Gå til innhold

den riktige måten å vinterlagre en bil.. (?)


jonr-
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg ville ikke startet den underveis.. Gjør mer skade å tomgangskjøre den i korte perioder iløpet av vinteren.

Er nok viktig å lade batteriet..

Jeg ville ikke heist bilen opp, siden foringene ikke har gått av å henge så lenge i en annen posisjon enn den de normalt skal ha. Men dekkene bør heller ikke stå rett på betonggulv. Sett den på 4 linoleumsbiter el..

Ellers ville jeg rengjort den veldig nøye og smurt inn det som skal smøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

lad batteriet fullt opp, la det stå i bilen men med minus påkoblet, dette for og forhindre rust, -tilkoblet har noe med sånne ionegreier og hindrer rust, armeringa i broer bla står med -spenning på seg akkurat av denne gunnen, er batteriet ditt helt oppladet skader ikke kulde noen verdens ting, det er de tinga jeg vet stemmer iallefall, (spør folk som har peiling og utdannelse samt praksis innen feltet) selv ville jeg latt motoren stå uten og starte opp og passet på at bilen står flatt for og forhindre skjev slitasje av dempere, best er ve og ha den på bukker, men ved f.eks brann på lagerplassen er det greit og ha mulighet til og få trillet den ut, noe som blir vanskelig på bukker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at en aldri skal starte motoren også, fordi da kondenserer oljen/vannet skiller seg ut (du har alltid litt vann i oljen ettersom det er luft/luftfuktighet i systemet)

Bilen bør parkeres med smikkfull tank, for at det samme ikke skal skje med bensinen, (rust i tanken) for motorer med forgasser, bør motoren gå, mens en skrur av bensinkranen, slik at forgasseren ikke inneholder kondens og sur bensin (som forøvrig er ferskvare)

Før jeg setter motorsykkelen min til lagring, fjerner jeg vekten fra hjulene (setter den på midtstøtten) for biler går det vel av og sette den på bukk også? så dempere, fjærer osv står med belastning? I tillegg til at du slipper 2unødvendige dekkskift. Du kan gjerne spraye på sånn silikon/fett eller hva de sprayene som gir dekkene glans igjen, for å prøve å forhindre at gummien tørker ut og kanskje slår sprekker. Det siste jeg gjør, er å bytte olje og filter. Uten og starte motoren etterpå. Det greieste er gjerne og bytte plugger osv og alle de andre tingene som plugger osv, så du slipper å bli i tvil om hva du byttet, og hva som gjenstår til våren. (gjerne før du bytter olje)

Min teori er følgende om simringer, og andre pakninger, så tror jeg det er bruk, og ikke stillestand som sliter mest på dem. Bevegelse, temperatursvingninger osv, sliter sannsynligvis mye mer enn hva som er tilfelle ved at bilen ikke startes i løpet av en 6mnd's periode. Innad i familien har vi hatt nok av båtmotorer osv til vinterlagring, og det har aldri vært tilfelle av at simringer som var tette sessongen før, lakk ved første oppstart sessongen etter. Ofte slår de sprekker osv først, og da har de gjerne vært utsatt for en del frost osv. også- hvis vi har ventet litt for lenge med før vinterlagringen. Å koble fra batteriet, og vedlikeholdslade det, enten med en lader som er beregnet for slikt, eller med gjevne mellomrom selv- mener jeg kun har en positiv effekt. Ellers kan det vel ikke skade med å ha en liten varmevifte, og vinduet på gløtt, for å lufte ut bilen, og holde temperaturen i den.

Ellers, så ville jeg ha vasket og polert bilen godt før den ble satt vekk, inkludert en god underspyling- også inni hjulbuene, slik at det er minimalt med skit på bilen som kan holde på fukten. Bilen kan også gjerne stå oppvarmet 24t før du flytter bilen til hvor den skal stå kaldt. Obs på at det er tørr asvalt, slik at fukten som tørker sist (og ligger lenge) er vekke, og ikke bruker 2uker på å tørke. (det greieste er vel å ha tørre hender når du skal sove?)

