EirikL Skrevet Juli 17, 2009 Skrevet Juli 17, 2009 Litt interessant lesning, dette her. Det er ikke mulig å få til, som det sies i artikkelen, men i deen om psykologiske tester for å stadfeste om en person er skikket/moden nok til å få sertifikatet er jeg fullstendig for. De fleste klarer å holde seg i skinnet under oppkjøring, men så snart de er på veien alene er det noen som blir helt vill i nikkersen og kjører deretter. Slike tester kan garantert spare liv hvis det viser seg at det kan gjennomføres i praksis. http://www.nettavisen.no/motor/article2669157.ece
Fredrik Skrevet Juli 17, 2009 Skrevet Juli 17, 2009 Dette er absolut interessant og vi har jo vært innom problemstillingen et par ganger tidligere. http://www.bimmers.no/viewtopic.php?p=8 ... oer#827602 http://www.bimmers.no/viewtopic.php?p=1 ... er#1010770
Z1 Skrevet Juli 17, 2009 Skrevet Juli 17, 2009 Er vel ikke noe nytt det der , er bedre og få åpna for mere banekjøring for di som er unge 18-25... man burde også ha kjøretimer (3) hvert tredje år for alle som har lappen. Det blir ikke mindre ulykker i tiden fremover med mere trafikk og jeg skal først som eneste tanke i hode,+ rus kjøring som øker .
Hansh Skrevet Juli 17, 2009 Skrevet Juli 17, 2009 Hadde absolutt vært bra om en psykologisk vurdering ble en del av det å få sertifikatet, og beholdet det! Synes fortsatt og at krav om jevnlig oppdatering burde vært innført, slik at slike som mannen i 40-årene som prøvde å torpedere meg med 7-seteren sin i dag da jeg hadde forkjørsrett i et oversiktlig og lettforståelig kryss, for deretter å gi gass forbi neste vei han hadde vikeplikt for (lite oversiktlig), og ikke minst stikke hodet ned på gulvet foran passasjersetet forbi veien etter der igjen, som han skulle bremset foran for å ha nok oversikt (også lite oversiktlig). En god begynnelse hadde egentlig vært politikere som ikke har inntjening som "skjult" agenda for alt trafikkrelatert, og myndigheter som tror at lavere fartsgrenser og fotobokser er løsningen på alle problemer (selv om det er omtrent det eneste de får støtte til å gjennomføre).
Armanic Skrevet Juli 17, 2009 Skrevet Juli 17, 2009 Dette blir aldri gjennomført. Værtfall ikke i de neste 10 år. Og når vi som er "nye" med lappen. Så blir alle sakene våre oppblåst i media osv. Men, en som er 40 og har hatt lappen i 22 år, kan også være akkurat like ille som oss. Men hvis han kræsjer eller noe ligende, så vil ikke saken hans bli oppblåst eller noe. Det er vell bare sånn det er, alt skal jo staten gjøre og. Men til syvende og sist, så er det ikke jeg som enkelt person og 18 år som bestemmer hvordan trafikkreglene skal være, det er vell ikke noe annet å gjøre enn å finne seg i det. Mathias.
Fredrik Skrevet Juli 17, 2009 Skrevet Juli 17, 2009 Dette blir aldri gjennomført. Værtfall ikke i de neste 10 år. Nja... dette kan du ikke være sikker på iom. at myndighetsgrensen har vært endret mange ganger. Fra 1274 tom. 1619 var myndighetsgrensen 20 år. Frem tom. 1869 var den 25 år. I 1969 ble den igjen endret til 20 år og endelig i 1979 kom dagens 18 års grense. Myndighetene i flere land vurderer nå seriøst å heve myndighetsgrensen til 20 eller 21 år igjen.
Jay-O Skrevet Juli 17, 2009 Skrevet Juli 17, 2009 Har bodd en del i statene og studert forskjeller fra et amatør sosiologisk standpunkt, og jeg ser at de der borte har til tider ikke like hastverk med å bli voksen som her. Altså, ungdommer er ungdommer, uansett hvor du er - de har lyster og impulser, og ikke alle kan styre dem. Men den gj.snittlg. amerikanske familien er mer sammensveiset og kan lettere skjerme ungdommene mot farer samtidig som de klarer å gi de litt spillerom (som f.eks. at de kan ta lappen ved fyllte 16 år). Men jeg syns det er horribelt at du er iflg staten i stand til å kjøre bil som 16 åring, drikke alkohol når du er 21, men ikke når du er 18, til tross for at du er da god og gammel nok til å gå til krig! En psykologisk test for å avgjøre modenhet er tull - trafikkfarlige tendenser er noe kjøreskolelærerne skal oppfatte og undertrykke - det er deres ansvar å lære oss å være kompetente, hensynsfulle individer i trafikken. Det er liksom det som er deres funksjon her i samfunnet, og det er det de tar (veldig bra) betalt for. Men hva med trangen en føler som 16-25åring til å presse grenser og føle på kroppen fart og spenning? Jo, hvor mange baner er det i Norge? Hvor lett er det for ungdommer å begynne med banekjøring kontra fotball? Det bør legges opp et løp hvor det blir billigere, lettere og mer tilgjengelig for ungdommer å "blåse" ut sine trengsler med bil og fart. Problemstillingen blir da hva som skal gjøres med de som har kjørt mye bane, med feks en ny m3 coupe, og så kommer ut på veien med den slitne 318is`en og tror de er verdensmestre på bilkjøring fordi de kan håndtere en bedre bil på banen - og der kommer modenheten inn igjen... Ser at jeg bare går i ring rundt meg selv - kanskje dette er noe som ikke kan løses? Kanskje vi er fysiologisk ikke i stand til å "få nok" bare av å være på bane? "If minds could take a dump, it would be called "blogging"
Ole@Automote Skrevet Juli 17, 2009 Skrevet Juli 17, 2009 Dette er en håpløs diskusjon, det er ikke bare unge som ikke skulle hatt lappen. Så lenge ikke alle har samme kjøremønster så kommer det til å bli konflikter i trafikken. Jeg er snart 40 og kjører fortsatt fort i manges øyne. Det er mulig jeg kjører mere kontrolert og ikke tar den helt ut mens folk ser på, men mener fortsatt det er deilig å kjenne adrenalinet komme fossende når det trykkes litt ekstra på pedalen, gjerne sidelengs ut av ett øde kryss. Og for min del så kan folk mene hva de vil om den saken. La undomen kjøre bil så lenge de holder seg edru. Lang de fleste ulykkene jeg kjenner til her i distriktet så har det vært alkohol inne i bilde når det har gått skikkelig galt. Jeg er forøvrig av den oppfattning att bane kjøring nok kan gi god erfaring om hvor langt du kan dra den før bilen drar av veien men att det roer ned kjøringen langs veien det tror jeg ikke på. Men for all del bygg baner det er ett utrulig kikk. Må legge til det att stort sett så kjører jeg fartsgrensen, spesielt når jeg kjører andre bilen som er en Subaru impreza den er rett og slett ikke inspirerende å kjøre fort med og da blir det til att jeg ligger å daffer rett over fartsgrensa.
CrZyWiz Skrevet Juli 17, 2009 Skrevet Juli 17, 2009 Jeg har tenkt opptil flere ganger de siste ukene, at det skulle vært ett krav at eldre folk måtte avlagt en ny praktisk prøve på f.eks fyllte 60 år. Mange, ikke alle...men flesteparten virker faktisk helt lost bak rattet, å observerer ingenting mens de farer sitt eget løp i 40-50 kmt. DET skaper farlige situasjoner.
Hansh Skrevet Juli 17, 2009 Skrevet Juli 17, 2009 Har bodd en del i statene og studert forskjeller fra et amatør sosiologisk standpunkt, og jeg ser at de der borte har til tider ikke like hastverk med å bli voksen som her. Altså, ungdommer er ungdommer, uansett hvor du er - de har lyster og impulser, og ikke alle kan styre dem. Men den gj.snittlg. amerikanske familien er mer sammensveiset og kan lettere skjerme ungdommene mot farer samtidig som de klarer å gi de litt spillerom (som f.eks. at de kan ta lappen ved fyllte 16 år). Men jeg syns det er horribelt at du er iflg staten i stand til å kjøre bil som 16 åring, drikke alkohol når du er 21, men ikke når du er 18, til tross for at du er da god og gammel nok til å gå til krig!En psykologisk test for å avgjøre modenhet er tull - trafikkfarlige tendenser er noe kjøreskolelærerne skal oppfatte og undertrykke - det er deres ansvar å lære oss å være kompetente, hensynsfulle individer i trafikken. Det er liksom det som er deres funksjon her i samfunnet, og det er det de tar (veldig bra) betalt for. Men hva med trangen en føler som 16-25åring til å presse grenser og føle på kroppen fart og spenning? Jo, hvor mange baner er det i Norge? Hvor lett er det for ungdommer å begynne med banekjøring kontra fotball? Det bør legges opp et løp hvor det blir billigere, lettere og mer tilgjengelig for ungdommer å "blåse" ut sine trengsler med bil og fart. Problemstillingen blir da hva som skal gjøres med de som har kjørt mye bane, med feks en ny m3 coupe, og så kommer ut på veien med den slitne 318is`en og tror de er verdensmestre på bilkjøring fordi de kan håndtere en bedre bil på banen - og der kommer modenheten inn igjen... Ser at jeg bare går i ring rundt meg selv - kanskje dette er noe som ikke kan løses? Kanskje vi er fysiologisk ikke i stand til å "få nok" bare av å være på bane? "If minds could take a dump, it would be called "blogging" Det burde egentlig vært kjærelærernes ansvar å være med å luke ut de som aldri burde få lov til å kjøre motoriserte fremkomstmidler før de kommer så langt, for enkelte har bare ikke det som skal til! Er, som det har blitt sagt mange ganger før på forumet, ingen menneskerett å ha lappen!
Lars89 Skrevet Juli 17, 2009 Skrevet Juli 17, 2009 Hvis alle skulle hatt oppfriskningskurs/kjøretimer hvert 3. år e.l ville det blitt kaos. Det er allerede ukevis/månedsvis med venting på kjøretimer/oppkjøring... Ser utrolig mye rart uti trafikken hver dag og det er heller de eldre med erfaring som lager farlige situasjoner enn de unge. Mange av de tror de eier veien...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå