Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte å ta en shinings på bilen i dag..litt vaskeriper osv.

Vil en fin framgangsmåte være:

Avfetting(shell)

Vask(meg)

Clay(meg)

Scratchx(meg)

polering (Biltemas BIL blad vinner)

(kan scratch x legges på for hånd med pad og poleres av etter 5 minutt med mikrofiber håndkle?)

Er også tom for QD i forbindelse med claying ^^ kan jeg bruke såpevann eller vanlig vann som "gliddemiddel" mens jeg clayer?

Synes sist gang jeg polerte at det ble meget glatt MEN synes ikke jeg så noen "oi, der har jeg polert og der ikke" skille...lakken min er jo lys og meget strøken, men noen vaskeriper er det, og det var di jeg ville få vekk..

Høres dette greit ut? :)

Skrevet

Rekkefølgen er grei, men finnes nok bedre produkter :wink:

ScratchX arbeides inn med en skumpad, og fjernes deretter når du er ferdig med å arbeide den inn. Den fjerner ikke ripene, men gjør dem mindre synlig ved å avrunde kantene på ripene..

Såpevann kan brukes som claylube ja, men enkelte typer clay løser seg opp hvis man bruker såpevann som lube. Dette finner du midlertidig fort ut dersom det skjer. Vanlig vann fungerer ikke med mindre du har Bilthamber clay.

Det skal mye mer til for å få den "aha-opplevelsen" når man jobber for hånd i forhold til med maskin, og med produktene du bruker vil det ikke fjernes så mye riper heller.

Tenker du bruke ScratchX på hele bilen, eller kun de stedene der det er ekstra stygge riper?

Ser ikke at du skrive om noen beskyttelse som du skal legge på toppen her. Har du noe som du bare ikke nevner her? Med mindre du legger på noen beskyttelse på toppen (voks eller sealer) vil arbeidet fort være forgjeves, da det blir stygt mye fortere igjen

Skrevet

Ja, ikke så god råd for tiden :/

tenker å bruke scratchX på HELE bilen ja. går nok en tube der ja.

Har en meg clay, så da regner jeg med jeg kan bruke såpevann som lube..?

Synes jeg så i tråden din en som hadde brukt scratchX for hånd og resultatet var jo forbløffende (ett lite bile på en blå bil)..?

Har ikke tenkt å legge noe på toppen utenom polering?! må jeg legge VOKS i tillegg til dette?

Bruket maskin forrige gang, men kun med avfetting,,vask,clay og polering..var ikke noe aha da heller..men ble glatt og blank..

(lakken er ikke ripete, kun vaskeripete)..

Hva er navn og pris på en rimelig box / sealer ?

Skrevet

ScratchX må jobbes med, hardt og lenge på små arealer av gangen. Dette er ikke noe wipe on wipe off-produkt.

Fungerer fint på mindre arealer og lokale riper men hvis du er ute etter å få bort alt av vaskeriper på bilen tror jeg du kan se frem til mange ukers arbeid.

Avfetting:

Drit i Shell-møkka (sabilex?) og kjøp skikkelige greier, f.eks Sonax Power+ eller Mac124 Prickbort. Det viktigste er at den ikke er vannbasert.

Vask:

Hiv svampen til HELVETE og kjøp en bra vaskehanske.

Clay:

Det KAN funke å bruke en kraftig såpemix på enkelte typer clay. Hvis ikke kan clayen lage forferdelige spor og riper. Kun vann som glider fungerer meg bekjent kun på en type clay, Bilt-Hamber.

Polering:

Kan ikke anbefale noe annet enn å droppe slike all in one-produkter. Kjøp skikkelig lakkrens, polish og hardvoks. Du vil få et bedre og langt mer varig resultat. F.eks Meguiars eller Autoglym.

Håndprodukter inneholder ofte mye filler som fyller opp ripene. Det kan se ut som om man polerer bort ripene, men etter noen gangers vask kommer de tilbake. Det er bare en måte å få bort riper på og det er å fysisk slipe bort lakk inntil ripene er borte. Det klarer du ikke med håndprodukter.

Skrevet

ScratchX er ikke noe å ta på hele bilen nei...

Jeg har brukt det noen ganger, og syns ikke jeg får noe godt resultat for hånd, sikkert fordi jeg ikke gidder gnikke så sykt mye. Men har brukt det med (billig) eksentermaskin et par ganger, og syns det ble veldig bra. Fikk redusert ganske stygge riper/merker til å kun være synlige i visse vinkler/lys.

Ser det anbefales å ikke bruke all-in-one produkter, jeg bruker Meguiars Cleaner Wax som er for slike som meg som ikke er noen detailingfrik. Syns den funker ganske bra (men setter veldige merker på ulakkert plast).

Skrevet

Har en meg clay, så da regner jeg med jeg kan bruke såpevann som lube..?

Synes jeg så i tråden din en som hadde brukt scratchX for hånd og resultatet var jo forbløffende (ett lite bile på en blå bil)..?

Har ikke tenkt å legge noe på toppen utenom polering?! må jeg legge VOKS i tillegg til dette?

Bruket maskin forrige gang, men kun med avfetting,,vask,clay og polering..var ikke noe aha da heller..men ble glatt og blank..

(lakken er ikke ripete, kun vaskeripete)..

Hva er navn og pris på en rimelig box / sealer ?

- Har aldri prøvd den med såpevann, så kan ikke uttale meg der.

- Den lille ruten var jo jobbet med en stund også, og tviler veldig på at folk flest gidder stå så lenge på en liten rute :wink: Men fungerer supert inni dørhåndtak og lignende, der man ikke kommer til med maskin.

- Poleringen, i den forstand du tenker polering, er egentlig bare å klargjøre lakken for voks/sealer. Denne gir lakken beskyttelse, og gir den fine perlingen når det regner :D

- Fargen på bilen din gjør at du ikke vil få en så stor wow-effekt. Det er noe helt annet på rød/blå/svart bil (i det hele tatt mørke farger)

- En fin voks å starte med som gir bra wet-look og også bra holdbarhet er Meguiars #16. Kjøp den på ebay, så koster det ikke så mye.

Ser det anbefales å ikke bruke all-in-one produkter, jeg bruker Meguiars Cleaner Wax som er for slike som meg som ikke er noen detailingfrik. Syns den funker ganske bra (men setter veldige merker på ulakkert plast).

Anbefales ikke å brukes i forhold til å ta skrittet helt ut, og ta alle trinnene skikkelig. Men for de som ikke gidder å gjøre dette er det jo bedre å bruke en AIO enn å bare gå rett på voks for eksempel.

Meguiars Tech Wax inneholder også en del rens, så denne fungerer også greit. Har også en del filler, så skjuler ripene (men ja, de kommer jo tilbake etter en del vask)

Skrevet

I stedenfor Scratch X, så kjøpte jeg meg Meg. Ultimate Compound, og det var gode greier! Den tok bra med riper for hånd, men det krever jobb på en BMW, da lakken er hard.

Prøvde på min mor sin Mazda, og det var enda lettere der...

Skrevet

Noe av problemet her er jo egentlig det at det må være en "økonomi-metode", altså at det skal være billig. For ofte bedre produkter og bedre resultater for mer penger. Men er mulig å få til ok resultater med et lite budsjett, selv om det gjerne krever mer arbeid

Skrevet

Framgangsmåte med ScratchX:

Begynn med vask, evt avfetting og clay.

Jobb inn ScratchX med en applicatorpad, tørk bort.

Deretter kaster du tuben i søppelet og kjøper roterende maskin, pads og menzerna eller scholl produkter. ;)

Skrevet
Framgangsmåte med ScratchX:

Begynn med vask, evt avfetting og clay.

Jobb inn ScratchX med en applicatorpad, tørk bort.

Deretter kaster du tuben i søppelet og kjøper roterende maskin, pads og menzerna eller scholl produkter. ;)

støtter opp den ja :)

skal også nevnes at scratch-x fjerner riper man ikke kjenner med negelen visst man gnukker nokk.

men siden du ikke hadde så mye peng så start enkelt med 1-2-3 pakka til mg, rens,polering og forsegling, forsegling MÅ du ha uansett etter polering ellers er det fort bortkasta. Fin for nybegynere og gir overasskandes godt resultat :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...