Gå til innhold

er e39 en feilvare?


korny
 Share

Anbefalte innlegg

Det som KAN nevnes, er at E39 ble faceliftet i 2002, og etter det jeg har lest, er det inge som slenger dritt om denne faceliftet utgaven.

Feil. Facelift kom i 01. (Min 01 modell er facelift). Om denne er bedre enn pre-facelift på noen måte vet jeg ikke. Men min bil har i hvertfall oppført seg eksemplarisk.

Poenget med hele tråden er for trådstarter å få vite om E39 er en bil verdt å satse på - det får han ikke gjennom evige diskusjoner om at "jeg har en E39, den har gått 100.000 km og er derfor en dritbra bil", men fra konkrete eksempler som f.eks å sjekke autopower sin guide.

Unasett hvor mye vi maser frem og tilbake, vil alltid noen her ha usedvanlige gode skussmål for å kjøpe E39, mens andre hater den

Det må jo være vel så nyttig å få andre E39-eiere til å komme med sine erfaringer om bilene sine, som å lese på autopower. Jeg vil tippe at de fleste er så voksen og saklige at de klarer å gi en objektiv vurdering.

Edit: DrCool var for rask for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 121
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

For å utale meg diplomatisk så tror jeg at e39 var billigere å produsere enn e34. Har kjørt div 5 seier i 16år. 3år med e34 520 91 mod. 8år e34 525td 6år med e39 520d (hadde også en ombygget e28 528 som var montert en 87 524td motor i). Har hatt noen paralelt! E39 har større og stivere karrosseri. Min er faring var at e39 520 hadde 3dba høyere ekvivalent støynivå enn 525 målt over 40min på samme veil Hjuloppheng har begge sine st deler som må taes(Kaster stag foran og disse h gummiforingene som holder travers bak på e34, nedre bærearms foring bak på e39)

På e39 har jeg hatt 3 reperasjoner på airbag system ,ingen på e34.

Effekt trinn på varmeapparat vifte har røket samt magnet ventil for styring av vann på høyreside har røket. Begge irriterende feil som jeg aldri har sett på e34. Ellers så er kvalitets følelse vesentlig bedre på e34.

Lyden når man lukker dører, hendler til sete justering ,lyden når panseret blir lukket, gear overføring mm. Selfølgelig også lydnivå i kupe!

Alt i alt så liker jeg nok e34 bedre men når man kjører mye så må man bytte av og til til nyere model selv om det kan være en nedtur. Aner ikke hva jeg skal erstatte e39 med når den til kommer. På siste målingen av diesel forbruk var forbruket 0.45 l/mil (1200km 54l). Det kan være et argument for å beholde den en stund. Hvilken nye biler på 1600kg kan mache det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en e39 530dat og er egentlig veldig fornøyd, skal ikke uttale meg om e34, har kun kjørt en 520i en gang på vinteren med gåen vifte, ellers ganske så slitt bil som kansje ga meg litt feil førsteintrykk av e34...

e39 synes jeg er en helt fantastisk bil og kjøre, mye fine finesser...alt virker nøye uttengt og bra gjennomført...

bruksmessig har jeg kun irritert meg over at termostatføleren i coupeên står like bak koppeholderen, så hvis du setter en kopp varm kaffe i koppeholderen blåser det iskald lift i kupeên :S

ellers synes jeg forbruk på 0.52l/km på en 3-liters turbodiesel med autolat er fobløffende bra (langkjøring på elendig norsk vei)

større feil skyldes som regel brukerfeil... alle burde vite at man ikke kjører en bmw 6er over 2000 rpm på kald motor, og har kjørt litt hardt venter man et min eller to før man stenger kværna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare kommentere noen få saker etter å lest opp og ned. Ting jeg mener er svært negativt med E39 er:

- Bosch Styreenheter (jævlig dyrt når de ryker)

- iBus over alt i hele bilen, må resettes

- Jordingsfeil og sensormas

- Følsom overfor dekk som ikke er runde

Jeg har 2 E39'er as we speak! Dette med Bosch styre-enheter er slik man kan ha uflaks med. Jeg skal ikke påberope meg noen inginiør-tittell på dette, men fortell meg hvorfor styreenhet til webasto koster 11.500,- og DCS III enhet koster ca 8.000,-. Det er kun snakk om el.komonenter og litt software og mellom disse er det loddet litt samt trukket noen kabler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

større feil skyldes som regel brukerfeil... alle burde vite at man ikke kjører en bmw 6er over 2000 rpm på kald motor, og har kjørt litt hardt venter man et min eller to før man stenger kværna...

Ikke for å krangle, mulig det er diesel bil du sikter til her. Men å legge kjøringen med en bmw bensin 6'er ned på så lavt turtall når den er kald trenger slettes ikke være bedre for motor enn høyt turtall da du må belaste den hardere for å oppnå samme akselerasjon som om du holder høyere turtall. Har nå selv hatt bmw med m50 i to hele vintre og har hatt som gylden regel å ikke gå mye høyere enn ca 3000 rpm. Har ikke hørt om noen som har skadd sin bmw bensin 6'er med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reagerte også på dette.. Når jeg kjører ut hjemmefra må jeg først stoppe i et kryss for så å kjøre opp en bratt bakke, da er det ikke til å unngå at motoren passerer 2000rpm gitt.. 3000rpm er regelen her i gården og. Det har da fungert fint uten varmer i -35 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man er så redd for havari, at man ikke kan overstige 2000 rpm på kald motor, så får man jaggu bare sitte der å tromme med fingrene i rattet til den er driftsvarm, før man legger ut i trafikken.

Jeg for min del er forsiktig når motoren er kald selv, men er overhodet ikke redd for å overstige 2000 rpm, og det er en dieselmotor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at "brukermanualen" til eldre BMW'er med R6 innehold informajson om at motoren ikke skulle overstike 3000rpm de første 30 minuttene...

Hadde nok sammenheng med svake topper.

Mulig gamledager minner oss på dette forsatt, men at det ikke lengre er like skadelig på nyere biler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at "brukermanualen" til eldre BMW'er med R6 innehold informajson om at motoren ikke skulle overstike 3000rpm de første 30 minuttene...

ehmmm, har jeg veldig liten tro på. Hvor gammel sekser prater du om da? På m50 og oppover så står det ihvertfall at man skal holde seg under 3500 eller noe slikt frem til motoren nærmer seg driftstemperatur....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring med E39. Jeg kjøpte nesten en 1998mod 523iA men en kom meg i forkjøpet. Har hatt en 1990mod 525i 192hk i 10år og den bilen har imponert meg. Klart det har vært noe småting som termostat, Lambda-sonder(Som er vannvittig priset), bremseklosser, dempere, lysrele og slikt. Kjørte 130000km med bilen og byttet olje når oilinsp kom på.

Den lekket olje på veiva som er helt normalt og det kun her oljen lekket. Resten var potte tett.

Ikke en ulyd av motor selv med 280000km. Selv ved kaldstart i minus 15grader så tikket ikke motoren. Kjørte på Fina 5W-40 fra Europris som er helt ok på denne bilen.

Det som ikke bare imponerte meg og andre er hvor solid sammenskrudd bilen er selv når den er blitt 18år og 280000km. Ikke en ulyd i interiøret. Ikke engang hull i førersetet. Ikke slitasje på beltene eller pedaler.

Og generelt støysvak. Jeg vil påstå at E34 kanskje var tidenes beste bilmodell.

E39 er en lekker bil (spesielt sedan). Nydelig interiør spesielt med skinn, men den sliter med mer elektronikk-feil enn den gamle E34 etter hva jeg hører fra andre. Automatkassen er avansert og blandt de mest avanserte på den tiden. BMW har vrøvlet i mange år om Livstidsolje som er ren SLUDDER og her kan vi nok finne hovedgrunnen til mange automathavari. Automat-olje burde vært byttet hvert 100000km. Nå er det en annen tone hos BMW og BMW-verksteder begynner nå å anbefale oljebytte ved 150000km.

Jeg tror ikke E39 er noen dårlig bil, men alt kommer av vedlikehold og behandling. Gigantdekk og felger sliter ut styreledd som varm kniv i smør. Bilen er tung og kjøres fortere enn Mann-med-hatt-biler og dermed slites mer bremseklosser, skiver, foringer og dempere.

Men det er noen motormodeller som kan gi mer problemer enn andre. dieslene er ofte nevnt. 525tds har en svindyr fordelingspumpe. Koster over 50000kr å bytte. Turboer som kan ryke pga dårlig oljevedlikehold koster fort 30000kr. 2,5 R6 bensin er svært solid. Det har vært trøbbel med Vanos, men dette er bagateller sammenlignet med problemer på diesel.

Men at E39 nevnes ofte her er nok andelen E39 sammenlignet med E34. Det er nok flere E39 som kjører flere km nå enn E34. Man får nok et feil bilde av denne grunn.

RS

ser gjennom forumet her og finner sinsykt mye poster ang e39.. hva er erfaringene?

hadde en 00 som kom 154k på steptronikkassen... samt mye småfeil hele tiden. Så ble ikke kjempefornøyd med den..

vurderer og kjøpe en nyere diesel bil og da er jo e39 stv pen og se på men har liksom ikke kommet over den andre... kan jo være eg var uheldig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny orginal pumpe koster 25000kr. Hva koster arbeidet?

RS

Hvor har du fått prisen på over 50 000,- for å skifte dieselpumpe på en 2,5 tds motor?

Det kan da umulig stemme!

Ja jeg vet at pumpen i seg selv er dyr, men over 50 lapper totalt? Nei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...