For å forhindre at bremsene evt setter seg, kan du jo enten trille bilen litt fram og tilbake (for hånd), eller snurre på hjulene hvis den står på bukker. Du kan jo også svinge litt på hjulene, og pumpe litt på bremsen og ta håndbrekket av og på noen ganger, pumpe på clutchen osv.. Å sette inn vinduspakningerm skinnseter osv med egnet fett, kan jo også gjøres, ettersom det får stå- uten å bli slitt bort som følge av bruk. Denne gummifornyeren du brukte på dekkene, kan du også bruke på innvendige matter, så de bevarer fargen bedre. Svarte plastikk detaljer kan jo også få en slik behandling. Husk også at drit gror fast med tiden.. Det er stor forsjell på å ta den når den er "fersk" og når den har tørket inn i do skålen i løpet av en 1/2års tid.. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns dette argumentet til superbeetle ang foringer i "unormal" posisjon høres fornuftig ut. Kansje det går an å ha en mellomting? Å sette bilen på bukker, men med dekkene nedi? Jeg vet ikke om det er rett,- men dersom dekkene står med unormalt høyt lufttrykk, så vil vel det forhindre muligheten for at dekkene setter seg hvor trykket ligger? Å rulle/bytte plass på dekkene vil jo også være forebyggende for urunde dekk. Du kan jo også evt sette bukkene på bærearmer osv også da.. da vil jo foringer osv stå i normal posisjon, med dekkene oppav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er det mye bra info til de med usikkerhet rundt behandling av bilen under vinterlagringen :)

jeg er hvertfall klar til vinterlagringen. Det å parkere hjula oppå et eller annet mykt underlag var ikke dumt.. Selv om jeg gir f. i de utslitte vinterdekkene, så skal jeg da gjøre det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan kun svare med faglig kunnskap ang. batteriet, og da støtter jeg den med å la det stå i bilen og heller vedlikeholdslade hver 2,5mnd. (Dette forutsetter at batteriet er i bra tilstand, og ingen feil med bilen som gjør at denne trekker unormalt mye strøm)

Et fullladet batteri har det faktisk bedre av å stå kaldt enn å stå oppvarmet. Dette er fordi et blybatteri har en beskjeden selvutlading som øker med økt omgivelsestemperatur. Her er det mye vranglære ute å går blant folk... :wink:

Om du tar av kun en eller begge polskoene utgjør ingen forskjell med tanke på hverken batteriet eller rust...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sett på brekket fikk jeg tips om av en som skrur cab'en min. Den skal også stå lagret i vinter. I garasje men ikke oppvarmet sådan. Hiver vel på en flaske kondensfjærner før kulda slår inn å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud =p om bilen skulle bli ødelagt av å startes en gang i uka, hva skjer da når man bruker den hver dag? =O!!!!

Det er stor forskjell på det å kjøre bilen og la motoren arbeide, enn det å la motoren stå på tomgang i 10-15 min å sote seg til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg har merket meg er at selvstarteren kan bli litt seig å få i gang etter å ha stått noen måneder. Dette kommer av at starterinnslaget ikke har gått regelmessig har ut og inn på en stund. Men du har såpass ny bil, at det er neppe en problemstilling :) I verste fall er det bare å skru den ut å smøre opp sleiden. Men igjen.. neppe et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud =p om bilen skulle bli ødelagt av å startes en gang i uka, hva skjer da når man bruker den hver dag? =O!!!!

Det er stor forskjell på det å kjøre bilen og la motoren arbeide, enn det å la motoren stå på tomgang i 10-15 min å sote seg til...

Ah, så bilen soter ned om man starter den en gang i uka iløpet av en vinter? Såååå, dra på litt ved første tur når den har gått seg varm?

Tror ikke det er noen fare at bilen blir ødelagt akkurat. Kommer ihvertfall til å gjøre det på min, for å sveive olje rundt i systemet av og til.

Shoot me 8)

Kommer til å dele "rom" med deg btw Jonr om du skal ha på haslemoen du også ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du leste ikke hva jeg skrev med bensin, olje og kondens? Tror du virkelig det er godt for motoren å bli startet 1gang i uken, og la vannet og oljen skille seg? Hvorfor tror du bensintanker ofte ruster innenfra og ut clerion?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...