hagenisse Skrevet Oktober 2, 2009 Skrevet Oktober 2, 2009 Tja. Med mine utmerkede kjøreferdigheter, så skjedde dette iallefall en 4-5 ganger hver vinter.. Trenger litt ekstra vekt baki for å komme seg opp bakker, men bortsett fra det er de jo fine å kjøre på vinteren. Uten diffbrems er det dessverre lett å bli stående fast og det blir bare enda verre hvis man har en stiv bil..
Hyggmaister Skrevet Oktober 2, 2009 Skrevet Oktober 2, 2009 E36 har jeg hørt er ekstremt dårlig på vinterføre, og det blir sikkert ikke noe bedre når den er senket 60/30 heller hehe. Har ikke lest hele tråden, men vil gjerne kommentere dette. Sammen med du som nevner ordentlige dekk, og en ordentlig sjåfør, så går det HELT topp. Har på to vintre ALDRI satt meg fast med e36n med ett unntak (skulle teste en bratt bakke UTEN fart, forhold var slaps med is under), og opp til huset vårt er det bratt og gjerne speilblankt. Bruker ellers bilen mye til skitrekk og langrennsløyper om vinteren, og den er som en drøm å kjøre sammenliknet med det meste annet jeg har prøvd. Enkel og grei å kontrollere, og kommer faktisk talt frem over alt føles det som. Fatterns e46 kan jeg for det meste bare si det samme om, denne har jo i tillegg en den elektroniske hjelpemidler...
EirikL Skrevet Oktober 3, 2009 Skrevet Oktober 3, 2009 Hvis bilen din ikke er tektylbehandlet under, ville jeg ikke kjørt på saltede vinterveier. Det vil dukke opp rust nesten uansett hvor mye du vasker. Tektyl eller oljebehandling er et must! Når det gjelder egenskaper på vinterføre er faktisk cabben, etter mine erfaringer, den beste E36, trolig fordi den er tyngre på ræva enn de andre. Jeg kjørte en vinter med min (318i med automat) og den var helt suveren på vinterføre. Stofftaket er utsatt for saltlake, men det kan begrenses med hyppig vask. Bare husk at du ikke må vaske med sterk såpe, kun med varmt vann. Når det gjelder varmen i kupèen, så er den omentrent like bra som vanlig, men den blir hurtigere kald etter at du har stoppet bilen.
Tomsti Skrevet Oktober 3, 2009 Skrevet Oktober 3, 2009 Hvis bilen din ikke er tektylbehandlet under, ville jeg ikke kjørt på saltede vinterveier. Det vil dukke opp rust nesten uansett hvor mye du vasker. Tektyl eller oljebehandling er et must!Når det gjelder egenskaper på vinterføre er faktisk cabben, etter mine erfaringer, den beste E36, trolig fordi den er tyngre på ræva enn de andre. Jeg kjørte en vinter med min (318i med automat) og den var helt suveren på vinterføre. Stofftaket er utsatt for saltlake, men det kan begrenses med hyppig vask. Bare husk at du ikke må vaske med sterk såpe, kun med varmt vann. Når det gjelder varmen i kupèen, så er den omentrent like bra som vanlig, men den blir hurtigere kald etter at du har stoppet bilen. er det lurt og tektylbehandle bilen før eller etter vinteren? fikk mitt første møte med vinteren på sommersdekk i dag var ikke noe særlig artig! i tillegg er jeg redd for bilen skal ende opp som en rusthaug
ehrnst Skrevet Oktober 3, 2009 Skrevet Oktober 3, 2009 når det kommer til tecty osv. så er det vel ikke så gunstig å tectyere en gammel bil for første gang nå? Det vil jo bare føre til at det ruster enda mer under tectylen
Kristian H. Foss Skrevet Oktober 3, 2009 Skrevet Oktober 3, 2009 Har du lakksår ned til stålet i karosseriet ville jeg latt bilen stå i vinter, sykt hvor fort rusta utvikler seg. Cab`en din fortjener absolutt å stå. Kjøp deg en billig vinterbil!
Halvorsen Skrevet Oktober 3, 2009 Skrevet Oktober 3, 2009 Hva ligger prisene på når det gjelder tectyl eller oljebehandling for tida da?
LianLi Skrevet Oktober 3, 2009 Skrevet Oktober 3, 2009 Har kjørt både e30 320 samt e36 328i på vinteren, e30en var vrien å komme opp bakker med samt er mye mer tailhappy en e36en. synes e36en egenet seg veldig bra til vinterbil, bare tull de som sier noe annet. Så lenge man har gode dekk, samt vet at man faktisk trekker på bakhjula og det vil få konsekvenser om man ikke respekterer føre så kommer den seg fint fram. Om man får sladd så er det også positivt at den er svært lett å kontrolere.
Kristian H. Foss Skrevet Oktober 3, 2009 Skrevet Oktober 3, 2009 Om man får sladd så er det også positivt at den er svært lett å kontrolere. Det er jeg helt enig i. Men får bare en stusselig følelse ved å se fine e30/e36 om vinteren, fulle av saltlake og møkkete snø...
Johnsen Skrevet Oktober 3, 2009 Skrevet Oktober 3, 2009 Ikke enig i at e36 er noe bra vinterbil, men vil heller ikke kalle den direkte dårlig. Så lenge du ikke kjører piggfritt da, men d gjelder no alle biler! Kommer lett rust på E36, særlig hjulbuer, nede på dørene ol. Vær flink å vaske og underspyle den, så er nok ikke et år noe problem!
Superbeetle Skrevet Oktober 3, 2009 Skrevet Oktober 3, 2009 Gode dekk er i alle fall alfa og omega el hva man sier Jeg syntes ikke framkommeligheten var helt håpløs ifjor, har en bratt bakke hjem, og jeg kom meg mye oftere opp enn mange av naboene..gjelder selvsagt også å være litt sta Vil tro at en diffbremse hadde gjort underverker også. Ofte må man jo bare gi løs og spinne seg fram, da gjør ofte en åpen diff at man ender sidelengs midt i veien pga at den spinner bare på en side.. been there done that, ganske flaut å sperre hele veien slik
Hauso Skrevet Oktober 3, 2009 Skrevet Oktober 3, 2009 du kan bruke spillolje til å olje bilen din med. dette er jo "gratis" fungerer greit. ellers så er mercasol et fint produkt, samme med owatrol. Men owatrol er fettedyrt! Ville absolutt gjort noe med den, min rusta noe jævlig i vinter, hjulbuer, dører, kanaler. Det går fort altså. Personlig skal jeg understellsbehandle min asap:)
Werther Skrevet Oktober 3, 2009 Skrevet Oktober 3, 2009 Cabriolet på vinterstid funker ok det, jeg kjørte Miataen hele vinteren til tross for mye snø og ganske streng kulde til tider. Oppvarming av kabinen funker som normalt, men hvis du har piggdekk vil jo dette støye merkbart mer innvendig. Det verste er saltsørpa på kalesjen, det burde vaskes bort med en svamp og varmt vann en gang i uka gjennom vinteren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå