Gå til innhold

Walisisk skrekkvideo mot telefonbruk ved bilkjøring


316
 Share

Anbefalte innlegg

Legg forøvrig merke til at første personen som stopper og hjelper til hopper ut av en compact.

Jeg har vært i nesten samme situasjon, for noen år siden i nærheten av der jeg bor.

En kompis kjørte litt hardere enn det MR2en hans takla og fikk sladd gjennom en sving.

Fronta med en Prairie i 125 km/t.

MR2en var historie, Priarien like så.

Kompisen min og passasjeren i MR2en var bevisstløse, i den andre satt en pensjonist i sjokktilstand.

Første jeg gjord evar jo å yte førstehjelp, men inntrykkene traff senere på dagen.

Har alltid øya på veien nå, gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dette er et viktig tema, som er skyld i mye faenskap. Det er sjelden jeg er så enig i slike filmer.

Jeg blir mer redd av å se at billisten bak meg knoter på mobilen inn til et kryss, enn jeg blir å møte en bil i høy hastighet. Uoppmerksomhet er livsfarlig.

Er av den typen som faktisk klarer å la være å svare på melding på 30 min om jeg føler jeg ikke må (i bilen). Er det noen som virkelig vil ha tak i meg, så ringer de.

At det er rett strekke, ingen trafikk imot, og foran, er must. Holder mobilen over dashbordhøyde så øyene alltid har fokus i kjøreretning, og kun korte meldinger. Nå bor jeg på bygda, så muligheten byr seg ofte. I byen rører jeg ikke tlf overhodet.

Spør du meg er det dette Politiet kan begynne å håndheve, og ikke 10km/t over...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hawkon88:

Har holdt på å bli utsatt for det samme utallige ganger, men heldigvis alltid klart å få signalisert at jeg er der og fått bremset/svingt unna.

Hender jeg leser korte meldninger mens jeg kjører hvis jeg vurderer vei og trafikk som lite risikabel i øyeblikket, men har alltid et øye på veien og unngår å skrive meldinger mens jeg kjører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg som gir bånngass for å komme "sikkert forbi", jeg drev også slik før- men nå venter jeg heller på et strekk som er 100m lengre- litt mer oversiktlig, (er ikke alltid det er sikrest med høyest mulig fart) Når jeg kresja med nevnte citroen, kunne jeg glatt hatt 120-130kmt hvis jeg ville. Hadde bilen hans vært en chevy tahoe- og han hadde truffet meg en del hardere, hadde jeg blitt pressa inn i autovernet- hvor nevnte ostehøvel effekt melder seg, og audien som er 4,9m eller noe hadde kanskje tverret (minimumskravet for å merke veien med gul stripe er 5,5meter- og jeg kan tenke meg at veien her var kanskje rundt 6meter bred. Dvs jeg ville ha tatt omtrent hele kjørefeltet til bilen med tilhenger.. Vanskelig å kunne forutsi hva som kunne skjedd.. Er farten da 130kmt og ikke 100- er det MYE større krefter inni bildet.. For å ikke snakke om tunellsyn osv, som får en mye større effekt i 120-130++, og vil vegre deg psykisk mot å legge deg like nærmt autovernet som om du hadde lagt i 100.. Det er mange ulike faktorer som spiller inn på hvordan en eventuell situasjon utspiller seg. Jeg velger heller bedre tidspunkt på døgnet til å kjøre aktivt på de lange distansene hvis jeg har mulighet. Kjører jeg ikke lengre enn 1time i slengen på 2felts vei, har jeg mer sluttet å kjøre forbi, med mindre forrankjørende kjører godt under grensa- eller lignende, nettopp fordi det er så lite tid å spare på det.. Ellers kan det nevnes at jeg ikke svarte på meldingen jeg fikk mens jeg var ute å kjørte før jeg hadde parkert..

Jeg har kjørt ca 5500 km på tur i sommer med bil, hvor rundt 3000km i norge. Tempoet mitt ligger dersom forholdene tillater det (tør vei og 80sone og ingen synlige hindringer) rundt 110+ på speedo. Prøver å ikke kjøre fortere i forbikjøringer heller. Slik fikk jeg en snittfart på 96kmt bergen-oslo nattestid natt til mandag (ikke medregnet stopp) (heller ingen trailere)

