Yeah_dude Skrevet September 28, 2009 Share Skrevet September 28, 2009 Da tror jeg tiden er inne for min første BMW service... Har aldri hatt biler før som sier ifra når den skal på service, så må rett og slett spørre. Når jeg vrir om tenninga så lyser et klokkesymbol til venstre, og til høyre en gul firkant og "INSPECTION". Så først lurer jeg på... er det noe som heter "A og B kontroll" på bmw, sånn som det er på Mercedes? Eller er det bare en type service? Må servicen utføres på et BMW verksted eller er det bare å høre på andre verksteder i byen? (er ingen BMW verksteder i byen her). Hva gjør verkstedet på en slik service, og hvor mye vil det koste ca? Hvor lenge blir det til neste service? Edit: hvor god tid har jeg? Nå lyser firkanten oransje, så i intruksjonsboken at det betyr at den skal på service nå, mens når den blir rød så er tidspunktet for service overskredet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wabby Skrevet September 28, 2009 Share Skrevet September 28, 2009 Altså, det er bare å kjøre om du, ikke noe begrensning sånnsett. Men en service er dog å anbefale. Hos BMW heter det Service I og Service II. Service II er storservicen. Om du ikke vet noe om tidligere service vil jeg anbefale Service II, den kan forsåvidt de fleste verksted ta. Her i kr.sand betalte jeg 4000,- for denne. Fikk da også påpekninger på en del ting som ble anbefalt å bytte. Så du kan se det som en utvidet EU-kontroll, men bytte av diverse filter, olje og plugger. Samt kontroll av bremse- og frostvæske. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Deep Dish Skrevet September 28, 2009 Share Skrevet September 28, 2009 Her står alt som sjekkes og hva som blir byttet.! Inspection I Inspection II Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yeah_dude Skrevet September 28, 2009 Forfatter Share Skrevet September 28, 2009 Takker for infoen! Leste at klokkesymbolet betyr at bremseveske må skiftes, stemmer det? Er det noe forskjell på BMW verksteder og andre verksteder mht arbeid og pris? Hvor lenge er det vanlig å følge servicene? Før det ikke er verdt det lengre, tenker jeg på... Edit: Jeg sjekka serviceheftet, siste service var for ca 15 000 km siden, da ble det tatt motoroljeservice og "inspeksjon II" + mikrofilter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hillmar Skrevet September 29, 2009 Share Skrevet September 29, 2009 Klokkesymbolet betyr at det er på tide å skifte bremseveske ja(tror det er 2 års intervaler). Siden du hadde inspeksjon II for 15k siden vil jeg tro du bare skal ha et enkelt oljeskift nå, så det er rart at bilen sier inspeksjon... Mener at det skal være oljeskift-inspeksjon I-oljeskift-inspeksjpnII-oljeskift osv... Uansett så er det noe du fikser selv og sparer en del penger på. Så med mindre bilen er tilnærmet et samlerobjekt så vil jeg påstå at det stempelet i boka ikke er så viktig på en så gammel bil... Men det er selvfølgelig opp til hver og en å bestemme... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yeah_dude Skrevet September 29, 2009 Forfatter Share Skrevet September 29, 2009 Hmm, er en egen lampe for OIL INSPECTION, men det er bare INSPECTION som lyser... så det er jo litt rart. Bilen er ikke et samlerobjekt, vil bare ha den så lenge som mulig, har bare hatt den i snart et år. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yeah_dude Skrevet November 16, 2009 Forfatter Share Skrevet November 16, 2009 Har bestemt meg for å droppe service og gjøre ting selv. Skal bytte oljefilter nå men: Er det bare å bytte oljefilter og så ferdig med det, eller trenger jeg det reset verktøyet så inspection-lampen slukner? Eller kan jeg fikse det senere? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 16, 2009 Share Skrevet November 16, 2009 Du kan fikse det senere, men nullstill det nærmest mulig den dagen du faktisk byttet olje, da telleren går etter antall kjørte kilometer. du kan nullstille servicetelleren uten å bruke verktøy, skal se om jeg finner linken... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 16, 2009 Share Skrevet November 16, 2009 Jeg har ikke prøvd dette selv, men det skal visstnok virke; http://www.unitedbimmer.com/forums/e12- ... ights.