Gå til innhold

Bimmers Valg 09


Deep Dish
 Share

Hvilket parti skal du stemme på.?  

298 stemmer

  1. 1. Hvilket parti skal du stemme på.?

    • Arbeiderpartiet
      20
    • Fremskrittspartiet
      223
    • Høyre
      39
    • Kristelig Folkeparti
      2
    • Senterpartiet
      9
    • Sosialistisk Venstreparti
      0
    • Venstre
      4
    • Andre
      3


Anbefalte innlegg

Og hadde FrP hatt makta på 90-tallet ville Statoil antakelig vært solgt til en latterlig billig penge i forhold til inntjeningen siden og Norge ville gått glipp av miliarder i inntekter. Nå vil de vel også selge Statkraft bl.a. om jeg ikke husker helt feil. Klarer ikke helt å engasjere meg til å lese alle de lange innleggene eller å sette meg detaljert inn i alle partier, men ser nok til at jeg skjønner at det er sunt at FrP kan stå der og ta æren for alt som går riktig og skylde på andre for det som går galt og at det antakelig skjerper de andre partiene noe, men at de samtidig aldri burde få regjeringsmakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 202
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

du antar for mye.

du kan ikke basere deg på ting du tror ville skjedd. å la det gå utover noen, du føler fortjener det.

Generelt har du helt rett, men det blir feil når det gjelder politiske partier iom. at partiprogrammene er rimelig forpliktende. Det er ikke all privatisering som er like fornuftig og et salg av f.eks Statoil til private aktører er ikke fornuftig. Det som imidlertid er fornuftig er at staten blir en mer profesjonell eier og følger de forretnings og ledelsprinsipper som benyttes i det private næringslivet. Dette kan f.eks gjøres ved å etablere et slags Statinvest ASA som følger en handlingsregel helt uavhengig av skiftende politikere (med oljefondet som modell).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som imidlertid er fornuftig er at staten blir en mer profesjonell eier og følger de forretnings og ledelsprinsipper som benyttes i det private næringslivet. Dette kan f.eks gjøres ved å etablere et slags Statinvest ASA som følger en handlingsregel helt uavhengig av skiftende politikere (med oljefondet som modell).

Det gjelder vel forsovidt over hele linjen, på alle punkter hvor det offentlige er i drift.. Feks ved private sykhus er jo driften mye mer effektiv og strukturert- noe som resulterer i at feks kirurger får en større prosent andel av timene de er på jobb, med kniven i hånden..

Det offentlige i Norge er ikke akkurat kjent for å være iniativrik og villig til rasjonalisering..Noe som igjen trekker arbeidstagere som er vanedyr, og liker late arbeidsdager, i sitt eget tempo,- uten risiko for å miste jobben om den ikke blir utført etter en såpass dårlig standard som ville vært opsigelsesgrunn i det private.. Eller tiltak som aldri blir gjennomført (hvertfall etter lang tid) Min mor er lærer- og fortalte at de hadde 2vaktmestere på 3 barneskoler med tilsammen rundt 1000elever. Slik var det i flere år.. Noe som resulterte i at alt arbeid som ikke inngår i normalt vedlikehold måtte settes vekk (og derfor naturligvis blir mye dyrere for kommunen) og de enkelste oppgavene som å bytte lyspærer osv måtte gjøres av lærere eller vaskehjelpen.

Ellers skal de tre elevene på skolen som min mor jobber på, som ikke snakker hverken norsk eller engelsk, kjøres med taxi 15km (en vei) hver dag- til en annen skole for 30min undervisning.. Effektiv bruk av penger og tid på vanskeligstilte?

Noe slikt ville aldri skjedd i det private. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det offentlige i Norge er ikke akkurat kjent for å være iniativrik og villig til rasjonalisering..Noe som igjen trekker arbeidstagere som er vanedyr, og liker late arbeidsdager, i sitt eget tempo,- uten risiko for å miste jobben om den ikke blir utført etter en såpass dårlig standard som ville vært opsigelsesgrunn i det private.. Eller tiltak som aldri blir gjennomført (hvertfall etter lang tid) Min mor er lærer- og fortalte at de hadde 2vaktmestere på 3 barneskoler med tilsammen rundt 1000elever. Slik var det i flere år.. Noe som resulterte i at alt arbeid som ikke inngår i normalt vedlikehold måtte settes vekk (og derfor naturligvis blir mye dyrere for kommunen) og de enkelste oppgavene som å bytte lyspærer osv måtte gjøres av lærere eller vaskehjelpen.

