Fredrik Skrevet Oktober 2, 2009 Skrevet Oktober 2, 2009 men sett i forhold til f.eks Audi A6 1,9 TDI så er vel Mondeoen teknisk sett mer holdbar? Det som holder meg tilbake er egentlig prisen, hadde ikke tenkt å bruke mer enn 100.000, vil ha en sikker bil,nyere enn 1997(bmw) eller nyere enn 1999(alle andre merker) Jeg vil også slippe å kjøre rundt med konstant frykt for girkassehavari/totalhavari. Audi A6 er også en mye mer påkostet og dyrere bil enn en Ford Mondeo. En mer korrekt modell å sammenligne med er derfor A4.
316 Skrevet Oktober 2, 2009 Skrevet Oktober 2, 2009 hehe... du 316! Kan du ikke lese alle innleggene en gang til? Slik jeg leser det så misforstår du Fredrik i hvert eneste ett.. Meget mulig at jeg gjør. Men jeg mener fortsatt at E46 er mer moderne enn E39.
Fredrik Skrevet Oktober 2, 2009 Skrevet Oktober 2, 2009 hehe... du 316! Kan du ikke lese alle innleggene en gang til? Slik jeg leser det så misforstår du Fredrik i hvert eneste ett.. Meget mulig at jeg gjør. Men jeg mener fortsatt at E46 er mer moderne enn E39. Det er korrekt at E46 er en to år nyere konstruksjon enn E39, men den er allikevel ikke en bedre konstruksjon. E39 er en mye mer sofistikert modell og bygget for et helt annet marked enn 3-serien normalt henvender seg til... og Ford Mondeo henvender seg til. Husk også at norske avgifter forstyrrer dette bildet... og spesielt Forden er urimelig dyr i Norge.
jensemann23 Skrevet Oktober 2, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 2, 2009 Jeg ser den.. Jævla synd med den 525 tds'en jeg fant på finn her i forigårs, manuell gir. Solgt allerede da jeg sendte mail:( Det hadde vært skuddsikker bil. Lå kun 2 stykker på finn med man. gear..
Superbeetle Skrevet Oktober 2, 2009 Skrevet Oktober 2, 2009 Om kriteriene er 100k, stasjonsvogn, nyest mulig og lite vedlikehold så tror jeg at jeg ville styrt unna E39, A6, E-klasse et. altså alle store luksuriøse biler, hvor alder, feil/mangler og km stand er det som gjør at de treffer kriteriet om pris.. Hva med en Mitsubishi Lancer da? http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19039438 Gjerne ingen spennende bil, men disse er i mine øyne veldig driftsikre(jeg har jobbet på motorforum).. Eneste problemene som har gjentatt seg med disse utover normalt vedlikehold har vært ulyd i støtdempertopper foran og knirkelyd fra 2 foringer bak. Men dette er en feil som i de fleste tilfeller har blitt utbedret på garanti(5år) Kjøper du en 1.6 Sport så får du også litt bedre seter, stivere understell og Momo (evo detaljer innvendig. Disse går også overraskende godt Når vi først er på Mitsubishi så ville jeg styrt unna Galant da disse ikke har kommet like bra ut iforhold til feil og dyre problemer.. Av Bmw så ville jeg siktet mot en nyere E36 Touring..
Azeton Skrevet Oktober 2, 2009 Skrevet Oktober 2, 2009 Nyere mondeo er god og kjøre! Bedre enn vår 03 modell A6 så det er sagt..