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jensemann23 Skrevet November 16, 2009 Share Skrevet November 16, 2009 går den etter kun antall kjørte? Jeg trodde den gikk etter en kombinasjon av antall start/stopp og antall kjørte. Men mulig jeg tar feil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet November 16, 2009 Share Skrevet November 16, 2009 Jeg hadde nettopp service inspeksjon 1 som de kalte det, og bytta samtidig bremseveske da klokke ikonet lyste. Ba dem bytte kjøleveska også, det var ikke nødvendig men det var noen år siden sist den var bytta. Jeg vil fraråde deg til å ta servicen selv, det første folk ser etter en gang bilen skal selges er service heftet. Det kan jo da ikke dokumenteres at bilen har fått det service og vedlikeholdet den skal ha. Jeg tar alltid servicen på BMWen ved et BMW verksted, det koster litt mer en andre plasser men gjør seg bra i service heftet når bilen en gang skal selges. Nå har attpåtil begge mine biler fått merkeverksted servicer siden de var nye så jeg vil følge opp det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Deep Dish Skrevet November 16, 2009 Share Skrevet November 16, 2009 går den etter kun antall kjørte? Jeg trodde den gikk etter en kombinasjon av antall start/stopp og antall kjørte. Men mulig jeg tar feil Den går ikke på antall kjørte km, men faktisk antall liter bensin/diesel forbruk.! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yeah_dude Skrevet November 17, 2009 Forfatter Share Skrevet November 17, 2009 Jeg hadde nettopp service inspeksjon 1 som de kalte det, og bytta samtidig bremseveske da klokke ikonet lyste. Ba dem bytte kjøleveska også, det var ikke nødvendig men det var noen år siden sist den var bytta.Jeg vil fraråde deg til å ta servicen selv, det første folk ser etter en gang bilen skal selges er service heftet. Det kan jo da ikke dokumenteres at bilen har fått det service og vedlikeholdet den skal ha. Jeg tar alltid servicen på BMWen ved et BMW verksted, det koster litt mer en andre plasser men gjør seg bra i service heftet når bilen en gang skal selges. Nå har attpåtil begge mine biler fått merkeverksted servicer siden de var nye så jeg vil følge opp det Det er vel bra å ha fulgt servicer, men det finns jo grenser på hvor lenge man kan gjøre det... har bestemt meg for at jeg skal kutte ut servicer, men selvfølgelig følge opp bilen. Har ikke tenkt å selge bilen etterpå, så tenker ikke så mye på det. Klokkesymbolet lyser på meg så jeg må visst bytte bremseveske også... noen som vet om en bra guide til å gjøre det selv? Er det vanskelig? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet November 18, 2009 Share Skrevet November 18, 2009 Det er vel bra å ha fulgt servicer, men det finns jo grenser på hvor lenge man kan gjøre det... har bestemt meg for at jeg skal kutte ut servicer, men selvfølgelig følge opp bilen. Har ikke tenkt å selge bilen etterpå, så tenker ikke så mye på det. Joda man velger jo selvfølgelig selv hvor lenge man vil holde på å ta merkeverksted servicer. Men jeg ser det slik: Audien min har nå snart gått 200 000 km og er 16 år gammel, da er det mye som kan gå galt så for å ha best mulig odds så setter jeg den på Audi verksted hvor de bytter det som må byttes, og at jeg får mobilitets garanti. Da er den plutselig like driftsikker som en nyere bil fordi den har fått skiftet eventuelle slitedeler. Private eller mindre verksteder overser som regel dette pga å holde prisene nede. Når det gjelder BMWen så er den fortsatt såpass ny at jeg mener den skal ha BMW-servicer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yeah_dude Skrevet November 19, 2009 Forfatter Share Skrevet November 19, 2009 Du har vel '02 modell? Jeg har '97 Jeg har jo seff lyst til å ta den på service hver gang, men redd det blir for store utgifter... Men må nesten vurdere igjen, spørs om jeg orker både å skifte olje og bremseveske selv + er jo sikkert mye jeg ikke vet om som kanskje burde fikses. Hvor mye kommer en sånn service på hvis de bare skifter olje og bremseveske? Btw, skifter man oljen hver gang man bytter oljefilter, eller kan det hende jeg bare trenger å bytte filteret? Og hvor ofte skal det gjøres? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå