Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan se at det kan virke som skremsel og ta fra folk noe veldig kjært, nemlig bil sertifikatet, men på en annen side kan det også virke som staten nok en gang har funnet et mulighet til å slippe å bruke penger, nemlig ved å bygge flere fengsler og sette opp straffene. Går du på byen og banker folk er du gal/psykopat og har ingenting i samfunnet og gjøre. Trenger vel ikke førerkort når du skal sitte i fengsel uansett?

Norge trenger flere fengsler og mer ressurser på å følge opp de kriminelle. Enten må de få hjelp slik at de blir siviliserte mennesker ellers så må de bare råtne i et fengsel. Er jo en tikkende bombe og en fare for andre slike som sloss og hærjer med litt innabords og gjerne edru også.

• Svar 143
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Jeg tror dere har glemt hva det faktisk står i artikkelen, jeg siterer:

– Vi har merket oss at de kriminelle er overrepresentert i ulykkesstatistikken, og ønsker å luke ut disse, sier UP-sjef i Agder og Rogaland, Steven Hasseldal.

Kriminelle.

Han snakker ikke om vanlige folk som havner i bråk en gang på byen....Hvis det er riktig som statistikken sier, at kriminelle er overrepresentert i ulykker, så er det vel ikke mere enn naturlig å forsøke å luke de ut av trafikken?

Ikke det at jeg tror den gjennomsnittlige innbruddstjuv bryr seg om han har førerkort eller ikke... :roll:

Skrevet

Var en herfra som mista lappen pga han ikke stoppet musikken på en privatfest mitt på natta.

Her er også en uheldig en

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/roga ... /1.6589067

Mannen mistet førerkortet etter klager fra naboene på grunn av støyende fester i helgene. Han skal også være sett beruset på byen i Egersund.

19-åringen har imidlertid aldri blitt dømt for brudd på veitrafikkloven. Han har ikke kjørt med promille eller blitt tatt for å bryte fartsgrenser.

TRAGISK

Skrevet
Ja, den er bare for drøy....Skal også like å se hjemmelen politiet tar i bruk for den der..

Sikkert en eller annen morsom tolkning av § 24, vegtrafikkloven..

"Den som skal få førerkort må være edruelig, og det må ikke være noe å si på hans vandel ellers."

For øvrig har jeg vært borti lovgivning over dammen, texas for å være presis. Var iallefall snakk om at hvis person under 21 år (som er lovlig alder for inntak av alkohol) ble påtruffet i beruset tilstand, så ville førerkort bli inndratt, selv om personen var milevis fra en bil. Må nesten legge til at man kan ta førerkort i 16-17 års alderen der. Mener det hadde noe med ansvarlighet og respekt for loven å gjøre. Husker ikke riktig.

Skrevet

Var en kar som svarte på avisen med en kommentar som jeg syntes var utrolig rettmessig sagt. Tenkte bare jeg skulle vise det han skrev:

De kriminelle kommer til å kjøre bil uansett, og tar man fra dem lappen, øker man bare sjansen for biljakter og dødsulykker, ved at følgende skjer:

- De kriminelle som blir fratatt lappen, har overhodet ingen grunn til å følge reglene, for ettersom de har mistet lappen uansett, så blir det like greit for dem om de stikker når politiet prøver å stoppe dem. Ellers er det jo ensbetydende med at de blir tatt for noe, igjen. Stopper de, så får de straff, fordi de ikke innehar førerkort. Derfor vil disse kjøre, fordi de f.eks. ikke har et førerkort som de ville kunne miste. Dette vil skape langt flere farlige trafikksituasjoner og flere ulykke

Tro meg, det er dette som vill skje med de som har en skikkelig kriminell bakgrund.

Skrevet

- De kriminelle som blir fratatt lappen, har overhodet ingen grunn til å følge reglene, for ettersom de har mistet lappen uansett, så blir det like greit for dem om de stikker når politiet prøver å stoppe dem. Ellers er det jo ensbetydende med at de blir tatt for noe, igjen. Stopper de, så får de straff, fordi de ikke innehar førerkort.

Det er flere aspekter i denne saken. Hvis man ikke har et førerkort kan man heller ikke låne en bil av en venn/kjæreste (eller de vil ikke låne amøben deres bil fordi de dermed vil bli trukket inn i saken) og akkurat det er en ganske alminnelig forklaring/løsning når disse gutta ellers ikke kan eie deres egen bil fordi de f.eks ikke har en jobb eller skylder skatter/barnebidrag. De kan heller ikke leie en bil og summen av dette er at de på egen hånd ikke har en like stor aksjonsradius som tidligere... og det er et viktig preventiv mot vaneforbrytere.

Skrevet

Du tenker alt for logisk Fredrik...

Hvis krimielle vil ha en bil får de tak i en , på lovlig eller ulovlig vis. De jeg kjenner som har mista lappen blir bare mye mer aggresive i trafikken fordi de har "ingenting" å tape...

Skrevet

- De kriminelle som blir fratatt lappen, har overhodet ingen grunn til å følge reglene, for ettersom de har mistet lappen uansett, så blir det like greit for dem om de stikker når politiet prøver å stoppe dem. Ellers er det jo ensbetydende med at de blir tatt for noe, igjen. Stopper de, så får de straff, fordi de ikke innehar førerkort.

Det er flere aspekter i denne saken. Hvis man ikke har et førerkort kan man heller ikke låne en bil av en venn/kjæreste (eller de vil ikke låne amøben deres bil fordi de dermed vil bli trukket inn i saken) og akkurat det er en ganske alminnelig forklaring/løsning når disse gutta ellers ikke kan eie deres egen bil fordi de f.eks ikke har en jobb eller skylder skatter/barnebidrag. De kan heller ikke leie en bil og summen av dette er at de på egen hånd ikke har en like stor aksjonsradius som tidligere... og det er et viktig preventiv mot vaneforbrytere.

Lurer litt på hva du tror om de kriminelle ?, de fleste gir så faen at det griner etter, og å få lånt\stjelt en bil er jo det minste problemet, er man kriminell, vanker man i slike miljøer, og skaffe ting er det minste problem.

er endel slike her på sørlandet, og legger du inn en "ordne" så har du nesten varer på dagen uansett om det er en bil, pc ,båt, etc

Skrevet

Du er klar over at kriminelle er kriminelle eller ?

De raner og stjeler, finner de en bil de har lyst på, så tar de den.

Så det aspektet om at de vil bare gi mer blaffen, tror jeg vil gi en type effekt vi egentlig ikke vil ha.

Ofte kan sånne "enkle" løsninger som dette virke demotiverende for kriminelle, men tror ikke å fjerne "status"-midler som førerkort vil gjøre dem i det minste mer lovlydige!

Skrevet

Det strider mot min rettsoppfatning når en med rent rulleblad mister lappen i 3 år for å spille høy musikk i helgene (og er observert beruset i byen; huff!) mens en annen person (med langt rulleblad for alvorlige forbrytelser) i en nylig avsagt dom fikk 240 timers samfunnstjeneste for butikkran med pistollignende gjenstand (på grensen til grovt ran).

Og slik kan vi sikkert fortsette å finne massevis av eksempler på det jeg vil karakterisere som inkonsistens i straffeutmåling her i landet....

- Personer med førerkort er tydeligvis fritt....uansett forseelse...

Lovgiverne ser ut til å ha gått seg vill i juridiske irrganger når vi får slike rettsavgjørelser og det styrker ikke akkurat folks tillit til rettsapparatet når avgjørelsene strider mot folks generelle rettsoppfatning...og da hjelper det ikke å kunne smykke seg med prof. dr. juris-titler osv. når lovtekster skal utarbeides.

Skrevet
Det strider mot min rettsoppfatning når en med rent rulleblad mister lappen i 3 år for å spille høy musikk i helgene (og er observert beruset i byen; huff!) mens en annen person (med langt rulleblad for alvorlige forbrytelser) i en nylig avsagt dom fikk 240 timers samfunnstjeneste for butikkran med pistollignende gjenstand (på grensen til grovt ran).

Og slik kan vi sikkert fortsette å finne massevis av eksempler på det jeg vil karakterisere som inkonsistens i straffeutmåling her i landet....

- Personer med førerkort er tydeligvis fritt....uansett forseelse...

Lovgiverne ser ut til å ha gått seg vill i juridiske irrganger når vi får slike rettsavgjørelser og det styrker ikke akkurat folks tillit til rettsapparatet når avgjørelsene strider mot folks generelle rettsoppfatning...og da hjelper det ikke å kunne smykke seg med prof. dr. juris-titler osv. når lovtekster skal utarbeides.

Dette var bra sagt.

Jeg bare ser for meg, at dette er starten på urimelige straffeutmålinger.

Selv om dette er planlagt å gå utover de som "fortjener" det.

Tror sånne ting som dette her har en viss tendens til å ende stygt.

Skrevet

Jeg er helt enig med deg i dette resonnementet og mitt poeng gjelder selvfølgelig kun kriminelle og notoriske voldsmenn som kun er ute etter bråk (som poengtert av flere tidligere i tråden).

Jeg er selvfølgelig klar over at en kriminell får tak i en bil hvis han ønsker det enten han har lappen eller ei. Poenget er hva han velger å gjøre i en slik situasjon... han kan stjele en bil, låne en bil, bruke egen bil eller få en annen til å kjøre. Uansett er det enten ulovlig eller interessant for politiet og jeg vil tro at det gjør det lettere for politiet når de spaner/observerer publikum at bestemte personer ikke skal observeres foran rattet i en bil. Hvem amøbene evt. er sammen med er i tillegg nesten mer interessant for politiet enn amøbene selv.

På et mer banalt plan dreier dette seg i likhet med ungdom om at deres aksjonsradius blir betydelig større når de har et transportmiddel. Man går fra å feste lokalt til å feste over hele byen... sånn bare for å bruke en metafor. I likhet med en ungdom uten en moped blir det mer vanskelig for en kriminell å komme rundt i byen uten lappen. Selvfølgelig kan de begge allikevel komme rundt i byen, men det er ikke like enkelt... og hvis den kriminelle blir stoppet av politiet har de automatisk noe på ham.

Skrevet

Det du sier her blir litt rett, men dette blir mye mer en domino effekt av dette. Kriminelle har vell gjerne en bil, eller stjeler en. (Men stjeler de en og for politiet etter seg vill de uansett ikke stoppe). Men det som trengs for å få tak i en bil er bare noen tusen kroner og det skaffer alle ganske lett. Den trenger ikke være en sikker bil eller en rå bil. Bare de har et fremkomst middel er alt greit. Disse kan også være traffikk farlige biler isteden for at det kan ha en mer sikker en og de vill da heller ikke stoppe har de politiet etter seg som da vill skape traffikk farlige situasjoner.

Tror effekten av denne "loven" kan ha positive effekter og negative, men blir nåkk mest negative. Folk blir værre når de blir frustrerte.

Saken vi snakker om når det gjelder festing som får det til å miste lappen er latterlig. Det hører ikke hjemme noen plass. Alle skal kunne drite i bilen i helgene og drikke va de vill. Og viss det gjør lovbrudd da, (ikke hard vold) så skal de straffes etter de lovene vi alltid har brukt.

det jeg skrev ble litt rotete, men har akkurat våknet :P Håper folk forstår det som er skrevet.

Skrevet

Du kan jo miste lappen hvis du begår et innbrudd, så hvorfor ikke hvis du slår ned noen også?? Det har seg sånn, at du bor i potit Norge... Masse teite regler og høye skatter :) hehe sånn er det bare...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...