Gå til innhold

hahaha, Gøy med Ali fra Azkaban som selger dekk

Winther24
 Share

Anbefalte innlegg

Hvis folk, uansett form og farge, hadde latt være å ta alt så voldsomt personlig så hadde det vært fredelig her i verden. :?

Nettopp, det var dette jeg ønsket og få frem med å antyde at rasisme bør være en toveis gate.

Jeg er ellers totalt enig med Fredrik, men vil komme med en ytring- som forsovidt gjelder meg også. Og det er fordommer. Jeg er ikke rasist, men jeg har fordommer, like barn leker best. Jeg kjøper heller bil fra en som er etnisk norsk, enn en som har en ikke-vestlig opprinnelse. Kanskje vi burde begynt og kvotere bruktbilsalg i Norge Fredrik? :P

Jeg tar heller kontakt med den personen i klassen som ser omtrent ut som meg selv. Det innebærer hudfarge, klær, og andre ytre moment en kan bruke for å segmentere. Slik jeg opplever pakistanerne, eller andre menneskegrupper med ikke-vestlig bakgrunn, er de helt lik. På samme måte som pakistanerne klikker seg, går jeg utifra at de innbyrdes deler seg enten de er shia eller sunni muslimer- hvis det har mye og si for dem.

Slik ER det. og det bør folk tåle. Jeg tar meg ikke nær av å bli kalt potet, uansett hvem som skal kalle meg det, forutsatt at det ikke er negativt ment. Men jeg vil reagere dersom jeg blir kalt "kjekken" og oppfatter dette som sarkastisk eller negativt. Uansett hvem som sier det. Forsjellen på om en pakistaner kaller broren sin "pakkis" eller om jeg gjør det, er vel at de er i samme båt- og at det derfor ikke blir nedverdigene. Poenget mitt mer eller mindre er altså, at objektivt sett, så bør ordene som blir brukt (inkludert jævel, hviting++) bli sett i sammenheng med hvilken måte de utrykkes på, før en tar en SUBJEKTIV vurdering, og evtentuelt fører seg støtt.

Prester sier "helvete", men er det banning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvis folk, uansett form og farge, hadde latt være å ta alt så voldsomt personlig så hadde det vært fredelig her i verden. :?

hadde det ikke vært bedre at folk ikke sier noe personlig dritt til andre? da er det ihvertfall fredelig her i verden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde det ikke vært bedre at folk ikke sier noe personlig dritt til andre? da er det ihvertfall fredelig her i verden!

Utfordringen er at vi ikke vektlegger betydningen av ord og uttrykk likt... det som er en spøk for noen kan være ramme alvor for andre. Et annet eksempel:... Hvis man sier ape i samme setning som neger eller kanskje mer politisk korrekt sorte mennesker... vil de fleste oppfatte det som rasistisk. Kaller man derimot dansker for flatlandsaper og nordmenn for fjellaper vil de fleste oppfatte dette som en spøk. Hvordan tror du at en sort nordmann vil reagere på å bli kalt en fjellape?

Hvorvidt et ord eller uttrykk er rasistisk avhenger av omstendighetene og hvordan det blir fremført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet fenomen i sammenheng med hvordan folk oppfatter ord og uttrykk forskjellig er hvordan noen identifiserer seg med en slags offerrolle. At man som individ eller gruppe er lille David mot store Goliat. Mange innvandrere i Europa (dessverre mange muslimske) betrakter seg selv som ofre for alt og ingenting. De mener at deres elendighet utelukkende er noen andres skyld... være seg de respektive lands politikere, Israel, USA, Gud eller fanden selv. Det er klart at når man har et slikt verdensbilde skal det lite til for at man opplever en annen manns ytringer som rasistiske.

Noen politiske demagoger fisker også i opprørt hav og utnytter at noen innvandrere i Europa identifiserer seg med en offerrolle. Spesielt muslimske fundamentalistiske grupperinger som f.eks Hizb ut-Tahrir, men også Al-Qaida og ikke minst Hizbollah er aktive på denne fronten. På den annen side finnes det også vestlige politikere som utnytter dette fenomenet, men da med et annet fortegn. Dansk Folkeparti er ikke det mest inkluderende partiet i Europa og det er heller ikke det nederlandske politiske partiet "Partiet for frihet" med Geert Wilders i spissen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringen er at vi ikke vektlegger betydningen av ord og uttrykk likt... det som er en spøk for noen kan være ramme alvor for andre. Et annet eksempel:... Hvis man sier ape i samme setning som neger eller kanskje mer politisk korrekt sorte mennesker... vil de fleste oppfatte det som rasistisk. Kaller man derimot dansker for flatlandsaper og nordmenn for fjellaper vil de fleste oppfatte dette som en spøk. Hvordan tror du at en sort nordmann vil reagere på å bli kalt en fjellape?

Hvorvidt et ord eller uttrykk er rasistisk avhenger av omstendighetene og hvordan det blir fremført.

jo, skjønner hva du mener. men siterer til det innlegget, hvorfor skal andre la være ta ting personlig, bedre at jeg eller alle la være å si noe dritt og stygt til andre og forvente dem ikke ta personlig av det!

for det du slenger ut, ER det den andre som føler og kjenner. det den andre føler og kjenner, føler og kjenner ikke alltid det samme som du slenger ut.

kalle andre ordet "pakkis", "neger" eller "ape" er STYGT, stygt er vel stygt uansett hvilken omstendigheter man bruker det.

jeg brukker alle ordene hverdag, selvom jeg tuller og ikke mener noe med det, så er stygg stygt. hvis jeg kaller min venn for pakkis, neger eller hva det måtte være, og han tar nær av det, så er det jeg som skal si unnskyld, selvom jeg ikke mente noe med det.

er ikke god i norsk selv, så jeg vet ikke om jeg fikk fram meningen min der, men jeg har fått sagt min mening. rett på meg hvis jeg tar feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo, skjønner hva du mener. men siterer til det innlegget, hvorfor skal andre la være ta ting personlig, bedre at jeg eller alle la være å si noe dritt og stygt til andre og forvente dem ikke ta personlig av det!

for det du slenger ut, ER det den andre som føler og kjenner. det den andre føler og kjenner, føler og kjenner ikke alltid det samme som du slenger ut.

kalle andre ordet "pakkis", "neger" eller "ape" er STYGT, stygt er vel stygt uansett hvilken omstendigheter man bruker det.

jeg brukker alle ordene hverdag, selvom jeg tuller og ikke mener noe med det, så er stygg stygt. hvis jeg kaller min venn for pakkis, neger eller hva det måtte være, og han tar nær av det, så er det som skal si unnskyld, selvom jeg ikke mente noe med det.

er ikke god i norsk selv, så jeg vet ikke om jeg fikk fram meningen min der, men jeg har fått sagt min mening. rett på meg hvis jeg tar feil!

Jeg skjønner hva du mener, men det er viktig å være nyansert når man snakker om hva som er rasisme. Alt avhenger av omstendighetene. Jeg er f.eks så gammel at jeg ikke oppfatter begrepet neger som spesielt ladet, men jeg respekterer naturligvis at andre har en annen mening. Jeg har intet imot sorte mennesker generelt så måten jeg tolker begrepet neger på er derfor historisk betinget. Vi skal ikke alt for mange årene tilbake før betegnelsen neger var helt alminnelig for sorte mennesker... trolig i mangel av et bedre ord/begrep.

Jeg har forøvrig fått med meg at unge sorte mennesker i statene nå bruker slangfraser der de tiltaler hverandre med "nigger". På denne måten blir uttrykket "nigger" utvannet og ufarliggjort. Ergo vil unge i fremtiden ikke oppfatte ordet som rasistisk og negativt ladet. Det er absolutt en interessant verden vi lever i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp..

Uten å tråkke noen på tærne, og jeg vet at mange bruker ordet pakkis for å være nedlatende mot mennesker som har sin opprinnelse fra midt-østen, noe som er etisk feil, og hinter til rasisme, vil jeg ikke si de dagsaktuelle trådene her på bimmer som omhandler temaet, er rasistiske.

Jeg siterer "det store norske leksikon" sin nettutgave om hva definisjonen av rasisme er:

rasisme, oppfatning eller sett av holdninger som bygger på forestillingen om at mennesket kan deles inn i distinkte «raser» og at disse kan rangeres som høyerestående eller laverestående på grunnlag av antatte sammenhenger mellom stiliserte biologiske og mentale eller kulturelle egenskaper. Innen moderne genetikk opererer man ikke med distinkte menneskeraser, men med glidende overganger mellom menneskegrupper.

Det vesentlige her er i mine ører "holdninger som bygger på forestillingen om at mennesket kan deles inn i distinkte raser, og at disse kan rangeres som høyerestående eller laverestående på grunnlag av ...mentale eller kulturelle egenskaper.

Jeg tolker dette dithen at dersom noen påstår at en som har andre genetiske trekk- basert på utseende og/eller har en annen kultur, er laverestående- så er utsagnet til vedkommende en rasistisk ytring,- og forbudt med lov i Norge.

Slik jeg ser de to temaene på bimmers, så er ikke det tilfelle- selvom jeg kan forstå at det ikke er hyggelig og bli referert til som "pakkis", da det i utgangspunktet blir oppfattet som et negativt ladd ord,- av de fleste.

De fleste i debattene har vel forklart godt at det kun gjelder humor rundt den stereotypiske oppfatningen av en som heter "Ali", og at han er "en pakkis". På samme måte som "Wladek Korzurni" er "en polakk- som kjører bil med "pl" skilt, gjerne i litt dårlig forfatning- og sier "kurwa" i annen hver setning. Wladek er arbeidssom, men tar ofte snarveier i arbeidet sitt, og sløyfer HMS regler. De i Polen er hvertfall ivrig til å style bilene "feil", gjerne med egenlagde bodykits i byggskum og glassfiber.

Jeg har selv blitt påpekt av en eks-kollega at han ikke likte at jeg referete til han som "polakken", og sluttet da med dette- i respekt for ham. Jeg akter og gjøre det samme her, og beklager dersom jeg har støtt noen med ordbruken min, da det ikke er meningen. Jeg oppfordrer også samtlige andre til å gjøre det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrepet "polakk" har eskalert de siste årene syns jeg. Faktisk oppfatter jeg at alle hvite utlendinger som kommer til Norge og jobber i håndverksyrker blir kalt "polakker", uansett om det står Latvia, Litauen, Russland, Ukraina eller Slovakia på skiltene deres. Innimellom tar jeg meg selv i å kødde med at "i dag har jeg vært skikkelig polakk" (Gjort drittarbeid).

Folk tar seg nær av forskjellige ting, det skal være helt sikkert. Og det er også den største utfordringen slik jeg ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker en sak i media der det var et eller annet bråk med ei vaskedame eller no av utenlandsk opprinnelse kom i noe bråk i en bank eller hva det var. Vakten roper "svarte faen" (som jo er et helt legitimt norsk banneuttrykk) i noen tumulter.

Det ble hvertfall slått stort opp i media, og ho anmeldte ham for rasisme.

Mener dette ble avslått. (Årets vageste gjennfortelling?) :)

edit: Her er saken!:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... id=6624499

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... id=8563369

Jeg ser heller ikke på neger som et ufint uttrykk, men har "lært av mamma" som jobber i barnehage at det absolutt ikke er lov å si lenger, så jeg passer på litt med bruken av det. Det er vel "mørkhudet" som er "lov" som samlebetegnelse nå?

Forøvrig interessant at mange her tar seg tid til å skrive gode lange innlegg. Det viser at det er et visst engasjement rundt det hele. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":xggduo0o]Husker en sak i media der det var et eller annet bråk med ei vaskedame eller no av utenlandsk opprinnelse kom i noe bråk i en bank eller hva det var. Vakten roper "svarte faen" (som jo er et helt legitimt norsk banneuttrykk) i noen tumulter.

Det ble hvertfall slått stort opp i media, og ho anmeldte ham for rasisme.

Mener dette ble avslått. (Årets vageste gjennfortelling?) :)

edit: Her er saken!: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... id=6624499

Jeg ser heller ikke på neger som et ufint uttrykk, men har "lært av mamma" som jobber i barnehage at det absolutt ikke er lov å si lenger, så jeg passer på litt med bruken av det. Det er vel "mørkhudet" som er "lov" som samlebetegnelse nå?

Forøvrig interessant at mange her tar seg tid til å skrive gode lange innlegg. Det viser at det er et visst engasjement rundt det hele. :)

Enig... det er et godt engasjement rundt dette temaet og utrolig nok er sakelighetsnivået rimelig høyt også... bra!

Jeg har forøvrig blitt litt klokere... ordet "neger" er avledet fra det latinske ordet "niger" som betyr... utrolig nok... sort. Vi fikk ordet fra det franske ordet "négre" via det tilsvarende tyske ordet "neger". Så når vi idag istedenfor sier sorte mennesker går vi egentlig bare over bekken for å hente vann.

I norrøn litteratur omtales negere som "blåmenn" eller blámaðr... og det er i henhold til historikerne en betegnelse for maurerne. Dette var en muslimsk folkegruppe fra det nordlige Afrika som også regjerte over store deler av den iberiske halvøyen (Spania og Portugal). Jeg er imidlertid usikker på om det egentlig er maurerne kildene sikter til iom. at touaregene også holder til i det nordlige Afrika og touaregene er kjent for to ting: kamelhandel på tvers av Sahara og deres blå hodeplagg... den såkalte tagelmust. Jepp... VW Touareg er oppkalt etter dette folket.

Touareg - "det blå folket"

rujx2yyi1xisi3x0gnd8.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man ikke si neger? Like dumt som i Pippi, hvor det ble sensurert bort "negerkonge" og byttet ut med med "sydhavskonge"...(pappan til Pippi, slik som i boka)

Og tegninger av griser osv i barnebøker er fy-fy...det krenker muslimer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at man ikke skal si neger, er vel den historiske delen av ordet,- og er blitt et slags sjellsord. Jeg kan ikke huske at ordet "polakk" var så negativt før arbeidsinnvandringen kom til Norge, eller? Mulig jeg rett og slett er for ung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man ikke si neger? Like dumt som i Pippi, hvor det ble sensurert bort "negerkonge" og byttet ut med med "sydhavskonge"...(pappan til Pippi, slik som i boka)

Og tegninger av griser osv i barnebøker er fy-fy...det krenker muslimer....

+100

når flyktninger kommer til ett land med fred og bønn om hjelp, bør dem jo følge reglene til landet.. skulle tatt seg ut om vi kom til muslimske land og lot våres kjære sprade i bikini...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...