På vei tilbake noen lunde det samme.. Det som slo meg var at de jeg passerte 30-min før jeg stoppet, kjørte forbi meg etter at jeg hadde bestilt burger- og var ca halvferdig med denne.. Kjører man i fartsgrensen, hvor mye tid tror du at du sparer på å kjøre forbi på uoversiktlige strekk? Jeg for min del kjører forbi på rundt 1/2-1/3 av mulighetene jeg får, Hvor strekkene beregnes som gode nok hvis jeg gir bånn gass med en middelmådig akslererende a6- og fare for å skremme eventuelle motkommende kjøretøy.. Kan tenke meg at jeg taper kanskje MAKS 10-15min på å ikke kjøre idiot.. Det jeg faktisk sparer tid på, er sporvalg, sporvalg, sporvalg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke fotballinteressert, og spiller aldri fotball. Jeg finner andre måter å holde meg i form på.. Hvorfor kan ikke mennesker som ikke er interessert i det å kjøre bil finne andre måter å transportere seg selv på- så de ikke ødelegger for oss? Jeg ødelegger da ikke for dem?

Du kan da ikke mene at alle som ikke er over middels interessert i bilkjøring bør holde seg borte fra veien? Og at de ødelegger for de som har en viss interesse for bil? Hva er det "de" ødelegger?

Det er nå en gang slik at vi bor i et land hvor bilen er en nødvendighet for veldig mange, og at ikke alle er interessert i bil får så være. At de fleste kjører pga et transportbehov, og ikke fordi det er så fryktelig morro, er helt naturlig og det har de selvfølgelig like mye rett til som deg.

Jeg er selvfølgelig enig at det er dårlige sjåfører der ute, og jeg skjønner at det er kjedelig å være innblandet i sånne uhell. Heldigvis for deg gikk det jo bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort mye dumt i løpet av min tid - deriblant en del bak rattet, men akkurat det å tekste eller drive med mobilen på andre måter er noe jeg aldri gjør. Ikke nødvendigvis på grunn av at det er ulovlig, men fordi jeg synes det er ubehagelig.

De få gangene jeg har tatt en telefonsamtale bak rattet, har det alltid endt med at jeg her befunnet meg langt unna der jeg startet samtalen, uten å vite hvordan jeg har kommet dit. Bilen har vært hel, men jeg har ikke visst hvordan jeg har greid det.

Sannsynligvis har underbevisstheten min tatt hånd om bilkjøringen, mens jeg selv er opptatt med samtalen. Problemet er da selvsagt: Hva hadde skjedd om jeg hadde møtt på noe underbevisstheten min ikke var vant til å takle? Hva hvis noen plutselig hadde løpt ut i veien for eksempel?

Heldigvis har det aldri skjedd noe de ytterst få gangene jeg har gjort det, men jeg synes likevel de potensielle konskvensene er skremmende. Så skremmende at jeg heller velger å stoppe enn å risikerere det ...

Jeg er ikke fotballinteressert, og spiller aldri fotball. Jeg finner andre måter å holde meg i form på.. Hvorfor kan ikke mennesker som ikke er interessert i det å kjøre bil finne andre måter å transportere seg selv på- så de ikke ødelegger for oss? Jeg ødelegger da ikke for dem?

Akkurat som du holder deg utenfor stadioner og andre arenaer for fotball, holder de som ikke er interessert i bil seg utenfor for baner og lignende arenaer for "aktiv kjøring".

Veiene du benytter deg av er kun der for som et fremkomstmidell og har ikke egentlig noe med "sporten" bil å gjøre; For den delen av bilkulturen finnes det baner (riktignok nok ikke så mange her i landet). Jeg regner med at du benytter deg av fortau(?), selv om det ikke dermed betyr at du er interessert i løping, kappgang eller lignende idretter som baserer seg på en form for gåing/løping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker litt for ofte i mobil bak rattet og merker at jeg blir mindre konsentrert av det. Ekkel følelse...

Meldinger holder jeg meg unna, får heler passasjer til å skrive eller stopper på nærmeste bensinstasjon/bussholdeplass. Er ikke verdt risken.

Gjør så inni h... vondt å kræsje... :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så disse filemen selv i dag før de ble lagt ut her. Det er en utrolig tankevekker og fikk nesten tårer i øynene da hu jenta spurte om foreldrene sine. En kan bare undre på hva en selv føler hvis en kommer i samme situasjon selv.

Flere jeg kjenner har vert offer for trafikken og en kan undre hva sjåføren gjorde før det gikk galt.

Når det gjelder min egen kjøring leser jeg sjelden sms'er men en ting jeg gjør er å snakke i telefon. Senest her ikveld så snakket jeg i telefon fra Kongsberg til Notodden, dette er en strekning på rundt 3-4 mil og jeg hukset ingeting av hva jeg hadde gjort, om jeg hadde kjørt forbi biler, om jeg hadde blendet osv, helst sinnsykt egentlig når man tenker på det i ettertid. Det skal det bli slutt på i morgen skal jeg koble opp mobilen med bilens bluetooth og slutt på sms'er i bil.