Ellers skal de tre elevene på skolen som min mor jobber på, som ikke snakker hverken norsk eller engelsk, kjøres med taxi 15km (en vei) hver dag- til en annen skole for 30min undervisning.. Effektiv bruk av penger og tid på vanskeligstilte?

Noe slikt ville aldri skjedd i det private. :roll:

Dette er jeg helt enig i og problemet oppstår når man blander forretning og politikk... det kalles samrøre og det er noe som ellers Arbeiderpartiet er mest kjent for. Det er f.eks ikke klokt å busse innvandrerbarn på kryss og tvers rundt i norske byer... hverken økonomisk, miljømessig eller i forhold til integrasjonen. I dette tilfellet helligjør åpenbart målet middelet ved at politiske ambisjoner overstyrer alt som finnes av fornuftige motargumenter. Politikerne bør kun vedta lover og direktiver (les: rammevilkår)... daglig drift og organisering bør drives i privat regi og dermed økonomisk rasjonelt. Hvem som er eier er faktisk mindre interessant så lenge alminnelige forretningsprinsipper følges og eieren ikke systematisk tapper virksomheten for økonomiske midler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at populisme er å argumentere for ting som kun er populært, men ikke realistisk. Skal Siv bruke flere titalls millarder kroner fra oljefondet på div. populære formål må hun bryte handlingsregelen for oljefondet og det får hun helt sikkert ikke Stortinget med på. Det er begrenset hva en regjering i Norge kan gjøre vis a vis Stortinget... og det er også velgernes forsikring. Slik bør det være og det er faktisk demokratisk. Vi skal være glade for at vi ikke har et Storting med flere kamre (f.eks et overhus med vetorett i de fleste saker). Det holder at vi har et Odelsting (tre fjerdeler av Stortinget) som kun behandler lovforslag og riksrettssaker.

http://www.aftenposten.no/meninger/kron ... 265150.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer vel egentlig bra med virkeligheten den artikkelen Fredrik.

Det jeg spesielt la merke til var:

Kunnskap er makt, og denne kunnskapen befinner seg i liten grad på Stortinget eller i Regjeringen. Kunnskapen finnes blant de tusentallige eksperter og utredere nedover i hierarkiet.

Feks:

Fremskrittspartiet vil legge ned skoler som går dårlig, akkurat som bensinstasjoner. Skoleforskerne river seg i håret.

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article438050.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feks:

Fremskrittspartiet vil legge ned skoler som går dårlig, akkurat som bensinstasjoner. Skoleforskerne river seg i håret.

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article438050.ece

– Dagens system fungerer ikke. Enhetsskolen skaper tapere, det er grunnleggende feil å tro at alle lærer på samme måte. Enhetsskolen har feilet, sier Anundsen

er vel på tide at noen setter ned foten, og skaper orden og ro i klasserommene. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at det blir blankt på meg i år, ingen som passer meg føler jeg... Uansett hvor mye diskusjoner det er rundt omkring, så blir det nok en rødgrønn regjering i 4 år til er jeg redd. Virker ihvertfall slikt på det store flertall... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg skiller meg meget ut fra mengden her. Har forhåndsstemt og havnet faktisk på Senterpartiet denne gangen. FRP blir for fjortis og uvitende for meg(Jeg stemte FRP ved forrige valg). De driver mer show enn politikk, men er enig med mange her inne at det hadde vært morsomt å latt de få prøvd seg. Bare synd at de har enkelte forslag som er så syke og lite gjennomtenkt at de drar sine fornuftige utsagn rett ned i søla. Siv Jensen som statsminister hadde vært flaut for norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer nok til å stemme Frp i år, i håp om å få en Høyrestyrt frp/høyre-regjering..

Stemmer jeg høyre er jeg redd for at de drar med Krf og venstre, og det ønsker jeg like lite som en rødgrønn regjering.

Ellers må jeg si at jeg har endret litt syn på det etter å ha satt meg litt inn i det.. Gikk fra å være temmelig sikker frp'er til å ønske en høyreregjering, men når høyre fort kan dra med seg krf og venstre syns jeg det blir vanskelig å stemme direkte på de..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig.. Og det er derfor jeg mener at å stemme noe annet enn Høyre og FRP er tullete om man ønsker borgelig regjering. Alternativet er mindretallsregjering med AP.. ? Hva salgs alternativ er det!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...