Gå til innhold

Spesielle regler for rundkjøring i Sandnes og Stavanger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jobbet her borte en periode nå, og det går ikke en dag uten at jeg enten blir nesten påkjørt, eller kjører på noen (nesten, ja) i en rundkjøring. Problemet er at 9 av 10 blinker til venstre, altså inn i rundkjøringen. De samme 9 av 10 blinker ikke ut av rundkjøringen, så det er umulig å vite når de skal forlate den. Problem nr 2: 8 av 10 blinker også til venstre da de skal rett frem i rundkjøringen... :shock: Så, er det noen lokale her?

Skrevet

Er litt typisk for området ja. Årsaken er at vi i hele distriket OG SPESIELT litt utenfor Stavangerområdet, generelt sett har hatt veldig små rundkjøringer - i flere tilfeller bare på størrelse med en potteplante.

Det gjør det ofte lettest å blinke som om det var ett vanlig kryss, og drite i blinkersen når en skal rett fram.

De me litt store biler synes egentlig det er for dømt å utsette miljøet for blinklysforurensningen, og driter like godt i å blinke uansett hvor de skal, og egentlig, praktisk sett, med loven på sin side - så lenge de er kommet seg inn i rundkjøringen er det den andre som straffes. For å ta ett annet område, så føler jeg spes at Kristiansandere er verdensmestere på dette :S

Kjenner meg ikke igjen i at folk blinker til venstre når de kjører rett fram riktignok...

Skrevet
Er litt typisk for området ja. Årsaken er at vi i hele distriket OG SPESIELT litt utenfor Stavangerområdet, generelt sett har hatt veldig små rundkjøringer - i flere tilfeller bare på størrelse med en potteplante.

Det gjør det ofte lettest å blinke som om det var ett vanlig kryss, og drite i blinkersen når en skal rett fram.

De me litt store biler synes egentlig det er for dømt å utsette miljøet for blinklysforurensningen, og driter like godt i å blinke uansett hvor de skal, og egentlig, praktisk sett, med loven på sin side - så lenge de er kommet seg inn i rundkjøringen er det den andre som straffes. For å ta ett annet område, så føler jeg spes at Kristiansandere er verdensmestere på dette :S

Kjenner meg ikke igjen i at folk blinker til venstre når de kjører rett fram riktignok...

Små rundkjøringer, ja... Jeg kjører Hiacen, og jeg har faktisk måtte RYGGE i rundkjøringer, fordi svingradiusen er såpass elendig på bilen. Riktignok er den fryktelig elendig, men rundkjøringene MÅ jo lages slik at større biler med dårlig svingradius har sjans til å komme seg rundt. :lol:

Skrevet

Jeg reagerte også på dette da jeg var på Madla for noen år siden.

I noen rundkjøringer kan det være fint å blinke inn, jeg gjør det noen ganger her på østlandet og. Men det at de ikke blinker ut er på trynet. Rart at kjøreskolene lærer bort det motsatte av resten av landet.

Skrevet

Vi lærer det av kjøreskolene. Er tydeligvis bare ikke så viktig å bruke kunnskapene...

Er jo mye kulere å se om du kan få de små bilene til å åpne alle veier (bråbremse) for deg og den svære SUVen din om du ikke bruker blinklys og svinger der det passer deg i sekundet :roll:

Skrevet

Jeg blinker alltid til venstre om jeg skal til venstre eller rundt/enda lengre i en rundkjøring, og det mener jeg alle andre også bør gjøre. Dette gjør at det blir bedre flyt i mine øyne. Jeg blinker jo selvfølgelig også alltid til høyre når jeg skal ut av rundkjøringen.

Bruk av blinklys

Bruk av blinklys følger av trafikkreglene § 14 nr. 2: Ved svinging, eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning, skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn."

I rundkjøring skal man derfor som utgangspunkt ha følgende i tankene:

Tegn skal gis i god tid, men ikke slik at det kan oppstå misforståelser.

Dersom du skal til høyre ved første avkjøring, gis tegn til høyre i god tid før du kjører inn i rundkjøringen. Når du skal ut av rundkjøringen ellers, blink til høyre når du er på høyde med siste utkjøringførdu selv skal ut. Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen.

Ved feltskifte i rundkjøring med flere felt, skal det gis tegn før feltskifte.

Skrevet

Jeg har aldri funnet det å blinke inn i rundkjøring som fornuftig, statens vegvesen hevder selv at dette skal være til nytte for andre med trafikanter. Da sier jeg på utrolig dårlig norsk.

Jeg holder for faen ikke øye med hvor vær jævla bil som kjører inn i rundkjøringen kommer ifra. Kjører det en ni senka rød e46 i rundkjøringen og blinker til venstre, så er det ikke gitt at jeg veit hvor i hule han kom inn i rundkjøringen. Ergo, det er bare til villeding (Om det ikke blir blinket ut av rundkjøringen igjen, som "vanlige dødlige folk gjør" ). Vær så snill, en kjøreskole lærer her på forumet (Regner med det er det her en plass) som lærer bort dette tøvet, forklar deg ! : ) Jeg liker å se på fyrverkeri og mye lys, men ikke i en rundkjøring. Er nok å holde styr på fra før, ikke bli kjørt på er en ting.

Skrevet

Rett her ved jeg bor (rundkjøringen ned til Kopervik for de som er kjent) er det en trearmet rundkjøring. Kommer man fra sør i denne, kan man velge å kjøre rett frem eller ned til høyre. Denne rundkjøringen er typisk norsk, og har bare et felt.

Kommer man mot denne fra sør og det samtidig kommer en bil imot (fra nord) er det totalt umulig å se hvor denne skal om den ikke blinker. Dette medfører at man må bremse inn mot rundkjøringen uansett, da man kanskje må stoppe. Om alle hadde blinket der jeg mener de skulle, kunne man stoppet fint, eller bare kjørt fint rett frem.

Jeg kjenner meg heller ikke igjen i at folk blinker til venstre når de skal rett frem, hverken i Stavanger-distriktet eller her oppe som stort sett gjør likt. Har selvfølgelig sett det, men det er ytterst sjeldent, og jeg passerer 11 rundkjøringer hver vei, hver dag til/fra jobb.

Skrevet

Er provoserende av og til, med folk som ikke blinker, eller blinker for mye. Er helt likt her i Kristiansand, så er ikke bare i Stavanger/Sandnes det er slik. Provoserende, men sånn er livet :P

Skrevet

Hehe, Tilogmed politiet blinker seg aldri inn eller ut av rundkjøringene i Stavanger, Bare å kjøre bak eller foran en snutebil langs lagårdsveien en dag det..

Skrevet
Jeg har aldri funnet det å blinke inn i rundkjøring som fornuftig, statens vegvesen hevder selv at dette skal være til nytte for andre med trafikanter. Da sier jeg på utrolig dårlig norsk.

Jeg holder for faen ikke øye med hvor vær jævla bil som kjører inn i rundkjøringen kommer ifra. Kjører det en ni senka rød e46 i rundkjøringen og blinker til venstre, så er det ikke gitt at jeg veit hvor i hule han kom inn i rundkjøringen. Ergo, det er bare til villeding (Om det ikke blir blinket ut av rundkjøringen igjen, som "vanlige dødlige folk gjør" ). Vær så snill, en kjøreskole lærer her på forumet (Regner med det er det her en plass) som lærer bort dette tøvet, forklar deg ! : ) Jeg liker å se på fyrverkeri og mye lys, men ikke i en rundkjøring. Er nok å holde styr på fra før, ikke bli kjørt på er en ting.

Så lenge de blinker venstre, betyr det at de kommer til å holde venstrefila og at de skal videre rundt. Dvs at hvis du skal rett fram og det kommer en fra venstre i rundkjøringen med blinklyset på til venstre, kan du i teorien kjøre rett fram uten å kolidere med han.

Jeg blinker til venstre (hvis jeg skal til venstre eller helt rundt) i rundkjøringer med ett felt. I rundkjøringer med to felt, ser folk hvor jeg skal utifra plasseringen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...