Gå til innhold

godkjenning av senkesett og store hjul.


Fredheim
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg skal til statens vegvesen på jessheim å godkjenne senkesettet mitt og så lurer jeg å om jeg kan godkjenne mine csl replika felger.

Er det mulig å godkjenne 235 foran/ 265 Bak 19" felger på min e46 cab?

De stikker ikke utenfor hjulbuen og jeg har ikke spancer på.

Jeg har tuv papirer og gjort 4 hjulskontroll.

Noen som har noen erfaringer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøretøyforskriften kap 13 sier hva som er kravene til hjul. I praksis skal du få godkjent alt sålenge det er TUV-papirer på hjulene til din bilmodell, samt at hjulene ikke stikker utenfor hjulbuen, eller tar borti noe ved fjæringsvandring og/eller fullt rattutslag. Samt at ikke rulleomkretsen er dramatisk endret.

Men jeg har et tilleggsspørsmål i denne tråden:

Hvor finner jeg informasjon om krav til senkesett. Jeg har bladd i kjøretøyforskriften, men jeg finner ikke noe om dette. (Burde vel stått i kap 12 - aksler, fjærer, belter, støtdempere)?

Jeg nekter å tro at krav til godkjenning av senkesett er tatt bort, så noen som vet dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøretøyforskriften kap 13 sier hva som er kravene til hjul. I praksis skal du få godkjent alt sålenge det er TUV-papirer på hjulene til din bilmodell, samt at hjulene ikke stikker utenfor hjulbuen, eller tar borti noe ved fjæringsvandring og/eller fullt rattutslag. Samt at ikke rulleomkretsen er dramatisk endret.

Men jeg har et tilleggsspørsmål i denne tråden:

Hvor finner jeg informasjon om krav til senkesett. Jeg har bladd i kjøretøyforskriften, men jeg finner ikke noe om dette. (Burde vel stått i kap 12 - aksler, fjærer, belter, støtdempere)?

Jeg nekter å tro at krav til godkjenning av senkesett er tatt bort, så noen som vet dette?

Når jeg godkjente senkesettet til min, så måtte jeg fremlegge TÜV papirene. Nummerene måtte stemme overens med det som sto TÜV papirene og det som sto på fjærer og dempere. Pluss at dem sjekker om dette er montert og festet riktig. Er ikke noe mer stress enn det.

Når det gjelder dekk og felg, så sjekket jeg opp dette med Snapdrive der jeg skulle ha EU kontrollen. For jeg var usikker selv. Det jeg fikk beskjed om da var at jeg kunne ha så store hjul jeg ville, så lenge dem ikke gikk utenfor skjermen og ikke gjorde noe med rattutslaget. Men det er jo litt forskjellig praksis fra stedet til sted, men Snapdrive er jo en stor aktør, så regner med at det dem sa var riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sålenge du holder deg innefor 5% avvik fra orginale rulleomkretsen på dekka og har samme dim foran og bak og ikke forandrer sporvidda med mer enn 15mm er det ingen krav til godkjenning, på alt annet skal det dokumenters av enten importør/fabrikat eller tuv eller annet uavhengig lab.

uansett tuv eller ikke så får man ikke godkjent dersom det er kontakt mellom dekk og innerskjermer hjulbuer osv samt at hvis de stikker utenom at du ikke for godkjent noen ting og dette gjelder ved full sving og innfjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk godkjent settet og hjuløa mine uten problem. 50/40 senk og 9x19" ET44 med 235/35-19 fremme og bak.

Har du riktig innpress burde det ikke være noen problem. Cab og coupe svelger unna 265 bak uten problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...