Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Har leita etter bil en stund nå. Men nå har jeg kommet i en litt rar situasjon. Fikk plutselig 3 biler å velge mellom, alle virker som gode alternativer. :)

Her er de bilene som er aktuelle:

1. 1996 e39 523i.

- Manuell

- 215000 km

- Stoff interiør

- Liten skade på et skjørt

- Airbag varsel-lampe

- Eier er 19 år

- AC

2. 1998 e39 520i

- Manuell

- Beige skinn interiør

- AC

- 234000 km

- Bra med utstyr

- Noe lakk skader + rust førerdør

3. 1997 e39 520i

- Manuell

- 208000 km

- Komplett servicehefte( sist service tatt for 10 mil siden)

- Stoff interiør

- Ikke ac

- Multi funkjsons/cruise ++

- 51 år gammel eier som har hatt den siden 2001

- Strøken utvendig, ingen rust eller bulker

- Dønn orginal

Har fått tilbud på 60 k på alle bilene, med rom for pruting.

Blir kjøp før helgen.

Personlig så virker alternativ 3 som det beste akkurat nå, men alternativ 1 er også interessant mtp på motor.

Noen tanker rundt hva som er det beste valget?

Evt. fordeler / ulemper med alternativene.

Mvh Andreas

Skrevet

Alternativ 1, no doubt :D Trenger ikke være en ulempe at eier en 19 år, er ikke ALLE som er idiotos :P

2.3 til BMW skal være en svært morsom maskin å kjøre, turtallsvillig og med god respons så vidt jeg forstår, i tillegg til at den vel ofte bare har MER enn de 171? oppgitte hestekreftene :)

edit; AC ER VERDT noen tusinger, vertfall om sommeren...

Skrevet
Alternativ 1, no doubt :D Trenger ikke være en ulempe at eier en 19 år, er ikke ALLE som er idiotos :P

2.3 til BMW skal være en svært morsom maskin å kjøre, turtallsvillig og med god respons så vidt jeg forstår, i tillegg til at den vel ofte bare har MER enn de 171? oppgitte hestekreftene :)

Sier ikke at det automatisk er en ulempe at eier er 19, men jeg antar basert på stereotyper at en 51 år gammel mann kjører noe mer rolig enn en 19 åring.

Vet, er veldig vanskelig å bestemme seg. En del av meg har kjempelyst på 523i'en. Men den siste 520ien virker utrolig godt tatt vare på. Og økonomien min er ganske stram for øyeblikket, så desto mindre "overaskelser" på slitedeler ol. desto bedre.

Men er å redd for at når jeg sitter igjen med 520ien så angrer jeg pga liten motor.

Den fornuftige delen av meg heller mot den strøkne 520ien, mens den lidenskaplige delen av meg heller mot den noe kvassere 523ien som har noen feil og skader.

Skal kjøre 520ien imorgen etter jobb.

Setter pris på flere inspill. Er jo tross alt dere der ute på forumet som har erfaring.

Skrevet

tror jeg ville valgt nr.2 eller 3 jeg

synd nr.3mangler ac da. er ikke mange e39er uten ac egentlig.

nr 2 virker og grei. greit med litt utstyr og skinn og.

prøv å få han til å dekke kostnadene for rust da?

har hørt at det kan være vanskelig å få bort permanent, da det går i plateskøtene.

snakker litt av erfaring. jeg kjøpte en e39, uten servicehefte, eller noen slags dokumentasjon,og den ble det MASSE feil på, og det er ikke billig iallefall!

ville valgt en bil som er tatt vare på,og ikke kjørt ihjel.

får ofte en følelse av at mange (sier ikke alle) ungdommer kjøper en bil de egentlig ikke har råd til pg jeg, så vedlikeholdet blir slurvet med

Skrevet

AC er for meg et ufravikelig krav i en bruksbil, kjør en bil uten i 25+ så skjønner du :wink:

Har da kjørt to somre uten noen form for problemer, uten AC i veteranbiler (og hvertfall 14 somre i diverse biler uten AC før jeg fikk førerkort selv). Ser virkelig ikke problemet. Når familien og jeg bodde i Singapore var det nødvendig med AC. Men i Norge? Slettes ikke, i min mening.

Skrevet

Hvis økonomien er litt stram fremover, ville jeg ha godt for bilen med servicehefte. Hvis bilen er lokal, ta kontakt med verkstedet som har utført servicene så kan du kanskje få et enda bedre bilde av bilens tilstand. At det mangler AC er litt dumt, men absolutt til å leve med. Husk at bilen vil være mye lettere å selge igjen hvis du opprettholder serviceheftet i ditt eie. Lykke til med valget :)

Skrevet

Cruise er godt å ha på Motorveier (les: Østlandet og Europa). Ellers er AC en sikker vinner. Men den norske sommeren er ikke så varm at det norske folk må skryte på seg å trenge AC.

For min del hadde valget stått mellom nr 1 og nr 3.

Kommer vel helt an på hvilket inntrykk selger/bil hadde gitt.

Entusiaster kommer i alle aldre, det samme gjelder for de som kun ser på bil som fremkomstmiddel.

Ikke tenk på antall hester så fryktelig mye. Motorbytte og/eller kompressor er alltid et alternativ.

Skrevet

Ja, de har ofte rundt 192 og er sikkert gøyale saker. 2.5'en som derimot står i 523 er verken turtallsvillig eller spesielt kjapp til å reagere, men burde passe en femmer betydelig bedre enn 2-literen..

Skrevet

Nei, men svært få 19 åringer kjører spesielt forsiktig. Hadde de gjort det ville forsikringspremiene for 19 åringer avspeilet dette og det gjør de ikke. BMW har forøvrig ikke hatt en rekkesekser på 2,3 liter siden E30 323i. E36 323i har en M52B25 rekkesekser på 2494 cm3.

Skrevet

Jajaja jeg vet faktisk at den ikke er på 2.3 liter...I stand corrected, sent på kvelden osv :P

Ville fortsatt gått for 523 jeg :D hehe

Er også en bil det er signifikant færre av enn 520, som kan ha noe å si ved ett evt videresalg. Under 60 lapper for en slik bil i OK stand må vel også sies å være alright?

Skrevet

Tusen takk for alle svar.

- Jeg koblet av AC'en på den forrige bilen min pga AC pumpa holdt på å tok kvelden. Kjørte uten i sommer, og det gikk greit. Må innrømme at det ble noe varmt i rushen i Oslo rundt 2 juli, men døde ikke. Men AC er helt klart en fordel, men veid opp mot servicehefte ol. på biler i denne prisklassen så blir det en annen sak.

- Angående stram økonomi. Ja, jeg har stram økonomi for tiden. Dog nettop fått meg ny jobb så tror det vil bedres.

- Bil 3. er lokal. Verkstedet ligger et stenkast unna meg.

- Motor! Det er her jeg sliter mest, men satt å funderte før jeg sovna igår.

Scenario 1. Kjøper 523ien. Har den i 3 månder, får ventil-tikking. Veldig vanskelig å selge. Arbeidsomt og dyrt å skifte motor.

Scenario 2 Kjøper den strøkne 520ien. Har den til neste vinter, følger opp servicehefte (selv om jeg kunne ha tatt de selv). Føler for noe med mer kraft i. Selger uten nevneverdig tap (er lov å håpe). For så å kjøpe meg en 325i feks.

Dette er ivertfall argumentet jeg bruker per dags dato.

Men er ikke avgjort noe enda. Drar på jobb kl 1200, så blir jeg hentet 1700 av den lokale 520ien for prøvekjøring og evt kjøp. Gleder meg som en unge uansett hvilken bil det blir jeg

Skrevet
Jajaja jeg vet faktisk at den ikke er på 2.3 liter...I stand corrected, sent på kvelden osv :P

Ville fortsatt gått for 523 jeg :D hehe

Er også en bil det er signifikant færre av enn 520, som kan ha noe å si ved ett evt videresalg. Under 60 lapper for en slik bil i OK stand må vel også sies å være alright?

Ja, er nettop det som gnager på meg akkurat nå. Men igjen, som jeg postet nettop. Bilen faller veldig i pris så fort det blir noe galt med motoren, eller at rusten har herja under bilen.

Dette er ikke lett :wink:

Skrevet

Lykke til!!

Føler for øvrig at det som oftest ikke er motorene det går først ut over om en bil er ("normal") ungdomskjørt, tenker da i retning understell og slitedeler..Litt ventiltikking koster ikke mer enn ett par tusinger OM du kan åpne toppen selv og bytte dem ut ;)

Uansett får du ha lykke til, er sikker på at du blir fornøyd uansett valg :)

Skrevet
Lykke til!!

Føler for øvrig at det som oftest ikke er motorene det går først ut over om en bil er ("normal") ungdomskjørt, tenker da i retning understell og slitedeler..Litt ventiltikking koster ikke mer enn ett par tusinger OM du kan åpne toppen selv og bytte dem ut ;)

Uansett får du ha lykke til, er sikker på at du blir fornøyd uansett valg :)

Takk! Ja, vet jeg kommer til å bli fornøyd så lenge jeg sitter i en BMW. Men buyers remorse er en stygg stygg ting. Noe jeg vil unngå i det lengste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...