Gå til innhold

Bilmekaniker og Opprettere se her! Lønns spørre runde

Kimmen
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 117
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Sitter med samme lønna, drikker kaffe og hører på musikk :wink:

Ikke rart økonomien går til dundass når stadig fler får godt betalt for å gjøre ingenting...

vel... gjør ingenting er ganske så feil. Programmerer en del samtidig som jeg konsumerer kaffe og hører på musikk :)

Men men, nok om det :) Er mekanikeryrket som er tema :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilmekaniker er ganske lavtlønnet i forhold til jobben.

Det er en enorm kunnskapsmengde man må ta til seg i dette yrket.

Er på kurs flere ganger i året for å holde seg up to date på en rasende utvikling med modulstyring på ditt og datt.

Det er ganske stressende når man får eks. antall jobber som må bli ferdig på en dag. Kundene kommer inn på verkstedet og maser og henger over deg. Hørselsskader og en mengde andre fysiske skader er meget vanlig i dette yrket.

Da blir det dårlig med f.eks 170 kr timen, når man ringer til sine kompiser som er snekkere, rørleggere osv. som er på større prosjekter hvor de sitter i brakka og drikker kaffe så og si uansett når man ringer på dagen. På fredager møter de opp på jobb omtrent bare for å pakke opp og ned utstyr også tjener de 200kr timen.

Jeg føler til tider at jeg har feil yrke ja, takk gud for at jeg liker å skru og trives med arbeidskollegaene mine sier jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilmekaniker er ganske lavtlønnet i forhold til jobben.

Det er en enorm kunnskapsmengde man må ta til seg i dette yrket.

Er på kurs flere ganger i året for å holde seg up to date på en rasende utvikling med modulstyring på ditt og datt.

Det er ganske stressende når man får eks. antall jobber som må bli ferdig på en dag. Kundene kommer inn på verkstedet og maser og henger over deg. Hørselsskader og en mengde andre fysiske skader er meget vanlig i dette yrket.

Da blir det dårlig med f.eks 170 kr timen, når man ringer til sine kompiser som er snekkere, rørleggere osv. som er på større prosjekter hvor de sitter i brakka og drikker kaffe så og si uansett når man ringer på dagen. På fredager møter de opp på jobb omtrent bare for å pakke opp og ned utstyr også tjener de 200kr timen.

Jeg føler til tider at jeg har feil yrke ja, takk gud for at jeg liker å skru og trives med arbeidskollegaene mine sier jeg.

Tror du har misoppfattet litt dette litt.

Som elektriker var det sjelden rom for noe som helst pauser.. og jobber du innen service, har du stort sett 90% av tiden alltid kunder pustende i nakken på deg, som lurer på hva du driver med.. og da er det ikke bare innom for å se.. det er fordi ofte jobber hjemme hos dem, og de tar seg fri for å stå å gnåle og mase bak deg....

Og tror du ikke elektrikker har mye kursing ? nye forskrifter som du forbanna bør kunne, om du ikke ønsker å bli saksøkt, eller bli erstatningsansvarlig eller enda bedre.. tar livet av noen...

og som elektriker, så har du ikke et varmt og godt verksted, men gjerne et bråkete og masete og mørkt sted å jobbe..

Eller krabber på et loft og koser deg;)

Tror nok de fleste sånne typiske håndverker o.l. yrker har sine fordeler og ulemper, og det er så vanvittig forskjell på lønn fra plass til plass og bedrift til bedrift..

tross alt så har vi lokale forhandlinger og interne lønnsavtaler.

Jeg personlig jobber innen jernbane, og har mine gode dager og andre dager som ikke er fullt så ålreite.. . mye tunge løft, masse arbeidsmaskiner og en sinnsykt til regelverk å følge, slitsom vandring i pukk og og på svillene som skinnene ligger på..

For å ikke snakke om at det kommer årlig forandringer i regelverk både elektrisk, teknisk, mekanisk etc etc.. kursing og atter kursing.. masse som skal sitte. du skal kunne alt om hva alle rundt på jernbanen bedriver med ;) Kan sikkert fortsette i evigheter å poengtere og understreke...

Men ligger man i bruttolønn på 400.000 og oppover, så synes jeg man strengt tatt ikke har det så aller verst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forbløffet over hvor mye folk tjener i dette landet...

Nå trenger dere litt mer penger nedover i byene pga boligprisene.. Jeg tjener langt mindre enn de fleste her inne, trives i jobben og føler ikke jeg har noen nød.. Jeg får det til å gå rundt, og livet er ganske bra! 240 kroner timen virker utrolig mye for meg..

Edit:

For å sammenligne her da, så ligger en rørlegger på 180 kroner og oppover. En maler ligger på 165 kroner med fagbrev, og en snekker på ca 170 tror jeg.. Butikkmedarbeidere ligger på i overkant av 130 kroner. Jeg ville sagt at det her i Hallingdal er helt vanlig at folk tjener 130-190 kr i timen så fantasilønninger som 240kr er det lite av her oppi.. Men folk greier seg jo ganske bra! Sjelden noen som klager her.. Nå kjøpte jeg akkurat en 1 1/2 etasjes enebolig på 100kvm grunnflate (150kvm totalt) med en garasje på ytterligere 49 kvm i to plan, byggeår 1995 og god standard.

Betalte 1.650 mill.. Hva hadde noe sånt kostet i Oslo feks :D

Men det hadde jo alltid vært greit å hatt mer inn selv om man klarer seg :)

Jeg kjøpte en 2 etg enebolig totalt areal 272kvm uten garasje, bygget i 1984 men huset ble gjort mye med 4 år før jeg kjøpte det, bl.a nytt kjøkken, flislagt hall og nye lister, ny kjellerstue, flislagt vindfang, og nyoppuset soverom med speilskyvedørsgarderober, samt lagt inn Vannbårne varme rør i mesteparten av huset. Det er også ferdig borrehull klar til å hente ut varme til evnt vann-vann varmepumpe.

Jeg betalte 1 050 000 kr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har jeg misforstått?

Nå nevnte jeg vel aldri elektrikere i innlegget mitt :wink:

Uansett synes jeg fortsatt at bilmekanikere er lavtlønnet ser ikke noen grunn til at en mekaniker skal ha lavere lønn enn en håndtverker.

Elektrikere, rørleggere og snekkere har stort sett i praksis ganske like arbeidsdager ;P

Det kommer veldig an på hvor du jobber, og prosjektet tenker jeg..

Men det er jo klart noen som har det myyye bedre enn andre.. betyr ikke nødvendigvis at de har helt LOV til det.. Mange som tar seg friheter har jeg skjønt..

Og jeg er enig der, en mekaniker bør tjene det samme.. ihvertfall når man tar i betraktning at man har lik utdannelse i lengde, og at dere faktisk håver inn mer penger enn en håndverker på timebetaling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg glemte og skrive over her som omhandler tema, er at jeg har inntrykk av at lønnsmessig er jo selvfølgelig de kommunale ansatte tapere.

byggebransje og industri tror jeg egentlig er ganske likt i utgangspunktet, men industriarbeiderne har mulighet til å jobbe skift, natt, helg osv. Da tjener de plutselig MYE mer selv om lønnen faktisk ofte er lavere enn andre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forbløffet over hvor mye folk tjener i dette landet...

Nå trenger dere litt mer penger nedover i byene pga boligprisene.. Jeg tjener langt mindre enn de fleste her inne, trives i jobben og føler ikke jeg har noen nød.. Jeg får det til å gå rundt, og livet er ganske bra! 240 kroner timen virker utrolig mye for meg..

Edit:

For å sammenligne her da, så ligger en rørlegger på 180 kroner og oppover. En maler ligger på 165 kroner med fagbrev, og en snekker på ca 170 tror jeg.. Butikkmedarbeidere ligger på i overkant av 130 kroner. Jeg ville sagt at det her i Hallingdal er helt vanlig at folk tjener 130-190 kr i timen så fantasilønninger som 240kr er det lite av her oppi.. Men folk greier seg jo ganske bra! Sjelden noen som klager her.. Nå kjøpte jeg akkurat en 1 1/2 etasjes enebolig på 100kvm grunnflate (150kvm totalt) med en garasje på ytterligere 49 kvm i to plan, byggeår 1995 og god standard.

Betalte 1.650 mill.. Hva hadde noe sånt kostet i Oslo feks :D

Men det hadde jo alltid vært greit å hatt mer inn selv om man klarer seg :)

Jeg kjøpte en 2 etg enebolig totalt areal 272kvm uten garasje, bygget i 1984 men huset ble gjort mye med 4 år før jeg kjøpte det, bl.a nytt kjøkken, flislagt hall og nye lister, ny kjellerstue, flislagt vindfang, og nyoppuset soverom med speilskyvedørsgarderober, samt lagt inn Vannbårne varme rør i mesteparten av huset. Det er også ferdig borrehull klar til å hente ut varme til evnt vann-vann varmepumpe.

Jeg betalte 1 050 000 kr...

Det var jo sinnsykt billig.. hvor bor du a? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har jeg misforstått?

Uansett synes jeg fortsatt at bilmekanikere er lavtlønnet. ser ikke noen grunn til at en mekaniker skal ha lavere lønn enn en håndtverker.

Ikke jeg heller, men jeg skjønner hvertfall ikke hvorfor nordsjøarbeidere skal tjene så inn i Helv... mye bedre enn oss som er på land.

(kunne godt tenkt meg og jobbet i nordsjøen selv altså)

Men ta meg som har vært rørlegger i noen år.

Har da 2 år VG skole og 2 år i lære. og vet ærlig talt ikke grunnårslønnen jeg hadde men endte vel opp med i overkant 400 000 inkl all overtid.

Så tar vi lillebroren til en vennine, som gikk 2 år VG skole og 2år i lære, ikke i rørleggerbedrift men i STATOIL.

så ved endt læretid reiser han offshore og tjener 600000 i året der han i tillegg har 8 mnd fri.

En barne/ungd arbeider har akkurat samme utdanningen som rørleggeren og han i statoil men tjener likevel 260 000 i året.

Noe er hvertfall galt en eller annen plass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnislash:

http://www.gulesider.no/kart/#lat%3D852 ... ab%3Droute

Hvis man godtar og bo litt usentralt så blir det billigere :wink:

Men jeg kjøpte huset i 06 tror jeg det var.

Prisene var vel litt lavere, men tror jeg fikk en grei pris likevel :)

Uten tvil. Men ja, bor man usentralt så forandrer prisene seg fort.. bortsett fra når man bygger helt nytt da.. da er det jo samme prisen.. bare tomta som utgjør noe spesiell differanse da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har jeg misforstått?

Uansett synes jeg fortsatt at bilmekanikere er lavtlønnet. ser ikke noen grunn til at en mekaniker skal ha lavere lønn enn en håndtverker.

Ikke jeg heller, men jeg skjønner hvertfall ikke hvorfor nordsjøarbeidere skal tjene så inn i Helv... mye bedre enn oss som er på land.

(kunne godt tenkt meg og jobbet i nordsjøen selv altså)

Men ta meg som har vært rørlegger i noen år.

Har da 2 år VG skole og 2 år i lære. og vet ærlig talt ikke grunnårslønnen jeg hadde men endte vel opp med i overkant 400 000 inkl all overtid.

Så tar vi lillebroren til en vennine, som gikk 2 år VG skole og 2år i lære, ikke i rørleggerbedrift men i STATOIL.

så ved endt læretid reiser han offshore og tjener 600000 i året der han i tillegg har 8 mnd fri.

En barne/ungd arbeider har akkurat samme utdanningen som rørleggeren og han i statoil men tjener likevel 260 000 i året.

Noe er hvertfall galt en eller annen plass...

Offshorearbeidere har ikke mer fri enn andre. Forskjellen er at offshore jobber vi 163,5 timer på 14 dager (samme som 1 måned med 7,5 timers dager) og kan derfor ha fri etterpå.

Ekstra lønn er vel fordi det er ugunstig for mange å være bortreist og jobbe 12 timers dager 14 dager i strekk. I tillegg må du være på installasjonen på kvelden etter jobb, siden du ikke akuratt kan reise i land.

For min del jobber jeg på et verft til vanlig og er offshore iblandt. Offshoretillegget er bare på 10 000 per tur, så man blir ikke rik av det.

De eneste gangene vi får lønn som kan kvalifisere til 600 000 i året, er når vi går overtid (100% med en gang), eller helligdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig jobber innen jernbane, og har mine gode dager og andre dager som ikke er fullt så ålreite.. . mye tunge løft, masse arbeidsmaskiner og en sinnsykt til regelverk å følge, slitsom vandring i pukk og og på svillene som skinnene ligger på..

For å ikke snakke om at det kommer årlig forandringer i regelverk både elektrisk, teknisk, mekanisk etc etc.. kursing og atter kursing.. masse som skal sitte. du skal kunne alt om hva alle rundt på jernbanen bedriver med ;) Kan sikkert fortsette i evigheter å poengtere og understreke...

Men ligger man i bruttolønn på 400.000 og oppover, så synes jeg man strengt tatt ikke har det så aller verst :)

På jerbanenn du også. Selv sitter jeg oppe skinnene og trives med det. Kan skrive under på at regelverket er grundig og alt er beskrevet i detalj, ikke rom for feil der gitt. Nytt regelverk fra 14. desember igjen :shock: Må ikke glemme de årlige sikkerhetsprøvene vi må igjennom... vet ikke hvordan det er for dere men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...