Gå til innhold

Med fare for å banne i kirka,mercedes med høy km.


jensemann23
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Denne da? http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... l&tot=null

gått mue kortere, mangler skinn. men er jo endel nyere. hva ville dere gått for av de to?

Dieselmodellene er uforholdsmessig dyre så glem de... gjør det enkelt og billig... kjøp en mest mulig original 180 eller 200 uten for mye tullball utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min svigerfar har en E200 cdi av den typen som har de største rustproblemene. Dette er en av de siste bilene som ble solgt før den nyere typen kom (03/04 mod.?), og den har gått som Taxi frem til han kjøpte den for et par år siden. Han kjører også mye så nå har den gått ca. 480.000 km.

Denne er sef. full av rust. Noe er tatt på garanti, noe mer skal taes nå snart og mer vil nok dukke opp. Motoren kakler og går, men er litt i minste laget (chippet). Ellers har de begynt å bli mange småfeil på elektronikken (Takluke, stereo, dørbrytere, bakrutegardin, pixelfeil, manuell giring, telefon er det jeg kommer på nå).

Setene har holdt seg utrolig bra utseendemessig (mest imponerende med hele bilen), men dørene sladrer tydelig om at bilen har gått langt.

Må altså konkludere med at den har tålt å gå langt, men det er også absolutt merkbart at den har det.

Mitt største problem med den og de fleste andre Mercedeser er uansett den totale mangelen på styrefølelse og håpløs utveksling på styringen (man sveiver seg halt i hjel på veien ut der jeg bor). Egentlig så er både styring, motorlyd og ytelser omtrent som på min morfar sin Massey Ferguson, og designet omtrent like bra, men alt dette er jo tydeligvis en smakssak.

Forresten så er jeg også overrasket over hvor ekstremt dårlig finisj det er på oppbevaringsrommene i midtkonsollen. Rommet bak girspaken ser ut som det er laget i sløyden på en barneskole?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med en moderne dieselbil er at de er for dyre i drift når de har kjørt langt... og hvis en dieselbil skal være billig i innkjøp har den også typisk kjørt langt. Ergo er det du som må betale for de tidligere eiernes fornuftige bilregnskap. Dette kan man unngå på tre måter:

1. Kjøpe en dieselbil som ikke har kjørt så langt...å betale hva det koster.

2. Kjøpe en dieselbil som er enkelt konstruert (dvs. en eldre motorkonstruksjon og ikke CDI modeller når det gjelder MB)... f.eks 200 Diesel i motsetning til 200 CDI.

3. Kjøpe en bensinbil og de er ofte minst 30-40000 kroner billigere enn tilsvarende dieselbiler. Disse pengene kan du bruke på bensin samt at verkstedregningene blir billigere når bilen har kjørt langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye forskjellige meninger ute og går her. noen mener de eldre dieselmotorene er dårligere, og sverger til commonrail selv om de har gått langt, mens andre sverger til de gamle motorene... hva er det svake punktet på de nyere modellene da? er f.eks 225000 km langt for en moderne cdi motor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye forskjellige meninger ute og går her. noen mener de eldre dieselmotorene er dårligere, og sverger til commonrail selv om de har gått langt, mens andre sverger til de gamle motorene... hva er det svake punktet på de nyere modellene da? er f.eks 225000 km langt for en moderne cdi motor?

Nei... 225000 Km er ikke langt for en Mercedes-Benz CDI motor som har fått den nødvendige servicen, men hvis noe går galt er den i likhet med BMW´s høytytende moderne dieselmotorer svært dyr å reparere.

I utgangspunktet var dielmotoren en enkel konstruksjon iom. at det f.eks ikke er elektrisk høyspenning i forbindelse med en slik motor. Dette i kombinasjon med en lav litereffekt gjorde at dieselmotoren praktisk talt ikke kunne slites opp... rusten tok bilene før dieselmotorene var ferdige. Slik er det dessverre ikke lenger. Idag er en dieselmotor en svært avansert konstruksjon og litereffekten er i noen tilfeller større enn for tilsvarende bensinmotorer (120i har 170 HK og 123d har 204 HK). Dette medfører at sjansen for at mye kan gå galt øker med antall kjørte kilometer... og dette kan igjen være en svært kostbar fornøyelse.

Derfor... hvis man ønsker en relativt moderne bil med en dieselmotor som ikke er alt for avansert bør man velge modeller som har en eldre motorkonstruksjon. Ulempen er en lavere effekt og et noe større forbruk, men motorene og drivverket holder lenge. En dieselmotor burde uten videre kunne holde over en halv million kilometer... med original turbo og pumper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, så det du sier er at en m51d20 eller m51d25 motot (tds) er en mere holdbar og sikker motor enn f.eks en cdi eller m57 motor? (320d, 325d?)

