Gå til innhold

Oo stor knirkeforing, E39. Grufult? Nei, kjøp rett verktøy


Fliid
 Share

Anbefalte innlegg

Biltema sitt syrefaste, om det ikke hjelper med det så har du et problem. Samme som meg.

Får stikke bortom tema en dag da se, har brukt tema sine før. Men dog kanskje ikke syrefaste når jeg tenker meg om.

Så får vi se om muttertrekkeren er i farta til helga! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker m16 gjengestag og gjengestagmuttre.

smører med grease. når du skal presse den ut, så stram som fan, og gi gjengestaget ett kraftig slag med håndsleggen, løsner stort sett da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg laget meg dette verktøyet selv. Fikk tak i gjengestang M16 i stålkvalitet 12,9 og bruker store avlange muttere i samme dimmensjon samt store skiver. Fungerer utmerket skal utrulig mye krefter til for å slite av. Prøve ein gang med 8,8 kvalitet gjengestanga knakk av etter en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
Må vel legge til at jeg har gjort noe jeg selv syntes er meget artig og se resultatet av. Uavhengig test.

Er monter Schmiedmann på høyre side og Koed på venstre, produsent av denne husker jeg ikke. Schmiedmann hadde selv stemplet esken og kulen.

Resultatet av dette er jeg meget spent på. Selvfølgelig, mange faktorer inne i bildet mtp slitasjen på kulene, men men.

Som flere sikkert har observert så er jeg generelt en stor skeptiker når det gjelder holdbarheten til Schmiedmann, men nå skal jeg selv skjekke. Om jeg tar feil.

Tar vel en 10-12 år før det blir noen slitasje så vær tålmodig he he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel legge til at jeg har gjort noe jeg selv syntes er meget artig og se resultatet av. Uavhengig test.

Er monter Schmiedmann på høyre side og Koed på venstre, produsent av denne husker jeg ikke. Schmiedmann hadde selv stemplet esken og kulen.

Resultatet av dette er jeg meget spent på. Selvfølgelig, mange faktorer inne i bildet mtp slitasjen på kulene, men men.

Som flere sikkert har observert så er jeg generelt en stor skeptiker når det gjelder holdbarheten til Schmiedmann, men nå skal jeg selv skjekke. Om jeg tar feil.

Tar vel en 10-12 år før det blir noen slitasje så vær tålmodig he he.

Legger til at mine er 13 år og fortsatt taigte og fine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt min E39 i 5 år nå. Står ingen ting om bytte av disse foringene i serviceheftet. Kjente etter slark i disse foringene sist jeg skiftet hjul, og det finnes ingen slark overhodet.... Er dette virkelig et stort problem på E39??

Nei ikke noe problem,det er store feite felger og dekk,og senking som tar kål på disse (alle)foringene er min erfaring fra min forrige e39.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

symptomene dine stemmer godt med et problem jeg har på min bil.

tror jeg skal sjekke denne foringen i morgen altså. Har en enorm dekkslitsje på bakhjulene, slitt ut 2 dekk på 500km. i tillegg styrer ræva på bilen noe så helt sinnsykt latterlig. kjører jeg over et kumlokk feks, blir rævva på bilen kastet ut til siden. tørr rett og slett ikke bruke bilen lenger.. :???:

flott om du kunne lagt ut målene på verktøyet :D

Foringer og kjøreegenskaper (e36 touring)

 

Hei

 

Tar tak i det du sier om at "rævva styrer". Opplever dette selv. Finner ikke noe på nett om dette problemet.

 

Bilen føles litt stutt og stiv på humpete vei. Kommer det flere små humper tett etter hverandre stikker bakenden på bilen langt ut sideveis - også på rett vei. Greit så lenge det er bar asfalt, men på regnvåt og kald vei... Må ha fiksa dette før vinteren er her. Trafikkfarlige greier. PKK/EU avslører ikke dette. Begynte for et par uker sia.

 

Bilen er en original/usenka 9/1997 e36 316i touring (euro specs) som har gått 153 000 km. Har hatt bilen i 6 mnd. og pendla Oslo-Stavanger på indre, humpete og svingete veier (kjørt 12 000 km på de månedene).

 

Følgende er gjort for å bøte på problemet:

* Bytta begge bakdemper'ne (Sachs Supertouring gas fra Eurodel.no) og begge demperinnfestingene i tårna + montert forsterkningsplater fra Z3. Ingen rust eller sprekker. Skifta egentlig alle delene på demper'ne (tallerken, distanseskive, støvdeksel etc.).

 

* Hjullager'ne bak er helt nye (bytta hos Mekonomen).

 

* Dekka (Continental Conti Premium Contact 205/60 R15 H) er helt nye, men slites skjevt (ytterkant).

 

Fortsatt styrer bakenden, men den er bedre. Satt på 3 mm "spacere" fra Biltema (vet ikke om dekkslitasjen kom før eller etter dette) i håp om at "rævstyringa" skulle reduseres. Har ikke hjulpet nevneverdig.

 

Kan problemet skyldes knirkeforingen? Fremre foring, bakre bærearm? Feil hjulstilling (toe inn)? Annet?

 

Opplever også delvis det samme foran (bilen understyrer/går rett frem når det er flere småhumper etter hverandre). Skjelver noen ganger litt i rattet ved moderat oppbremsing.

 

Tar med glede i mot erfaringer og tips om problemet og feilsøk.

 

2000Man

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Driver å skifter desse foringene på min e39. og har ett kjapt spørsmål angåande de "staget" som den lange bolten går inn i, står på tvers av bærebrua, skal de ha nåke slaks forspenn eller ikkje ?

Sett denne?

http://bimmers.no/topic/704149-video-skifter-knirkeforing-e39-97-2003/?hl=%2Bknirkeforing#entry3015708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...