Gå til innhold

Leserbrev fra min Roadtripp i Europa i sommer.

E28 TURBO
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 97
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er 218 herlige spreke hester. Så du kommer sikkert til å få en kjempetur! Hvis du kjører alpene eller andre krappe svinger, åpner du soltak og vinduer og bare hør på lyden på du draaar ut 2 3 gir ut av svingene og hør på motoren når du girer ned inn i krappe svinger ... deeiiiliiig!!!

Det er 218 temmelig gammeldagse hestekrefter tenker jeg vi heller sier. E90 325i har i denne sammenhengen en rekkesekser på kun 2996 cm3; som imidlertid også yter 218 HK. E28 535i har som kjent en rekkesekser på 3430 cm3. Begge modellene veier praktisk talt det samme... den gamle modellen 1519 Kg og den nye modellen 1505 Kg. Allikevel klarer E90 325i 0-100 Km/t på små 6,7 sekunder og har en topphastighet på 250 Km/t. E28 535i er direkte treg i forhold når den bruker i overkanten av 7 sekunder 0-100 Km/t og kun har en topphastighet på 220 Km/t. Eksoslyden i en original E28 535i er imidelertid uovertruffen... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe tuller bare med deg Petter! :-)

Når det gjelder det du skriver Fredrik må jeg faktisk si meg uenig :-)

0-100 testet på dekk som er fra over 20 år tilbake og dagens dekk blir ikke rettferdig! Også er nok vektfordelig og gemometri i bakstilling endel bedre på E90, etter min mening her dette endel å si på en sånn test. Du begrunner dette med at motoren er sprekere i 325in det tror jeg faktisk ikke hvis begge motorer er i bra stand, er jo faktisk endel M30r som er renovert siden de kom ut fra samlebandet.

Hvis du går inn å ser på dreimomentet spytter 325i ut 270nm, m30b34 spytter ut 310nm.

Og har selv hatt mer en 220 i toppfart på standard motor på 535i. Den går nok ikke 250km t, men 220 gjør jo en 325i anno 1986 hvis den er i orden.

Så at en M535i gjør 230 km t det tror jeg faktisk, men igjen, her spiller aerodynamik en større rolle enn motoren når det er så pass like tall, etter mitt skjønn.

Regner med at utspillet ditt var for å fyre meg litt opp da jeg har sett hva du pleier å skrive... :-)

Men må uansett stå på for min favoritt her!

Og at hestene er gammeldagse er ingen tvil om, M30 kom vel sist på 60 tallet så det er jeg enig i, men så lenge motoren yter det ærlige hk får du uansett samme resultat.

Nå har ikke jeg testet E90 325i sjøl, men at den har samme mellomregistret som 535i selv med justerbare kammer osv tviler jeg faktisk på.

Gleder meg til ditt svar Fredrik :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe tuller bare med deg Petter! :-)

Når det gjelder det du skriver Fredrik må jeg faktisk si meg uenig :-)

0-100 testet på dekk som er fra over 20 år tilbake og dagens dekk blir ikke rettferdig! Også er nok vektfordelig og gemometri i bakstilling endel bedre på E90, etter min mening her dette endel å si på en sånn test. Du begrunner dette med at motoren er sprekere i 325in det tror jeg faktisk ikke hvis begge motorer er i bra stand, er jo faktisk endel M30r som er renovert siden de kom ut fra samlebandet.

Hvis du går inn å ser på dreimomentet spytter 325i ut 270nm, m30b34 spytter ut 310nm.

Og har selv hatt mer en 220 i toppfart på standard motor på 535i. Den går nok ikke 250km t, men 220 gjør jo en 325i anno 1986 hvis den er i orden.

Så at en M535i gjør 230 km t det tror jeg faktisk, men igjen, her spiller aerodynamik en større rolle enn motoren når det er så pass like tall, etter mitt skjønn.

Regner med at utspillet ditt var for å fyre meg litt opp da jeg har sett hva du pleier å skrive... :-)

Men må uansett stå på for min favoritt her!

Og at hestene er gammeldagse er ingen tvil om, M30 kom vel sist på 60 tallet så det er jeg enig i, men så lenge motoren yter det ærlige hk får du uansett samme resultat.

Nå har ikke jeg testet E90 325i sjøl, men at den har samme mellomregistret som 535i selv med justerbare kammer osv tviler jeg faktisk på.

Gleder meg til ditt svar Fredrik :-D

Det er klart at både E28 og M30B35 motoren nå begynner å bli gamle og det skal selvfølgelig med når man vurderer E28 535i, men å påstå at 218 HK fra 1986 er spesielt spreke sammenlignet med moderne hestekrefter er å trekke den for langt.

Det er flere måter å vurdere dette på og den mest alminnelige måten er å vurdere hvor effektiv motoren er i forhold til relasjonen motorvolum/hestekrefter. Der faller M30B35 helt igjennom i forhold til N52B30 motoren. Husk også at N52B30 versjonen i E90 325i (218 HK og 270 Nm) er en strupet variant... N52B30 motoren leveres også med 272 HK og 315 Nm.

Det er generelt ganske normalt at motorene for 20-25 år siden måtte ha et betydelig større motorvolum enn dagens motorer for å ha en stor ytelse. Et annet godt eksempel i denne sammenhengen er M20B25 motorens effekt i relasjon til N42B20 motoren (bl.a E90 320i). Tiltross for at M20B25 motoren er en rekkesekser på 2494 cm3 yter den ikke mer enn 170 HK og 222 Nm. N42B20 motoren er kun en rekkefirer på 1995 cm3, men den yter 170 HK og 210 Nm.

Drivstofføkonomi er en annen måte å vurdere hvor effektiv en motor er. En E28 535i med manuelt gear har i hht. BMW et gjennomsnitlig bensinforbruk ved blandet kjøring på 1,09 liter/mil. Tilsvarende tall for E90 330i er 0,76 liter/mil... og det med betydelig større fartsressurser (E90 325i - 0,72 liter/mil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja Fredrik tror egentlig vi er enige :-)

Hvis du leser en gang til skrev jeg ikke at det er en effektiv motor, jeg skrev at så lenge motoren produserer den effekten den skal så spiller det ingen rolle om konstruksjonen er gammeldags. Med 4 og 5 ventil teknik mot M30 gamle to ventil system og Motronics motorstyring blir det selvsagt sånn sett lite for pengene sett opp mot forbruk. Men den diskusjonen har du selv styrt ut i, jeg har aldri sagt at den er så effektiv i forhold til forbruk. Ser at du er typen som pugger tall på forskjelige motor leser sikkert alt av bil tester du kommer over, og du har ikke svart på omtrendt et av mine påstander i forrige innlegg, kommmer bare med masse påstander

Har sagt at det er spreke 218hk og det er det. Har kjørt standard motorer mot f eks mercedes 300 24v og den gikk bedre og fortere enn den. Det var en motor som kom midt på 90 tallet.

Og ser du refererer til fartsegenskapene igjen, må bare si igjen, hadde du satt den 3 ltr motoren inn i en E28 hadde den ikke gått veldig mye fortere enn med M30 tror jeg da.

Har kjørt mot chippet og lett trimmeyt M3 med s14 den går bedre enn den og.

Tar lett Audi TT med 180hk.

Så jeg står på mitt her, at du ikke klarer så forskjeld på spek og effektiv er ikke noe jeg orker å diskutere, da om en bil bruker 0,9 eller 1,1 på mile er meg revnende likegyldig. BMW kjører jeg for opplevelsen.

Kan legge til på slutten at jeg kjører min bil med autronics styreenhet vel å merke og over 450hk- over 700nm på 57ltr bensin trondheim- fredrikstad. Med rolig kjøring vel å merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja Fredrik tror egentlig vi er enige :-)

Hvis du leser en gang til skrev jeg ikke at det er en effektiv motor, jeg skrev at så lenge motoren produserer den effekten den skal så spiller det ingen rolle om konstruksjonen er gammeldags. Med 4 og 5 ventil teknik mot M30 gamle to ventil system og Motronics motorstyring blir det selvsagt sånn sett lite for pengene sett opp mot forbruk. Men den diskusjonen har du selv styrt ut i, jeg har aldri sagt at den er så effektiv i forhold til forbruk. Ser at du er typen som pugger tall på forskjelige motor leser sikkert alt av bil tester du kommer over, og du har ikke svart på omtrendt et av mine påstander i forrige innlegg, kommmer bare med masse påstander

Har sagt at det er spreke 218hk og det er det. Har kjørt standard motorer mot f eks mercedes 300 24v og den gikk bedre og fortere enn den. Det var en motor som kom midt på 90 tallet.

Og ser du refererer til fartsegenskapene igjen, må bare si igjen, hadde du satt den 3 ltr motoren inn i en E28 hadde den ikke gått veldig mye fortere enn med M30 tror jeg da.

Har kjørt mot chippet og lett trimmeyt M3 med s14 den går bedre enn den og.

Tar lett Audi TT med 180hk.

Så jeg står på mitt her, at du ikke klarer så forskjeld på spek og effektiv er ikke noe jeg orker å diskutere, da om en bil bruker 0,9 eller 1,1 på mile er meg revnende likegyldig. BMW kjører jeg for opplevelsen.

Kan legge til på slutten at jeg kjører min bil med autronics styreenhet vel å merke og over 450hk- over 700nm på 57ltr bensin trondheim- fredrikstad. Med rolig kjøring vel å merke.

Nei... vi er nok ikke helt enige når det gjelder hvor effektive (les: spreke) gamle motorer som f.eks M30 er kontra nyere motorer som N52. 218 1986 hestekrefter er kun i teorien like effektive som 218 2010 hestekrefter. Spørsmålet er om E28 535i egentlig hadde så mye som 218 hestekrefter iom. at slike fabrikkstall ikke var de mest pålitelige på 80-tallet.

La meg ta et annet eksempel. E9 3.0 CSi anno 1972 har også en M30 motor og den yter 200 HK og 271 Nm. E9 veier ca. 150 Kg mindre enn E28 535i, men allikevel klarer den 0-100 Km/t på kun 8 sekunder. De har forøvrig en identisk topphastighet på 220 Km/t. Dette forteller ganske tydelig at en gammel hestekraft kun i teorien er like effektiv som en moderne hestekraft... iallefall i relasjon til de kreftene som rent faktisk overføres til hjulene. I denne sammenhengen bør man imidlertid også ta høyde for både kraftoverføringens utveksling og motstand, men det gjelder også E28 535i vs. E90 325i.

Jeg mener at vi trygt kan slå fast at E28 535i idag rent teknisk er gammeldags på alle måter, men dette må på ingen måter forveksles med gammeldags i relasjon til den store bilopplevelsen og kjøregleden E28 535i formidler... for den er nemlig stadig i toppklassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God helg til deg også... :D

Når det gjelder S38B38 var den; som du påpeker, også et medlem av M30 familien... dog relativt heftig videreutviklet av M-avdelingen. S38B38 var forøvrig ikke så imponerende som mange skal ha det til, men den kom på markedet allerede i 1991. Motoren har et volum på 3795 cm3 og yter 340 HK ved 6900 rpm og 400 Nm ved 4750 rpm.

TVR Tuscan S har også en stor rekkesekser... 3996 cm3. Den motoren yter 400 HK ved 7000 rpm og 420 Nm ved 5250 rpm. 0-100 Km/t klarer Tuscan S på 4,2 sekunder og topphastigheten er i området rundt 320 Km/t. Jeg har ofte lurt på hvorfor ikke BMW videreutviklet S54B32 rekkesekseren i E46 M3. Potensialet i en V8 motor er utvilsomt større, men knapt så sexy som en skikkelig potent rekkesekser og når dagens S65B40 motor ikke er signifikant kraftigere enn motoren i Tuscan S kan man jo begynne å lure litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derimot har de videre utviklet M5 v8ern i X6.... Den virker grom synes jeg!

Synes S38 er veldig imponerende når du ser hva den er utviklet av! Og holderbarheten på den, med hensyn åssen sånne biler blir brukt!

Dessuten beviser jo alle turbobyggene av denne motoren at det er en sterk og potent motor sett i forhold til pris. Finns jo alltid noe råere, synes ikke det S38n er en slapp motor selv om det finnes andre ting som utvikler mer hk. Selv om en ting er mer av eller best på noe, gjør det ikke automatisk alt annet til dritt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...