Det er jo ikke bare mobil som er farlig, vil si at anlegg er like farlig. Og en annen ting som jeg har merket i det siste er iDriven, den er også litt akummel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke fotballinteressert, og spiller aldri fotball. Jeg finner andre måter å holde meg i form på.. Hvorfor kan ikke mennesker som ikke er interessert i det å kjøre bil finne andre måter å transportere seg selv på- så de ikke ødelegger for oss? Jeg ødelegger da ikke for dem?

Du kan da ikke mene..

Nei- det var skrevet for å virke totalt absurd.. Så fint at du ikke tok meg seriøst.. ;) men dog hadde det blitt en fin verden.

Jeg syns gps'en er verst- siden den tar både konsentrasjon, syn, og en hånd vekk fra hvordan det burde være..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er helt forferdelig :(

Disse to gamle youtube videoene er også veldig realistiske og ikke akkurat digge å se på. Gir også en oppvekker. (det er noen av de samme klippa i de 2 filmene)

http://www.youtube.com/watch?v=n9qdPRp- ... re=related

Mye forskjellig som skjer i de videoene. Som å snakke med venner, kjøre i fylla, sjekke ut ei jente som går forbi og derfor ikke følge med på veien osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er helt forferdelig :(

Disse to gamle youtube videoene er også veldig realistiske og ikke akkurat digge å se på. Gir også en oppvekker. (det er noen av de samme klippa i de 2 filmene)

http://www.youtube.com/watch?v=n9qdPRp- ... re=related

Mye forskjellig som skjer i de videoene. Som å snakke med venner, kjøre i fylla, sjekke ut ei jente som går forbi og derfor ikke følge med på veien osv

det der er sterkt, har jo sett dem før, men tar inpå hver gang, får man til å tenke på hva man gjør, og dem vi har mistet i trafikken :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjørte gamlevegen fra BERGEN på fredag. Lå der etter en semi med henger i duskregn Svingete vei og småglatt grensen varierer fra 60 til 80

Jeg la meg i 65 70 og lot semien få 5 6 sekunder da jeg syntes det gikk fort nok til tross for at jeg hadde 50 mil forran meg med kjøring

I en sving sklir hengeren ut litt og treffer en grønn golf 3 midt i fronten

I golfen sitter bestemor og to små barn

Bilen hennes som opprinnelig kommer oppover mot meg i min høyresving seiler opp på siden av min bil, nå i samme fart med meg motsatt vei og svinger brått over veien forran meg og opp i en skråning og kommer deisende ned mot meg igjen men stopper.

Jeg ble temmelig sjokket og tok opp mobilen for å ringe 113 mens fruen løp ut og ga den besvimte bestemoren frie luftveier og fikk ungen ut av bilen.

Dette var en sjokkopplevelse for meg og jeg må innrømme at jeg ikke sov godt de to første nettene. Bestemor er hardt skadet og vil slite i år framover for noe hun er totalt uskyldig i. Hun var bare på feil sted til feil tid. Dette skal koste henne dyrt og berøve henne for mye livskvalitet.

Etter dette er jeg blitt veldig mer bevist egne handlinger i trafikken.

Null sms og fikling Blinker hyppigere og holder farstsgrensen bedre

Ang forbikjøring så har jeg nesten sluttet med dette for lengst En aha opplevelse hvor jeg hadde dårlig tid å kjørte gris fra Bergen til Oslo for å rekke jobb I åsane kjørte jeg forbi en Gammel Polo m dame. Uendelig mange ville forbikjøringer på tett trafikkert vei senere ble det stans på Bromma pga veiarbeid. Jeg gikk ut og pratet med en kar og snur meg for å se på køen bak meg.

Ti-femten biler bak kom en gammel Polodame og jeg tenkte da for meg selv. "hvor mange minutter sparte jeg opp mot hvor mange jeg satte i fare?" Tankevekker for meg. Når dette er sagt så kjører jeg mer påkoblet og sikkert i "god flyt" enn når jeg halvsover og ergrer meg å spiser snop i 60. Da er jeg vel på mitt farligste.

Pass på og kjør med vett.

Livet er så uendelig skjørt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjerringa synes jeg er pyse på veien, helt til jeg kjører 325en...

Men etter å ha vært passasjer på bla buss som frontet mot ei jente i Fiat, og jeg ble stående en time og yte førstehjelp på henne mens hjernemassen rant mellom fingra, tar jeg det med ro.

(Kan nevne at jeg fikk blomster fra ordfører i kommunen etter å ha berget 14 psykisk utvilkingshemmede og pensjonister ut av bussen som begynte å brenne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...