står det carbon, også sjekker man det opp også er det rett og slett glassfiber med carbon-look..

Det er karbonfiber med karbonfiber eller glassfiber backing... altså et tynt lag med "stygg" glassfiber/karbonfiber, med et tynt lag med fin CF matte og så et lag med top coat som "støper" inn matten til backingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gatebil er noe av det mest Vulgære og lite seriøse jeg kan tenke meg.

Helt greit.. Respekter de 40 000 som syns stikk i strid med deg, så respekterer jeg din mening

Det er til de grader harry og egentlig ganske vulgært til tider.. Jeg har i flere år fått med meg hovedtreffet, med unntak av i år. Jeg ble rett og slett flau over hele opplegget etter å ha sett reklamen på discovery.. Mesteparten er grei nok, men når de presterer og zoome inn på en jente som er litt uheldig slik at toppen(ja det lille hjørnet hvor stroppen er festet) på bh'en hennes...da fikk jeg nok iallefall.. Og han der Glenn Rodney burde de legge på hyllen, noe så smakløst og harry! At han i det hele tatt tørr å vise seg å opptre på den måten lengre.. Det var morsomt første gangen jeg såg han i rosa leopardvest, men alt har sin tid..

Men over og ut, nok OT fra meg...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stål er bra på mange måter - det er både duktilt og har bra tensil styrke. Karbonfiber på en annen side, tåler MYE strekk i forhold til stål, du kan dra i det mye før det går over i en annen form kontra f.eks. stål, avhengig av legering, går over i plastisk form og deformeres etterhvert. Med karbonfiber finnes det nesten ingen plastisk virkningsområde, og vil derfor oppleves til å gå direkte til brudd. I en kollisjon vil et stålpanser brette seg over til å bli en deformert klump som kommer mot deg, mens et karbonfiber panser vil brekke i smådeler og evt fra hverandre.

...

Mønsteret på CF duken er mest til pynt, men og for å holde på plass deler som evt blir brukket av, for da er det strekket i fiberene som er påkjenningen.

Alt avhenger av hvordan karbonkonstruksjonen er laget, hvordan dukene er lagt sammen. Det er slett ikke noen ulempe at panseret krøller og bretter seg i en kollisjon. Og slett ikke krølle seg og komme mot deg. Det er jo nettopp det krøllingen forhindrer. Den absorberer kreftene slik at du skal slippe å få det inn til deg. Dette er til alles sikkerhet. Motoren er nok den du heller bør bekymre deg for. Karbonpanseret har derimot den ulempen at de forsøker å borre seg inn i cockpiten før det brekker.

Et karbonpanser ser nok tøffere ut enn vanlig panser, men det er nok ikke noe mer trafikksikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...