pedro Skrevet Oktober 2, 2009 Skrevet Oktober 2, 2009 He he Sterke meninger her Jeg har en vinter nå kjørt Mits Lanser 1,6 GLXI 4X4 og en vinter med Suzuki balle 4X4 gli Begge bilen var fine på bensinene lett å kjøre og grei til å fra jobb bil og med lite tull. I og med at jeg kjører mye rakk jeg å få testet ut endel delepriser(biler i 50000klassen dette da) Både Ballebil og EVO(HAHA) hadde dyrere deler i snittpris enn jeg var vant med fra BMW, Mits værst. Til gjengjeld var M snill på forbruket. (Tannstang 21000!) foringer og fester og endelegg til tannstangen, dempere og lekkasje i girkasse og defekte simmerringer mellom kasse og drivaksler. Vanlige feil på Lanceren fikk jeg vite på Motorforum Billingstad. Ballebil røyk det et hjullager bak og begge ble egenhendig byttet ut. Kom på under 4000. Ellers var den helt grei og jeg angrer på at jeg solgte den. Mitsu best å kjøre og litt mer bil følelse opp mot ballekasse etter min mening. Synes Mondeoen er helt grei jeg. Kjenner flere som har/ har hatt og en jobbkollega byttet sin 520at mot Mondeo pga feil og problemer. Han er svært fornøyd. Både diesel og bensin er blitt relativt holdbare biler. Fokus skårer hvistnok mye bedre på feilstatistikken enn Mondeo. Jeg ville vurdert å gå litt opp i pris å se på en litt nyere treserie diesel. Min E39 har minus rust kostet meg i deler en bremseskive ett relee bakrute viskerarm dempere framme, hjul og service og oljeskift på 200,000 kjørte km. Som hovedbil ville det blitt E60 535dat hadde jeg ikke kjøpt hus. Stor forskjell på E60(E39) og Mondeo spør du meg.
Paulus Skrevet Oktober 2, 2009 Skrevet Oktober 2, 2009 hehe... du 316! Kan du ikke lese alle innleggene en gang til? Slik jeg leser det så misforstår du Fredrik i hvert eneste ett.. Meget mulig at jeg gjør. Men jeg mener fortsatt at E46 er mer moderne enn E39. Det er korrekt at E46 er en to år nyere konstruksjon enn E39, men den er allikevel ikke en bedre konstruksjon. E39 er en mye mer sofistikert modell og bygget for et helt annet marked enn 3-serien normalt henvender seg til... og Ford Mondeo henvender seg til. Husk også at norske avgifter forstyrrer dette bildet... og spesielt Forden er urimelig dyr i Norge. Helt enig med deg Fredrik, E39 er en vesentlig mye bedre bil enn E46 og MYE MYE bedre enn en Mondeo Hut dæ ut å prøv en E39 du 316 så ska du få sjå E39 er generelt en knallgod konstruksjon ///P
Paulus Skrevet Oktober 2, 2009 Skrevet Oktober 2, 2009 men sett i forhold til f.eks Audi A6 1,9 TDI så er vel Mondeoen teknisk sett mer holdbar? Det som holder meg tilbake er egentlig prisen, hadde ikke tenkt å bruke mer enn 100.000, vil ha en sikker bil,nyere enn 1997(bmw) eller nyere enn 1999(alle andre merker) Jeg vil også slippe å kjøre rundt med konstant frykt for girkassehavari/totalhavari. Du får en bra E39 Touring til rundt 100' Gå for 523i eller 528i, 520'n blir lat spesielt med automat ///P
jensemann23 Skrevet Oktober 2, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 2, 2009 joa, men så mye som vi kjører (over 30.000) og på svingete landeveier vil jeg gjerne ha diesel. Men 525tds-en er vel ikke akkurat noen sparegris...
Paulus Skrevet Oktober 2, 2009 Skrevet Oktober 2, 2009 joa, men så mye som vi kjører (over 30.000) og på svingete landeveier vil jeg gjerne ha diesel. Men 525tds-en er vel ikke akkurat noen sparegris... Skjønner... 520d er et godt alternativ men litt dyr for deg? http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=16718385 Lykke til ///P
jensemann23 Skrevet Oktober 2, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 2, 2009 har sett litt på 520d ja, men blir litt i overkant av hva jeg hadde tenkt å bruke. Den 520-en du linket til er jo ganske billig, så den kunne jeg muligens strukket meg til da.. men den var veldig kjipt utstyrt..