En M51D20 motor finnes ikke, men M41D17, M51D25 og M47D20 (115 HK) er rimelig solide dieselmotorer ja. Jeg vil imidlertid ikke strekke poenget for langt. Det er generelt for mye tullball med moderne dieselmotorer... er det ikke turboproblemer eller pumpeproblemer så går de dårlig pga. feil på LMM´en eller tilsvarende. Slikt var sjeldent et problem før common-rail innsprøytning ble alminnelig på dieselmotorer. Jeg har aldri hatt problemer med hverken turbo eller pumper på vår 2003 E46 318d Touring (115 HK uten common-rail) tiltross for at den nå har kjørt over 220000 Km. Min svoger har en Peugeot 406 2,1 TD fra 1997 og den har nå rundet en halv million kilometer uten problemer med motoren, men så har den også en turbodiesel av den gamle skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved 30k km i året vil man i beste fall spare ca 10k ved pumpa.

Nå synes ikke jeg 30k er såpass mye kjørelengde pr år at det er verdt å kjøre diesel, ihvertfall ikke med påfølgende vibrasjoner, støy, dårlig lukt og svak gassrespons/fleksibilitet. Og skal man tro teknisk-delen på forumet her er ikke diesel så driftsikkert heller.

Også er det deleprisene på turboer, pumper, dyser etc da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki. så på en 200 diesel uten turbo, men det er vel omtrent det lateste man får tak i, 0-100 på over 17 sekunder:) Ut i fra det jeg leser så går tankene tilbake mot en 525dat, men da er det igjen problemer med den svake automatkassa. Sånn sett tror jeg mercedes stiller sterkere.. Nei, valget er ikke lett. Men diesel, det har jeg fortsatt lyst på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Bumper opp denne, 20.000 ned i pris denne nå.

Begynner å bli en grei pris det?

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=16367574

Tja... det er selvfølgelig litt begrenset hva man får for 55 festblanketter, men hvis du i tillegg har 20-30 festblanketter til evt. reparasjoner tror jeg du kan komme langt med denne bilen. Utfordringen er hva som er byttet/skiftet på bilen når det gjelder understelet, vannpumpe, dynamo, radiator mm. Bilen har gått nesten 400000 Km og det er relativt langt uansett hvordan man ser på det. Løpende vedlikehold er helt avgjørende når en bil har kjørt så langt og du må derfor forsikre deg om at ikke forrige eier har spart denne kostnaden til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med en moderne dieselbil er at de er for dyre i drift når de har kjørt langt... og hvis en dieselbil skal være billig i innkjøp har den også typisk kjørt langt. Ergo er det du som må betale for de tidligere eiernes fornuftige bilregnskap. Dette kan man unngå på tre måter:

1. Kjøpe en dieselbil som ikke har kjørt så langt...å betale hva det koster.

2. Kjøpe en dieselbil som er enkelt konstruert (dvs. en eldre motorkonstruksjon og ikke CDI modeller når det gjelder MB)... f.eks 200 Diesel i motsetning til 200 CDI.

3. Kjøpe en bensinbil og de er ofte minst 30-40000 kroner billigere enn tilsvarende dieselbiler. Disse pengene kan du bruke på bensin samt at verkstedregningene blir billigere når bilen har kjørt langt.

feilinformasjon, her snakker du utover din kunnskap.

hvis du syns 185hk, automat, stor og tung bil, en bil har gått snart 440 000km og 0.6 blank på langkjøring er dyrt med nesten fullastet bil, altså tre voksne personer, full bagasje(tipper 250kg+), da syns jeg det er meget spesielt, siden ingen av bensinmotorene klarer det samme utgangspunkt. Kanskje rundt 0.6, ikke under..

Ikke nok med det, hva er liksom problemet med en bil som har gått langt? det er jo mye bedre å kjøpe en bil som har gått 400-500k som har bytta de fleste slitedelene til nye, eller en som har gått 250 000 som er i sin fase hvor delene ryker..

Jeg har aldri kjøpt biler som har gått under 300 000km, nå har jeg så og si aldri vedlikeholdt, kjørt pent eller noe slikt, ikke har jeg byttet noe spesielt heller, et motorfeste, en manifoil-pakning, lyspærer og en dynamo.. det er ikke verst på 6-7 år syns jeg, men nå skal det sies at jeg har bytta biler en del... men trives best med biler som har gått langt, mens andre skrur, kjører jeg, de har biler som har gått 150-250 000km og skrur seg skeive..

km er det jeg bryr meg minst om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...