Gunnar Skrevet Oktober 2, 2009 Skrevet Oktober 2, 2009 Et generelt råd; Hvis du finner en bil du vil ha som er presset ned under 100 lapper, og som koster deg 50 lapper å eie neste år, så er det plutselig dyrt å kjøpe billig allikevel. Derfor er det ofte bedre å kjøpe noe hvor prisene ligger "stabilt" under 100k slik at du faktisk får et godt eksemplar kontra det billigste som er å finne. For en entusiast som skrur selv og vet hvor delen skal handles med gode priser tror jeg det går greit å eie en billig E39, men jeg ville nok gjerne gått for nyest mulig "akseptabel" bil i den prisklassen om driftssikkerhet og økonomi var viktig. Når det gjelder A6, så fulgte jeg med litt på A6 og E39 for en stund siden, og lagret en del av begge typer på Finn, da jeg gikk inn en måned eller så senere, så var alle E39ene solgt og ingen av A6ene. Det gjorde, sammen med fullt forstillingskit hos Biltema, at jeg ble litt skeptisk til forrige gen. A6. Nå skal visst nok både A4 og A6 være bortimot helt kurert for forstillingsproblemer.
Hawkon88 Skrevet Oktober 2, 2009 Skrevet Oktober 2, 2009 Jeg har kjørt en del ford smax som taxi. Den bilen er egentlig "lik" pappa sin a6. Begge med 2,0turbo diesel, og går under komfortabel, men stiv nok til å ha det gøy på svingete veier. Jeg vet prisdiffesansen på disse bilene er stor, men kvalitetsmessig syns jeg ikke det er mye forsjell på bilene comfortmessig/plass når en først kjører. I grunn virker det bare som om ford har valgt å kutte i materialkvalitet på intr i forhold til audien, ellers ville de vært "like god". Er en del billig plast i forden, og det kjennes på knapper, blinklyshendler osv. Jeg vil abefale å ta en titt på autoindex. Da ser du hvorfor vi foretrekker bmw- sett i lys av at bmw er det merket som inspirerer til kjøreglede- i tillegg til andre kvaliteter, som troner høyest. At bmw ikke er noe billig i bruk, kan forsovidt stemme til en viss grad- men jeg ville ikke hatt det som et motargument. Da jeg har forstått at ford ikke er noe særlig bedre? Så lenge du kjøper en e39 av forhandler, er du jo sikret mot de fleste feil innen reklamasjonstiden. http://www.naf.no/forbrukertester/Autoi ... ndex-2009/
Hawkon88 Skrevet Oktober 2, 2009 Skrevet Oktober 2, 2009 Angående forstillingsproblemene til vag, så gjelder det samtlige passater, a4 og a6er før 2001 mener jeg. Jeg hadde jo passat 99mod selv, og denne modellen som kom i 97, fikk ikke kurert problemene før facelift utgaven kom i 2001 (den som har to runde baklys over hverandre, og kan ansees som forgje generasjon passat) 1,8t modellene til vag som ble levert som 150hk har en svakhet ved oljereturen til turboen, som gjør at den brenner seg. Delepriser er det vel som regel størst variasjon på merkeverkstedene i forhold til hvilket merke du eier, mer enn ettermarkedsprodusentene- er hvertfall min erfaring. Ellers er jeg enig med gunnar i argumentet om at det er bedre å ikke finne den billigste kandidaten for karrosseriet med "drømmemotoren" på tross av alt annet. Da kan du fort ende opp med en total opplevelse av bilen som er verre, enn å ha et litt eldre karosseri, men hvor du gjerne har facelift? facelift Passat 1,9tdi anyone? http://bil.autodb.no/autodb/view.wa2?Ad ... 1253815171 Men jeg anbefaler deg å ta nafkontroll på bilen før kjøp. Koster litt, men er verdt det i mine øyne når en begynner å snakke om litt penger. Ellers bør du jo være oppmerksom på at det er lenge til neste service, regreim byttet, forholdsvis gode dekk osv. ting og tang som gjør en "billig bil" ikke fullt så billig lengre. Regreim byttet på min passat kostet 7,500 med vannpumpebytte mener jeg å huske. en 1,9tdi kan jo chippes også hvis du vil ha litt mer skyv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå